Overslaan naar belangrijkste inhoud

Artikel 7 min read

Wat is klanttevredenheid? Definitie + belang

Klanttevredenheid is een maatstaf voor hoe blij je klanten zijn met je product of dienst. Dit is zeer belangrijk, want het is van directe invloed op het succes van een bedrijf.

Door Chow Li Ying, Director, Customer Success

Laatst gewijzigd 8 juni 2023

Wat is klanttevredenheid?

Klanttevredenheid (in het Engels customer satisfaction ofwel CSAT) is een maatstaf voor de mate waarin de producten, diensten en algemene klantervaring van een bedrijf voldoen aan de verwachtingen van de klant. Het weerspiegelt de gezondheid van je bedrijf door te laten zien hoe goed je producten of diensten aanslaan bij je kopers.

Als je een groep ondernemers vraagt “Hoe zou je klanttevredenheid definiëren?”, zou je waarschijnlijk een aantal verschillende antwoorden krijgen. Eén ding is echter zeker: een hoge klanttevredenheid betekent dat klanten tevreden zijn en dat de zaken goed gaan.

Uit ons Zendesk Customer Experience Trends Report 2022 bleek zelfs een bijzonder interessante statistiek: 61 procent van de consumenten stapt al na één slechte klantervaring over naar een concurrent. Daarom is het voor elk bedrijf (van de bakker op de hoek tot een reuzen zoals Amazon) van cruciaal belang zich te focussen op klanttevredenheid.

Je guide voor klanttevredenheid:

  1. Wat is klanttevredenheid?
  2. Hoe zorg je voor tevreden klanten?
  3. Het belang van klanttevredenheid
  4. Waarom je je klanttevredenheid moet meten
  5. Hoe meet je de klanttevredenheid?
  6. Hoe verbeter je de klanttevredenheid?
  7. Voorbeelden van klanttevredenheid

Wat is er nodig om klanten tevreden te stellen?

Klanten zijn op zoek naar effectieve en efficiënte klantenservice. Uit onderzoek blijkt echter dat bedrijven vaak een heel ander idee hebben dan hun klanten over de manier waarop klanttevredenheid tot stand zou moeten komen. 

In ons CX Trends Report gaf 60 procent van de ondervraagde bedrijven zichzelf een hoog cijfer voor hun klantenservice. Maar 68 procent van de klanten zegt dat er ruimte is voor verbetering en 54 procent meldt dat klantenservice voelt als een bijzaak voor de meeste bedrijven waar ze winkelen.

Enkele andere opmerkelijke bevindingen uit ons verslag: 

  • Slechts 18 procent van de kopers is zeer tevreden over het aantal communicatiekanalen dat bedrijven bieden. 
  • Minder dan 20 procent zegt dat aanvragen zeer snel opgelost worden.
  • Slechts 21 procent zegt dat het gemakkelijk is om met bedrijven te communiceren.

Dit is niet het moment om genoegen te nemen met middelmatigheid, vooral niet omdat de kwaliteit van je klantenservice sterk van invloed is op de klantloyaliteit. Neem de tijd die nodig is om te begrijpen wat het betekent om een goede klantenservice te bieden aan je unieke publiek, dan kun je de nodige veranderingen aanbrengen om ervoor te zorgen dat middelmatige ervaringen tot het verleden behoren.

Het belang van klanttevredenheid

Klanttevredenheid is belangrijk omdat het aangeeft of je klanten tevreden zijn met wat je doet. Uit onderzoek blijkt dat een hoge tevredenheid leidt tot een meer klantbehoud, een hogere levenslange waarde van klanten en een betere merkreputatie.

Lage klanttevredenheidsscores zijn ook belangrijk. Ze kunnen knelpunten van klanten aan het licht brengen en op gegevens gebaseerde inzichten verschaffen over hoe je je product, dienst en algemene klantervaring kunt verbeteren.

1. Het stimuleert klantenbinding

Het is algemeen bekend dat ongelukkige klanten eerder geneigd zijn anderen te vertellen over hun negatieve ervaringen dan dat gelukkige klanten geneigd zijn hun positieve ervaringen te delen. 

En aangezien 79 procent van de mensen in de Verenigde Staten social media gebruikt, is delen gemakkelijker dan ooit tevoren. Als klanten een slechte ervaring hebben met je bedrijf, kunnen ze dat aan miljoenen mensen doorgeven nog voor ze de deur uit zijn. 

Door prioriteit te geven aan klanttevredenheid en veranderingen aan te brengen op basis van negatieve feedback, kan je bedrijf betere beoordelingen krijgen en dus meer klanten. 

Voorbeeld: Een klant plaatst iets op Twitter over zijn slechte ervaring met je bedrijf, waardoor zijn volgers je merk nu ook wantrouwen. Om de schade te beperken moet je zo snel mogelijk op de klant reageren. Verontschuldig je voor de fout en vraag hem je een bericht te sturen zodat je meer informatie kunt krijgen en de situatie kunt verhelpen. 

2. Het geeft inzicht in de prestaties van je team

Benchmarks en metrics voor klanttevredenheid helpen je niet alleen om te meten hoe je klanten zich voelen, ze vertellen je ook hoe je supportteam het doet. 

De volgende metrics kunnen nuttig zijn om inzicht te krijgen in de klantentevredenheid:

  • Initiële responstijd: Uit ons CX Trends Report blijkt dat lange wachttijden het meest frustrerende onderdeel zijn van een slechte klantenservice. Met deze metric kun je knelpunten identificeren in het vermogen van je team om snel te reageren. 
  • Oplossingstijd: Als het je supportagents uren kost om problemen op te lossen die ook snel kunnen worden opgelost, is het misschien tijd om je interne processen aan te passen. Niet alleen snel reageren op aanvragen is belangrijk, ook het oplossen ervan.
  • Aantal overdrachten: Er is weinig frustrerender dan te worden doorgeschakeld naar een andere agent en je probleem helemaal opnieuw uit te moeten leggen. Minder doorverbinden leidt meestal tot meer klanttevredenheid.

De efficiëntie van je team op deze drie gebieden heeft een directe invloed op de klanttevredenheid, aangezien uit ons rapport blijkt dat een snelle oplossing van problemen het belangrijkste aspect is van een goede klantenservice. 

Voorbeeld: Als negatieve beoordelingen voornamelijk gaan over de responstijd van je agents, kun je overwegen werknemers te trainen in het bieden van snellere support. Gebruik software met ingebouwde analyses om te observeren hoe goed je supportteam je klanten ondersteunt. 

3. Het moedigt klanten aan opnieuw aankopen te doen

Een tevreden klant is een trouwe klant. Dat blijkt ook uit ons CX Trends Report: 57 procent van de consumenten zegt dat een uitmuntende klantenservice belangrijk is om loyaal te blijven aan een merk.

Hoe weet je of je klantenservice voor klantenbinding zorgt? Er zijn twee manieren om daarachter te komen: 

  • Voer enquêtes uit om te peilen hoe enthousiast kopers zijn en of ze anderen over je merk zouden vertellen. 
  • Observeer het gedrag van klanten door herhaalaankopen bij te houden, beoordelingen te lezen en te kijken hoe klanten naar je site worden verwezen.

Met deze methoden kun je rechtstreeks input krijgen van je klanten en tegelijkertijd zien hoe hun woorden zich verhouden tot hun daden. 

Voorbeeld: Klanten die herhaaldelijk een goede service in je winkel ervaren, zullen eerder terugkomen en ook hun vrienden aanmoedigen om bij je te winkelen. 

Hoe verbeter je de klanttevredenheid?

4. Het verhoogt de levenslange waarde van klanten

Tevreden klanten zijn niet alleen vaker geneigd om loyaal te blijven, ze zorgen vaak ook voor een hogere omzet. Volgens ons CX Trends Report geeft meer dan 90 procent van de consumenten meer uit bij bedrijven die een soepele klantervaringen bieden. 

Voorbeeld: Zelfs als een koffiebar om de hoek handiger is, zijn de meeste klanten eerder geneigd naar een bar te lopen (en er geld uit te geven) waar ze een betere, persoonlijkere service krijgen. 

de klanttevredenheid meten

5. Het stimuleert klantenwerving

Een goede klantenservice is niet alleen belangrijk om bestaande klanten te ondersteunen, maar ook om nieuwe klanten aan te trekken. Tegenwoordig verwachten consumenten altijd een hoogwaardige service, van hun eerste aankoop- of marketinginteractie tot de support die ze later nodig hebben. 

Om succesvol te zijn moeten bedrijven klantenservice van hoge kwaliteit bieden tijdens elke interactie.

Voorbeeld: Als een klant uitmuntende support krijgt nadat hij maanden na aankoop een productprobleem had, zal hij je merk waarschijnlijk aanbevelen aan vrienden en familie. 

Ontdek de toekomst van Zendesk AI

Doe mee aan Relate 2023, ons grootste wereldwijde evenement, en ontvang meer informatie.

Waarom je je klanttevredenheid moet meten

Als je de kapitein van een zinkend schip was, zou je dan niet precies willen weten waarom er water binnenstroomt? Het meten van klanttevredenheid is vergelijkbaar. Door bij te houden hoe tevreden kopers zijn (en niet zijn), kun je knelpunten opsporen en eventuele problemen oplossen. 

Tevreden klanten houden je bedrijf ook op andere manieren draaiende. Wie de tevredenheid verbetert, kan eenvoudiger loyale klanten identificeren, aantrekken en behouden. Maar je kunt niet weten hoe je je publiek tevredenstelt tenzij je je CSAT-scores gaat meten. 

Wanneer je een datagerichte benadering van klanttevredenheid hanteert, kun je:

  • Voorkomen dat een ontevreden klant overloopt naar een concurrent.
  • De knelpunten van klanten ontdekken en leren hoe je je product, dienst of algemene klantervaring kunt verbeteren.
  • Ervoor zorgen dat klanten loyaal blijven door ze tevreden te stellen.
  • Je merkreputatie monitoren en verbeteren door te ontdekken hoe waarschijnlijk het is dat klanten je bedrijf aanbevelen aan een vriend.
  • Vertrouwen opbouwen door klanten te laten zien dat hun feedback ertoe doet.

Zo meet je de klanttevredenheid: 4 belangrijke metrics 

Het meten van klanttevredenheid is cruciaal voor de groei van je bedrijf. Je kunt ermee ontdekken hoe goed de producten en diensten van je bedrijf voldoen aan de verwachtingen van je klanten. Dat doe je als volgt. 

1. CSAT-enquêtes

CSAT-enquêtes zijn meestal enquêtes met één of twee vragen die aan het eind van een zakelijke transactie worden aangeboden. Een klassieke vraag is: “Hoe tevreden ben je met het product?” met antwoorden die variëren van “zeer tevreden” tot “zeer ontevreden”.

2. Enquêtes op basis van Net Promoter Score® (NPS)

Met een Net Promoter Score® (NPS)-enquête kun je bepalen of klanten je merk promoten of afraden, of passief zijn. Om dit te meten stuur je een enquête waarin je klanten vraagt hoe waarschijnlijk het is dat ze je merk zullen promoten op een schaal van 1 tot 10. 

Klanttevredenheidsscores en Net Promoter Scores worden vaak besproken in de wereld van CX. Bekijk de video om te ontdekken hoe ze verschillen.

3. Klantenservicedata

Verzamel klantenservicedata over specifieke functies op je website, oplossingstijden en supportaanvragen. Als je bijvoorbeeld een toename ziet in tickets voor een bepaalde taak, is dat een duidelijk teken dat er iets moet worden verbeterd. Je kunt de klanttevredenheid ook afleiden uit je oplossingspercentages en de gemiddelde afhandeltijd. 

4. Kwantitatieve klanttevredenheidsmetrics

Voer zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek uit om de klanttevredenheid zo goed mogelijk te begrijpen. Een kwalitatieve manier om inzicht te krijgen in de motieven en het gedrag van kopers is via een klantenadviesgroep: een panel van klanten dat bijeenkomt om de producten en diensten van je bedrijf te bespreken.

Hoe verbeter je de klanttevredenheid?

De voordelen van het focussen op klanttevredenheid zijn duidelijk, maar om je klanten echt gelukkig te maken moet je soms wat zaken uitproberen. Het belangrijkste hierbij is volharding. Streef er altijd naar om meer te doen voor je klanten en doe een beroep op andere afdelingen om de klantervaring te verbeteren. Hier volgen enkele manieren om te beginnen met het verbeteren van je klanttevredenheidsscores.

1. Wees geobsedeerd door de feedback van klanten 

Zie jezelf als een student van je klantenfeedback. De feedback alleen verzamelen is niet voldoende, zorg voor een gedegen analyse en gebruik de resultaten om de klantervaring te verbeteren. Leer de knelpunten van je kopers kennen en maak vervolgens een plan om ze te verhelpen op een manier waarmee je je onderscheidt van je concurrenten.

Een CRM is een geweldige manier om je beoordelingen te evalueren. Maar ook zonder een CRM kun je de feedback van je klanten op de voet volgen. Het volgen van social media en online beoordelingen is een bijzonder goede manier om de houding van je kopers te weten te komen. 

Tip: Gebruik software voor klantenfeedback. Dergelijke tools bieden analyses voor de prestaties van agents en klantenenquêtes, zodat je de klachten en complimenten over je bedrijf kunt bestuderen.

2. Ontmoet je klanten op hun favoriete kanalen

Als je midden in de nacht een pijnstiller nodig hebt, ben je opgelucht als je een drogisterij kunt vinden die 24/7 open is. Daarom geven klanten de voorkeur aan winkels met flexibele uren en groot assortiment. 

Om online hetzelfde gevoel van gemak te bieden als een fysieke winkel, moet je digitaal aanwezig zijn op de platforms die je klanten al gebruiken. Maak het kopers gemakkelijk en bied ze support via hun favoriete kanalen.

Tip: Door support bieden via messaging-apps (zoals WhatsApp, Twitter en Facebook) kunnen bedrijven hun klanten een zelfde gevoel van continue beschikbaarheid bieden. Dit zijn dezelfde kanalen die klanten gebruiken om te communiceren met vrienden en familie, waardoor het eenvoudiger wordt om ze te bereiken.

3. Reageer snel

Uit ons CX Trends Report blijkt dat 60 procent van de consumenten nu een hogere norm voor klantenservice hanteert dan ooit tevoren. In een wereld van verbondenheid willen klanten niet een dag of zelfs meer dan een paar uur moeten wachten op een antwoord. 

Hier volgen enkele manieren om sneller te reageren:

  • Dankzij vooraf opgestelde antwoorden hoeven agents veelvoorkomende antwoorden niet steeds uit te typen.
  • Met messagingkanalen kunnen agents meer klanten tegelijk helpen omdat ze asynchroon kunnen communiceren. De gegevens bevestigen: supportteams met de snelste oplossingstijden gebruiken 42 procent vaker messaging om met hun klanten te spreken.
  • Met AI-gedreven bots kun je tickets voorkomen op het moment dat je agents geen dienst hebben.
  • Bots kunnen ook vooraf klantgegevens verzamelen (zoals stad of type rekening) voordat een agent het overneemt.

Tip: Communicatie is cruciaal. Als klanten een aanvraag sturen wanneer je team niet beschikbaar is, moeten ze een automatisch antwoord krijgen dat hun bericht is ontvangen. Het is ook nuttig om een geschatte responstijd te geven, zodat klanten zich niet hoeven af te vragen wanneer iemand contact met ze op zal nemen.

4. Zorg dat je hele bedrijf zich focust op klanttevredenheid

Om de algehele klanttevredenheid te verbeteren, moet je tijd en moeite steken in een klantgerichte bedrijfsstrategie. Je kunt (en moet) klanttevredenheid opnemen in je bedrijfsmissie en waardevoorstel. Zo wordt elke werknemer, ongeacht zijn of haar functie, er altijd aan herinnerd.

Wanneer werknemers het effect van hun inspanning kunnen zien en iedereen zich betrokken voelt bij een doel, kan er een hoge klanttevredenheid bereikt worden.

Tip: Een goede eerste stap is het gebruik van een tool zoals de gebalanceerde scorekaart. Het biedt bedrijven begeleiding bij het denken over hun activiteiten vanuit vier verschillende perspectieven:

  • Financieel
  • Interne zaken
  • Klanten
  • Innovatie en leren

Het helpt bedrijven ook na te gaan hoe al hun activiteiten bijdragen tot het doel van een hoge klanttevredenheid.

5. Investeren in de opleiding van agents

Klanten ondersteunen begint met het ondersteunen van je personeel. Klantenserviceagents staan centraal in elk klantenserviceteam. Door te investeren in hun professionele kennis en welzijn leg je dus een cruciale basis om goede klanttevredenheidsscores op te bouwen. 

Volgens ons Trends Report hebben bedrijven met een hoge klanttevredenheid 6,4 x zo vaak plannen om de opleidings- en trainingsmogelijkheden van hun supportteam sterk uit te breiden. Het resultaat is dat hun agents meer dan 8 keer zo vaak uiterst tevreden zijn over de hoeveelheid opleiding die ze krijgen.

Tip: Creëer een mentorprogramma voor nieuwe werknemers, zodat ze kunnen leren van de besten. Herzie ook je trainingsprogramma voor klantenservice om te zien wat je kunt verbeteren of toevoegen.

6. Geef je klanten de mogelijkheid zichzelf te helpen 

Consumenten zoeken tegenwoordig alles op Google op. Voor eenvoudige vragen zoeken ze liever zelf online naar het antwoord.

Uit ons CX Trends Report blijkt dat 70 procent van de klanten verwacht dat bedrijven een portal voor selfservice bieden waar ze snel antwoorden kunnen vinden, zonder dat daar een agent voor nodig is. 

Tip: Je kunt ook een AI-gedreven chatbot gebruiken om klanten te verwijzen naar artikelen in je helpcenter of kennisbank. Klanten zijn steeds meer bereid om chatbots te gebruiken voor eenvoudige problemen. En hoe meer tickets door bots worden opgelost, hoe meer tijd agents hebben om zich op complexe problemen te concentreren.

7. Leiderschap met empathie

Als er iets is wat de covid-19-pandemie ons heeft geleerd, dan is het wel dat empathie een essentiële vaardigheid is voor supportprofessionals, zelfs waardevoller dan ervaring met klantenservice. 

Supportmanagers kunnen training in empathie geven, maar het is ook een goed idee om agents aan te nemen die deze zachte vaardigheid al bezitten. 

Tip: Bedrijven kunnen ook overwegen agents toe te staan uitzonderingen te maken op bepaalde beleidslijnen in situaties waarin empathie voor de klant vereist is.

8. Personaliseer de klantervaring

Uit ons Trends Report blijkt dat 90 procent van de consumenten meer uitgeeft bij bedrijven die hun klantenservice personaliseren. Bovendien zegt 68 procent te verwachten dat alle ervaringen gepersonaliseerd worden.

Geef agents toegang tot waardevolle klantgegevens die ze kunnen gebruiken om ervaringen te verbeteren. Met belangrijke klantcontext (zoals het vorige probleem waarover de klant contact opnam, hoe lang iemand al klant is en welke producten werden gekocht) kunnen agents op de behoeften van klanten anticiperen en persoonlijkere support bieden.

Tip: Koppel terugkerende klanten aan een toegewijde supportagent zodat ze elke keer dezelfde agent te spreken krijgen als ze contact opnemen. Op die manier versterk je de band met je merk. 

9. Bied proactieve support

Reactieve support was vroeger de norm: je wacht tot klanten contact opneemt met je bedrijf met een vraag of probleem. 

Tegenwoordig is het bieden van proactieve klantenservice echter cruciaal. Het betekent dat je anticipeert op problemen en ze aanpakt voordat je klanten dat doen. Een internetprovider kan zijn klanten bijvoorbeeld een sms sturen over komende dienstonderbrekingen. Of een softwarebedrijf kan nieuwe hulpbronnen aan zijn helpcenter toevoegen voorafgaand aan een productupdate.

Tip: Verzamel de telefoonnummers van je klanten, zodat je ze onmiddellijk op de hoogte kunt brengen van wijzigingen of updates.

10. Implementeer gespreksgerichte klantenservice

Klanten hebben er een hekel aan om in herhaling te moeten vallen, zeker als ze in de wachtstand worden gezet terwijl een agent naar informatie zoekt die al beschikbaar zou moeten zijn. Daarom is het noodzakelijk om uit te blinken in gespreksgerichte klantenservice: het vermogen om snelle, persoonlijke, ononderbroken service te bieden via je website, mobiele apps en social media. 

In plaats van afgescheiden chats die elke keer beginnen en stoppen als een klant contact opneemt (of van kanaal verandert), wordt elke interactie onderdeel van een groter gesprek dat blijft doorlopen tijdens de levenscyclus van de klant. Het resultaat is een soepele ervaring voor zowel klanten als agents.

Tip: Leer je agents ook om een informele toon te gebruiken. Klanten vinden het prettig als ze het gevoel hebben dat ze contact hebben met een mens in plaats van een robot. 

11. Bouw een klantencommunity op

Een klantencommunity is een online of fysieke ruimte waar kopers kunnen samenkomen om gesprekken te voeren, vragen te beantwoorden en ideeën en informatie te delen. Een sterke klantencommunity kan de customer journey verbeteren en het vertrouwen in je merk vergroten.

Klanten vinden het waardevol om met elkaar in contact te komen. Door een community te creëren geef je kopers meer mogelijkheden om je product met succes te gebruiken en genereer je het soort goodwill waarmee je merkloyaliteit opbouwt.

Tip: Je kunt een bloeiende klantencommunity creëren met forumsoftware waarmee je kunt communiceren met gebruikers, groepsdiscussies kunt faciliteren en waardevolle feedback kunt verzamelen. 

Voorbeelden van klanttevredenheid

Op zoek naar inspiratie? Lees de volgende voorbeelden van bedrijven die uitblinken in het tevreden stellen van hun klanten.

1. Instacart

Belangrijkste leerpunten:

  • CSAT-score: 90% 
  • Dankzij de gegevensgerichte aanpak van Instacart kan het bedrijf het gedrag van zijn klanten leren kennen en producten daarop afstemmen. 

Instacart is een boodschappendienst voor bezorging op dezelfde dag. De hoge klanttevredenheid wordt onder meer bereikt door de zichtbaarheid en flexibiliteit van de gegevens. Met andere woorden, het bedrijf heeft toegang tot klantendata, kan er inzichten uit putten en ernaar handelen. 

Door gegevens centraal te stellen kan Instacart:

  • De service-ervaring personaliseren: Met klantendata binnen handbereik kan Instacart recente bestellingen analyseren om coupons, aanbiedingen en toekomstige communicatie te personaliseren. 
  • Analyseer de houding van klanten: Dankzij de gegevens kan het Instacart-team ook zien hoe klanten zich gedragen, inclusief waar ze goed op reageren en waar ze niet van houden. Dit kunnen ze dan gebruiken om hun producten aanpassen. 

Lees het volledige verhaal.

2. Dollar Shave Club

Belangrijkste leerpunten:

  • CSAT-score: 96% 
  • Dollar Shave Club biedt een AI-gedreven chatbot en verschillende supportkanalen, zodat klanten eenvoudig om hulp kunnen vragen. 

Dollar Shave Club, dat maandelijks betaalbare scheermesjes aan zijn leden levert, is een van de eerste abonnementsdiensten die direct aan consumenten verkoopt. Het bedrijf wist vanaf de eerste dag dat het bieden van support van wereldklasse de enige manier was om een grote hoeveelheid trouwe abonnees op te bouwen. 

Dit is wat het bedrijf deed om te slagen: 

  • Klanten ontmoeten op hun favoriete kanalen: Dollar Shave Club biedt support via verschillende kanalen (waaronder e-mail, live chat, telefoon en Facebook Messenger), om klanten keuze te bieden wanneer ze hulp nodig hebben.
  • AI-gedreven selfservice: Dollar Shave Club zette ook een chatbot in om de selfservice op te schalen en klanten de mogelijkheid te geven zelf antwoorden te vinden in plaats van contact op te nemen met het supportteam.

Lees het volledige verhaal.

3. Squarespace

Belangrijkste leerpunten:

  • CSAT-score: 95% 
  • Squarespace biedt 24 uur per dag support om zijn klanten te ondersteunen bij het runnen van hun websites. 

Squarespace biedt mensen de tools en sjablonen om hun merk online op te bouwen, te hosten en te promoten. Natuurlijk wil Squarespace dat zijn klanten zich op hun gemak voelen in hun digitale omgeving. Daarom werkt het achter de schermen hard om een klantervaring te creëren die eenvoudig en intuïtief is, zodat zelfs de minder technisch begaafden onder ons prachtige websites kunnen ontwerpen. 

Het bedrijf doet dat via:

  • 24/7 snel support te bieden: volgens consumenten is snel, 24/7 support bieden cruciaal voor een goede klantenservice. Squarespace biedt 24 uur per dag support en streeft ernaar om klanten binnen een paar minuten te antwoorden via chat en binnen een paar uur via e-mail.
  • Coachen en mentorschap: Naast een helpcenter biedt Squarespace coaching en mentorschap om zijn klanten te helpen slagen.

Lees het volledige verhaal.

4. Pet Lovers Centre

Belangrijkste leerpunten:

  • CSAT-score: 93%
  • Pet Lovers Centre zet zijn klanten op de eerste plaats door ze de mogelijkheid te bieden contact op te nemen via hun favoriete kanalen.

Pet Lovers Centre helpt huisdiereigenaren in Zuidoost-Azië beter voor hun dieren te zorgen. Het bedrijf weet dat de band tussen eigenaren en hun huisdieren sterk is, dus streeft het ernaar klanten zich op hun gemak te laten voelen en vertrouwen te bieden tijdens elke fase van de customer journey. Wat hiervoor cruciaal is? Een toegankelijke en uitgebreide klantenservice. 

Pet Lovers Centre biedt:

  • Meerdere contactpunten voor klantenservice: Pet Lovers Centre koos voor een klantenserviceaanpak met meerdere kanalen, waarmee klanten zelfstandig antwoorden kunnen vinden of contact op kunnen nemen met support zoals ze dat het liefst doen: via e-mail, de telefoon, chat, enz. 
  • Automatisering en interne samenwerking: Om agents tevreden te houden en workflows te stroomlijnen, automatiseerde Pet Lovers Centre enkele handmatige processen en ontwikkelde het effectievere interne communicatiestrategieën. 

Lees het volledige verhaal.

Tools en software voor klanttevredenheid

Klanttevredenheid vereist een mix van cruciale klantenservicevaardigheden en de juiste software. Bedrijven moeten hun agents dus voorzien van de tools en opleiding om hun werk goed te kunnen doen.

Enkele veelgebruikte tools en software voor klanttevredenheid zijn:

  • Messagingkanalen zoals WhatsApp en Facebook Messenger 
  • Een ticketsysteem waarmee eenvoudig aanvragen van klanten beheerd kunnen worden en klanten snel en effectief geholpen kunnen worden.
  • CSAT-enquêtes
  • Enquêtetools (zoals SurveyMonkey) die je kunt integreren met je klantenservicesoftware
  • Krachtige tools voor klantanalyse waarmee je de betrokkenheid en supportprestaties op al je kanalen kunt bijhouden

De meest gestelde vragen over klanttevredenheid

Verwante verhalen

Artikel
4 min read

Wat zijn Zendesk-formulieren

Bij Zendesk gebruiken we online formulieren die op de verschillende communicatiekanalen kunnen worden geïmplementeerd en waarmee…

Artikel
3 min read

Geef klanttevredenheid een boost met behulp van Zendesk Customer Service Reports

Alle verzoeken die bij de klantenservice binnenkomen vertellen een waardevol verhaal over je klanten. Wat willen…

Artikel
4 min read

Zo gebruik je CRM-data effectief

De mogelijkheden van CRM-systemen zijn tegenwoordig eindeloos. Dat is fantastisch omdat je met zoveel CRM-data binnen…

Artikel
15 min read

Wat zijn klantprofielen? Een complete gids, voorbeelden en gratis sjablonen

Gebruik gegevens om uitgebreide klantprofielen op te bouwen, zodat je relevantere, gepersonaliseerde ervaringen kunt bieden.