Artikel

Hoe je klantbetrokkenheid kunt bevorderen: 4 technieken om de relatie van je klanten met je merk te verstevigen

Door Douglas da Silva

Gepubliceerd 2 april 2021
Laatst gewijzigd 14 april 2021

Klantbetrokkenheid wordt gekenmerkt door alle spontane interactie met het merk, en gaat verder dan alleen het kopen of gebruiken van producten en diensten. Betrokkenheid omvat publicaties op sociale media; vermeldingen van producten in e-commerce; deelname aan forums om gebruikers van het merk te ondersteunen en zelfs artistieke producties waar het merk op een of andere manier wordt gebruikt, bijvoorbeeld in straatgraffiti.

Klantenbinding is vandaag, meer dan ooit, een van de grootste zorgen van bedrijven in verschillende segmenten.

Volgens een onderzoek, uitgevoerd door adviesbureau McKinsey onder 850 bedrijfsleiders, komt betrokkenheid naar voren als de belangrijkste zorg in bedrijfsstrategieën.

Het type interactie van het merk met zijn doelgroep is net zo belangrijk gebleken als het aanbieden van kwaliteitsproducten en -diensten.

Het verstevigen van de relatie met klanten op die manier zal een positieve impact hebben op de bedrijfsresultaten.

Met dit in gedachten, leggen we in dit artikel zo duidelijk mogelijk uit wat klantbetrokkenheid is en waarom het belangrijk is om aandacht te besteden aan dit aspect van het zakendoen.

Daarnaast nodigen we je uit om dit artikel verder te lezen om ook 4 technieken voor het bevorderen van klantbetrokkenheid te bekijken die je kunt gebruiken bij je klanten om hen geïnteresseerd te houden in je merk:

  1. Gebruik een omnichannelstrategie;
  2. Wees aanwezig op sociale netwerken;
  3. Creëer en deel relevante inhoud;
  4. Kies voor eenvoud in interacties.

Wat is klantbetrokkenheid?

We kunnen klantbetrokkenheid definiëren als een reeks vrijwillige interacties tussen klanten en een merk. Betrokkenheid heeft te maken met de manier waarop het publiek zich verhoudt tot een bepaald bedrijf en ermee omgaat, daarbij verdergaand dan alleen het consumeren van zijn producten en diensten.

Oftewel, merken die op zoek zijn naar manieren om klanten meer betrokken te maken, schetsen strategieën om de relatie met hun publiek te versterken en dichter bij de consument te komen.

De bedoeling is om mogelijkheden voor interactie te creëren en identificatie tot stand te brengen tussen klanten en de waarden van het bedrijf.

Bovendien, door interactie met het merk creëren klanten spontane en gratis media die authentiek is en daarom zeer krachtig en boeiend voor andere klanten!

Voordelen van klantbetrokkenheid: waarom zou je je zorgen maken over dit aspect van je bedrijfsbeleid?

Het grootste probleem dat merken ondervinden wanneer ze denken over hoe zij klanten kunnen binden, heeft tegelijkertijd te maken met een reeks voordelen die dit soort strategie kan opleveren.

Volgens een onderzoek, uitgevoerd door Constellation Research, leidde een grotere investering in technieken voor klantbetrokkenheid tot een groei van de verkoopcijfers en van de winst van de ondernemingen die deelnamen aan het onderzoek.

Naast het verbeteren van de commerciële resultaten, komt het betrokken houden van klanten ook ten goede aan de consolidatie van het imago van het merk in de markt.

Het is ook vermeldenswaard dat betrokken klanten promotors van het merk worden, wat zich vertaalt in een kostenvermindering voor het werven van nieuwe klanten.

Met name in een digitale omgeving zijn betrokken klanten meer bereid om het merk te delen met vrienden en volgers en om nieuwtjes te ontvangen van het bedrijf.

Hoe je klanten betrokken kunt maken: 4 technieken om klantbetrokkenheid te bevorderen, die je in je bedrijf kunt gebruiken

Het is niet eenvoudig om klantbetrokkenheid te bewerkstelligen. Er bestaan evenwel een paar technieken die hierbij kunnen helpen.

Lees hieronder over 4 technieken om klantbetrokkenheid bij je bedrijf te bevorderen.

1. Gebruik een omnichannelstrategie

Als betrokkenheid interactie inhoudt, is het belangrijk dat je verschillende kanalen aanbiedt, zodat je klanten kunnen communiceren met je bedrijf.

Maar naast het aanbieden van gevarieerde kanalen (e-mail, telefoon, chat, enz.) is het van groot belang dat ze geïntegreerd functioneren. Dit heet een omnichannelstrategie.

Door deze video te bekijken, zul je de voordelen van omnichannel beter begrijpen:

2. Wees aanwezig op sociale netwerken;

U kunt op geen enkele manier je klanten effectief bij je bedrijf betrekken als je bedrijf niet duidelijk aanwezig is op sociale netwerken. Dit zijn geweldige plekken voor het creëren van engagementmogelijkheden, het delen van relevante inhoud en om te communiceren met het publiek.

3. Creëer en deel relevante inhoud

Het creëren en delen van relevante inhoud is ook een belangrijke techniek om klantbetrokkenheid te bevorderen. Praat over actuele onderwerpen en zaken die jouw publiek zullen interesseren.

Creëer inhoud die, wanneer het gelezen, gezien, gehoord, enz. wordt, echt iets nieuws voor de persoon brengt, iets dat kan worden gebruikt om zijn of haar leven gemakkelijker te maken en datgene dat hij of zij wenst wat dichterbij brengt.

4. Kies voor eenvoud in interacties

Probeer, vooral in een online omgeving, eenvoudigere, duidelijkere en directere interacties te stimuleren om klantbetrokkenheid te bevorderen.

Complexiteit kan irritatie veroorzaken, dat wil zeggen: moeilijkheden bij het omgaan met de media. Maak gebruik van UX-technieken en ontwerpervaring. Op die manier voelt je publiek zich prettiger in de communicatie met het merk.

Nu je meer weet over klantbetrokkenheid, kun je de technieken die we hier hebben besproken in praktijk brengen om de relatie met je klanten te verstevigen en betere resultaten te behalen.

Zendesk heeft alles wat je nodig heeft om effectief en via verschillende kanalen met je klanten te communiceren.

Klantenservicesoftware

Zendesk Support is een klantenservicesoftware om support tickets efficiënter en sneller te checken en op te lossen.