Overslaan naar belangrijkste inhoud

Artikel 5 min read

Beste voordelen van CRM voor sales- en supportteams

Door Caroline Chromik, Product marketing manager

Laatst gewijzigd 30 juni 2020

Volgens het Rapport over trends in klantervaring 2020 beheren bedrijven tegenwoordig drie keer meer klantgegevens dan vijf jaar geleden. Deze ruimere toegang tot gegevens is op veel manieren een zegen. Met meer informatie over leads en klanten, kunnen verkopers een betere persoonlijke service bieden.

Maar te veel gegevens kunnen overweldigend zijn. Je moet die gegevens kunnen consolideren op een manier die een groter geheel laat zien. Anders kun je niet wijs worden uit de informatie waarover je beschikt. De uitdaging is het opzetten van systemen om alle informatie te verzamelen en te beheren, zodat je weet hoe je deze kunt gebruiken om je verkoopervaring te verbeteren. Software voor CRM (beheren van klantrelaties) is perfect voor het samenvoegen van deze gegevens. CRM-software biedt met functies voor automatisering en organisatie salesteams de mogelijkheid om efficiënter te werken en hun klanten zorgvuldiger van dienst te zijn.

4 belangrijke voordelen van CRM-software

De voordelen van CRM kunnen een positieve invloed hebben op vele aspecten van uw bedrijfsactiviteiten. Door automatisering van administratieve taken kunnen verkopers meer tijd aan klanten besteden. Het automatisch volgen van activiteiten maakt het voor managers gemakkelijker om toezicht te houden en hun verkopers naar succes te leiden. CRM-software kan zelfs de samenwerking tussen verkopers en supportagenten van verschillende afdelingen verbeteren.

1. Tijd besparen met automatisering

Volgens gegevens van RingCentral, kan het simpelweg navigeren tussen verschillende salestools en het beheren van administratieve taken door verkopers al een uur per dag in beslag nemen. Die tijd zouden ze ook aan verkopen kunnen besteden. Een CRM-systeem minimaliseert dit werk doordat administratieve taken op één platform worden geautomatiseerd.

Overweeg de salesactiviteiten te volgen, een taak die bijzonder tijdrovend is om handmatig uit te voeren. In een CRM-systeem worden automatisch de telefoongesprekken, e-mails en sms-berichten geregistreerd en bewaard die tussen een verkoper en een lead worden uitgewisseld. Zendesk creëerde bijvoorbeeld een tool waarmee deze informatie op één plek wordt bewaard, kaarten met essentiële klantgegevens, om deze gegevens eenvoudig toegankelijk te maken. Door de automatisch registratie van interacties met leads wordt met een CRM-systeem het werk van verkopers geminimaliseerd, waardoor ze meer tijd hebben om hun aandacht te richten op potentiële klanten en het sluiten van deals.

2. Volledig inzicht in de prestaties van het salesteam

Verkoopleiders moeten volledig inzicht hebben in de dagelijkse workflow van hun verkopers om hun team goed te kunnen leiden. Ze moeten weten waar verkopers mee bezig zijn en of hun team op koers ligt om de voorspelde doelen te behalen.

CRM-systemen bieden automatische rapporten voor managers om toezicht te houden op de activiteiten van hun team en inzichten te verkrijgen in hun algehele prestaties. Managers kunnen in een real-time feed de activiteiten van verkopers bekijken, waaronder uitgaande telefoongesprekken, verzonden e-mails, geplande afspraken en voltooide taken. Om deze informatie te organiseren, kunnen managers de gegevens segmenteren op individuele verkoper of de statistieken van het gehele team weergeven.

En als verkopers de mobiele app voor hun CRM gebruiken, kunnen hun managers ze op locatie volgen om te zien welke klanten ze hebben ontmoet en of die deals wel of niet zijn binnengehaald. Op die manier kunnen managers de gebieden beter overzien en toewijzen op basis van de prestaties van verkopers. Met CRM-software hoeven managers niet langer verkopers achterna te zitten of te wachten tot activiteitenrapporten handmatig zijn ingediend. Alle informatie die je nodig hebt om de prestaties van je team te volgen en te beheren, is automatisch binnen handbereik.

Eenvoudig gepersonaliseerde communicatie verzenden

Elke verkoper weet dat hoe meer gepersonaliseerd het contact is, hoe groter de kans dat zij een reactie ontvangen. Maar het handmatig beheren van hun communicatie kan een lang, ontmoedigend proces zijn. Het vinden van de informatie die je nodig hebt om een geïndividualiseerde follow-up te sturen, kan aanvoelen als het zoeken naar een naald in een hooiberg.

Een belangrijk voordeel van CRM is dat verkopers geen uren hoeven te besteden aan het beheren van e-mails. Ze kunnen contacten in smart-lijsten organiseren om grote aantallen samengestelde berichten te versturen. CRM’s maken vaak gebruik van automatisch ingevulde samenvoegingstags om e-mails te personaliseren met de naam van een contactpersoon of een bedrijf.

Je kunt bijvoorbeeld een smart-lijst maken met al je leads die een klein B2B-techbedrijf hebben. Als je er klaar voor bent om informatie over je nieuwste B2B-techprocuct te delen, kun je dezelfde aankondiging naar iedereen op de lijst sturen. Door je contactpersonen via een CRM-systeem te organiseren, kun je in een mum van tijd uiterst persoonlijke communicatie verzenden.

4. Samenwerken in de gehele organisatie

Sales en support zijn de twee afdelingen waar de meeste interactie met klanten plaatsvindt. Het is daarom logisch om sales en support met elkaar verbonden te houden, zodat deze afdelingen klantinzichten kunnen delen en kunnen leren hoe de service over de hele linie kan worden verbeterd. CRM-systemen zorgen voor een naadloze en moeiteloze samenwerking tussen afdelingen. Supportagenten kunnen CRM-software bijvoorbeeld gebruiken om de aankoop- en gespreksgeschiedenis van klanten te bekijken vanaf het moment dat er interactie met sales is geweest. Met deze informatie hoeven supportagenten geen contact met sales op te nemen voor vragen, waardoor ze tickets snel kunnen oplossen.

Tegelijkertijd kunnen salesteams profiteren van het delen van een CRM met supportagenten, doordat zij upsellkansen kunnen ontdekken. Als een supportagent vaststelt dat een klant wil upgraden, kunnen zij hun CRM-integratie gebruiken om deze kans door te schuiven naar een verkoper. Onze pagina hier is een uitstekende bron voor meer informatie over hoe je dit met Zendesk Sell + Support kunt doen. Zeventig procent van de klanten verwacht dat sales- en supportteams ten gunste van hen samenwerken. Een CRM-systeem maakt deze samenwerking tussen afdelingen mogelijk, zodat sales en support leads en klanten beter van dienst kunnen zijn.

Til de klantervaring naar een hoger niveau met deze voordelen van CRM

Als een gecentraliseerd systeem voor je klantgegevens, maakt een CRM-systeem het voor verkopers gemakkelijker om aandacht aan leads te geven en deals te sluiten. Met de tool worden taken geautomatiseerd, dus verkopers hebben meer tijd om contact met leads en klanten te leggen. Naast automatisering, voorzien CRM-systemen verkopers van uitgebreide klantinzichten via rapportage, samenwerking tussen afdelingen en meer. Al deze krachtige functies werken samen, zodat u een sterkere verkoopervaring voor leads kunt creëren.

Start een gratis proefperiode om vandaag nog de belangrijkste voordelen van CRM te ondervinden.

Verwante verhalen

Artikel
13 min read

Wat is een salestrechter? Strategieën om er een te maken (+ voorbeelden en sjablonen)

Een salestrechter is onmisbaar om inzicht te krijgen in je salesstrategie. Ontdek hoe een salestrechter werkt en hoe je er een kunt bouwen om je conversies te verhogen.

Artikel
10 min read

Wat is de buyer’s journey (aankooptraject in het Nederlands)? Definitie, stadia en voorbeelden

Verdiep je in het aankooptraject van je publiek, zodat je je sales- en marketinginspanningen kunt verbeteren.

Artikel
6 min read

Vergeet je pitch: 9 salesvragen om de deal te sluiten

Leer je potentiële klanten kennen voor je ze over je product vertelt. Dit zijn de salesvragen die je moet stellen om ze aan het praten te krijgen.