Overslaan naar belangrijkste inhoud

Artikel 5 min read

Wat is een sales-CRM?

Door Josh Bean, Director, Marketing

Laatst gewijzigd 20 november 2020

Wanneer over een CRM (customer relationship management) wordt gesproken, bedoelen de meeste mensen daar software of een tool mee die hen in staat stelt de relaties met hun prospecten en klanten te beheren en verbeteren.

Wat customer relationship management is, hangt echter af van de afdeling die je spreekt. Een supportteam gebruikt een CRM misschien voor het beheer van klantentickets, terwijl marketingteams dezelfde tool gebruiken om te analyseren hoe klanten op online campagnes reageren. Wat betreft sales wordt een CRM gebruikt voor het stroomlijnen van pipelinebeheer. Met een sales-CRM-tool kun je veilig databases met klantengegevens bewaren en je verkopen stimuleren.

Sales vereenvoudigen

https://it.zendesk.tv/wp-admin/

Een sales-CRM is een tool voor het beheer van alle touchpoints met prospecten en klanten gedurende het salesproces. Een touchpoint kan elke interactie zijn tussen vertegenwoordigers en hun leads, zowel direct als indirect. De tool volgt de communicatie met prospecten, organiseert automatisch klantgegevens, stuurt herinneringen voor het opvolgen van leads en doet nog veel meer.

In essentie vereenvoudigt een sales-CRM het proces van het onderhouden van leads. Hij automatiseert zowel administratieve taken als gegevensorganisatie, zodat je minder tijd verliest aan het invoeren van gegevens en je je meer kunt richten op het ontwikkelen van zinvolle relaties met prospecten. Wat kan je bedrijf bereiken met behulp van een sales-CRM? Lees verder:

Salesactiviteiten centraliseren

Vertegenwoordigers hebben elke dag hun handen vol aan prospectonderzoek, cold calls, dealbeheer en field sales. Managers hebben het druk met het monitoren van de prestaties van hun vertegenwoordigers, individuele begeleiding en het coachen van hun team. Zonder een gecentraliseerd systeem dat deze dagelijkse activiteiten beheert, kan alles op je afdeling al gauw in de soep lopen.

Sales-CRM’s zijn ontworpen als complete oplossingen voor de dagelijkse workflow. Ze integreren met je bestaande tools en communicatiekanalen, zodat je al je taken gemakkelijk vanuit een enkel, verenigd platform beheert.

Deze centralisering van gegevens creëert een enkele bron van waarheid voor je volledige organisatie. Vertegenwoordigers vinden gemakkelijk de meest nauwkeurige en actuele informatie die ze nodig hebben voor het opvolgen van een lead of het sluiten van een verkoop. Verder beschikken ze over alle communicatiekanalen om contact met prospecten op te nemen, zoals e-mail, telefoon en de chatbox van de website, zonder dat ze van applicatie of browsertab hoeven te veranderen.

Grotere nauwkeurigheid van klantgegevens

Bij handmatige gegevensinvoer is de kans op menselijke fouten groot. Stel dat een vertegenwoordiger handmatig de contactgegevens van een lead moet invoeren. Hij voert wellicht per ongeluk onnauwkeurige gegevens in of vergeet simpelweg de contactgegevens van de lead in te voeren.

Sales-CRM’s maken de kans op dit soort fouten zo klein mogelijk door automatisch elke actie te registreren die een vertegenwoordiger binnen de applicatie uitvoert, zoals het voeren van een salesgesprek of het sturen van een follow-upbericht. Met Zendesk Sell worden die acties realtime in activiteitenfeeds en individuele contactpersoonkaarten weergegeven. Als je naar specifieke gegevens over een prospect of evenement zoekt, kun je de feed eenvoudig op activititeitstype of gebruiker filteren.

Last but not least: veel sales-CRM’s zijn uitgerust met dataverrijkingstools, zoals Zendesk Sell’s Reach. Deze tools gebruiken online databases voor het automatisch vullen van de contactpersoonkaart van een lead met gedetailleerde gegevens. Hierdoor is de kans niet alleen kleiner dat vertegenwoordigers over onjuiste gegevens beschikken, maar wordt de tijd besteed aan het zoeken van leadgegevens ook drastisch ingekort.

Een sales-CRM maakt gedetailleerde leadgegevens niet alleen toegankelijker, maar helpt je ook bij het identificeren van onderliggende prestatie- of operationele problemen die mogelijk de groei van je bedrijf aantasten.

Bottlenecks herkennen in het salesproces

Voor bedrijven die geen sales-CRM gebruiken, kan het analyseren van prestatieproblemen een enorme uitdaging zijn. Er moeten gigantische hoeveelheden data in spreadsheets worden gezet en met behulp van Excel-formules moet er iets zinnigs van worden gemaakt.

Het mooie aan een sales-CRM is dat hij deze gegevensanalyses voor je uitvoert. Klantgegevens worden automatisch in realtime ‘smart rapporten’ gecompileerd en bieden je inzicht in hoe je salesafdeling als geheel werkt.

De rapportagemogelijkheden van Zendesk Sell omvatten bijvoorbeeld het volgende:

  • Salestrechteranalyse.


    Dit rapport toont waar prospecten zich momenteel in de pipeline bevinden en biedt inzicht in waar leads worden gewonnen of verloren.

    Conversierapporten.


    Managers kunnen deze rapporten gebruiken om te evalueren hoe goed vertegenwoordigers prospecten door de pipeline begeleiden. Ze kunnen ook worden gebruikt voor het weergeven van algemene conversiepercentages in je volledige salesteam.

    Voorspelde sales


    Je sales-CRM kan de verwachte omzet voorspellen door de waarde van sales in je pipeline, hun geschatte sluitdatum en de kans op slagen te analyseren.

    Overzichtsrapporten van de activiteiten.


    Hiermee zie je een overzicht van de activiteiten van je vertegenwoordigers, zoals het aantal gevoerde gesprekken, verstuurde e-mails, gemaakte afspraken, voltooide taken en nog veel meer.

    Doelstellingenrapporten.


    Deze gebruik je om toezicht te houden op de voortgang van je team in het bereiken van omzetdoelstellingen.

Je kunt deze rapporten aanpassen en filteren op pipelinefasen, type salesactiviteit, individuele vertegenwoordiger en meer. Jij bepaalt hoe gedetailleerd je smart rapporten moeten worden, maar een ding is zeker: als je salesproces of prestatieproblemen met individuele vertegenwoordigers bottlenecks bevatten, zal je sales-CRM ze ontdekken.

De voordelen van een sales-CRM zijn eindeloos. Van automatisering tot leadverrijking en smart rapporten; je salesteam beschikt over alles wat het nodig heeft om efficiënter en productiever te werken.

Verkort de salescyclus met een sales-CRM

Het opbouwen van een trouw klantenbestand draait volledig om het ontwikkelen van zinvolle relaties. Een sales-CRM automatiseert de administratieve en gegevensanalysetaken die voor een vertegenwoordiger vaak tijdrovend zijn, zodat deze meer tijd heeft om contact met leads op te nemen. Er worden sneller zinvolle relaties met meer prospecten opgebouwd, zodat vertegenwoordigers de leads sneller door hun pipeline kunnen begeleiden.

Kom meer te weten over het stimuleren van je sales — start vandaag een gratis proefperiode.

Verwante verhalen

Artikel
13 min read

Wat is een salestrechter? Strategieën om er een te maken (+ voorbeelden en sjablonen)

Een salestrechter is onmisbaar om inzicht te krijgen in je salesstrategie. Ontdek hoe een salestrechter werkt en hoe je er een kunt bouwen om je conversies te verhogen.

6 min read

Wat is de klantreis in kaart brengen?

De klantreis (ook wel klanttraject of customer journey genaamd) is de weg die een klant binnen…

Artikel
10 min read

Wat is de buyer’s journey (aankooptraject in het Nederlands)? Definitie, stadia en voorbeelden

Verdiep je in het aankooptraject van je publiek, zodat je je sales- en marketinginspanningen kunt verbeteren.

Artikel
6 min read

Vergeet je pitch: 9 salesvragen om de deal te sluiten

Leer je potentiële klanten kennen voor je ze over je product vertelt. Dit zijn de salesvragen die je moet stellen om ze aan het praten te krijgen.