Overslaan naar belangrijkste inhoud

Artikel 7 min read

Google Business Messages: 3 best practices voor klantenserviceteams

Ontmoet je klanten waar ze al zijn en bouw een sterkere band met ze op via Google Business Messages.

Door Emily Miels, Contributing Writer

Laatst gewijzigd 4 november 2021

Sinds de COVID-19-pandemie is messaging enorm in populariteit gestegen en is dit voor veel consumenten het favoriete kanaal geworden. Het lijkt erop dat deze trend zal blijven: 74% van de klanten die in 2020 messaging heeft gebruikt om contact met een bedrijf op te nemen, is van plan om dit te blijven doen

Uit onderzoek blijkt ook dat 76 procent van de consumenten graag producten koopt met behulp van chat of messaging. Bovendien is 72 procent eerder geneigd online een aankoop te doen wanneer er een optie is om in realtime vragen te stellen. Google’s Business Messages stelt klanten in staat om beide te doen.

Met Business Messages kunnen bedrijven hun omzet verbeteren, klantrelaties opbouwen en support van topniveau bieden aan gebruikers van Google-apparaten en -platforms.

Wat is Google Business Messages?

Business Messages is een mobiel gesprekskanaal waarmee Android-gebruikers contact kunnen opnemen met bedrijven via verschillende Google-toegangspunten, waaronder Google Search en Google Maps. De geavanceerde functies van het platform en de gemakkelijke toegankelijkheid stellen bedrijven in staat om snelle, efficiënte en gepersonaliseerde klantenservice-ervaringen te bieden.

Net als andere uitgebreide messagingkanalen biedt Google Business Messages geavanceerde functies zoals video's en afbeeldingen van hoge kwaliteit, carrousels, gesuggereerde antwoorden en het delen van locaties. Klanten kunnen vragen stellen, support krijgen, aankopen doen en nog veel meer, allemaal via het platform.

Waarom zou je Google Business Messages inzetten voor je klantenservice?

Gebruik Business Messages naast je andere messaging-apps om op een handige en veilige manier met meer klanten in contact te komen via hun favoriete platform.

3 best practices voor het gebruik van Google Business Messaging

Profiteer van de uitgebreide functies om snelheid en veiligheid prioriteit te geven, en zie meer klantbetrokkenheid en succes met Business Messages.

  1. Antwoord binnen 24 uur

    Volgens Google “bevorderen snelle reacties het vertrouwen in en de betrokkenheid bij je bedrijf.”

    Bots zijn zeer handig om snel antwoord te geven, maar soms moet het bericht gëescaleerd worden naar een live agent. Wanneer er een agent aan te pas moet komen, is het belangrijk dat hij of zij binnen 24 uur reageert op de vraag met een oplossing of een update.

    Volgens Google's richtlijnen voor Business Messages kan het platform de chatfunctie zelfs deactiveren als je niet binnen de gepaste tijd reageert.

  2. Vraag nooit om persoonlijke informatie in chatgesprekken

    Vraag klanten via Google Business Messages nooit om gevoelige informatie zoals creditcardnummers, BSN-nummers of wachtwoorden. Door dit soort informatie niet op te slaan wordt de gesprekservaring veiliger.

    Kies in plaats daarvan voor veilige backend-delegatie (zoals OAuth, dat we eerder noemden), zodat agents toegang hebben tot de informatie die ze nodig hebben, terwijl deze versleuteld en beveiligd blijft.

    Maak het klanten duidelijk dat het je beleid is om nooit rechtstreeks naar dergelijke privé-informatie te vragen. Zo zullen ze eerder verdachte interacties herkennen wanneer deze voorkomen.

  3. Neem Business Messages op in je bredere messagingstrategie

    Google Business Chat is geen magische oplossing die voor iedereen werkt. Het is eerder een stukje van de klantenservicepuzzel.

    Gebruik Business Messages naast andere messagingkanalen, zoals Apple Business Chat, Facebook Messenger en WhatsApp, zodat klanten met je bedrijf in contact kunnen komen op de platforms die ze kennen en graag gebruiken. Dit helpt je meer klanten te bereiken op het kanaal van hun keuze, wat goed is voor de klanttevredenheid. Uit het Zendesk-rapport over trends op het gebied van klantervaring blijkt dat maar liefst de helft van de klanten graag contact opneemt met een klantenservice via de kanalen die ze al gebruiken om met vrienden en familie te praten.

    Door Business Messages aan je arsenaal toe te voegen, kun je ook het soort moderne, omnichannel ervaringen bieden die consumenten inmiddels verwachten, terwijl je een voortdurende dialoog met je klanten bevordert.

Ga aan de slag met Google Business Messages

Met Business Messages aan de slag gaan is gemakkelijk. Werk met een Google-partner (zoals Zendesk) om je te registreren bij Business Messages, het platform op te zetten en je programma te optimaliseren. Maak gebruik van de verschillende functies om waardevolle connecties te faciliteren en je klanten een eersteklas supportervaring te bieden.

Verwante verhalen

Artikel
6 min read

Een naadloze gespreksgerichte klantervaring creëren

Zorg voor betere ervaringen (en stimuleer daarbij klantenbinding en de omzet) door bots te gebruiken in combinatie met live-agents.

Artikel
3 min read

Je klantervaring toekomstbestendig maken met asynchrone messaging

In een recent onderzoek in opdracht van Zendesk had slechts 39% van de klantenservice-agents er vertrouwen…

Artikel
3 min read

Waarom social messaging de toekomst van de klantervaring is

Wanneer Sally Albright, uit de bekende romcom When Harry Met Sally, wordt geconfronteerd met haar specifieke…

Artikel
6 min read

Agile CX: van tickets naar gesprekken

Tien jaar geleden werd communicatie door de opkomst van social media de publieke ruimte in geduwd, waardoor bedrijven werden gestimuleerd om via ‘nieuwe media’ destijds met hun volgers te communiceren