Overslaan naar belangrijkste inhoud

Artikel 9 min read

Digital-first klantenservice-goed voor je klanten en je winstmarge

Telefonische serviceoplossingen volstaan niet langer om aan de behoeften van klanten te voldoen. Grote bedrijven kunnen hun klantervaring verbeteren en de operationele kosten verlagen door hun digitale serviceaanbod uit te breiden.

Door Teresa Anania , Vicepresident, Global Customer Success

Laatst gewijzigd 1 september 2021

De manier waarop klanten verwachten met bedrijven te communiceren is veranderd. Bij problemen bellen klanten niet meer, maar willen ze communiceren via handigere digitale kanalen die ze in hun privéleven ook al gebruiken: e-mail, live chat of messaging-apps zoals WhatsApp en Facebook Messenger. Klanten verwachten ook dat ze 24/7 support kunnen krijgen via selfservice en AI-oplossingen zoals chatbots.

Telefonische serviceoplossingen volstaan niet langer om aan de behoeften van klanten te voldoen. Bovendien is de vraag naar digitale support door de pandemie ook nog eens toegenomen. Bedrijven die vóór COVID-19 al ervaring hadden met digitale klantenservice waren beter uitgerust om pieken in telefonische klantverzoeken op te vangen en om teams op afstand die het klanttraject ondersteunen met elkaar te verbinden. Digitaal onderlegde bedrijven bepalen de norm voor een goede klantervaring, met als gevolg dat klanten een dergelijke hoogwaardige dienstverlening van elk merk verwachten. Klanten hebben tegenwoordig weinig geduld meer voor bedrijven met een beperkt aantal digitale kanalen, waarbij 80 procent aangeeft dat ze na meer dan één slechte ervaring overstappen naar een concurrent, volgens het Zendesks Customer Experience Trends-rapport 2021.

Bovendien ontdekte McKinsey dat service-organisaties die technologie gebruiken om de klantervaring te verbeteren hun servicekosten met 20 tot 40% kunnen verlagen en de conversie en groei met 20% kunnen stimuleren. Dit betekent dat digitale klantenservice-ervaringen niet alleen leiden tot meer tevreden klanten, maar ook tot een hogere winstmarge.

 

Hoe zorg je voor een succesvolle digital-first servicestrategie?

 

Eenvoudig verbeteren van klantenservice

Het verbeteren van je klantenservice hoeft niet ingewikkeld te zijn. Geef je klantenservice een boost door de full-service omnichannel-oplossing van Zendesk te implementeren. Geef je agents een centrale werkruimte waarin gesprekken via verschillende kanalen met klantgegevens uit andere bronnen worden samengebracht via kant-en-klare of aangepaste integraties. Lever meer gepersonaliseerde ondersteuning op schaal, terwijl je de productiviteit verhoogt en de kosten verlaagt. Start vandaag nog je gratis proefperiode van Zendesk.

Verwante verhalen

Artikel
4 min read

Hoe immersive CX met AI retailers kan helpen de loyaliteit van klanten voor zich te winnen

We kunnen minder met ons geld kopen dan voorheen. Prijzen blijven stijgen – de prijs van…

Artikel
6 min read

De nieuwe grens in finserv: waardevole CX met conversationele AI

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in het Altfi-rapport, gezamenlijk gesponsord door Zendesk. Het landschap van klantenservice heeft er…

Infographic

Belangrijkste trends om in het oog te houden in de CX in de gezondheidszorg

Ontdek hoe toonaangevende bedrijven in de gezondheidszorg hun technologie transformeren om moderne, veilige ervaringen te leveren voor veel verschillende groepen belanghebbenden.

Artikel
9 min read

5 trends in de klantervaring bij digitaal bankieren om te overwegen voor 2024

Banken die consequent de klantervaring optimaliseren, groeien sneller. Hier volgen trends en best practices om je CX-strategie te sturen en blijvende klantrelaties te stimuleren.