Artikel | 5 min read

De drie populairste trends in e-commerce op dit moment

Ontdek de nieuwste en populairste trends op het gebied van e-commerce en hoe bedrijven nieuwe technologieën gebruiken om hun klanten een uitstekende winkelervaring te bieden.

Door Subarna Ganguly, Geschreven door een medewerker van Zendesk

Laatst gewijzigd 11 oktober 2022

De huidige e-commercemarkt is in volle gang en ontwikkelt zich in een duizelingwekkend tempo, aangedreven door nieuwe technologieën, mogelijkheden en de vraag van klanten. Volgens Ecommerce News groeide de omzet uit onlinewinkelen in Europa met 13 procent in 2021. Bovendien zal de populariteit van e-commerce blijven toenemen nu nieuwe technologieën en platforms spannende mogelijkheden bieden voor detailhandelaars en kopers.

In dit artikel kijken we naar drie van de populairste trends op het gebied van e-commerce en bespreken we hoe bedrijven nieuwe technologieën gebruiken om hun klanten de online-winkelervaring te geven die ze graag willen.

Headless commerce

In de beginperiode van e-commerce had een bedrijf alleen een website nodig. Naarmate de e-commerce zich ontwikkelde, begonnen bedrijven digitale inhoud te creëren op meerdere platforms, zoals mobiele apps en onlinemarktplaatsen. Maar de vroegere opzet van de backend van e-commerce was niet ontworpen om dit uitgebreide ‘digitale schap’ te ondersteunen.

Er is echter een nieuwe aanpak, beter bekend als ‘headless commerce’. Het gaat om een combinatie van interfaces voor applicatieprogrammering (API’s) en toepassingen van software-as-a-service (SaaS) om de frontend en backend van een website te ontkoppelen, zodat de levering van inhoud aan elk frontendframework mogelijk wordt. Met deze oplossing kan e-commercewinkelen verder gaan dan winkelen via desktops, laptops en mobiele apparaten. Consumenten kunnen browsen en aankopen doen via het internet der dingen (IoT), zoals slimme speakers en fitnessapparaten.

Detailhandelaars daarentegen kunnen omnichannelverkoop stroomlijnen, en nieuwe verkoopkanalen en inhoud snel opnemen. Headless-systemen kunnen ook waardevolle gegevens opleveren over hoe klanten omgaan met de inhoud. Bedrijven hebben zich snel aangepast aan technologische headless oplossingen. Grote merken als Toyota en McDonald’s gebruiken al headless architectuur. De leider in headless commerce Shopify gebruikt Zendesk voor een probleemloze klantenservice en betrokkenheid over alle kanalen.

Volgens WP Engine koos bijna twee derde (64 procent) van de bedrijven voor een headless aanpak in 2021. Het is ook de moeite waard op te merken dat headless CMS-oplossingen (een aanvulling op headless platforms) ook een snelle groei in de financiering zien.

Social commerce

Met social commerce kunnen mensen producten, diensten en ervaringen kopen vanuit de socialmediaplatforms die ze gebruiken. En hoewel dat zeker geen nieuw concept is in 2022, zijn er enkele opmerkelijke ontwikkelingen op dit gebied die de aandacht van bedrijven trekken.

Facebook, Instagram, Pinterest en TikTok hebben de stroming van social commerce al aangeboord. Veel andere bedrijven, zowel groot als klein, springen op deze trend. Volgens Accenture is social commerce een kans van 1,2 biljoen dollar en wordt dit de volgende wereldwijde winkelrevolutie.

Social commerce heeft succes omdat het gewoon zo makkelijk is om te klikken en te kopen. Mensen hebben de mogelijkheid om aankopen binnen sociale apps te doen, waardoor de onderbreking minimaal is en de klantervaring moeiteloos en natuurlijk aanvoelt. De bedrijven hebben ook meer mogelijkheden om hun producten aan een gericht publiek te tonen.

Nu sociale media voor veel mensen een belangrijk deel uitmaken van hun dagelijkse bezigheden, spelen influencers ook een belangrijke rol bij de sociale verkopen, oftewel social selling. Naar schatting heeft 80 procent van de consumenten al producten gekocht op basis van de aanbevelingen van influencers. We kunnen verwachten dat deze invloed op social selling zal aanhouden. Collabstr, een marktplaats van influencers, voorspelt dat de marketing door influencers tegen eind 2022 zal uitgroeien tot een markt van 15 miljard dollar.

Als we het potentieel van social commerce willen begrijpen, moeten we maar naar China kijken. Het land is de koploper in social commerce, met een schatting van 363 miljard dollar aan omzet in 2021, waardoor de 36 miljard dollar omzet in social commerce in de VS een peulschil lijkt (eMarketer).

Livestream commerce

Met livestream commerce, ook bekend als livestream shopping, kunnen gebruikers de producten via videostreamingkanalen bekijken, bespreken en kopen. Het publiek kan in realtime vragen stellen en direct vanuit het livestreamplatform aankopen doen, vaak via koopknoppen in het kanaal zelf. Het livestreamen in China is enorm, en ook in de VS groeit de populariteit ervan. Coresight Research schat dat livestream commerce in 2024 goed zal zijn voor 35 miljard dollar omzet en 3,3% van de hele Amerikaanse e-commerce.

Livestream commerce kan door beroemdheden en influencers worden gehost, waardoor de ervaring direct, aantrekkelijk en onderhoudend is. En de impact van een celebrity als host kan verbluffend zijn. Tijdens een evenement van livestream commerce op Taobao Live, een platform van Alibaba, verkocht een populaire Chinese influencer in 2021 voor 4,8 miljard yuan (719 miljoen dollar) aan producten tijdens een tweedaags shoppingevenement.

Amazon heeft zijn eigen platform voor livestream commerce, Amazon Live, dat in realtime of via playback kan worden bekeken. Walmart gebruikt TikTok voor zijn livestream commerce-evenementen. Maar het zijn niet alleen de wereldreuzen die livestream gebruiken. De trend begint ook in Europa aan te slaan.

In Frankrijk hebben de warenhuizen Printemps en Galeries Lafayette geëxperimenteerd met livestream commerce. Sommige Europese luxemerken bieden ook exclusieve livestreaming-ervaringen. Zo biedt Gucci bijvoorbeeld virtuele privéafspraken die zijn afgestemd op de individuele interesses van de klant.

Chupi, een Iers bedrijf in erfjuwelen, heeft een virtuele consultatiedienst voor hun klanten gelanceerd en gebruikt Zendesk om de klantervaring te verbeteren en de deal af te ronden. Brian Durney, chief technology officer bij Chupi zei: “Als onze klantenserviceagents het gevoel hebben dat ze de verkoop bijna hebben binnengehaald, maar die klant moet de juwelen zien, escaleren ze het ticket in Zendesk, reserveren ze een virtuele consultatie en volgen op met een pakket na de consultatie. Die sessies hebben een succespercentage van 65%.”

Het klantenserviceteam van Chupi kon via Zendesk hun potentiële verkoopleads in elke fase van de customer journey probleemloos volgen, begeleiden en opvolgen.

“In 2020 hadden we een stijging van 300% in de verkoop op basis van de service, wat resulteerde in een miljoen euro omzet direct vanuit het klantenserviceteam,” zei Brian.

Klantervaring verbeteren met e-commercetrends

Nu e-commerce zich over meerdere platforms verspreidt, kunnen detailhandelaars die hun bedrijf nieuw leven willen inblazen, nieuwe technologieën inzetten om zich te onderscheiden in de overvolle digitale markt en de groei van de omzet te stimuleren.

Deze drie opwindende trends op het gebied van e-commerce maken deel uit van een breder digitaal transformatieproces voor merken, omdat ze manieren zoeken om hun klanten beter tegemoet te komen, waar ze ook zijn.

Omnichannelsupport is eenvoudiger met Zendesk

Klantervaring is de echte onderscheidende factor online en dat is waar Zendesk in het spel komt. Wij maken omnichannelsupport eenvoudig, zodat jij met je klanten kunt communiceren, waar ze zich online ook bevinden.

Omnichannelsupport is eenvoudiger met Zendesk

Klantervaring is de echte onderscheidende factor online en dat is waar Zendesk in het spel komt. Wij maken omnichannelsupport eenvoudig, zodat jij met je klanten kunt communiceren, waar ze zich online ook bevinden.

Ontdek