Artikel

Topprioriteiten voor IT in het nieuwe normaal

De relatie tussen werk en technologie is blijvend veranderd. Veel werknemers zijn gewend geraakt aan het werken op afstand. De productiviteit blijft hoog en de traditionele kantoorruimte is aan het verdwijnen. Uit een recent onderzoek van Gartner blijkt dat 41% van de werknemers waarschijnlijk vaker op afstand blijft werken zodra alles weer 'normaal' is. Het is echter nog niet helemaal duidelijk wat 'normaal' op de lange termijn betekent. Dus hoe ga je om met zaken die voorgoed veranderd zijn?

Door Dan Ortega, Vicepresident Product Marketing, Oomnitza

Gepubliceerd 21 juni 2021
Laatst gewijzigd 26 augustus 2021

Er zijn aanzienlijke langetermijngevolgen voor de wijze waarop IT wordt beheerd en ondersteund. Het bieden van een volledig geïntegreerd beeld van eindpunten, de cloud, netwerken en applicaties in een hybride implementatiemodel is van cruciaal belang geworden voor servicedesks en de bedrijven die zij ondersteunen.

Hoewel er talloze variabelen zijn die moeten worden aangepakt, zullen wij ons hier concentreren op drie die waarschijnlijk van cruciaal belang zullen zijn voor ondernemingen die een hybride model invoeren.

Logistieke organisatie: houd je activa in de gaten

Meer dan ooit is het van cruciaal belang dat alle activa (hardware, software, accessoires, enz.) die aan gebruikers zijn gekoppeld gedurende hun gehele levenscyclus worden bijgehouden. Er vinden verschillende omvangrijke en complexe gebeurtenissen tegelijk plaats: bedrijven nemen meer mensen in dienst en leggen daarbij minder nadruk op geografische nabijheid, minder bedrijven keren terug naar kantoorwerk zoals vóór de pandemie en werknemers zijn niet alleen op afstand actief, maar verplaatsen zich ook steeds vaker. We zien daarnaast ook een voortdurende migratie naar de cloud, een snelle toename van netwerkentiteiten (IoT) en een toename van het aantal cyberaanvallen (zie hieronder).

Inbreuken op de beveiliging manifesteren zich vaak als een gebruikerservaring. Iets werkt bijvoorbeeld niet zoals verwacht.

De coördinatie van IT-logistiek in dit model is enorm complex geworden. De servicedesk moet namelijk niet alleen precies weten wie wat heeft, maar ook waar activa zich bevinden, want dat verandert voortdurend. Een duidelijk inzicht in de status van activa tijdens hun levenscyclus heeft niet alleen financiële implicaties, maar leidt ook tot workflows op gebied van regelgeving en HR die zich over meerdere functionele silo's uitstrekken.

Veiligheidshandhaving: minimaliseer de risico's van WFA / 'work from anywhere'

Omdat het WFA-model (work from anywhere) gevoelig is voor cyberaanvallen, moeten ondernemingen nog meer inspanningen leveren om de AV-, licentie- en locatiestatus van alle relevante activa te volgen om de aan hybride werkmodellen verwante risico's tot een minimum te beperken. Bij problemen is de servicedesk het eerste contactpunt en veel beveiligingsinbreuken manifesteren zich als een gebruikerservaring. Iets werkt bijvoorbeeld niet zoals verwacht. Het is daarom van cruciaal belang een volledig beeld te hebben van de gebruikersomgeving. Het gaat hierbij o.a. om hardware, software en de cloud, allemaal onderdelen van een schema dat door de servicedesk wordt gebruikt om IT-ondersteuningsproblemen op te lossen. Een dergelijk perspectief verbindt niet alleen voorheen onsamenhangende systemen met betrekking tot de gebruiker, het kan ook onderlinge afhankelijkheden aantonen die gevaarlijk kunnen zijn voor het bedrijf.

Gebruikerservaring: zorg dat onboarding en off-boarding soepel verlopen

Voor de productiviteit van werknemers en klanten is het van cruciaal belang dat de onboarding soepel verloopt en dat de juiste middelen op het juiste moment bij de juiste persoon terechtkomen (wat een lastige uitdaging kan zijn in een 'work from anywhere'-scenario). Voor veel werknemers bestaat een groot deel van het onboardingproces uit de ervaring die ze hebben tijdens het inwerken. Bij een nieuwe baan wil je immers snel aan de slag en niets is frustrerender dan tijd verliezen met wachten op een laptop of een laptop die niet juist geconfigureerd is. Dit kan van invloed zijn op alles wat erna volgt en het verschil zijn tussen een tevreden, gemotiveerde werknemer of een die cynisch en gefrustreerd is.

Het onboardingsproces kan het verschil zijn tussen een tevreden, gemotiveerde werknemer of een die cynisch en gefrustreerd is.

Hetzelfde proces is van toepassing bij off-boarding van werknemers. Met zoveel toepassingen in de cloud loop je, als je de referenties van een werknemer uit het systeem verwijdert, een reëel risico dat je alle bestanden verwijdert waaraan hij of zij werkte. Dit heeft gevolgen voor de beveiliging en compliance: het kunnen traceren van alle apparaten en de software die worden gebruikt is van cruciaal belang voor een soepele overgang voor zowel het bedrijf als de werknemer. Het zal niet de eerste keer zijn dat een ontevreden werknemer een ontevreden voormalige werknemer wordt, iets wat zeer riskant kan zijn. Word geen voorbeeld van hoe het niet moet!

Het verplaatsen van gegevens kan gevaarlijk zijn

  • Er is op het gebied van IT nu veel meer beweging dan ooit tevoren
  • Er gaan meer apparaten rond met gevoelige informatie
  • Kwaadwillenden slaan steeds vaker toe

Dit alles gebeurt tegen een achtergrond van groeiende migratie naar de cloud, een digitale transformatie naar een (hybride) WFA-omgeving en een overdosis slecht beveiligde apparaten. Als het misgaat, klopt men eerst aan bij de helpdesk, dus een volledig geïntegreerd perspectief voor alle IT-middelen is een integraal onderdeel van het succes van een servicedesk van elke onderneming.

Zendesk en Oomnitza bieden samen asset management van hoog niveau. Door Oomnitza en Zendesk samen te gebruiken kun je eenvoudig al je activa volgen en beheren en veilig communiceren met alles waar je bedrijf op draait, waar je ook bent. Meer informatie.