Overslaan naar belangrijkste inhoud

Artikel 5 min read

Zakelijke berichten met Slack en Zendesk

Slack heeft de manier waarop we werken veranderd met productieve werkplekgesprekken en samenwerking. Zendesk helpt ons nu om alles bij elkaar te houden.

Door Jesse Martin, Geschreven door een medewerker van Zendesk

Laatst gewijzigd 13 december 2022

Het doorspitten van e-mails om antwoorden te vinden, heeft iets heel ouderwets. Vroeger bleef business-to-business-communicatie beperkt tot e-mails, videochats en telefoongesprekken. Het liet veel te wensen over, namelijk gemak. We sturen onze vrienden, familie en collega's berichten op allerlei platforms en apps, dus waarom kunnen bedrijven niet hetzelfde soort waardevolle, intuïtieve communicatie gebruiken wanneer ze met andere bedrijven communiceren?

Zendesk messaging verandert het business-to-business communicatielandschap. We weten al dat messaging-kanalen favoriet zijn bij klanten, maar tot nu toe waren bedrijven geen onderdeel van het gesprek. Met directe Slack-berichten in Zendesk is het nu voor bedrijven mogelijk om vanuit Zendesk naadloos te communiceren met hun partners in Slack.

Directe Slack-berichten in Zendesk

Slack en Zendesk lossen veel vergelijkbare problemen op.

In het verleden was communicatie op de werkplek een kakofonie van “zoals in mijn vorige e-mail”, onophoudelijke telefoontjes en collega's die bij je bureau voor een snel praatje langskwamen. Tegelijkertijd gooiden bedrijven hun klantgesprekken door elkaar in on-premises, zelfgemaakte ticketingsystemen, werkten vanuit gedeelde inboxen en stopten gegevens in onoverzichtelijke spreadsheets.

Maar: Niemand wil nog op die manier werken. We weten dat je klanten behandelen als mensen in plaats van als tickets leidt tot een betere CX en we weten dat instant messaging op de werkplek een betere bedrijfscultuur schept en de productiviteit verhoogt. Sommige journalisten hebben erop gewezen dat Slack “waarschijnlijk de eerste bedrijfssoftware in de geschiedenis is die mensen ervan overtuigt dat het gaaf is” en het is gemakkelijk te begrijpen waarom. De mogelijkheid om Slack-gesprekken in Zendesk te beheren is de volgende stap om betere gesprekservaringen te realiseren voor zowel je zakelijke partners als je medewerkers, dankzij uitgebreide functies en integraties die een naadloze, complete ervaring creëren.

  1. Binnen de kanalen blijven waaraan je zakenpartners de voorkeur geven

    Je zakenpartners gebruiken Slack al om de communicatie op de werkplek te beheren. Met Slack in Zendesk kunnen je partners met je communiceren zonder hun favoriete kanaal te verlaten. Hun gesprekken met jou zijn er naast al hun andere gesprekken, en alles blijft bij elkaar.

  2. Directe Slack-berichten direct vanuit Zendesk beheren

    Net als conversaties in de Workspace voor agents, kunnen je directe Slack-berichten worden beheerd met alle hulpmiddelen die de ondersteuningservaring verbeteren, zoals macro's, triggers, automatisering, intelligentie en rapportage.

  3. Persoonlijke en toegewijde ondersteuning bieden voor een uitstekende klantenservice

    Door samen te werken met partners via Slack kunnen ze rekenen op het soort VIP-klantondersteuning dat moeilijk te evenaren is op kanalen als e-mail. Je partners hoeven niet ver te zoeken voor een uitmuntende klantenservice.

Directe Slack-berichten in Zendesk

Alles bij elkaar houden

Wanneer directe Slack-berichten in Zendesk worden ontvangen, vertrouwen agents op een uniforme, gespreksgerichte interface om al hun gesprekken te volgen, naast gesprekken uit andere kanalen.

Met de context van de klant die in het gesprek is vastgelegd, kunnen supportteams achter de schermen naadloos samenwerken aan tickets en tegelijkertijd profiteren van functies als rapportage, automatisering, triggers en macro's.

Aan de andere kant van het gesprek zijn klanten niet gedwongen om te wisselen tussen hun directe Slack-berichten, hun talloze werkplek-apps en hun e-mailinbox om de hulp te krijgen die ze nodig hebben. Alles wordt samen beheerd.

Slack in Zendesk Suite biedt ook mogelijkheden voor teams om verzoeken intern te behandelen met systemen die hun organisatie al gebruikt. In plaats van verzoeken tussen afdelingen op te splitsen in verschillende apps of systemen, kunnen werknemers rechtstreeks een bericht sturen naar verschillende afdelingen in hun organisatie (zoals IT of HR) om een ticket te openen en ervoor te zorgen dat hun aanvraag wordt gezien.

Meegroeien met de customer journey

We bevinden ons in het tijdperk van gespreksgerichte CRM waarin de hele customer journey kan worden afgelegd via gesprekken. Met elke evolutie in de communicatie met de klant die nieuwe contactpunten in een toch al verfijnde relatie maakt, brengt business-to-business messaging verschillende punten in de customer journey samen

  • Outreach in sales

    Met het beheer van grote hoeveelheden gegevens, het bereiken van prospects en de leadstatus worden salesteams zwaar belast. Met de flexibiliteit om alles in Zendesk te beheren, hebben ze een eenduidig, helder beeld van hun gesprekken, wat ze helpt om sneller deals te sluiten. Aan de andere kant hebben prospects het gemak dat ze snel kunnen reageren vanuit Slack, waarbij het strikt professioneel blijft.

  • Onboarding van klanten

    Het is noodzakelijk om klanten gespecialiseerde aandacht te bieden in het stadium van onboarding, zodra je de deal hebt gesloten. Het zet de toon voor jullie toekomstige relatie. Door het maken van zogenaamde Slack-handles voor verschillende teams om met klanten in gesprek te gaan over gespecialiseerde zorgen of aandachtsgebieden, ontvangt iedereen de persoonlijke en georganiseerde zorg die ze verdienen.

  • De allerbeste behandeling

    Meer dan 70 procent van de klanten verwacht gespreksgerichte ondersteuning bij interactie met merken. Door gebruik te maken van kanalen als Slack kunnen bedrijven op een continue, conversationele basis met klanten en partners communiceren met een VIP-touch. Je partners kunnen je via directe Slack-berichten bereiken wanneer het hun uitkomt, zonder te hoeven schakelen tussen apps en websites.

  • Gesprekken gaande houden

    Betere gesprekken betekenen betere relaties met je klanten en partners. Met messaging worden doorlopende gesprekken met betere resultaten mogelijk, waardoor agents kansen krijgen voor cross-selling en proactief problemen van klanten kunnen oplossen, dankzij flexibele conversatietools, kanalen en integraties.

Slack en Zendesk hebben de manier veranderd waarop we werken en communiceren. Blijf niet steken in een CX-sleur door te vertrouwen op een mengelmoes van systemen om je klantrelaties te beheren. Behoud de controle over je gesprekken met klanten, je partners en je medewerkers in Zendesk.

Verwante verhalen

Artikel
8 min read

Personeelsoptimalisatie: De ultieme guide voor 2024

Personeelsoptimalisatie maakt processen efficiënter en werknemers productiever, en biedt meer flexibiliteit met betrekking tot je omzet. Lees er hieronder meer over.

Artikel
3 min read

De AI-gedreven toekomst van CX en EX is aangebroken, en wij zijn je gids

We organiseren ons event Zendesk Relate van 16 tot en met 18 april in Las Vegas, boordevol inspirerende sprekers, waardevolle inzichten en bruikbare best practices.

Artikel
4 min read

Wat zijn Zendesk-formulieren

Bij Zendesk gebruiken we online formulieren die op de verschillende communicatiekanalen kunnen worden geïmplementeerd en waarmee…

Artikel
3 min read

Geef klanttevredenheid een boost met behulp van Zendesk Customer Service Reports

Alle verzoeken die bij de klantenservice binnenkomen vertellen een waardevol verhaal over je klanten. Wat willen…