Overslaan naar belangrijkste inhoud

Artikel 5 min read

Hoe AI fabrikanten kan helpen om hun toeleveringsketens te vernieuwen en duurzamer te zijn

Van het verhogen van de efficiëntie tot het stimuleren van de productiviteit, ontdek hoe investeren in AI-oplossingen fabrikanten kan helpen om duurzaam te worden en groei te stimuleren.

Door Eric Jorgensen, Vice President, Enterprise Sales bij Zendesk

Laatst gewijzigd 31 augustus 2023

Voor de productiesector is er is de afgelopen tijd genoeg geweest om zich zorgen over te maken. De aanhoudende effecten van de pandemie en, meer recent, de oorlog in Oekraïne hebben kwetsbaarheden in de toeleveringsketen blootgelegd die bedrijven dwingen zich snel aan te passen. De bedrijven die dat niet doen, worden geconfronteerd met het onaantrekkelijke vooruitzicht dat ze hun goederen niet in de winkelschappen kunnen krijgen of blijven zitten op een kostbare restpartij in hun magazijnen.

Toch zijn er ook redenen voor optimisme. Ondanks de uitdagingen bleef de productiesector in 2022 groeien. Ondertussen blijkt uit een nieuw onderzoek van de Manufacturing Alliance dat de meerderheid van de CEO's in de productiesector (69 procent) van mening is dat de uitdagingen in de toeleveringsketen, die bedrijven de afgelopen jaren in moeilijkheden hebben gebracht, afnemen. De weg naar groei is vrij.

De sleutel is natuurlijk de weg ernaartoe vinden. Alleen de fabrikanten die zich blijven aanpassen, zullen in de toekomst successen boeken, die niet in geringe mate zullen afhangen van hoe succesvol de fabrikanten nu kunstmatige intelligentie (AI) in hun activiteiten kunnen integreren. In een snel veranderende wereld is technologie de sleutel tot alles. Van het verhogen van efficiëntie en productiviteit tot het verbeteren van duurzaamheid en het stimuleren van groei.

Slimme activiteiten

Vraagplanning is daarvan een uitstekend voorbeeld. AI kan hierbij helpen de zichtbaarheid en efficiëntie te verbeteren door de stroom van informatie, diensten en goederen van inkoop tot productie en levering aan de eindconsument te monitoren. Dit maakt prognoses veel betrouwbaarder, want ze zijn gebaseerd op de gegevens van honderden productiemiddelen, waaronder automatische verwerkingsapparatuur zoals verpakkingsrobots. Voeg daarbij de intelligentie die is afgeleid van het gebruik van machine learning om vraag en aanbod te optimaliseren en de toegenomen consistentie kan fabrikanten helpen de onvoorspelbaarheid van een steeds onzekerdere werkomgeving tegen te gaan.

Hetzelfde kan gezegd worden voor activiteiten waarbij technologie een krachtige bondgenoot kan vormen die bedrijven helpt efficiënter te worden en minder onderhevig aan volatiliteit. Zo biedt cognitieve AI fabrikanten één holistisch beeld van de toeleveringsketen en helpt het knelpunten in de activiteiten weg te nemen aan de hand van realtime gegevens. Ondertussen stelt het gebruik van augmented reality (AR) en virtual reality (VR) om processen te emuleren en tests te simuleren, bedrijven in staat om vooraf potentiële risico's, kwetsbaarheden en fouten die productielijnen kunnen verstoren, te identificeren zodat ze zich hierop kunnen voorbereiden.

En zelfs voordat goederen volledig in productie gaan, kan AI robots helpen om efficiënter te werken, een proces dat BMW met NVIDIA heeft geïnnoveerd aan de hand van haar virtuele fabriek. Daarnaast experimenteert een vijfde van de fabrikanten al met een metaverse-platform voor hun producten en diensten of is actief bezig met de ontwikkeling hiervan.

Transport en opslag, meestal een van de grootste kosten voor fabrikanten, vormen hierop ook geen uitzondering. Van IoT-apparaten en -sensoren tot AI-zichtbaarheidssystemen, bedrijven hebben nu de mogelijkheid om enorme hoeveelheden data over voertuigprestaties te verzamelen en te analyseren, en volledige tracking van producten te bieden van de fabriek tot de werkvloer van dealers en retailers. Vervolgens kunnen ze deze inzichten gebruiken om de flexibiliteit te vergroten, de kosten te stroomlijnen en hun logistieke netwerk te optimaliseren.

Geld besparen en de planeet redden

Toch reiken de potentiële voordelen van AI verder dan alleen bedrijfsactiviteiten en hebben ze een directe impact op twee gebieden die elk productiebedrijf ongetwijfeld in het vizier heeft.

Het eerste is winstgevendheid. Volgens recent onderzoek van Accenture heeft slechts 12 procent van de bedrijven hun AI-ontwikkeling voldoende verbeterd om superieure groei en bedrijfstransformatie te bereiken. Maar degenen die dat wel doen, kunnen hun omzet in 2024 mogelijk verdubbelen van 12 procent naar 24 procent, waardoor hun bedrijfsresultaten aanzienlijk worden verhoogd en niet alleen werknemers en aandeelhouders maar ook klanten profiteren.

Het tweede is ESG, waarbij AI als cruciale toegangspoort tot betere prestaties dient. Volgens het International Energy Agency zijn industriële activiteiten verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de koolstofemissies en het energieverbruik in de wereld. Dit betekent dat bedrijven de verantwoordelijkheid dragen om duurzaam te handelen en transparant over hun resultaten te rapporteren. AI-algoritmen kunnen nauwkeurige aanbevelingen doen voor het balanceren van energieverbruik en grondstofgebruik, terwijl andere op AI gebaseerde tools emissies in de hele waardeketen van een organisatie kunnen volgen. Beide helpen ervoor te zorgen dat bedrijven hun ecologische voetafdruk actief verkleinen en tegelijkertijd aan de strengere wetgeving blijven voldoen.

Een bijzonder verbluffend voorbeeld hiervan, dat door CEO Blake Moret van Rockwell Automation werd gedeeld, was een automatiseringsbedrijf dat AI gebruikte om te ontdekken dat 40 procent van het energieverbruik door een van de machines plaatsvond terwijl deze niets produceerde. Dit ene inzicht stelde het bedrijf in staat om de apparatuur die niet in gebruik was uit te schakelen en zowel de kosten als de emissies drastisch te verlagen.

Betere relaties opbouwen

Met alle aandacht op opbrengsten, fabrieksefficiëntie en optimale opslagniveaus, wordt het belang van klantervaring bij de productie gemakkelijk vergeten. Maar net als bij alles wat tot nu toe is besproken, is ook CX rijp voor AI-innovatie.

Elke succesvolle fabrikant heeft een sterke relatie met zijn leveranciers, distributeurs en klanten nodig. Voor de meeste bedrijven blijft klantenbinding echter een aanzienlijke uitdaging. Uit onderzoek van Zendesk blijkt dat 61 procent van de klanten al wegloopt na slechts één slechte ervaring en 72 procent van de productieleiders is het erover eens dat klantenservice een kritieke bedrijfsprioriteit is.

Het goede nieuws is dat er oplossingen zijn. Fabrikanten kunnen hun activiteiten eenvoudig schalen en hun CX transformeren met AI-gedreven automatiserings- en selfservicetools. Een omnichannel-supportplatform dat alle merken, wereldwijde contactcenters en supportkanalen in één serviceoplossing integreert, kan helpen de klantervaring te transformeren en de klantenbinding, de customer advocacy en uiteindelijk de groei te stimuleren. Zo werkte Siemens, de grootste fabrikant in Europa voor de productie-, energie-, gezondheidszorg- en infrastructuursector, met Zendesk samen om alle klantendata te centraliseren en te analyseren.

De toekomst vormgeven

Natuurlijk kan de productiesector niet verwachten dat de komende jaren alles van een leien dakje gaat. De aanhoudende economische en geopolitieke onzekerheid en de overgang naar een hybride werktoekomst blijven nieuwe en evoluerende uitdagingen met zich meebrengen. Veel van deze factoren liggen buiten de controle van fabrikanten, waardoor het nog belangrijker is dat ze waar mogelijk proactief zijn bij het vormgeven van hun eigen toekomst.

Hun vermogen om dit te doen is gebaseerd op data en technologie. Of het nu gaat om het optimaliseren van bedrijfsactiviteiten, het aanscherpen van de besluitvorming, het verhogen van duurzaamheidsprestaties of het verbeteren van klantervaringen, het inzetten van op AI gebaseerde tools en oplossingen biedt bedrijven de kans om bijna elk aspect van hun activiteiten te verbeteren zonder enorme overheadkosten te maken.
In een tijd waarin toeleveringsketens steeds complexer zijn geworden, is de volgende stap naar succes in sommige opzichten nog nooit zo duidelijk geweest.

Lees meer over de nieuwste CX-trends in ons recente rapport CX Trends 2023.

Verwante verhalen

Artikel
2 min read

Hoe AI bedrijven kan helpen zich in te dekken tegen onzekerheid

Voor bedrijven is veerkracht geen mantra, het is een must have. Daarom wenden veel bedrijven zich tot AI en tot hun CX-teams om hen te helpen door uitdagende tijden te navigeren.

Artikel
5 min read

Waarom fabrikanten de aandacht van product naar CX, aangedreven door AI, moeten verleggen

De tijden zijn veranderd. Volgens onderzoek is zesenzestig procent van de fabrikanten van plan binnen de…

Artikel
4 min read

Hoe immersive CX met AI retailers kan helpen de loyaliteit van klanten voor zich te winnen

We kunnen minder met ons geld kopen dan voorheen. Prijzen blijven stijgen – de prijs van…

Artikel
3 min read

Concurreren anno 2022 – een kwestie van service

Stel, je zou een werkende glazen bol hebben en een blik in de toekomst kunnen werpen.…