Overslaan naar belangrijkste inhoud

Artikel 23 min read

Scripts voor koud bellen: 14 voorbeelden, sjablonen en tips

Scripts voor koud bellen kunnen je helpen meer leads te krijgen en verkoopdoelstellingen te halen. Ontvang tips over hoe je effectieve scripts schrijft en maak je eigen script met onze gratis sjablonen die ook echt werken.

Door Chalene Christian , Manager, Corporate Sales

Laatst gewijzigd 8 september 2023

Het is een fabel dat niemand koud gebeld wil worden.

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, staan potentiële klanten vaak open voor koude telefoontjes. Uit een onderzoek van Rain Group blijkt dat 82 procent van de kopers een afspraak maakt met een vertegenwoordiger na een koud telefoontje. Ondanks de grote kans op succes kunnen koud bellen en verkennende gesprekken nog steeds beangstigend zijn voor verkopers.

Koud bellen is een delicate dans met de potentiële klant. Je wilt een nieuwe prospect een product aanbieden waarover hij weinig of niets weet, terwijl je probeert zijn tijd en privacy te respecteren. Soms hangen ze op voordat je zelfs maar de kans hebt gekregen om uit te leggen waarom je belt, of ze worden boos. Maar vaker dan je zou denken, luisteren ze naar wat je te zeggen hebt.

Verbeter je vaardigheden met onze scripts, tips en sjablonen voor koud bellen en neem de regie over het gesprek in handen. Met de juiste aanpak vind je vanzelf je ritme en word je een expert in koud bellen.

Wat is koud bellen?

Koud bellen is een manier om je producten of diensten op een vriendelijke, informatieve manier te introduceren bij nieuwe potentiële kopers. Zo kom je te weten wat belangrijk is voor je prospects, voor welke uitdagingen ze staan en wat ze nodig hebben om te converteren.

Use cases voor koud bellen

Elk bedrijf heeft zijn eigen unieke redenen om prospects te benaderen. Enkele van de meest voorkomende doelen zijn:

  • Een meeting met een prospect organiseren
  • Nieuwe klanten werven
  • Te weten komen wat consumenten van je product vinden

Kenmerken van een geslaagd gesprek

Koud bellen kan behoorlijk chaotisch zijn als je niet voorbereid bent. Als je zonder actieplan begint, kan dat een verkoop om zeep helpen en een slechte indruk van je bedrijf achterlaten bij de klant. Hier volgen enkele elementen die koud bellen tot een succes maken:

  • Doe onderzoek: Voordat je begint met bellen, is het goed om te weten wie je belt. Probeer overeenkomsten te vinden tussen de prospect en andere klanten met wie je succes hebt gehad.
  • Gebruik een script (tot op zekere hoogte): Elke situatie is weer anders, maar met een script in de hand weet je wat je moet zeggen om tot een verkoop te komen.
  • Wees persoonlijk: De keerzijde van de vorige tip is dat je gesprek gescript kan overkomen. Voeg persoonlijke elementen toe aan je scripts die indruk zullen maken op je prospects en waarmee je kunt inspelen op hun reactie.
  • Bereid je voor (op bezwaren): Bezwaren komen vaak voor, oefen daarom in het omgaan met bezwaren totdat je vlot en natuurlijk kunt reageren.
  • Wees positief: Met de juiste instelling kom je een heel eind. Wat er ook gebeurt, blijf altijd positief.
  • Oefening baart kunst: Hoe vaker je iets oefent, hoe groter de kans op succes.

Zorg er ook voor dat een prospect een manier en een reden heeft om actie te ondernemen. Soms nemen mensen de telefoon niet op als ze het telefoonnummer niet herkennen. Wanneer ze:

  • Niet opnemen: Laat dan een aansprekend bericht achter om hen over te halen terug te bellen.
  • Wel opnemen: Zorg dan dat het prospect weet wat er van hem verwacht wordt aan het eind van je gesprek.

Zo maak je een script voor koud bellen in 8 stappen

zo maak je scripts voor koud bellen

Wat zeg je wanneer je koud belt? Iedereen kan een script voor koud bellen schrijven, maar er is veel werk, voorbereiding en planning nodig om een script te schrijven waarin je natuurlijk overkomt. Gebruik deze tips als leidraad bij het schrijven van je script voor koud bellen.

  1. Bepaal je doel: Bedenk wat je met het gesprek wilt bereiken. Wil je een afspraak maken? Wordt de afspraak een persoonlijke ontmoeting of een videogesprek? Ga je een uitgebreid telefoongesprek voeren?
  2. Maak een lijst met prospects: Zoek uit wie de beste resultaten opleveren. Bepaal welke branches een vraagstuk hebben dat jouw product kan oplossen. Houd ook rekening met de locatie, want lokale bedrijven zijn vaak ontvankelijker voor streekgenoten.
  3. Vraag het prospect eerst een minuut van zijn tijd: Vraag eerst toestemming om met een prospect te spreken om vertrouwen te kweken en respect te tonen.
  4. Stel jezelf voor: Stel jezelf kort voor en leg uit waarom je belt. Je hebt maar een paar seconden om hun aandacht te trekken voordat ze ophangen.
  5. Creëer een band: Maak het gesprek persoonlijk en gebruik informatie over het bedrijf die je tijdens je onderzoek hebt verzameld. Zorg dat je hun naam correct uitspreekt.
  6. Stel hun verbeterpunten vast: Benoem de uitdagingen waar het bedrijf mee te maken heeft. Laat hen weten dat je deze problemen begrijpt en een oplossing hebt.
  7. Weerleg bezwaren en afwijzingen: Als je hun aandacht nog niet hebt vastgehouden, kunnen ze zich van het gesprek gaan distantiëren. Vertel dat je op dit moment niets verkoopt om de druk wat te verlichten.
  8. Prijs je product aan: Geef voorbeelden van hoe je product andere bedrijven met soortgelijke problemen heeft geholpen. Wees persoonlijk, maar kom met concrete feiten waar ze van opkijken.
  9. Vraag om een afspraak: Sluit het gesprek af door voor te stellen om een afspraak te maken, zodat je het product uitgebreid kunt bespreken.

14 scripts voor koud bellen die ook echt werken

Als leidraad voor je gesprekken met prospects hebben we 14 scripts voor koud bellen gemaakt. Zo ben je goed voorbereid, wie de telefoon ook opneemt. Deze scripts zijn geschikt om je te ondersteunen bij uiteenlopende situaties.

1. Aanbevolen door een collega of vriend

Een goede manier om tijdens een koud gesprek het vertrouwen te winnen is de naam te noemen van een wederzijdse collega die de prospect aan jou heeft aanbevolen. Door de bekende naam voelen ze zich meer op hun gemak en staan ze open voor je verhaal.

Hallo [PROSPECT’S NAME]. Ik ben [YOUR NAME] van [COMPANY]. Hoe gaat het?

Onze gezamenlijke collega, [COLLEAGUE’S NAME], en ik hebben uitstekende resultaten behaald met onze [SOLUTION]. We hadden het erover wie er nog meer zou kunnen profiteren van onze [SOLUTION], en [COLLEAGUE’S NAME] noemde jouw naam.

Ik ben onder de indruk van de [TRAIT/PROGRAM] van je bedrijf en vind je [THING(S)] erg interessant. Ik wil je graag een demo laten zien en uitleggen hoe we [COLLEAGUE’S NAME] hebben geholpen om in korte tijd zoveel rendement te behalen.

Heb je 20 minuten de tijd op [DATE(S)]?

Sjabloon downloaden

2. Het geïnteresseerde prospect

Wanneer je met een geïnteresseerde potentiële klant spreekt, begint de zon een beetje te schijnen en verloopt je gesprek een beetje gemakkelijker. Je kunt gewoon je product of dienst aanbieden om te kijken hoe je kunt helpen.

Beste [PROSPECT’S NAME], Ik ben [YOUR NAME] van [COMPANY]. Hoe gaat het?

Ik wilde je graag even bellen omdat we samenwerken met een paar bedrijven vergelijkbaar met dat van jou die [SOLUTION OFFERING] nodig hebben, en daar houden wij ons mee bezig. Heb je een paar minuten om te praten over de verschillende manieren waarop we je kunnen helpen om je [OFFERING] te verbeteren?

(Prospect zegt nee: probeer een ander moment af te spreken om te praten; prospect zegt ja: ga verder met het script)

Kun je aangeven wat je nu gebruikt en welke resultaten je behaalt?

(Prospect legt uit)

Dat is mooi. Wij kunnen je namelijk helpen met onze [SOLUTION]. Ben je [DATE] beschikbaar voor een gesprek met mij en [COLLEAGUE], zodat we kunnen uitleggen hoe onze functies [FEATURE], [FEATURE] en [FEATURE] je kunnen helpen bij je [GOAL]?

Sjabloon downloaden

3. Het ongeïnteresseerde prospect

Als je prospect niet geïnteresseerd is, is het moeilijk om het gesprek voort te zetten zonder dat hij ophangt. Dit script komt direct ter zake en vraagt om een specifieke hoeveelheid tijd, zodat je kunt proberen de prospect alsnog binnen te halen.

Sjabloon downloaden

4. Script voor het prospect dat niet helemaal aansluit

Soms past een prospect niet precies in je doelgroep en moet je de situatie aftasten met extra vragen. Hiervoor moet je wellicht creatief zijn en van het script afwijken, afhankelijk van hoe de klant reageert.

Hallo [PROSPECT’S NAME]. Ik ben [YOUR NAME] van [COMPANY]. Ik zou het graag met je willen hebben over [SUBJECT]. Heb je een momentje de tijd?

[Prospect’s response: Yes]

Bedankt. Ik spreek regelmatig bedrijven zoals het jouwe die met vergelijkbare problemen te maken hebben.

Mag ik vragen hoe je met je [PAIN POINT] omgaat?

[Prospect’s response]

Het lijkt erop dat we je goed kunnen helpen. Kunnen we volgende week een tijd afspreken om verder te praten over een oplossing?

Sjabloon downloaden

5. Script voor het perfecte prospect

Soms heb je gewoon geluk. Dat is het geval wanneer je het prospect treft dat perfect aansluit bij jouw product. Je presenteert gewoon je product of dienst en legt uit hoe het hen kan helpen. Het prospect is er tenslotte perfect geschikt voor.

Hallo [PROSPECT’S NAME]. Ik ben [YOUR NAME] van [COMPANY].

Ik bel je omdat we veel ervaring hebben met [PROBLEM]. Omdat [PROSPECT’S COMPANY] in [INDUSTRY] werkt, kan ik me voorstellen dat je op zoek bent naar een oplossing.

Heb je een paar minuten zodat ik je kan vertellen over de resultaten die we met vergelijkbare bedrijven hebben behaald?

Sjabloon downloaden

6. Het meest beknopte script: de elevatorpitch

Dit script kan je helpen om snel ter zake te komen en het prospect te interesseren.

Hallo [PROSPECT’S NAME]. Ik ben [YOUR NAME] van [COMPANY]. Hoe gaat het?

Wij werken dagelijks met [SPECIALTY]. Heb je drie minuten de tijd om te praten over de verschillende manieren waarop wij [SOLVE ISSUE] met [FEATURE], [FEATURE] en [FEATURE]?

Sjabloon downloaden

7. Geef je prospect opties: het script “bepaal je eigen route”

Met dit script kun je het prospect opties bieden die het gesprek langs verschillende routes leiden, met als uiteindelijk doel het plannen van een productdemonstratie of een uitgebreide verkooppresentatie.

Hallo [PROSPECT’S NAME], Ik ben [YOUR NAME] van [YOUR COMPANY]. Hoe gaat het?

Ik bel om te wat te vertellen over onze oplossingen om je te helpen bij je [SPECIALTY]. Ben je daarin geïnteresseerd?

[If the prospect says yes]

Dat is mooi! We hebben een paar verschillende opties waarmee we je bedrijf kunnen helpen. [PRODUCT OPTION 1] richt zich op het leveren van [SPECIALTY], en [PRODUCT OPTION 2] is gemaakt voor [SPECIALTY]. Wat past het beste bij jouw team?

[Prospect picks option 1 or 2]

Perfect. Mag ik je een paar vragen stellen?

[Ask them questions to gain a better understanding of how your offering will be most effective for their needs]

Ben je [DATE AND TIME] beschikbaar voor een demo van 20 minuten of een productpresentatie? Het is je tijd zeker waard, dat beloof ik je.

Sjabloon downloaden

8. Script voor een gesprek met gatekeepers

Soms moet je spreken met een gatekeeper die fungeert als filter tussen jou en de beslisser. Gebruik dit script om hen te overtuigen je door te verbinden met het prospect.

Sjabloon downloaden

9. Script voor het achterlaten van een voicemail

Je zult dit script waarschijnlijk vaak gebruiken, omdat veel mensen geen oproepen beantwoorden van nummers die ze niet herkennen.

Sjabloon downloaden

10. Script voor follow-up-voicemail

Zorg ervoor dat je na het achterlaten van een eerste voicemailbericht 24 uur later opnieuw een bericht inspreekt. Door een follow-up-bericht in te spreken laat je niet alleen merken dat je geïnteresseerd in ze bent, maar het verdubbelt ook de kans dat je wordt teruggebeld.

Hallo [PROSPECT]. Ik ben [YOUR NAME] van [YOUR COMPANY]. Dit is een vervolg op het bericht dat ik heb ingesproken op [DATE]. Ik zou graag met je willen praten over hoe we je [PAIN POINT] kunnen verbeteren.

Mijn telefoonnummer is [YOUR PHONE NUMBER]. Bel gerust of stuur een bericht. Ik kijk uit naar je reactie.

Sjabloon downloaden

11. Script voor de reactie: “Ik heb geen tijd om te praten”

Deze reactie geeft aan dat ze het gesprek willen beëindigen, dus je hebt maar weinig tijd om hun interesse te wekken. Geef direct aan wat ze kunnen verwachten om wat tijd te winnen.

Sjabloon downloaden

12. Script voor de persoonlijke benadering

Een persoonlijke benadering kan veel opleveren bij een koud gesprek. Zo kun je het ijs breken en een band opbouwen met de potentiële klant voordat je ter zake komt.

Het volgende script voor koud bellen is een voorbeeld van hoe je een script kunt personaliseren. Deze voorbeeldtekst kan worden aangepast aan je eigen scripts.

Hallo [PROSPECT’S NAME], Ik ben [YOUR NAME] van [COMPANY]. Voordat we verder gaan, ik zag op [SOCIAL MEDIA] dat je [FACTS ABOUT THE PROSPECT].

[Prospect reply]

Mooi! Ik bel om met je te praten over [SUBJECT]. Heb je drie minuten de tijd om te praten over hoe we je [SUBJECT] kunnen verbeteren met functies zoals [FEATURE], [FEATURE] en [FEATURE]?

Sjabloon downloaden

13. Script voor follow-up-gesprek na een e-mail

Als je eerste contact via e-mail verliep, kan de overgang van tekst naar spraak soepel verlopen. Het kan zelfs in je voordeel werken, omdat ze je naam al hebben gezien voordat je belt.

Sjabloon downloaden

14. Script voor het omgaan met bezwaren

Bereid je voor op afwijzingen, want je gaat ze zeker ervaren. Probeer positief en concreet te blijven, en kijk of je een manier kunt vinden om een meeting of demo in te plannen. Dit salesscript voor koud bellen kan je daarbij helpen:

Sjabloon downloaden

20 tips en voorbeelden voor een geslaagd koud gesprek

Hier zijn een paar extra tips en scripts om je te helpen meer succes te hebben tijdens je gesprek.

  1. Luister actief

    Actief luisteren is essentieel om vertrouwen op te bouwen bij een prospect. Herhaal de belangrijkste zaken om te laten merken dat je luistert en geïnteresseerd bent in wat ze zeggen. Hier volgen enkele manieren waarop je dit kunt laten merken:

    Voorbeeldscript voor koud bellen:

    “Voor alle duidelijkheid: je wilt de productiviteit van je medewerkers verbeteren en hebt een eenvoudig systeem nodig dat integreert met je eigen systeem, klopt dat? Mooi. Ter bevestiging: je wilt ook graag een demo zien om een idee te krijgen hoe het werkt voordat je doorgaat, correct?”

  2. Peil de belangstelling voordat je begint

    Check voordat je aan je script begint of je potentiële klant akkoord gaat. Door hen de mogelijkheid te geven nee te zeggen, laat je merken dat je hun tijd respecteert.

    Voorbeeldscript voor koud bellen:

    “Hallo Heleen. Je spreekt met Thomas van Zendesk. Hoe gaat het?

    We hebben een paar nieuwe oplossingen waarmee anderen met succes nieuwe mensen van hun marketingteam hebben geworven en getraind. Zou je daar meer over willen weten?”

  3. –Geef aan hoe lang het zal duren

    Laat het prospect aan het begin van het gesprek weten hoe lang het zal duren. Als ze dat weten, zijn prospects zijn eerder geneigd in te stemmen met het gesprek. Zorg ervoor dat je je houdt aan de opgegeven tijd om het vertrouwen van het prospect niet te verliezen.

    Voorbeeldscript voor koud bellen:

    “Hallo Heleen. . Heb je twee minuten zodat ik kan uitleggen waarom ik bel en eventuele vragen over ons product kan beantwoorden?”

  4. Stel de verbeterpunten van het prospect vast

    Vraag eerst naar de uitdagingen van het prospect. Zo kun je vaststellen op welke specifieke manieren jouw product het prospect kan helpen en je verkoopgesprek afstemmen op het oplossen van zijn of haar probleem.

    Voorbeeldscript voor koud bellen:

    “Hallo Heleen. Je spreekt met Thomas van Zendesk. Wij maken software om de klantervaring te verbeteren en bedrijven te helpen bij het ontwikkelen van relaties met klanten. Wat zijn volgens jou de grootste uitdagingen met betrekking tot je klantervaring?”

  5. Benadruk productvoordelen

    Geef voorbeelden van hoe jouw product of dienst een probleem oplost. Bekijk actuele klantgegevens om veel voorkomende verbeterpunten bij prospects te vinden. Je kunt ook kopersprofielen en de bijbehorende verbeterpunten bekijken. Stem prospects af op elke persona om te bepalen welke functies van het product je het beste kunt bespreken.

    Voorbeeldscript voor koud bellen:

    “Ik ben Thomas en ik werk bij Zendesk. Wij ontwikkelen software om bedrijven te helpen hun algemene klantervaring te verbeteren.

    Ik bel om mezelf voor te stellen en wat best practices te delen. Ik wil graag uitleggen hoe bedrijven zoals het jouwe kunnen verbeteren door met klanten te communiceren via hun voorkeurskanalen.

    Heb je deze week 30 minuten om deze voordelen uitgebreider te bespreken?”

  6. Laat zien wat jou anders maakt

    Leg uit wat jou onderscheidt van de concurrentie. Doe onderzoek naar je concurrenten, zodat je argumenten kunt aanvoeren en je UPS kunt presenteren. Denk eraan altijd respectvol te zijn ten aanzien van je concurrenten – misschien hebben prospects hen in het verleden gebruikt (of gebruiken ze hen nog steeds) – en pas consultative selling toe.

    Als de prospect naar je concurrent vraagt, gebruik dan het volgende voorbeeld.

    Voorbeeldscript voor koud bellen:

    “Mooi! Je kent King Systems. Hun product is vergelijkbaar met het onze, maar wij zijn vernieuwend op het gebied van relatiebeheer. In vergelijking met onze concurrenten bieden wij een breed scala aan klantenservicetools voor bedrijven van elke omvang, in elk stadium.

    Kan ik je begin volgende week een korte demo van 20 minuten van ons product aanbieden, zodat je zelf het verschil kunt zien?”

  7. Gebruik sociaal bewijs

    Sociaal bewijs, zoals testimonials en beoordelingen, is een krachtige salestool. 77 procent van de mensen vertrouwt online geplaatste reacties en beoordelingen van consumenten. Door dit soort verkooppsychologie te gebruiken, kun je de volgende conversiefase bereiken.

    Het volgende script voor koud bellen belicht huidige klanten die vergelijkbaar zijn met het prospect en het aangeboden product al gebruiken.

    Voorbeeldscript voor koud bellen:

    “Hallo! Ik ben Thomas van Zendesk.

    Ik bel je vandaag omdat een goede klantenservice erg belangrijk is voor je bedrijf. Bij Zendesk nemen we de klantervaring erg serieus.

    We hebben bedrijven als Grubhub geholpen hun CSAT-scores met 90 procent te verhogen en Tile heeft hun wachttijd voor klanten met 40 procent verlaagd door processen te automatiseren.”

  8. Geef aan of het een aanbeveling is

    92% van de mensen vertrouwt aanbevelingen van bekenden. Maak prospects geïnteresseerd in wat je te zeggen hebt door de ervaringen te delen van mensen die ze kennen.

    Het onderstaande voorbeeld belicht niet alleen de voordelen, maar noemt ook de naam van de aanbeveler. Dit maakt de voordelen veelzeggender, want het prospect kent de aanbeveler en vertrouwt hopelijk diens oordeel.

    Voorbeeldscript voor koud bellen:

    “Onze gemeenschappelijke collega, Sandra Peters van CallTech, heeft ons naar jou doorverwezen nadat ze uitstekende resultaten had behaald met onze gespreksgerichte CRM.”

  9. Laat merken dat je onderzoek hebt gedaan

    Als je een prospect koud belt, is de kans groot dat ze je niet goed kennen. Win hun vertrouwen door te laten merken hoeveel je over hen of hun bedrijf weet. Gebruik LinkedIn en de website van het bedrijf om meer te weten te komen over hen, hun bedrijf en actuele gebeurtenissen om te laten merken dat je geïnteresseerd bent.

    Voorbeeldscript voor koud bellen:

    “Hallo, Teresa. Ik zag dat je hebt gestudeerd aan de Universiteit van Utrecht. Utereg me stadsie!”

  10. Deel interessante gegevens

    Noem gegevens die betrekking hebben op de verbeterpunten van je prospect. Als een prospect bijvoorbeeld zijn productiviteit wil verbeteren, vertel hem dan hoe jouw product hem daarbij helpt.

    Voorbeeldscript voor koud bellen:

    “Hoi Heleen. Je spreekt met Thomas van Zendesk. Ik bel om te vragen of je geïnteresseerd bent in onze klantenservicesoftware waarmee je tickets bijna 42 procent sneller kunt afhandelen.

    Wat zijn de grootste problemen die je hebt ervaren met je klantenservice?”

  11. Stel vragen

    Stel essentiële vragen om de behoeften van je prospect beter te begrijpen en te laten merken dat je oprecht geïnteresseerd bent om hen te helpen. Door vragen te stellen, kun je je gesprek afstemmen op het prospect waarmee je spreekt.

    In het volgende script voor koud bellen stelt de vertegenwoordiger de prospect een vraag om na te gaan wat hij nodig heeft.

    Voorbeeldscript voor koud bellen:

    “Hallo, Teresa. Je spreekt met Thomas van Zendesk. Ik bel omdat we bedrijven zoals het jouwe helpen bij het implementeren van omnichannel communicatiemogelijkheden. Ben je bekend met omnichannel communicatie?”

  12. Benadruk de efficiëntie van het product

    Laat prospects zien dat ze minder efficiënt zijn wanneer ze je product niet gebruiken. Leg uit welke functies van het product de processen efficiënter maken en geef voorbeelden van klanten die hiervan profiteren.

    Voorbeeldscript voor koud bellen:

    “Hallo Heleen!

    Ik ben Thomas van Zendesk. Hoe gaat het?

    Heb je twee minuten om te praten over onze aanpasbare software die je rechtstreeks kunt integreren met je bestaande systemen? Andere software is niet zo snel en gemakkelijk te gebruiken en werkt mogelijk niet goed samen met je huidige systemen. Maar onze klanten geven aan dat een investering in onze software snel is terugverdiend.

    Heb je donderdag 15 minuten de tijd voor een snel Zoom-gesprek met onze Sales Director, Brenda, om te bespreken wat onze software voor jouw bedrijf kan betekenen?”

  13. Vertel een aansprekend verhaal

    Wek de interesse van een prospect door een succesverhaal van een klant te vertellen. Praat over het probleem dat zij ondervonden – kies een probleem dat vergelijkbaar is met dat van het prospect – en leg uit hoe je het probleem samen met de klant hebt opgelost. Gebruik deze aanpak alleen als de prospect zegt dat hij tijd heeft om te praten. Ze zullen er niet voor openstaan als ze weinig tijd hebben.

    Het onderstaande script voor koud bellen vertelt het verhaal van een brancheprobleem en hoe het product dat heeft opgelost. Het taalgebruik is beschrijvend en schetst een duidelijk beeld voor prospects.

    Voorbeeldscript voor koud bellen

    “Hallo Heleen!

    Ik ben Thomas van Zendesk. Hoe gaat het? Mooi!

    Ben je bekend met Two Crows Coffee? Inderdaad, ze hebben de beste koffie. Maar ze ontvangen veel bestellingen en, zoals je weet, is klantenservice hun zwakke plek. Ze hebben ongelooflijk lange wachttijden, en je kunt ze alleen bereiken via telefoon of e-mail. Hun bestellingen lopen dagen of weken achter – en het lukt maar niet om iemand te spreken te krijgen als je een probleem hebt.

    Ze zijn pas samengegaan met Organic Scene Coffee Beans, een van onze klanten. Met onze software konden ze de bestaande systemen van Two Crows Coffee in een paar dagen integreren. Als je nu met een medewerker van Two Crows wilt spreken, hoef je alleen maar naar Facebook Messenger, WhatsApp of welk communicatiekanaal dan ook te gaan om meteen iemand spreken.”

  14. Gebruik je branchekennis

    Prospects willen werken met een verkoper die verstand van zaken heeft en relevante oplossingen biedt. Laat zien dat je verstand van zaken hebt door te verwijzen naar recente successen van klanten, casestudies en vakprijzen.

    Voorbeeldscript voor koud bellen:

    “Wist je dat 68 procent van de klanten na één slechte ervaring met de klantenservice overstapt naar de concurrentie? Bij Zendesk helpen we bedrijven om hun klanten en medewerkers eersteklas ervaringen te bieden. Onze software maakt het leven gemakkelijker voor zowel klanten als medewerkers en maakt het voor je team mogelijk om relaties op te bouwen met kopers.”

  15. Leg uit wat de volgende stappen zijn

    Zelfs als een koud gesprek goed verloopt en het prospect betrokken was en veel vragen stelde, kun je toch de aansluiting verliezen. Rond de verkoop niet af, maar leg de volgende stappen uit, zodat het prospect weet wat je van hen nodig hebt.

    Voorbeeldscript voor koud bellen:

    “Onze automatiseringsfuncties en chatbots kunnen je team geweldig ondersteunen. Ik zou graag een demonstratie voor je team plannen, zodat je kunt zien welke impact onze software heeft op je tickettijden, het aantal tickets en de productiviteit van je medewerkers.

    Ben je volgende week woensdag of donderdag beschikbaar voor een demo van 20 minuten? Ik beloof dat het je tijd meer dan waard zal zijn.”

  16. Wees beleefd maar vasthoudend

    Als het prospect zegt niet geïnteresseerd te zijn, verlies dan niet meteen de hoop. Begin opnieuw over de voordelen en de meerwaarde van je product of dienst. Prospects kunnen de gebruikelijke verkoopbezwaren uiten, maar leg rustig uit wat je voor hen kunt betekenen. Wees nooit agressief of opdringerig.

    Voorbeeldscript voor koud bellen:

    “Heleen, zodra je Zendesk integreert met je huidige systemen en de unieke functies ervan gebruikt, zul je een duidelijke verbetering merken in je klantervaring – en je klanten ook. En je voorkomt dat ze naar de concurrentie gaan.

    Als je volgende week 15 minuten tijd hebt, kunnen we je door onze demo leiden, zodat je ziet hoe makkelijk het is om ons product in te stellen en te gebruiken en hoe je bedrijf ervan kan profiteren.”

  17. Bereid een strategische follow-up voor

    Probeer tijdens het gesprek de volgende afspraak te plannen. Soms zullen prospects het gesprek ontwijken en vragen om via e-mail contact op te nemen zodat ze in hun agenda kunnen kijken. Als je vervolgens een e-mail stuurt en ze reageren niet, wees dan vasthoudend.

    Meerdere keren contact opnemen is normaal – de “regel van 7” houdt in dat merken die zeven keer contact opnemen met een prospect, meer kans hebben om hun vertrouwen te verdienen en een verkoop binnen te halen.

    In het onderstaande voorbeeld van een callcenterscript zie je hoe je tijdens het gesprek e-mailadressen verzamelt en follow-up verkoopgesprekken plant.

    Voorbeeldscript voor koud bellen:

    Als het prospect het voorstel om een meeting te plannen afwijst:
    “Heb je volgende week 20 minuten om verder te praten?”

    Als het prospect je vraagt een e-mail te sturen zodat hij zijn agenda kan checken:
    “Jazeker. Naar welk e-mailadres kan ik het sturen?”

    Als je eenmaal het e-mailadres hebt, kun je toevoegen:
    “Perfect, ik stuur je een e-mail met een paar tijden om uit te kiezen. Is er een dag (of tijdstip) dat jou het beste uitkomt?”

  18. Spreek voicemails in

    Een voicemail inspreken voelt misschien als iets van vroeger, maar in een wereld vol met overvolle inboxen en ongelezen berichten, kan het inspreken van een voicemail je juist onderscheiden.

    Voorbeeldscript voor koud bellen:

    “Hallo, Teresa. Je spreekt met Thomas van Zendesk. Ik bel om meer te weten te komen over de klantervaring van je bedrijf en om te bespreken hoe we je kunnen helpen die ervaring te verbeteren.

    Bel me gerust of stuur een bericht naar 06 567 123 45. Ik zal ook een e-mail sturen als je dat prettiger vindt. Ik hoor graag van je.”

  19. Focus op het prospect

    Mensen praten van nature graag over zichzelf. Probeer je scripts altijd zo te formuleren dat het prospect en zijn bedrijf centraal staan.

    Voorbeeldscript voor koud bellen:

    “Wat zijn enkele hindernissen die je ervaart met klantenservice?”
    “Hoeveel zou je kunnen profiteren van een oplossing als deze?”

  20. Maak het gemakkelijk

    Laat je eerste koude gesprek als een informeel gesprek verlopen, zodat het prospect gemakkelijk kan instemmen met een meeting of een demo. Prospects willen niet het gevoel hebben dat ze ergens aan vastzitten waar ze niet alle details over weten.

    Voorbeeldscript voor koud bellen:

    “Kunnen we volgende week een Zoomgesprek met je team opzetten, zodat we een demo kunnen presenteren om te laten zien hoe ons product je tickettijden, het aantal tickets en de productiviteit van je medewerkers kan verbeteren? Je bent tot niets verplicht en zit nergens aan vast.

    Komt woensdag of donderdag uit? Het duurt maar 20 minuten.”

    Behaal succes met je scripts

    geslaagd script voor koud bellen

    Met de beste scripts voor koud bellen presenteer je op een vriendelijke, informatieve manier je producten of diensten aan prospects. Nu je hebt geleerd van onze scriptsjablonen en voorbeelden van koud bellen, kun je aan de slag gaan met je eigen scripts. Naarmate je verkooptraject zich ontwikkelt, zul je ontdekken welke scripts voor verkoopgesprekken het beste werken en het prettigst aanvoelen. Als je genoeg oefent, zal je script steeds natuurlijker verlopen.

Verwante verhalen

Artikel
15 min read

Wat zijn klantprofielen? Een complete gids, voorbeelden en gratis sjablonen

Gebruik gegevens om uitgebreide klantprofielen op te bouwen, zodat je relevantere, gepersonaliseerde ervaringen kunt bieden.

Artikel
13 min read

Wat is een salestrechter? Strategieën om er een te maken (+ voorbeelden en sjablonen)

Een salestrechter is onmisbaar om inzicht te krijgen in je salesstrategie. Ontdek hoe een salestrechter werkt en hoe je er een kunt bouwen om je conversies te verhogen.

Artikel
17 min read

30 e-mailsjablonen voor klantenservice en best practices voor contact met klanten

Gebruik deze e-mailsjablonen voor klantenservice in combinatie met software voor klantenondersteuning om je e-mailworkflows te versnellen, tijd te besparen en de efficiëntie op schaal te vergroten.

Artikel
14 min read

Hoe om te gaan met boze klanten: 17 tips, sjablonen en voorbeelden

Weet je niet wat je moet zeggen om een boze klant te kalmeren? Zo ga je om met een geïrriteerde klant en verminder je de spanningen tussen verschillende kanalen.