Artikel

Van 3 jaar tot 8 weken: de digitale transformatie in een stroomversnelling

Door Susan Lahey

Gepubliceerd 17 augustus 2020
Laatst gewijzigd 4 juni 2021

"We hadden het altijd over een brandend platform", zei Scott Engler, VP of Advisory voor CFO/CHRO bij Gartner, "en dan was er nog: 'Je moet gewoon over de afgrond heen springen', en dat is waar we ons nu bevinden... Ik zou zeggen dat dit de gesprekken zijn die we de afgelopen 10 jaar hadden moeten voeren." Engler leidde een webinar in juli en sprak daarin over hoe COVID-19 de deadline voor het uitvoeren van de digitale transformatie (DX) met jaren naar voren heeft gehaald. De uitdagingen van de digitale transformatie van bedrijven, waarbij alle activiteiten gewoon doorgaan, bleken voor veel bedrijven onoverkomelijk. Maar toen kwam COVID-19 en alles stond op zijn kop. Nu, aldus Engler, zijn digitale initiatieven onvermijdelijk geworden en, met alle plannen in duigen, is het op dit moment veel gemakkelijker om alle puzzelstukken op te pakken en opnieuw in elkaar te zetten, met de digitale transformatie in gedachten. Dat is waar we ons nu bevinden.

Engler werkt samen met bedrijven aan strategie, bestuursverhoudingen, bedrijfsprestaties, analyses en leiderschap. Hij werkt ook met bedrijven aan het plannen van hun toekomstige personeelsbestand in het licht van de komst van kunstmatige intelligentie, veranderingen in vaardigheden en de flexibele economie. Hij zegt dat de pandemie de tijdlijn van de digitale transformatie heeft ingekort van drie jaar naar acht weken. En dat is goed voor de bedrijvigheid.

Nu, aldus Engler, zijn digitale initiatieven onvermijdelijk geworden en, met alle plannen in duigen, is het op dit moment veel gemakkelijker om alle puzzelstukken op te pakken en opnieuw in elkaar te zetten, met de digitale transformatie in gedachten.

Hij is niet de enige met die mening. In een artikel van McKinsey wordt gesproken over "de dalende barrières van improvisatie en experimenten die zich voordoen bij klanten, markten, regelgevers en organisaties."

"Stel jezelf de vraag: wat zijn de gewaagde digitale acties waarover we in het verleden hebben geaarzeld, ook al wisten we dat ze uiteindelijk nodig zouden zijn?" zo vraagt de auteur. "Hoe vreemd het ook mag lijken op dit moment, een moment van crisis, dit is precies het juiste moment om moedig in te zetten op de digitale agenda."

De meeste mensen, zo wordt in het McKinsey-artikel opgemerkt, hebben waarschijnlijk al hun zenuwcentra ingezet om uit te zoeken wat de toekomst biedt en hoe ze een virtuele of contactloze versie van hun product of service kunnen realiseren. Maar met het wegvallen van barrières zouden ze moeten nadenken over nieuwe partnerschappen, toegang tot nieuwe platforms en digitale marktplaatsen, en bereid moeten zijn om buiten hun comfortzones te opereren.

[Verwante informatie: Digitale transformatie: moeilijk, duur en de moeite waard]

Begin met talent en huur DX-vaardigheden in

'Digitale transformatie', zo merkt Engler op, verwijst niet naar één enkele grote gebeurtenis. Het zijn in plaats daarvan enkele discrete punten binnen een organisatie. Uit gegevens van Gartner blijkt dat er twee keer zo veel mensen met DX-vaardigheden worden ingehuurd om in bedrijfsfuncties en verschillende bedrijfstakken te werken dan dat de IT-afdeling in dienst neemt. De vaardigheden die een bedrijf nodig heeft, kunnen zijn: gebruikerservaring ontwerpen, Python, cyberbeveiliging, kennis van de infrastructuur, game-ontwikkeling, API-ontwikkeling, AI en meer. McKinsey noemt design thinking een belangrijke strategische vaardigheid.

Uit gegevens van Gartner blijkt dat er twee keer zo veel mensen met DX-vaardigheden worden ingehuurd om in bedrijfsfuncties en verschillende bedrijfstakken te werken dan dat de IT-afdeling in dienst neemt.

Engler en co-presentator Lindsey R. Walsh, VP en teammanager van TalentNeuron merken op dat voor een salesrol in de top vijf van technologiebedrijven - Facebook, Amazon, Apple, Netflix en Google (bekend als FAANG) - vaardigheden zijn vereist zoals engineering, DX en wetenschap. Zoals in een Gartner-artikel over het gebrek aan vaardigheden die DX bedreigen wordt opgemerkt: "Zelfs als niet-technologische bedrijven geen werknemers nodig hebben die zo digitaal onderlegd zijn als de techgiganten, zullen ze de voor hen vereiste vaardigheden moeten identificeren en prioriteit moeten geven aan een manier om die te verwerven. Dit is vooral van cruciaal belang als ze hopen de waarde van het concurrentievoordeel van het opnieuw ontworpen bedrijfsmodel te ontsluiten."

De meeste bedrijven nemen strategische beslissingen en doen vervolgens aan budgettering en vervolgens aan personeelsplanning, aldus Engler. "Dat is de omgekeerde wereld en dat werkt niet. Dat heeft nooit gewerkt", zegt hij.

“Als we van te voren niet weten hoe talent eruit ziet, gaat het mis. We moeten anderen een stap voor zijn." De vaardigheden en capaciteiten bepalen de strategie, zo zegt hij. Leiders moeten samenwerken met data-analisten om nieuwe mogelijkheden ver voorbij de horizon te ontdekken.

Bovendien, zo zeggen ze, hoe sneller organisaties hun talent kunnen rekruteren, hoe beter. Er is nog steeds personeel genoeg nu organisaties zich aan het oriënteren zijn, maar de talentenjacht gaat ongetwijfeld binnenkort van start.

[Verwante informatie: Ga je aan de slag met een digitale transformatie? Lees hoe je je medewerkers meekrijgt.]

Wees creatief bij het vinden of opnieuw inzetten van talent

Historisch gezien, aldus Walsh, hebben HR-managers aangedrongen op ervaring in de sector, maar dat is een eilandgedachte die overboord moet worden gegooid. Bedrijven zouden eerder moeten zoeken naar vaardigheden die ook elders kunnen worden ingezet en die nuttig zijn bij het uitvoeren van uiteenlopende taken.

De analisten stelden voor om de vaardigheden die voor taken nodig zijn op te splitsen en vervolgens die vaardigheden te rekruteren. Een voorbeeld dat ze gaven, was een bedrijf met een taak om een geschiktere datatool te vinden en die aan te passen. De vaardigheden die ze nodig hadden, waren onder meer bekendheid met SPSS, SQL, Python, design thinking en service design. De oplossing was het ruilen van talent met een andere afdeling en het inhuren van een freelancer. En aangezien er nu zoveel mensen thuiswerken vanwege COVID-19, is er geen reden om niet te zoeken op plekken met aanstormend talent. Tot de groeiende technische hubs behoren Austin, Texas; Warschau, Polen; Buenos Aires, Argentinië; en Mexico-Stad.

En aangezien er nu zoveel mensen thuiswerken vanwege COVID-19, is er geen reden om niet te zoeken op plekken met aanstormend talent.

Een andere optie is om talent van binnenuit te ontwikkelen. Wireframing is een vaardigheid die vereist is voor DX, merkt Walsh op. De term heeft betrekking op grafisch ontwerpen. Dus als je iemand in je team hebt wiens focus op grafisch ontwerpen ligt en wiens bestaande vaardigheden minder nuttig zijn, biedt die persoon dan de kans om bij te dragen aan de digitale transformatie om je werkplek aantrekkelijker te maken voor talent.

De bedrijven die het beste slagen in de digitale transformatie zijn startups, aldus Engler, die niet zoveel lagen hebben en dus slagvaardig zijn en snel kunnen handelen. Ineens zijn veel bedrijven overgestapt van marathonlopers naar sprinters.

Foto: KaboomPics