Overslaan naar belangrijkste inhoud

Artikel 6 min read

Manieren om giftige, digitale werkplekgewoonten te vermijden en telewerkers gelukkig en gezond te houden

Rex Fan, Lead Behavioural Insights Advisor bij Bupa UK, vertelt ons over de giftige digitale gewoonten op de werkplek waar we op moeten letten en die we moeten proberen te vermijden om een gezond evenwicht tussen werk en privéleven en geestelijk welzijn te bevorderen.

Door Subarna Ganguly, Geschreven door een medewerker van Zendesk

Laatst gewijzigd 22 juli 2022

Het is eenvoudig om aan te nemen dat flexibeler werken alleen maar voordelen voor werknemers zou opleveren. De kans om een paar dagen in een ander deel van het land te werken. De flexibiliteit om de dag te beginnen met een rondje joggen of een kopje koffie in de zon – in plaats van ingeklemd te zitten tussen bezwete treinforenzen. Vroeg uitklokken om op de eerste rij te zitten bij de piano-opvoering van je kind. Onbetaalbaar.

Er zijn weliswaar talloze voordelen aan telewerken, maar er is ook een risico dat werknemers ongezonde werkgewoonten kunnen ontwikkelen. Dit kan een negatieve invloed hebben op de werkcultuur en op het welzijn van de werknemers.

De pandemie heeft de verschuiving naar hybride of telewerken en het toegenomen gebruik van digitale communicatie in sommige sectoren versneld. De technologie heeft ongetwijfeld de manier waarop we werken vooruitgeholpen en verbeterd. We kunnen ons nu overal gemakkelijk verbinden en processen verlopen nu ook sneller en efficiënter. Maar zoals met de meeste zaken, kunnen diezelfde digitale communicatiekanalen snel giftig worden als ze door bedrijven op de verkeerde manier worden gebruikt.

Volgens Bupa denkt een derde van de Britse volwassenen dat telewerken een negatieve invloed heeft gehad op hun geestelijke gezondheid, terwijl bijna een kwart (23%) zegt dat het hun gevoel van zelfvertrouwen heeft aangetast. Ondertussen blijkt uit onderzoek van Breathe dat een giftige werkcultuur de Britse economie 20,2 miljard pond per jaar kost. Uit onderzoek van het Europees Parlement blijkt dat telewerken weliswaar veel positieve effecten heeft, zoals meer autonomie en flexibiliteit, maar ook leidt tot de 'autonomie-paradox' – met stress en verstoringen van het evenwicht tussen werk en privéleven als gevolg.

"Van videogesprekken tot instant messaging – door digitale technologie kunnen werknemers weliswaar met elkaar in contact blijven… Maar het heeft ook problemen met hun welzijn veroorzaakt, zoals veel stress en een lage kwaliteit van de slaap."
Rex Fan, Lead Behavioural Insights Advisor, Bupa UK.

Bij Google is een stijging te zien in het aantal zoekopdrachten naar 'tekenen van een giftige werkomgeving'. Dus wat zijn dat? Een slechte bedrijfscultuur kan vele vormen aannemen, waaronder inadequate managementstijlen, een gebrek aan evenwicht tussen werk en privéleven of het ontbreken van welzijnsondersteuning.

"De pandemie heeft het belang van goede gezondheids- en welzijnsgewoonten, op en buiten het werk, duidelijk gemaakt," verklaart Rex Fan, Lead Behavioural Insights Advisor voor Bupa UK. "Van videogesprekken tot instant messaging – door digitale technologie kunnen werknemers met elkaar in contact blijven, ondanks de afstand die door hybride of telewerken ontstaat. Het heeft echter ook welzijnsproblemen veroorzaakt, zoals veel stress en een slechte kwaliteit van de slaap. Om dit tegen te gaan moeten managers technologische grenzen stellen om een digitaal giftige werkomgeving te vermijden en hun werknemers helpen zich te ontplooien, waar ze ook werken."

Volgens Fan zijn er vijf belangrijke giftige digitale gewoonten op de werkplek waar we op moeten letten en die we moeten proberen te vermijden:

1. Een houding 'altijd aanwezig'

Is het gebruikelijk dat je buiten kantooruren e-mails verstuurt en ontvangt?
Zonder welomschreven grenzen tussen werk en vrije tijd is het mogelijk dat je altijd een half oog op je inbox hebt, waardoor het onmogelijk is je helemaal af te sluiten. Maar de rusttijd is essentieel om je productiviteit te verhogen en een burn-out te voorkomen. Baken je werktijd af van de tijd die je niet werkt en zet pauzes in je agenda. Op die manier geef je je collega's het signaal dat je regelmatig tijd voor jezelf neemt en moedig je hen aan hetzelfde te doen. Zorg ervoor dat je aan het eind van de dag uitlogt uit je werksystemen en plan meteen daarna iets leuks om te doen, zoals een maaltijd met vrienden of wat lichaamsbeweging. Zo kom je niet in de verleiding om langer door te werken.

2. Een anti-sociale agenda

Vrienden maken met onze collega's kan innovatie, samenwerking en ons gevoel van verbondenheid stimuleren, maar als we van thuis uit werken kan socialiseren in het gedrang komen. Het vergt misschien een beetje lateraal denken, maar er zijn nog genoeg manieren om het aan te pakken. Overweeg om videogesprekken iets eerder te openen, zodat degenen die dat willen nog even kunnen bijpraten voor de vergadering begint. Of je kunt een sociale club voor teams beginnen. De activiteiten kunnen bestaan uit een middagpicknick in het park voor de hybride werkers, of een kookles op Zoom voor degenen die verder afgelegen zijn.

3. Te veel videogesprekken

Videogesprekken kunnen een doeltreffende manier zijn om als remote of hybride team met elkaar te communiceren en kunnen helpen om de eenzaamheid bij werk van thuis uit tegen te gaan. Maar als ze niet goed in evenwicht zijn met andere vormen van communicatie, kunnen ze ook een bron van stress worden. Als er van je wordt verwacht dat je je voortdurend formeel via de webcam presenteert, kan het vervelend worden. Je hersenen moeten ook veel harder werken om je alert te houden, naast de noodzaak om de non-verbale signalen die anderen vertonen te decoderen. Als je je bij videogesprekken uitgeput voelt, praat dan met je manager over een andere manier van samenwerken: gedeelde documenten en gesprekken met alleen audio zijn allemaal goede alternatieven.

4. Het gevoel dat je tot zwijgen bent gebracht

Is het vaak de luidste persoon tijdens je videogesprek die hun ideeën gehoord krijgt, terwijl stillere mensen zich minder gemotiveerd voelen om te delen, ook al hebben ze misschien goede ideeën? Als dat in je team het geval is, is het de moeite waard om het aan te kaarten. Kleine veranderingen kunnen een groot verschil maken. Je zou je manager kunnen vragen om het gebruik van teamchatfaciliteiten binnen videogesprekken aan te moedigen, bijvoorbeeld, zodat iedereen evenveel kans heeft om mee te praten. Of om kleinere onlinemeetings te organiseren, zodat er minder druk op mensen staat om hun mening met een groot publiek te delen.

5. Micromanaging

De hele dag gebombardeerd worden met directe berichten of e-mails van je manager kan niet alleen vermoeiend en stressvol zijn, maar het kan ook je vertrouwen in je vermogen om zelfstandig te werken doen afnemen. Hoewel micromanaging helaas heel gewoon is bij hybride of telewerken, zijn er manieren om het te bestrijden. Stel jezelf open op tegenover je manager. Als je je op je gemak voelt, gebruik dan taal als 'ik voel', in plaats van 'je geeft me een gevoel'. Misschien beseffen ze niet eens welke invloed het op je heeft. Als ze dat eenmaal doen, kun je brainstormen over een nieuwe stijl van werken die bij jullie allebei past.

Het vermijden van giftige, digitale gewoonten is de sleutel tot gezonde, gelukkige en productieve werknemers. Het goede nieuws is dat het besef groeit van wat bijdraagt tot een negatieve werkcultuur. Als we waakzaam blijven en de communicatielijnen open houden, kunnen we schadelijke praktijken een halt toeroepen, voordat ze de kans krijgen ons werkleven en ons welzijn te verstoren.

Verwante verhalen

Artikel
8 min read

Personeelsoptimalisatie: De ultieme guide voor 2024

Personeelsoptimalisatie maakt processen efficiënter en werknemers productiever, en biedt meer flexibiliteit met betrekking tot je omzet. Lees er hieronder meer over.

Artikel
3 min read

Productiviteit over de hele wereld

De moderne wereld vraagt om ongekende productiviteit. Hoe meer je immers produceert, des te beter je…

Artikel
2 min read

Hoe bereken je de levenslange waarde van een klant?

Als bedrijf wil je graag weten wat een klant waard in en wat hij/zij je écht…

Artikel
4 min read

De twee grote speerpunten voor bedrijven die ook in de toekomst succes willen boeken

Wat maakt een bedrijf succesvol? Dat is een hoofdbreken dat veel mensen in het bedrijfsleven maar…