Overslaan naar belangrijkste inhoud

Artikel 5 min read

Drie consumententrends die de detailhandel in levensmiddelen in 2023 vormgeven

Wat zijn de grote trends die van invloed zijn op de detailhandel in levensmiddelen - een dynamische en spannende sector in de detailhandel - en waarom ervaring voorop moet staan in tijden van recessie.

Door Caroline Lesley Baldwin, Bijdragende schrijver

Laatst gewijzigd 31 augustus 2023

De detailhandel van levensmiddelen is uniek. Er is geen ontkomen aan het feit dat consumenten de essentiële levensbehoeften moeten kopen en die levensbehoeften zijn te vinden in hun plaatselijke supermarkt. De supermarkt biedt een schat aan mogelijkheden om zowel de winkelervaring voor alledaagse benodigdheden te verbeteren, als om het winkelend publiek te verleiden om niet-essentiële producten in hun winkelkar te leggen.

De inflatie is op het hoogste punt in 40 jaar. En terwijl consumenten misschien financieel bezuinigen om de financiële storm te doorstaan, verruilen ze ook hun etentjes in hun favoriete restaurant voor heerlijke maaltijden thuis.

Terwijl de sector door meer ongekende tijden blijft worstelen, betekent bewustzijn van de grote consumententrends dat merken van levensmiddelen dieper op hun klanten kunnen inwerken en empathie kunnen tonen in moeilijke tijden. Hier zijn een paar belangrijke manieren waarop de supermarkten kunnen profiteren van de klantervaring om hun winkelend publiek betrokken en tevreden te houden.

De economie van ervaringen en in de winkel shoppen

Terwijl de detailhandel de laatste jaren heeft ingezet op snelheid en gemak in de bezorgsector, zien we stilaan de terugkeer van het persoonlijk winkelen. De gegevens van NielsenIQ van het begin van het jaar melden een stijging in de verkoop van 9,4% in de winkel en een daling van 8,7% online, omdat klanten op zoek gaan naar de beste koopjes en het vermijden van bezorgkosten.

Het winkelend publiek geeft de supermarkt een kans om waardevolle ervaringen te bieden die tot loyaliteit kunnen leiden. En er is bewijs dat investeringen in overweldigende ervaringen tot rendement leiden, met 77% van de business leaders die een positieve ROI rapporteren volgens het rapport CX Trends 2023 van Zendesk.

Nu steeds meer klanten proberen iets meer waar voor hun geld te krijgen, kunnen de supermarkten zich met klantenkaarten met gepersonaliseerde beloningen richten tot hun klanten. Tesco meldde in de halfjaarcijfers eind vorig jaar dat de aanwezigheid van de Clubcard met 9,8 punten op jaarbasis is toegenomen en dat de beloningen zijn uitgebreid naar 2 miljoen Clubcard-klanten.

Technologieën zoals scan-and-go apps om het afrekenen te versnellen, augmented reality mapping om het winkeltraject te vergemakkelijken of QR-codes met inspirerende recepten of informatie over de herkomst van producten zijn ook manieren om de ervaring van het voortduwen van een karretje in een supermarkt te verbeteren. Supermarkten kunnen ook overwegen om hun ruimtes zo in te richten dat er belevingsruimtes ontstaan voor fijnproevers, naar het voorbeeld van luxe-experts als Fortnum & Mason of Harrods. Als een volledige herinrichting niet mogelijk is, kun je overwegen om met merkpartners samen te werken voor live kooklessen in de winkel en eetruimtes in te bouwen om klanten te binden en de bezoektijd te verlengen.

En denk vooral ook aan de shopper die steeds milieubewuster wordt. Overweeg het aanbieden van drop-offs voor moeilijk te recyclen plastic zakken en folies. Of ga een stapje verder zoals de duurzaamheidswinkel Asda in Leeds met navullingen voor bulkaankopen van artikelen als pasta, waspoeder en theezakjes met de bedoeling een miljoen stukken plastic per jaar te besparen.

Dit alles kun je niet ervaren als je de wekelijkse boodschappen doet terwijl je thuis op je bank zit.

Waardevoorstel

Het maakt niet uit of het winkelend publiek online of in de winkel koopt. In een instabiele economie willen ze nog steeds het gevoel hebben dat ze waar voor hun geld krijgen, wat betekent dat de supermarkten steeds meer tegen hun rivalen vechten in een prijzenoorlog. Sainsbury's heeft onlangs het aantal producten in zijn Price Match-campagne met een derde verhoogd, Iceland trekt nieuwe klanten aan met zijn prijsbevriezing van 1 pond en zelfs Waitrose, een exclusieve supermarkt, kondigde onlangs een verlaging van 14% aan in zijn Essentials-lijn.

Met al deze kortingsberichten die de klant ziet aankomen, moeten supermarkten oppassen dat ze hun merk niet devalueren en dit gebruiken als een kans om op een empathische manier met de klant te communiceren, zoals Aldi met haar budgetadvies om klanten door deze moeilijke tijd heen te helpen.

Een van de grote recessietrends is de neiging van het winkelend publiek om van grote huismerken als Fairy of Heinz over te stappen op goedkopere alternatieven. Dit biedt de supermarkt een enorme kans om eigen productlijnen te ontwikkelen en te promoten. Neem een voorbeeld aan de discountwinkels, zoals Aldi en Lidl, die de markt voortdurend opschudden door gelijkwaardige producten als bekende merken aan te bieden voor een meer betaalbare prijs.

Supermarkten moeten hun eigen perceptie van ‘waarde’ echt begrijpen – of dat nu is met goedkope alternatieven van merkproducten of met aanbiedingen zoals ‘twee voor de prijs van één’. Uiteindelijk is de juiste toon en taal bij de communicatie met klanten van vitaal belang, zowel in de winkel als online.

Trendsetter

In moeilijke economische tijden kan zelfs de trouwste klant van een merk naar een concurrent stappen om een goedkoper alternatief uit te proberen – vooral wanneer ze links en rechts met aanbiedingen worden bestookt. Eén manier om te proberen die gewaardeerde klanten te behouden is door de laatste trends op het gebied van eten en drinken op de voet te volgen en die te gebruiken om in contact te komen met het winkelend publiek. Van airfryers tot alcoholvrije en alcoholarme dranken, duurzaam voedsel tot de West-Afrikaanse keuken, er is een reeks voedseltrends die supermarkten in de gaten moeten houden om hun klanten te bedienen met wat zij willen.

Gezond eten en welzijn blijven domineren in de wereld na corona. Waitrose constateerde een stijging van 31% in de vraag naar niet-alcoholische dranken in de aanloop naar Dry January, terwijl plantaardige diëten ook steeds populairder worden om in te spelen op gezonde voeding en duurzaamheidsdoelstellingen. Ondertussen is de verkoop van airfryers geëxplodeerd omdat de gezondheidsbewuste trend samengaat met de aanhoudende bezorgdheid over de energiekosten. De elektronicawinkel Currys meldde een verkoopstijging van 500% ten opzichte van vorig jaar. Dat zijn veel nieuwe airfryers in keukens van het hele land, met consumenten die behoefte hebben aan deskundige tips over hoe ze deze het beste gebruiken.

Bovendien beginnen gerechten als West-Afrikaans en Filipijns meer bekendheid te krijgen door nieuwe restaurantopeningen en tv-programma's die deze wereldgerechten in de schijnwerpers zetten. Supermarkten promoten deze smaken met maaltijdpakketten en speciale ingrediënten zoals Waitrose Cooks Ingredients, waar shoppers hun innerlijke MasterChef kunnen ontplooien door gemakkelijk een kom ramen of daal met deggi mirch-olie in elkaar te flansen.

Nu voedsel steeds meer centraal komt te staan in het leven van de consument, is dit een enorme kans voor supermarkten om in contact te komen met het winkelend publiek door het maken van receptkaarten, tijdschriften of blogs om hun tips over de laatste trends in de culinaire wereld te delen.

Verwante verhalen

E-BOEK

Het veranderende landschap van e-commerce: bekeken vanuit het standpunt van een Europese detailhandelaar

Landen over de hele wereld hebben te maken met torenhoge energierekeningen, verstoringen in de toeleveringsketen en…

E-BOEK
1 min read

Winnen in de dynamische wereld van e-commerce en detailhandel: de essentiële overlevingskit in onzekere tijden

In het eerste deel van onze serie e-books ‘Het veranderende landschap van e-commerce: bekeken vanuit het…

Infographic

De ultieme Black Friday-deal: nieuwe klanten werven

Artikel
4 min read

Hoe innovatieve digitale strategieën luxemerken helpen om high-end service online te leveren

We leven allemaal in een tijd van ingrijpende veranderingen, maar de Covid-19-pandemie heeft met name de…