| 4 min read

Wat is het verschil tussen WhatsApp en WhatsApp Business?

Iedereen kent WhatsApp, maar wat is nu het verschil met WhatsApp Business? Welke voordelen geeft het je als bedrijf, en hoe kan je deze tool het beste inzetten als extra kanaal voor communicatie met je klanten?

Laatst gewijzigd 21 juni 2022

WhatsApp voor bedrijven

WhatsApp is sinds de lancering in 2009 wereldwijd uitgegroeid tot de populairste messenger applicatie. Sinds 2018 is er dan ook een nieuwe versie, speciaal voor bedrijven, uitgerold over de verschillende markten. WhatsApp Business is volledig afgestemd op de noden en wensen van alle soorten en maten van bedrijven die met hun klanten wensen te communiceren via WhatsApp. Want wat kan er beter zijn dan je klanten direct bereiken via hun favoriet kanaal?

Wat is het verschil tussen WhatsApp en WhatsApp Business?

De standaard WhatsApp versie is afgestemd op de gewone gebruiker van deze messenger service. Het doelpubliek dat WhatsApp gebruikt is best jong: ongeveer 55% van de gebruikers zijn tussen de 18 en 35 jaar oud. De app biedt een asynchrone messenger functie, wat inhoudt dat je de berichten kan lezen en beantwoorden wanneer het je past. De gebruikers moeten dus niet tegelijkertijd online zijn om te kunnen communiceren. De berichten blijven ook bewaard, dus je kan de informatie altijd op een later tijdstip ophalen en nalezen.

WhatsApp Business is een versie die werd ontworpen met extra tools voor bedrijven, zodat ze dit kanaal kunnen gebruiken voor de communicatie met hun klanten, verkoop, klantenservice, enz. Door middel van een WhatsApp-icoontje kunnen bedrijven de klanten naar hun WhatsApp doorverwijzen, waar ze de conversatie kunnen verderzetten. Dit kan tegenwoordig ook met behulp van een handige QR-code.

De WhatsApp Business-app werd in het leven geroepen om kleine bedrijven met een kleine hoeveelheid conversaties te helpen. De app heeft helemaal dezelfde interface als de WhatsApp-applicatie voor de standaard gebruikers, maar geeft enkele extra functies die speciaal op de noden van bedrijven inspelen. Zo kan je bijvoorbeeld een productcatalogus opzetten in je WhatsApp-profiel zodat (potentiële) klanten jouw producten kunnen ontdekken, of automatische antwoorden inschakelen. In de praktijk is WhatsApp Business vooral handig voor eenmanszaken en kleine bedrijven waar slechts een persoon de bedrijfsaccount op WhatsApp leidt.

Wat is WhatsApp Business API?

En dan is er nog een niveau hoger, de WhatsApp Business API (Application Programming Interface) die voor grotere bedrijven is ontworpen, die een groot volume aan inkomende klantcontacten behandelen. Dit is dus voor bedrijven die nog steeds Whatsapp als een supportkanaal willen blijven gebruiken, maar de standaard WhatsApp inbox zijn ontgroeid.

Dankzij de API kan je WhatsApp integreren in de CRM-software binnen je bedrijf, zoals Zendesk. Zo kan je dit kanaal net zoals alle andere kanalen in je CRM behandelen en tickets creëren, organiseren, taggen, prioriteren. Zo kunnen medewerkers van de klantenservice, het verkoopteam, enz. via WhatsApp ondersteuning bieden aan de klanten. Alle informatie en conversaties zullen nog steeds in één en dezelfde tool blijven, handig en overzichtelijk. Zo kan WhatsApp perfect worden gecombineerd met andere kanalen zoals chatbots, e-mails, en telefoongesprekken.

Handige features voor WhatsApp Business

Zoals reeds vermeld, heeft Whatsapp Business enkele handige tools die speciaal voor bedrijven zijn ontworpen. Klanten communiceren meer dan ooit online met hun favoriete merken, en messaging is hun favoriete kanaal. Met Zendesk kan je een kant-en-klare versie van WhatsApp in je CRM-software integreren, of je kunt het volledig aanpassen aan jouw behoeften, en die van je klanten. 

Hier heb je enkele van de handige speciale functie van WhatsApp Business op een rijtje: 

Bedrijfsprofiel

Bij WhatsApp Business hoort een bedrijfsprofiel. Dit komt extra professioneel over, zeker als je nog maar een opstartend bedrijf bent. Je kan hier ook handige informatie in vermelden zoals e-mailadres, fysiek adres (indien van toepassing), openingsuren, enz. Zo kunnen je klanten in een oogopslag alle informatie zien over jouw bedrijf.

Snelle antwoorden

Dankzij de “Quick Reply” optie, kan je templates maken, en op deze manier extra snel antwoorden. Dit is vooral handig voor antwoorden op veelgestelde vragen, maar kan je in verschillende situaties nogal wat tijd besparen. Elke Quick Reply heeft ook een sneltoets, waardoor je in een vingerknip het antwoord klaar hebt staan.

Labels

Je kan gesprekken labelen, zodat je deze gemakkelijk kunt sorteren en/of terugvinden. Zeker wanneer het volume van inkomende contacten begint te stijgen, kan dit handig en efficiënt zijn. 

Geautomatiseerde berichten

Een andere handige tool zijn automatische berichten, die bijvoorbeeld een initiële begroeting kunnen zijn, of een afwezigheidsbericht indien iemand je buiten de werkuren contacteert. Het geeft een persoonlijke touch, en geeft de klant het gevoel dat je meteen klaar staat voor hem/haar.

Interactieve berichten

Met je Business-account kan je speciale berichten sturen, zoals bijvoorbeeld multiple choice vragen, lijstberichten, enz. Dit kan van pas komen in combinatie met de automatisering van je berichtenstroom.

Chatbots

Als je nog verder wilt gaan met automatisering, kan je zelfs heuse chatbots in je Whatsapp integreren. Deze chatbots werken zeer gelijkaardig aan een standaard chatbot, maar je bereikt de klanten via hun favoriet communicatiekanaal – Whatsapp. Dat hebben ze altijd bij de hand, en zo kunnen ze je antwoord lezen wanneer het voor hen past.