Overslaan naar belangrijkste inhoud

Meer vraag ontwikkelen voor je bedrijf

Verbind GTM-partners met de middelen en oplossingen die ze nodig hebben om potentiële klanten te bereiken.

Door Marcus Kellman, Director, Partner Sales

Laatst gewijzigd 20 februari 2024

Het ontwikkelen van vraag kan een eerste stap zijn naar het opbouwen van een langdurige klantrelatie. Het is dus belangrijk om een goede eerste indruk te maken. Klanten benaderen via de telefoon of onpersoonlijke advertenties is niet meer van deze tijd. Tegenwoordig draait het allemaal om het creëren van echte connecties, het opbouwen van vertrouwen en het op een waardevolle manier ondersteunen van potentiële klanten.

Het doel bij het ontwikkelen van vraag is het genereren en onderhouden van leads. Voor dit proces is het belangrijk om al te beginnen met het opbouwen van een relatie met je leads op het moment dat ze zich bewust worden van je producten, en deze relatie te blijven onderhouden totdat ze klaar zijn om tot aankoop over te gaan.

In mijn tijd bij Zendesk heb ik gezien hoe belangrijk en effectief vraagontwikkeling is als startpunt. Met de juiste strategie en de uitgebreide middelen die Zendesk biedt, kun je nieuwe leads bereiken en omzetten in klanten. Dit werkt als volgt.

Een daverend succes: De EMEA Partner Summit

Een van de vele manieren waarop we onze partners ondersteunen is door middel van partnerbijeenkomsten, die we overal ter wereld organiseren, van APAC tot EMEA tot LATAM. Dit jaar vierden we een belangrijke mijlpaal, want we hielden onze eerste partnerbijeenkomst in de EMEA-regio in meer dan vier jaar.

Ik had het genoegen om het evenement in Dublin te organiseren, en dat was echt een enorm succes. We zagen een verbazingwekkend aantal mensen dat zich inschreef, nog voordat ze de agenda van het evenement hadden gezien. Dit spreekt boekdelen over het vertrouwen en enthousiasme dat onze partners hebben voor wat we doen en herinnert ons aan de uitgebreide mogelijkheden die Zendesk biedt.

Het leukste deel van deze evenementen is het samen vieren en erkennen van de prestaties van onze partners in de verschillende branches. GTM-partners kunnen zich verheugen op soortgelijke persoonlijke en digitale evenementen in 2024.

De aandacht vasthouden van potentiële klanten

Consumenten verwachten tegenwoordig dat ze altijd en overal bij bedrijven terechtkunnen. Het is dus belangrijker dan ooit om de aandacht te trekken en vast te houden. Gebruik je beschikbare middelen in combinatie met Zendesk om strategische berichten te versturen en om tegelijkertijd je geloofwaardigheid en vertrouwen te versterken.

Weet je niet waar je moet beginnen? In de ‘Strong Guides’, die je kunt vinden in de bibliotheek van Partner Connect, kun je inspiratie opdoen. Deze driemaandelijkse gids laat zien wat er nieuw is bij Zendesk en biedt partners een compleet overzicht van actuele sales- en marketingmogelijkheden.

In de bibliotheek vind je ook een verzameling strategisch opgestelde belscripts. Deze scripts zijn ontworpen om je teams te ondersteunen bij het strategisch positioneren van Zendesk als leider op gebied van klantervaring (CX) en werknemerservaring (EX). Ze worden voortdurend bijgewerkt met de nieuwste producten en innovaties van Zendesk, zodat je teams goed voorbereid zijn op succes.

Een andere favoriet in Partner Connect is de co-branded e-mailtool, waarmee je e-mails met logo’s van zowel Zendesk als je partner kunt opstellen. Zo kun je de zichtbaarheid van je evenementen en campagnes verbeteren en tegelijkertijd Zendesk-leads genereren.

Partnerbijeenkomst

Katie Soderberg, sales and marketing director bij eOne Solutions, laat weten: “We werken sinds Q2 2023, toen we ons bewust werden van de CX Trends-campagne, samen met Zendesk aan onze marketing. In juli lanceerden we deze campagne, waardoor we in die maand 2 procent van het wereldwijde verkeer van Zendesk konden genereren. De co-branded e-mailtool in Partner Connect was eenvoudig te gebruiken en zal ook onderdeel zijn van ons marketingplan voor 2024.”

Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar het is altijd goed om het belang te benadrukken van een consistente en aantrekkelijke aanwezigheid op social media en je andere communicatiekanalen. Wees creatief bij het delen van je unieke waardevoorstel, of je nu je expertise benadrukt, succesverhalen of inzichten uit de branche deelt, updates geeft over Zendesk-gerelateerde aanbiedingen of jezelf positioneert als opinieleider op gebied van CX en EX.

Afstemmen op toekomstige groei

Nu we de basis hebben behandeld, kun je de ‘sales plays’ (of vooraf gedefinieerde salesstrategieën) verkennen, die ook beschikbaar zijn via Partner Connect. Deze sales plays dienen als leidraad om je dienstenaanbod uit te breiden en een aanpak op maat te creëren voor de unieke situaties van klanten, zodat je je beter kunt aanpassen en effectiever kunt werken.

Leerpunten:

  • Doe mee. Woon evenementen en webinars bij om te netwerken met andere GTM-partners en op de hoogte te blijven van alles wat er gebeurt in de branche.

  • Vertrouw op Partner Connect. Hier vind je al het marketingmateriaal waarmee je je kunt onderscheiden en leads kunt genereren.

  • Blijf zichtbaar op social media. Je social media dient als digitale etalage voor je merk. Met een veelzijdige strategie op al je netwerken kun je je doelgroep laten weten wat je te bieden hebt.

  • Leer van succesverhalen. Leren van andere partners en geïnspireerd raken door hun succes is een uitstekende manier om in hun voetsporen te treden.

Wil je eenvoudig op de hoogte blijven? Volg Zendesk Partners op LinkedIn en meld je aan voor de maandelijkse exclusieve nieuwsbrief voor partners. Als je niet zeker weet wat je huidige abonnementsstatus is, ga dan naar het partnerportaal, bezoek de nieuwssectie en bevestig je voorkeuren.

Vergeet niet dat je ook gebruik kunt maken van alle hulpbronnen voor vraagontwikkeling die Zendesk biedt in Partner Connect, waar alleen geverifieerde partners van Zendesk toegang hebben tot onze exclusieve inhoud.