Artikel

2020: 6 nieuwe salestrends die je kunt gebruiken om je resultaten te optimaliseren

Door Douglas da Silva

Gepubliceerd 1 april 2021
Laatst gewijzigd 14 april 2021

De eerst helft van het jaar 2020 zit er inmiddels op. Het was zonder enige twijfel een atypisch jaar. Door de coronaviruspandemie moesten bedrijven zich snel aanpassen en hadden ze vaak niet voldoende tijd om de markttrends op de voet te volgen, met name in een buitengewoon dynamische wereld die wordt gekenmerkt door een overvloed aan informatie die zich snel via internet verspreidt.

Met dit in ons achterhoofd hebben we zes salestrends van 2020 voor je op een rijtje gezet die je kunt benutten om je bedrijf een boost te geven en sneller te laten groeien , dit jaar, maar ook in de nabije toekomst. Van het personaliseren van service aan de hand vandata tot aankopen via spraakapparaten.

1. Omnichannel-aankopen worden steeds frequenter

Waarschijnlijk heb je al eens van de term omnichannel gehoord, maar wat betekent het nu echt om een geïntegreerde online- en offline-aanwezigheid op te bouwen? Een omnichannel-bedrijf moet consumenten in alle kanalen, online en offline, dezelfde hoogwaardige saleservaring bieden. En dat moet op integrale wijze gebeuren. Fysieke en elektronische handel concurreren niet, maar vullen elkaar juist aan.

Uit een recente enquête van het tijdschrift Forbes komt naar voren dat omnichannel geen tendens is, maar een nieuwe realiteit. Uit de enquête, die in het Verenigd Koninkrijk werd uitgevoerd, kwam zeer interessante informatie naar voren:

  • 72% van de respondenten had al gebruikgemaakt van ‘click & collect’ (aankopen in een online winkel die worden opgehaald in een fysieke winkel);
  • 21% maakt bij ten minste de helft van zijn aankopen gebruik van deze optie;
  • 28% zou in een andere winkel kopen als ‘click & collect’ niet beschikbaar zou zijn;
  • 74% kiest deze optie om geen bezorgingskosten te hoeven betalen;
  • 65% van de consumenten doet aanvullende aankopen op het moment dat ze de bestelling ophalen.

Ja, dat lees je goed: 65% van de consumenten die online aankopen doen, maar ervoor kiezen de producten op te halen in een fysieke winkel, koopt op het moment van ophalen nog meer artikelen. Een omnichannel-strategie biedt je meer mogelijkheden voor interactie met je klant, zodat je per individuele klant meer kunt verkopen.

2. Opkomst van “social shopping”

Mensen besteden steeds meer tijd aan sociale media en het is dan ook niet verrassend dat zij hun koopcyclus vaak daar beginnen door merken te volgen of publicaties te lezen over producten die hen interesseren.

Maar de belangrijkste sociale media gaan inmiddels nog een stap verder. Ze bieden bedrijven de mogelijkheid hun producten direct te koop aan te bieden zodat de gebruiker deze eenvoudig kan aanschaffen. Dit wordt ‘social shopping’ genoemd.

Instagram, Twitter, Pinterest, Facebook en YouTube zijn voorbeelden van sociale media die ‘Kopen’-knoppen begonnen te gebruiken en hun omzet hierdoor aanzienlijk zagen toenemen.

Instagram is hier waarschijnlijk het meest succesvol in, met name in segmenten als mode en beauty: 90% van de gebruikers volgt ten minste één merk op dit sociale netwerk.

Met een commercieel Instagram-account kun je publicaties opstellen met directe links naar je online winkel. Maar je moet de inhoud wel goed plannen. Je publicaties mogen er niet uitzien als traditionele advertenties, maar moeten je merkidentiteit versterken en de koopervaring eenvoudiger maken.

3. Handel via spraak komt steeds dichterbij

Een hele nieuwe tendens in de wereld van de elektronische handel is de opkomst van spraaktechnologie. De introductie van spraakapparaten als Amazon Echo en Google Home heeft er al toe geleid dat consumenten op een nieuwe manier communiceren met merken via navigatie die wordt aangestuurd door spraak.

Deze ontwikkeling biedt e-commerce-bedrijven een nieuw verkoopkanaal en mogelijkheden om hun omzet te vergroten. Naar schatting zal handel via spraak in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk in 2020 goed zijn voor in totaal 40 miljard dollar aan omzet. Volgens dezelfde enquête heeft 13% van de huishoudens in de Verenigde Staten een spraakapparaat en heeft 62% van de gebruikers van deze apparaten deze al gebruikt om een aankoop te doen.

Amazon biedt al sinds 2016 de mogelijkheid om via spraak aankopen te doen en loopt voorop in deze trend. De producten die het meest worden aangeschaft met door spraak geactiveerde apparaten zijn voedingsmiddelen, amusementsproducten (bijv. boeken), elektronica en kleding.

4. Nieuwe betaalmethoden

Betaalopties behoren tot de meest cruciale factoren wanneer klanten beslissen waar ze een aankoop gaan doen. Als jouw elektronische winkel de betaalmethode van hun voorkeur niet aanbiedt, gaan ze ergens anders heen.

Momenteel wordt in fysieke winkels en online veel gebruikgemaakt van digitale wallets als Google Pay, Paypal, Apple en Samsung Pay. Consumenten voelen zich veiliger wanneer ze digitaal kunnen betalen: 70% van de respondenten van een enquête die in 2016 werd uitgevoerd door het onderzoeksinstituut Pew in de Verenigde Staten, gaf aan te hopen dat in 2030 meer gebruik zal worden gemaakt van digitale betalingen dan van contante betalingen of betaalkaarten. Volgens deze zelfde enquête heeft 30% van de Amerikanen al aankopen gedaan met een mobiele telefoon en zet deze trend elk jaar verder door.

Een andere betaaloptie die sterk in opkomst is die van cryptovaluta's. Op dit moment worden virtuele deviezen alleen gebruikt voor grote transacties, maar daar zal in de nabije toekomst verandering in komen. Zo is Overstock , een winkel die decoratieve en woonartikelen verkoopt, een samenwerking gestart met ShapeShift zodat bij elektronische transacties kan worden betaald met cryptovaluta's.

5. Het belang van diversiteit en maatschappelijke verantwoordelijkheid

Het is belangrijk om de beste producten aan te bieden en te investeren in infrastructuur, maar consumenten willen in 2020 - en in de toekomst - meer: ze zijn op zoek naar bedrijven met een sociaal doel, die waarde hechten aan diversiteit en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Bedrijven die een verschil maken.

Een bedrijf moet niet alleen winst maken, maar ook een humane visie hebben met betrekking tot zijn klanten, werknemers en leveranciers. In een wereld waarin racisme, gelijke rechten voor mannen en vrouwen en LGBT+-rechten kernonderwerpen van gesprek zijn, kan je merk zich niet afzijdig houden. Consumenten waarderen het dat bedrijven een standpunt innemen en identificeren zich zelfs veel sneller met bedrijven die dat doen.

Naast inclusie en diversiteit is het belangrijker dan ooit dat bedrijven een duidelijk doel nastreven. Besteed voldoende aandacht aan de missie en visie van je bedrijf en communiceer deze constant aan je werknemers. De basis voor merkbetrokkenheid moet binnen je bedrijf worden gelegd.

6. De kracht van data

Uit data kun je informatie over je klanten onttrekken die niet zo voor de hand liggend is. Data zijn waardevol om je klanten een gepersonaliseerde ervaring te kunnen bieden. De tijd dat gepersonaliseerde service alleen betekende dat je de naam van je klant kende, ligt ver achter ons.

Volgens een enquête die werd uitgevoerd door Accenture, heeft 33% van de consumenten weleens een relatie met een bedrijf beëindigd omdat de service onvoldoende of helemaal niet gepersonaliseerd was.

Om dat te voorkomen is het van groot belang dat je marketing- en salesstrategieën ontwikkelt die zijn gebaseerd op data (data driven). Door informatie te analyseren die uiteenloopt van demografische gegevens, bezochte websites, eerdere aankopen en andere elementen die relevant zijn voor het koopproces, kun je klanten beter leren kennen. 

Een tactiek die je ongetwijfeld al eens hebt gezien, is het aanbevelen van vergelijkbare producten na een eerste aankoop, via e-mail-marketing of acties op sociale netwerken.

Met Zendesk Sell beschikken je verkopers en vertegenwoordigers over integrale tools die volledige informatie verschaffen over elk klantaccount, zodat ze helemaal up-to-date zijn en kansen optimaal kunnen benutten.

Bovendien is de follow-up erg eenvoudig: gegevens worden automatisch geregistreerd zodat verkopers en vertegenwoordigers ze allemaal bij de hand hebben. Ontdek deze tool van Zendesk en bereid je voor op de toekomst!

Volledige CRM-software voor sales

Zendesk Sell is een software-CRM voor sales die de productiviteit, processen en zichtbaarheid van de workflow van salesteams verbetert.