Artikel

Hoe je je verkoopsucces kunt verhogen met live chat

Door Caroline Chromik, Senior Product Marketing associate

Gepubliceerd 22 maart 2020
Laatst aangepast 11 mei 2020

Wanneer de meeste mensen denken aan livechat, denken ze aan klantenondersteuning. Maar het is ook het geheime wapen van de vertegenwoordiger. Dat komt omdat chat een directe lijn biedt tussen een vertegenwoordiger en potentiële klanten. Verkoopteams kunnen chat gebruiken om leads te genereren, verkoopconversiepercentages te verbeteren en upsellkansen te identificeren.

Met de nieuwe Zendesk Sell-Chat-integratie kunnen vertegenwoordigers gemakkelijker dan ooit profiteren van de voordelen van live chat. Met beide tools verbonden kun je chatten met websitebezoekers en deze rechtstreeks vanuit je CRM-interface aan je pijplijn toevoegen. Je kunt zelfs upsellkansen identificeren door open chats met bestaande klanten in je Sell-account te combineren. Het is de gemakkelijkste oplossing om de verkoop te verhogen.

Ontgrendel een nieuwe bron van leadgeneratie

Met de integratie van Sell-Chat kan live chat aan de website van je bedrijf worden toegevoegd en rechtstreeks worden beheerd vanaf het Sell-platform. Je verkopers kunnen chatten met sitebezoekers zonder de interface te verlaten, waardoor een nieuwe bron van leadgeneratie wordt ontgrendeld die geen extra apps of inspanning vereist.

Sterker nog, gesprekken kunnen worden omgezet in nieuwe leads door rechtstreeks vanuit de chatbox op 'lead maken' te klikken. Sell maakt automatisch een nieuwe contactkaart voor die lead en brengt alle bestaande informatie, zoals de naam en het e-mailadres van de contactpersoon, daarnaar over. Ook wordt een volledig transcript van je chatgesprekken automatisch opgeslagen op de kaart van je lead.

Als het tijd is voor vervolgacties voor die lead, beschikken vertegenwoordigers over alle relevante informatie die ze nodig hebben om die lead om te zetten in een klant.

Sneller deals sluiten

Naast het genereren van leads versnelt het toevoegen van Chat aan Sell de verkoopcyclus door een directe lijn tussen vertegenwoordigers en hun prospects te creëren.

Je kunt in real time informatie uitwisselen met websitebezoekers en dat gesprek naadloos over verschillende kanalen voeren: e-mail, spraak, tekst en meer. Omdat de volledige gespreksgeschiedenis met een lead op de contactkaart wordt opgeslagen, beschikken vertegenwoordigers altijd over de informatie die ze nodig hebben om snel, consistent en efficiënt met prospects te communiceren. Vertegenwoordigers die in minder tijd een zinvolle band met prospects kunnen opbouwen, kunnen de verkoop sneller afsluiten.

Bovendien is bewezen dat chat de conversiepercentages van een organisatie verhoogt. Eén organisatie die Zendesk Chat gebruikte om contact op te nemen met leads tijdens het verkoopproces, rapporteerde een toename van 29% in het aantal conversies.

Wanneer verkoopmedewerkers proactief contact opnemen met websitebezoekers, stellen ze zichzelf beschikbaar om de vragen en zorgen van een potentiële klant te beantwoorden. Leads kunnen de informatie krijgen die ze nodig hebben om hun aankoopbeslissing sneller te onderbouwen, waardoor de verkoopcyclus feitelijk korter wordt.

Meer upsellkansen identificeren

Wanneer Chat is verbonden met Sell, hoef je niet op je geheugen te vertrouwen om leads te herkennen. Als de websitebezoeker waarmee je chat al is geregistreerd in je Sell-database, zie je dit automatisch in de Chat-tool.

Zodra Sell herkent dat de bezoeker in het systeem zit, laat de tool je doorklikken naar het profiel van deze bezoeker om belangrijke gegevens te vinden, zoals:

  • Hoe lang deze bezoeker al klant is,
  • Welke producten deze bezoeker in het verleden heeft gekocht, en
  • Hoe vaak deze bezoeker die specifieke prijspagina heeft bezocht.

Stel bijvoorbeeld dat je een verkoper bent voor een bedrijf dat administratieve software verkoopt aan hoofdkantoren. Een websitebezoeker belandt op de prijspagina voor je tijdregistratieprogramma en Zendesk Chat laat je weten dat de bezoeker al een klant van je is.

Je haalt de informatie van die klant op en ontdekt:

  • Deze klant is al een jaar klant.
  • De klant betaalt een maandelijks bedrag om de tool voor taakbeheer van je bedrijf te gebruiken.
  • De klant heeft de prijspagina voor je tijdregistratieprogramma vijf keer bezocht.

Uitgerust met al deze informatie kun je een gericht en persoonlijk bericht naar die klant sturen met uitleg over de voordelen van het aanvullen van taakbeheer met tijdregistratiesoftware. Je kunt succesverhalen van klanten delen of zelfs een korting aanbieden voor het bundelen van de twee producten.

Voor vertegenwoordigers is het niet altijd duidelijk wanneer een klant kan profiteren van een nieuw product of een uitbreiding op zijn bestaande pakket. Maar met de mogelijkheid om open chats aan bestaande klanten te koppelen, is het gemakkelijker dan ooit om kansen voor upsells te identificeren.

Trek meer leads aan en haal meer verkopen binnen met Sell + Chat van Zendesk

Livechat is niet alleen voor ondersteuningsteams. Het is ook een krachtige manier voor vertegenwoordigers om in real time contact te leggen met potentiële klanten. Websitebezoekers kunnen worden omgezet in leads zodra ze interesse tonen in je product. Bovendien wordt elke interactie die je vertegenwoordigers hebben met leads via de chat automatisch opgeslagen in de CRM, waardoor het gemakkelijk wordt om follow-ups te personaliseren en upsells te identificeren.

Meer informatie over hoe je met de integratie van Sell-Chat je omzet kunt verhogen door contact met de verkoop.