Overslaan naar belangrijkste inhoud

30-60-90-dagenplan voor managers, verkopers en nieuwe werkgebieden

Zorg voor geloofwaardigheid en vertrouwen met een duidelijk 30-60-90-dagenplan voor sales.

Door Donny Kelwig, Auteur

Laatst gewijzigd 3 april 2023

Een succesvol 30-60-90-dagenplan schrijven

Nieuwe verkopers kunnen op hun eerste werkdag natuurlijk nog niet tippen aan hun senior collega’s. Voordat ze gestelde quotums kunnen halen of overtreffen, hebben ze tijd en een goed uitgewerkt plan nodig. Een van de populairste manieren om succes te boeken in een nieuwe omgeving is het volgen van een 30-60-90-dagenplan.

In deze guide laten we zien hoe je een nuttig driemaandenplan maakt voor managers, verkopers en nieuwe werkomgevingen. We geven ook verschillende voorbeelden van 30-60-90-dagenplannen voor sales die je kunt gebruiken als inspiratie voor je eigen aanpak.

Maar laten we eerst eens kijken naar wat een 30-60-90-dagenplan voor sales is en waarom zo’n plan belangrijk is.

Wat is een 30-60-90-dagenplan?

Het 30-60-90-dagenplan is een strategie van drie maanden voor het succesvol opleiden van nieuwe verkopers of het verkopen in een nieuwe werkomgeving. In het plan worden duidelijk alle acties en doelstellingen uiteengezet waarmee verkopers hun nieuwe bedrijf of regio kunnen leren kennen. Ook leren ze hoe ze op een optimale manier hun hoogste (en gezondste) productiviteitsniveau kunnen bereiken. Aan de hand van een solide 30-60-90-dagenplan kunnen bedrijven het meeste halen uit nieuwe regio’s of de inzet van nieuwe verkopers of managers.

Het driemaandenplan is ook een geweldige tool voor verkopers die een sterke indruk willen maken tijdens sollicitatiegesprekken, want door met een plan te komen toon je je saleskennis en kun je je onderscheiden van de andere kandidaten. Bovendien geeft het managers en verkopers een realistisch beeld van hoe succesvol een nieuwe collega of regio op de lange termijn zal zijn.

De hoofdlijnen van een 30-60-90-dagenplan voor sales

Een 30-60-90-dagenplan kan op verschillende manieren worden opgesteld. Creëer de versie die het beste bij je past. Het basisidee is dat er elk blok van 30 dagen op een nieuw aandachtsgebied wordt gefocust: leren, toepassen en verbeteren.

Zo’n plan zou er ongeveer zo uit kunnen zien:

  1. Dagen 1-30: Leren
    In deze fase leren nieuwkomers alles wat ze kunnen over het bedrijf, de producten of diensten en de klanten. Als het om een nieuw werkgebied gaat, besteden het salesteam en de managers deze tijd aan het leren kennen van het gebied: de demografie, de markt en de ideale klanten.
  2. Dagen 31-60: Toepassen
    In deze fase beginnen nieuwe verkopers of managers met het toepassen van wat ze hebben geleerd en duiken ze in het proces van sales- en prestatiemeting. Als het om een nieuw werkgebied gaat, gaan het salesteam en de managers verder met het verkennen van de omgeving door het vinden van nieuwe leads en het opbouwen van relaties.
  3. Dagen 61-90: Verbeteren
    In de derde maand neem je de acties en resultaten van de voorgaande maand onder de loep om verbeterpunten en successen vast te stellen. Je verfijnt je werkwijze waar nodig en richt je aandacht vervolgens op de toekomst.

Het is belangrijk om niet te snel te gaan. Je hebt weinig aan een 30-60-90-dagenplan voor sales dat overhaast of rommelig is opgesteld.

Wat zijn de voordelen van het opstellen van een 30-60-90-dagenplan?

Of je je nu wilt onderscheiden tijdens je sollicitatie of indruk wilt maken tijdens je eerste paar weken op je werk, het schrijven van een driemaandenplan heeft verschillende voordelen.

  • Maak een blijvende indruk: Als je je goed voorbereid laat je zien dat je serieus bent. Dit is vooral belangrijk wanneer bedrijven op zoek zijn naar een verkoper. Hr-managers zijn meestal erg onder de indruk (en dankbaar) als een verkoper op een sollicitatiegesprek verschijnt met een goed opgesteld 30-60-90-dagenplan.

  • Voorkom een burn-out: Het is verleidelijk om gelijk veel werk op je te nemen in een nieuwe functie. Je loopt dan echter wel het risico op een burn-out. Met een driemaandenplan kun je een duurzaam tempo creëren, zodat je hard kunt werken zonder jezelf te veel uit te putten.

  • Meer controle over tijdsbeheer: Als je aan iets nieuws begint, ben je altijd langzamer dan collega’s die het werk al een tijd doen. Als je echter met een plan komt, kun je je tijd nauwkeurig indelen en heb je meer flexibiliteit om tijd te besteden aan taken die echt je aandacht nodig hebben.

  • Bouw vertrouwen op bij managers en collega’s: Het stellen van doelen waarvoor gesprekken met collega’s en leidinggevenden nodig zijn, is een geweldige manier om meer over een bedrijf te weten te komen. Bovendien helpt het vertrouwen tussen jou en je collega’s tot stand te brengen. Beginnen in een nieuwe functie of regio kan moeilijk zijn, maar je hebt meer kans op succes als je moeite doet om in contact te komen met mensen die je kunnen begeleiden.

  • Blijf jezelf verbeteren: Na de eerste 90 dagen ben je nog net klaar met plannen. Als je eenmaal met succes een 30-60-90-dagenplan hebt uitgevoerd, heb je echter een solide basis voor het stellen en bereiken van doelen in de toekomst. Ook beschik je dan over de tools om doelen te volgen, succes te meten en je vaardigheden te verfijnen.

Laten we eens kijken naar enkele specifieke voorbeelden, nu je de basisstructuur van een 30-60-90-dagenplan en de voordelen ervan kent.

Voorbeelden van 30-60-90-dagenplannen

Hier volgen enkele algemene voorbeelden van verschillende 30-60-90-dagenplannen voor sales. Vergeet niet dat elk doel kan (en moet) worden opgesplitst in meerdere kleinere doelen, zodat ze gemakkelijk in een dagelijks schema passen.

30-60-90-dagenplan voor sales: voorbeeld voor een nieuwe verkoper

Hr-managers vinden het geweldig als kandidaten voor een salesfunctie op gesprek komen met een goed opgesteld 30-60-90-dagenplan. Dit is een geweldige manier om bedrijven te laten zien dat je weet hoe je doelen moet stellen en plannen maakt. Nieuwe verkopers kunnen ook tijdens hun eerste werkdagen een plan opstellen met de hulp van hun manager.

Hieronder volgt een voorbeeld van een mogelijk 30-60-90-dagenplan voor een nieuwe verkoper:

Fase 1: Dagen 1-30

  • 1. Alle onboarding en training voltooien
  • 2. Vertrouwd raken met de missie van het bedrijf
  • 3. Meer te weten komen over de producten en/of diensten van het bedrijf
  • 4. Onderzoek naar de doelmarkt en de ideale klantprofielen
  • 5. Leer de namen en rollen van iedereen in het team en/of het bedrijf
  • 6. Wekelijkse bijeenkomst plannen met regionale managers om de voortgang te bespreken
  • 7. Onderzoek doen naar concurrenten

Aanpasbaar sjabloon voor salesplan

Gebruik ons gratis sjabloon voor een salesplan om je salesdoelstellingen voor het komende jaar te formuleren en bepaal de strategieën voor je team om deze doelen te bereiken.

Fase 2: Dagen 31-60

  • 1. Meelopen met een topverkoper
  • 2. Praktijkervaring opdoen met interactie met prospects
  • 3. Interacties oefenen (rollenspel) met managers/teamleden
  • 4. Salesdoelen opstellen
  • 5. Een duidelijk verslag/dagboek bijhouden van alle salesactiviteiten

Fase 3: Dagen 61-90

  • 1. Je verslag/dagboek doornemen en gebieden voor verbetering identificeren
  • 2. Nieuwe benaderingen testen
  • 3. Een dagelijks schema opstellen dat is afgestemd op de bedrijfsactiviteiten
  • 4. Feedback vragen aan teamleden en regionale managers

30-60-90-dagenplan: voorbeeld voor managers

Motiverende salesquotes zijn leuk, maar er is meer nodig om een nieuw salesteam succesvol te managen. Bij het inwerken van een nieuwe manager in een salesteam is een degelijk driemaandenplan een effectief middel om verwachtingen te stellen en te ontdekken hoe mensen reageren op stapsgewijze veranderingen.

Hieronder volgt een 30-60-90-dagenplan voor regionale salesmanagers:

Fase 1: Dagen 1-30

  • 1. Verzamel belangrijke informatie (verjaardagen, voorkeuren, enz.) over elk teamlid
  • 2. Ga na welke managementtools voor sales je nodig hebt, zoals een CRM
  • 3. Doe grondig onderzoek naar concurrenten en de huidige markttrends
  • 4. Bestudeer teamverslagen om vertrouwd te raken met individuele sterke en zwakke punten
  • 5. Observeer en registreer de dagelijkse activiteiten van teamleden
  • 6. Voer ten minste één kleine wijziging door in de werkzaamheden op basis van feedback van het team

Fase 2: Dagen 31-60

  • 1. Stel vast welke vaardigheden het team mist
  • 2. Stel nieuwe, meetbare doelen voor teamleden op, op basis van de rapporten
  • 3. Voer ten minste één kleine verandering door om het team te ondersteunen
  • 4. Schrijf een actieplan voor de komende 30 dagen

Fase 3: Dagen 61-90

  • 1. Stel een strategie op voor nieuwe trainings-/coachingsessies
  • 2. Verzamel de gegevens die nodig zijn om de positieve effecten van een nieuwe strategie te voorspellen
  • 3. Stel een overzichtelijk schema op voor de uitvoering van de voorgestelde wijzigingen

Houd er rekening mee dat sommige van deze doelstellingen moeilijk haalbaar zijn als je handmatig rapporten moet opstellen en gegevens moet analyseren. Gebruik een degelijk CRM-platform en software voor de salestrechter om tijdrovende taken te versnellen, zoals het opstellen van rapporten en het berekenen van prestatiecijfers. Op die manier kun je je doelen sneller en nauwkeuriger bereiken.

30-60-90-dagenplan: voorbeeld voor een nieuw werkgebied

Verkopen in een nieuw werkgebied kan veel onbekende factoren opleveren. Neem de tijd om een degelijk 30-60-90-dagenplan op te stellen als je begint met werken in een nieuwe regio. Op die manier kun je je voorbereiden op een succesvolle toekomst en winstgevendheid in dit onbekende gebied.

Hier is een voorbeeld van een 30-60-90-dagenplan voor een nieuw werkgebied:

Fase 1: Dagen 1-30

  • 1. Breng de markt/omgeving van het nieuwe werkgebied in kaart
  • 2. Kom meer te weten over concurrenten
  • 3. Bestudeer en begrijp de demografie
  • 4. Voer een SWOT-analyse uit (sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen)
  • 5. Stel het ideale klantprofiel op
  • 6. Identificeer de meest winstgevende accounts in de regio
  • 7. Stel de belangrijkste sales-KPI’s voor het werkgebied vast
  • 8. Schrijf een actieplan voor de komende 30 dagen

Fase 2: Dagen 31-60

  • 1. Definieer duidelijk je salesdoelstellingen (zorg ervoor dat ze specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdig zijn)
  • 2. Bepaal op welke KPI’s je je wilt richten
  • 3. Vind nieuwe leads
  • 4. Creëer een optimale route om verkopers te verbinden met prospects en klanten
  • 5. Schrijf een actieplan voor de komende 30 dagen

Fase 3: Dagen 61-90

  • 1. Vraag om feedback aan teamleden, prospects en klanten
  • 2. Verbeter je plan op basis van de feedback
  • 3. Stel een salesprognose op voor de rest van het jaar
  • 4. Stel een gestandaardiseerd schema op dat aansluit bij de salesstrategie

Stel een plan op dat specifiek genoeg is om te volgen en flexibel genoeg om zo nodig aan te passen. In de volgende sectie laten we zien hoe je dat doet.

Hoe stel ik een 30-60-90-dagenplan voor sales op?

Er zijn geen vaste regels die bepalen hoe een 30-60-90-dagenplan eruit moet zien. Het belangrijkste is dat het plan eenvoudig te volgen is, dus houd het beknopt en georganiseerd. De meeste plannen bestaan uit drie tot acht pagina’s. Een langer plan is niet handig. Met minder pagina’s lijkt je plan niet serieus genoeg.

Wat moet er in een 30-60-90-dagenplan staan?

Elk plan moet duidelijke en realistische doelen bevatten, een tijdschema voor het bereiken van die doelen en een methode om je succes te meten.

Laten we eens kijken naar een van de voorbeelden uit het vorige hoofdstuk: het 30-60-90-dagenplan voor een nieuwe verkoper. Een van de doelstellingen van fase 1 is het leren kennen van de producten van het bedrijf. Uiteraard moet je begrijpen hoe een product werkt en wat de waarde ervan is als je het wilt verkopen. Hoewel er niet echt een metric bestaat om te meten hoe goed je een product kent, kun je je kennis toch beoordelen aan de hand van andere methoden.

In je volledige 30-60-90-dagenplan kun je dit doel, deze metric en de tijdlijn als volgt beschrijven:

Doel: meer te weten komen over de producten van het bedrijf

  • Elke dag minstens 30 minuten de productcatalogus bekijken.
  • Elke week met minstens drie collega’s over producten praten.
  • Elke dag minstens 20 productrecensies van klanten lezen.

Metric: Aan het einde van de maand 15 minuten met iemand over een product kunnen praten en alle vragen kunnen beantwoorden, zonder de catalogus te hoeven bekijken.

Vergeet niet dat iedereen op een andere manier leert. Ook al lijkt je plan op dat van iemand anders, de details moeten worden afgestemd op hoe jij het beste leert en werkt.

Software gebruiken om een succesvol 30-60-90-dagenplan uit te voeren

Een plan opstellen is eenvoudig. De uitvoering ervan is een stuk moeilijker, maar het gebruik van software kan daarbij helpen.

Zendesk Sell is een cloudgebaseerde, complete CRM waarmee je het stellen van doelen en het meten van succes eenvoudig en probleemloos kunt uitvoeren. Onze software laat aan de hand van krachtige rapportage- en analysefuncties, prestatiemetrics en tools voor taakbeheer zien hoe dicht je bij je doelstellingen bent en waar er ruimte is voor verbeteringen.

Meld je vandaag aan voor een demo en ontdek hoe het gebruiksvriendelijke platform van Zendesk je salesteam kan helpen om concrete doelen te stellen en te bereiken.