Overslaan naar belangrijkste inhoud

Het is belangrijker dan ooit om op te schalen met CX. Zo doe je er je voordeel mee

Naarmate industrieën veranderen, staat bedrijfsgroei bovenaan de agenda. Opschalen met klantervaring kan de katalysator zijn die je bedrijf nodig heeft.

Door Andrea Bian, Geschreven door een medewerker van Zendesk

Laatst gewijzigd 4 mei 2022

Nu bedrijven uit vrijwel elke branche hun derde jaar ingaan waarin ze met de gevolgen van de pandemie worstelen, zijn ze voortdurend op zoek naar manieren om de toenemende vraag en bedrijfsgroei te ondersteunen. Snel groeien brengt vaak ook nadelen met zich mee.

Maar dat geldt ook voor stilstaan. Bedrijven die overbelast of onderbemand zijn, of te weinig middelen hebben, lopen het risico niet te kunnen blijven concurreren of klantenervaringen te bieden die te wensen overlaten. Volgens het Zendesk-rapport over trends op het gebied van klantervaring 2022 zegt 61 procent van de klanten over de hele wereld dat ze na de crisis van de afgelopen jaren nu hogere normen hanteren voor klantenservice. Een even groot aantal stapt over naar een concurrent na slechts één slechte klantervaring.

Door je bedrijf gereed te maken om op te schalen – een strategie om de omzet en winstgevendheid snel te verhogen en de kosten laag te houden – blijft je bedrijf flexibel en kan het sterke prestaties leveren, ongeacht de omstandigheden waarmee je te maken krijgt.

Opschalen is niet noodzakelijk hetzelfde als groeien. Het is mogelijk om op te schalen zonder hoge kosten te maken, waardoor je bedrijf een stuk efficiënter werkt dan wanneer je op hetzelfde tempo zou groeien als dat je extra middelen toevoegt.

Misschien ben je al overtuigd dat je bedrijf moet opschalen, maar zoek je nog naar de juiste manier om het aan te pakken. Door de lens van je klantervaring (CX) kijken is een geweldige manier om je strategie voor opschaling vorm te geven. Het maakt niet uit in welke sector je bedrijf actief is of wat voor soort producten je verkoopt; om op te kunnen schalen moet je je klanten eersteklas klantenservice bieden.

Verbeter je CX

Een hoogwaardige klantervaring zorgt ervoor dat je klanten zich gesteund voelen en maakt het een stuk gemakkelijker om op te schalen. Het kan nuttig zijn om te kijken naar een paar voorbeelden van hoe CX je kan helpen op te schalen:

  1. Algehele klanttevredenheid

    Hoewel het misschien te simpel lijkt, kunnen we niet genoeg benadrukken in hoeverre een goede klantervaring bijdraagt aan je bedrijfsgroei. Snelle reactietijden, menselijke interacties en attente service zullen resulteren in een hogere klanttevredenheid.
    Deze tevreden klanten kunnen merkambassadeurs worden van je bedrijf, wat de bedrijfsgroei direct ten goede komt. Uit onderzoek van Zendesk blijkt bijvoorbeeld dat 57 procent van de respondenten in de financiële dienstverlening een significant verband ziet tussen klantenservice en de inkomsten uit cross-selling.

  2. Efficiëntie

    Wanneer je bedrijf opschaalt, zal je klantenbestand ongetwijfeld toenemen. Een geoptimaliseerde CX-strategie geeft je de mogelijkheid om meer klanten effectief te ondersteunen met de agents die je al in dienst hebt, terwijl je reactietijden en CSAT continu verbeteren.

  3. De behoefte aan verschillende supportmethoden

    Klanten hebben uiteenlopende communicatievoorkeuren en -behoeften, wat wil zeggen dat je meer moet investeren in omnichannel klantenservice. Deze investering is van cruciaal belang om op te kunnen schalen.

  4. CX is gek op AI

    Nu AI steeds gebruikelijker en bekender wordt, zeggen veel klanten dat ze positieve ervaringen hebben met AI wanneer deze correct wordt ingezet. Negenentachtig procent van de consumenten zegt dat ze meer uitgeven bij bedrijven die hen opties bieden om zelf antwoord te vinden op hun vraag.

Natuurlijk zien de CX en het proces van opschalen er voor elk bedrijf anders uit. Dit hangt met name af van je branche.

Schaal op in jouw branche met CX

werknemersbetrokkenheid en klantenservice

Geef prioriteit aan je CX

Het erkennen van CX als een cruciale stap om op te schalen kan je bedrijfsgroei aanzienlijk versnellen. Het is misschien zelfs de eerste stap die je moet nemen om je omzet te verhogen. Door je CX te optimaliseren komen je klanten centraal te staan en is je bedrijf klaar om op te schalen voor toekomstig succes.