Overslaan naar belangrijkste inhoud

Betrekken, anticiperen of converteren? Zo zorgen proactieve berichten voor betere gesprekservaringen

Met proactieve berichten kun je tickets voorkomen, leads converteren en betere gesprekservaringen creëren voor klanten.

Door Jesse Martin, Geschreven door een medewerker van Zendesk

Laatst gewijzigd 23 februari 2024

Enkele feiten over proactieve berichten

  1. 70% van de consumenten koopt meer bij bedrijven die soepele gesprekservaringen bieden.
  2. Proactieve berichten helpen voorkomen dat gesprekken tickets worden, waardoor de arbeidskosten dalen.
  3. Bedrijven kunnen hun omzet verhogen en achtergelaten winkelwagentjes verminderen met tijdige, gepersonaliseerde proactieve berichten.

Wanneer klanten contact opnemen, verwachten ze direct ondersteuning. Of ze nu worden geholpen door een echte persoon of een AI-chatbot, ze willen dat de interactie gemakkelijk verloopt – natuurlijk, vriendelijk en persoonlijk.

Met proactieve berichten kun je instellen wie, wanneer, hoe en waar je klanten helpt, zelfs voordat ze een gesprek beginnen.

Wat zijn proactieve berichten?

Een proactief bericht is een manier om je klanten te benaderen op je web- en mobiele pagina’s.

Hiermee kun je:

  • klanten betrekken en je bedrijf laten ontdekken;
  • anticiperen op mogelijke problemen voordat klanten contact opnemen;
  • een gepersonaliseerde ervaring bieden.

Hoe werken proactieve berichten?

Dankzij proactieve berichten kan de klantenservice proactief in contact komen met klanten door een melding te sturen vanuit de web messenger of hun mobiele app. Je kunt kiezen welke klanten je berichten zien; wat, waar en wanneer ze de berichten zien; en of een bot of een persoon het gesprek oppakt wanneer klanten antwoorden.

Proactieve berichten bieden klanten een soepele ervaring tijdens de interactie met support – vooral wanneer medewerkers problemen of storingen verwachten – en kunnen ze veelgestelde vragen oplossen voordat ze tickets worden en de medewerkers overspoelen, of naar een duurder supportkanaal worden verplaatst (zoals spraak). Dankzij messaging kunnen klanten hun vragen gemakkelijker met bots en automatisering oplossen voordat ze met een echte persoon te maken krijgen.

Wanneer kun je proactieve berichten gebruiken?

Klanten naar gemakkelijk te automatiseren ondersteuningskanalen leiden is een eenvoudige manier om kosten te besparen, maar er zijn ook tal van creatieve manieren om proactieve berichten te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld klanten beïnvloeden door ze een kortingscode aan te bieden als ze op een bepaalde pagina zijn. Of je kunt berichten gebruiken om klanten te informeren over nieuwe functies en producten. Proactieve berichten kunnen ook klantenbinding stimuleren – een betrokken klant zal minder snel geneigd zijn je pagina te verlaten, of ze nu rondkijken, winkelen of contact willen opnemen met de klantenservice.

Betrek je klanten bij je bedrijf

Bied ondersteuning na de aankoop

Verhoog de omzet en conversies

Wanneer je vaststelt dat een klant een bepaalde tijd op je site is geweest, stuur dan een bericht om het gesprek op gang te brengen en te voorkomen dat ze de pagina verlaten. Stuur gerichte berichten wanneer je klant tijd doorbrengt op pagina’s na de aankoop, zoals retourzendingen of terugbetalingen. Promoot producten, deel aankondigingen en geef kortingen aan klanten om hun aandacht te trekken en hen te stimuleren een aankoop te doen.

De voordelen van proactieve berichten

Je klanten verwachten moderne, gepersonaliseerde gesprekservaringen wanneer ze met je communiceren. Daarom moet je je berichtentools optimaal benutten en met hen in gesprek gaan voordat ze naar je toe komen.

Proactieve berichten helpen de bedrijfskosten te verlagen door problemen op te lossen voordat vragen van klanten je supportteam bereiken. Door op het juiste moment gepersonaliseerde berichten te sturen, kun je de verkoop en conversie verhogen door klanten te stimuleren tot aankoop. Zorg dat je klanten bij je bedrijf betrekt om de kans op verloop te verlagen in een zeer concurrerende omgeving.

Zonder proactieve berichten

Met proactieve berichten

  • Bedrijven worden snel verstoord door serviceproblemen of stagneren door veelgestelde vragen, vaak via dure kanalen zoals spraak.
  • De omzet heeft te lijden onder klanten die hulp zoeken maar geen beslissing kunnen nemen.
  • Je hebt wellicht moeite om klanten actief betrokken te houden terwijl ze op zoek gaan naar producten en oplossingen van concurrenten.
  • Bedrijven kunnen berichten sturen om te voorkomen dat klanten medewerkers overspoelen en gesprekken verplaatsen naar goedkope kanalen.
  • Omzet en conversie nemen toe wanneer je klanten op het juiste moment bereikt met relevante en gepersonaliseerde berichten.
  • Je bereikt klanten effectiever via messaging, dat een hogere betrokkenheid en lagere kosten heeft dan kanalen als e-mail en spraak.

Waarom zou je Zendesk kiezen voor proactieve berichten?

Wanneer je waardevolle gesprekservaringen creëert op Zendesk ben je in het voordeel. Met de klantenservice-oplossing van Zendesk kun je eenvoudig campagnes configureren, gegevens verzamelen en gesprekken overzetten van bot naar mens.

Proactieve berichten gaan rechtstreeks naar de centrale Agent Workspace, zodat medewerkers beschikken over de context die ze nodig hebben om snel een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Bovendien groeien deze tools met je bedrijf mee, zodat je op elk kanaal het soort gesprekken kunt bieden dat je klanten verwachten.

Klik hier voor een gratis demo als je meer wilt weten over proactieve berichten.