Overslaan naar belangrijkste inhoud

Jouw CRM integreren met Amazon Web Services

Laatst gewijzigd 6 december 2021

Wat is AWS precies en hoe kun je je CRM-software integreren met hun diensten? Wat betekent dit voor je bedrijf en klantervaring? In dit artikel gaan we hier dieper op in.

Wat is AWS?

Amazon Web Services is ’s werelds grootste cloud service platform. AWS is onderverdeeld in verschillende services, waaruit je als bedrijf de diensten kan kiezen die je interesseren en zo het platform aan de behoeftes van je bedrijf aanpassen. Het platform is compatibel met meer dan 100 diensten, die je kunnen helpen met het managen van databases, een platform bieden voor applicatieontwikkeling, en nog vele andere functies.

Enkele voorbeelden van handige tools zijn:

Computing tools: applicaties om grote berekeningen te maken, wanneer de rekenkracht van de server van je bedrijf niet genoeg is. Alles gebeurt in de cloud.

Databases: extra opslag service van Amazon. Je kan hierin bestanden, afbeeldingen, video’s, etc. opslagen. Een soort van iCloud of Google Drive dus, maar dan op het formaat van grote bedrijven, en met extra beveiliging.
Developer tools: handig indien je bedrijf zelf applicaties of software ontwikkelt. Je hebt een breed aanbod aan verschillende tools die compatibel zijn met verschillende platformen en programmeertalen. Denk maar aan Java, PHP, Python, Node.js, Ruby, C++, Android en iOS.

Sommige CRM-systemen kan je met AWS integreren, en daardoor heb je dus de mogelijkheid om al deze hoogtechnologische tools te gebruiken in je bedrijf. Zendesk laat je bijvoorbeeld via het Sunshine-platform je CRM volledig aanpassen aan je CRM strategie.

Voordelen van integratie met AWS

Omdat Amazon Connect een omnichannel platform is, kun je dankzij de integratie met AWS ook de gespreks- en chatervaring verbeteren. Dit heeft niet enkel voordelen voor iedereen binnen jouw bedrijf, maar ook voor de klanten. Een voorbeeld hiervan is de integratie van een logboek voor het opslaan van alle klantcontacten zodat er geen details verloren gaan.

Een ander enorm voordeel is de integratie van machine learning in je CRM, in de vorm van Contact Lens van Amazon Connect. Deze tool kan je belangrijke inzichten geven over de gesprekken met jouw bestaande en potentiële klanten.

Het is belangrijk voor je bedrijf om een juiste CRM te kiezen die aangepast is aan de behoeftes van je bedrijf.. Daarom is de integratie met AWS voor veel bedrijven het begin van een weg naar succes.

Hieronder bekijken we welke tools van het AWS platform een toegevoegde waarde kunnen hebben voor jouw bedrijf, in de sales- en klantenservice afdeling.

Klantenservice

Door jouw CRM-platform te integreren met Amazon Connect kun je de database van bestaande klanten in de cloud houden. Op dit moment zijn er 4 verschillende CRM-systemen die met AWS geïntegreerd kunnen worden. Voor Zendesk, bijvoorbeeld, heeft AWS een specifieke connector ontwikkeld om de CRM-oplossing te integreren. Je kan de nieuwe AWS AppFlow Zendesk connector gebruiken om de informatie te synchroniseren, en op deze manier toegang te krijgen tot tal van mogelijkheden.

Niet enkel heb je verschillende opties die je kunnen helpen om je klantendatabase overzichtelijk en efficiënt te houden. Je kan ook eenvoudig gegevens verzamelen van Zendesk en andere SaaS-apps in services zoals AWS S3 of Redshift. Doordat al deze gegevens in AWS geïntegreerd worden, kunnen ze dus eenvoudig geanalyseerd worden. Kom meer te weten over je klanten, wie we zijn, wat hun voorkeuren zijn, enz.

Enkele interessante Customer Relationship Management metrics om te analyseren zijn bijvoorbeeld de gemiddelde antwoordtijden, het aantal cases die met slechts een interactie worden opgelost, en de productiviteit van elke agent.

Sales afdeling

Een CRM is niet enkel een handige tool voor klantenservice, maar ook voor de verkoopafdeling. Natuurlijk verschilt de manier waarop het programma gebruikt wordt in verschillende afdelingen. Toch blijft een sales-CRM onmisbaar in de verkoopafdeling, in de eerste plaats om alle informatie over leads, prospecten en potentiële klanten op te slaan.

AWS biedt talloze opties om via je geïntegreerde CRM je sales marketing te ondersteunen.
Je kan bijvoorbeeld gebruik maken van handige functies zoals pop-ups en one-click calling, zodat je sales team snel en efficiënt kan werken. Vaak verliezen verkoopmedewerkers nogal wat tijd door verschillende tools te moeten navigeren. Dit is met de integratie van je CRM in AWS verleden tijd. Zo kunnen ze hun tijd beter besteden aan gesprekken met waardevolle leads die kunnen leiden tot nieuwe klanten.

Door het opslaan van alle klantcontacten in één en dezelfde tool, heb je ook een schat aan informatie over bestaande klanten en hun voorkeuren. Dit kan enorm handig zijn om analyse uit te voeren en om te gebruiken bij het cross- en upselling. Hoe meer informatie je over je leads of klanten hebt, hoe efficiënter het sales team te werk kan gaan.

Een voorbeeld van een handige tool is QuickSight. Vooral bij bedrijven die SaaS en technologische diensten aanbieden, kan het enorm nuttig zijn voor het snel opvragen van informatie. Dit kan het sales team ondersteunen zowel in gesprekken met klanten, als bij het rapporteren en analyseren van verkoopresultaten, klantgedrag, enz.

De onderliggende NLP- en machine learning technologie van QuickSight kan tevens in andere afdelingen gebruikt worden. Het is zo ontworpen om de intentie van de vraag van de gebruiker te begrijpen en de juiste informatie snel en efficiënt weer te geven. Je kan er ook voor kiezen om de data visueel in grafieken weer te geven.