Hoe je Instagram voor je bedrijf inzet

De Messenger-API ondersteunt nu ook Instagram, zodat bedrijven klanten direct vanuit Zendesk berichten kunnen sturen.

Door Jesse Martin, Content Marketing Associate

Gepubliceerd 19 oktober 2020
Laatst gewijzigd 24 juni 2021

De afgelopen jaren hebben messaging apps zoals WhatsApp en Facebook hun API beschikbaar gesteld aan grote bedrijven, zodat deze op grote schaal gesprekken kunnen voeren met klanten. Ook Instagram messaging is nu toegankelijk via de Messenger-API.

Voor bedrijven die veel millennials en generatie Z als klant hebben, is Instagram cruciaal. Toch zie je dat veel functies die het winkelen, delen en chatten voor Instagram-gebruikers gemakkelijk maken, met name worden gebruikt door kleinere retailers, restaurants en lifestyle-merken. Daar komt echter verandering in.

Iedereen heeft nu toegang tot de Messenger-API voor Instagram. Als klant van Zendesk Suite betekent dit dat je je zakelijke Instagram-account snel aan Zendesk kunt koppelen en kunt beginnen met het beheren van klantgesprekken op Instagram, naast al je andere supportkanalen.

Wat is een API?

API staat voor Application Programming Interface. Dankzij API's kunnen grote bedrijven méér doen met klantgesprekken. Ze kunnen worden omgezet in klantenservicetickets, worden gebruikt als databron en geïntegreerd worden in CRM- en klantenservicesoftware. Hierdoor kunnen bedrijven meerdere agents gesprekken laten beheren en gebruik laten maken van tools zoals chatbots en automatisering.

De Instagram-oplossing voor zakelijk berichtenverkeer

De afgelopen jaren heeft Instagram een groot aantal e-commercefuncties uitgebracht (zoals Shop en Checkout) waarmee bedrijven gemakkelijk producten kunnen verkopen via de app.

Gebruikers kijken rond, winkelen, laten berichten achter en bouwen zo via Instagram relaties op met merken. Nu kunnen ze snelle, persoonlijke service krijgen zonder de app te verlaten.

Met de Messenger-API voor Instagram kunnen bedrijven hun aanwezigheid op Instagram verbeteren, gesprekken met klanten op grote schaal beheren en zo een betere klantervaring bieden.

Instagram messaging heeft een aantal mooie, waardevolle functies die grotere bedrijven tot nu toe niet echt konden gebruiken, zoals reageren met emoji-reacties en conversaties in threads voeren voor meer duidelijkheid.

Dit geeft ook mogelijkheden voor complexere gebruiksscenario's met betrekking tot gesprekken, zoals chatbots en het vastleggen van data. Het belangrijkste is dat bedrijven dankzij de Messenger-API voor Instagram kunnen reageren op berichten die worden verzonden vanuit profielen, shops en Stories.

Met de Messenger-API voor Instagram kunnen klanten gesprekken met merken vanuit verschillende locaties in hun Instagram-aanwezigheid starten.

Met dank aan Instagram

Gesprekken voeren met Instagram-functies

Verhalen

  • Vluchtige visuele content aan de bovenkant van de gebruikersfeed. Gebruikers met 10.000 volgers en een Instagram-bedrijfsprofiel kunnen de populaire functie 'omhoog vegen' gebruiken om een in-app browservenster te openen.
  • Met de sticker DM me (stuur mij een privébericht) kunnen gebruikers direct in je inbox komen. Een variatie hierop stelt makers van verhalen in staat om kleine groepsberichten te maken.
  • Met DM me kunnen gebruikers de content van 'DM Story' delen en aan hun vrienden doorgeven. Een waardevol voorbeeld van ongrijpbare mogelijkheden voor merken om berichten te delen.

Reels

  • Net als Tik Tok zijn Reels stukjes videocontent die op muziek kunnen worden gezet, met geavanceerde videobewerkingsfuncties en -effecten.
  • Reels kunnen worden becommentarieerd en met de functie Send to DM kunnen gebruikers Reels in hun privéberichten delen.

Berichten

  • Foto's en video's die in het raster, op de tijdlijn en de Explore-feed worden weergegeven.
  • Merken kunnen producten met tags promoten.
  • Gebruikers kunnen opmerkingen toevoegen aan berichten en deze met de knop Send to DM delen met vrienden.

IGTV

Langere videocontent - gebruikers kunnen opmerkingen toevoegen aan IGTV-berichten en de knop Send to DM gebruiken om video's te delen met vrienden.

Instagram Live

De live streamingfunctie van Instagram, waarmee gebruikers en merken live video kunnen uitzenden naar hun volgers.

  • Dankzij de live feed met opmerkingen kunnen gebruikers in contact komen met volgers
  • Met de knop Send to DM kunnen gebruikers live streams delen met hun vrienden

Gesponsorde berichten

Betaalde berichten die worden weergegeven in de feeds van gebruikers. Aan gesponsorde berichten kunnen opmerkingen worden toegevoegd en inline CTA's worden toegevoegd die gebruikers doorverwijzen naar webpagina's en rechtstreeks naar privéberichten.

Wat Instagram betekent voor bedrijven die dit medium inzetten om gesprekken te voeren

De schaalbare messaging-oplossing van Instagram gaat veel verder dan support. Het is onderdeel van de nieuwe manier van commerce, waar klantgesprekken een belangrijke rol innemen. In plaats van klantgesprekken slechts te zien als mogelijke leads voor conversie in een chatgesprek, of live chatgesprekken enkel te gebruiken tijdens het online winkelen of als manier om je merkaanwezigheid neer te zetten in messaging-apps, kun je dergelijke chatgesprekken beter zien als onderdeel van een algehele klantervaring.

Wat is conversational commerce?

"Conversational commerce" is waar messaging en e-commerce elkaar ontmoeten. Klanten willen vragen stellen, onderzoek doen en ondersteuning krijgen via gesprekken. Volgens onderzoek van Facebook gaat 75% van deze shoppers ook echt over tot aankoop.

Instagram heeft online winkelen voorgoed veranderd. We zien niet alleen YouTubers die video's maken met de producten die ze op Instagram hebben gekocht, ook grote merken doen nu mee, dankzij functies zoals Checkout en productlabels.

Merken die geliefd zijn bij millennials zoals Outdoor Voices en Glossier doen echt heel veel via Instagram. Voordat de Messenger-API beschikbaar was, moest je echter op zoek naar een oplossing om grote hoeveelheden e-mails te verwerken als je op wilde opschalen.

De kans is groot dat Instagram-gebruikers de app al gebruiken om in contact te komen met je bedrijf. Stel je de mogelijkheden eens voor nu je 👋 kunt zeggen

Privéberichten van Instagram zijn het nieuwste klantenservicekanaal

Ondersteun je klanten via Instagram, WhatsApp, Facebook Messenger en meer met Zendesk.