Overslaan naar belangrijkste inhoud

Beste AI-chatbots van 2024: ChatGPT en alternatieven

ChatGPT is slechts één van de vele AI-chatbots. Vind de beste AI-chatbot voor jouw behoeften.

Een gids voor de beste AI-chatbots van 2024

Laatst gewijzigd 23 januari 2024

Chatbots bestaan al tientallen jaren, maar ze zijn populairder geworden sinds OpenAI in november 2022 ChatGPT heeft gelanceerd. Nu verschijnen er steeds meer alternatieven voor ChatGPT op de markt.

Deze chatbots maken het voor 77 procent van de wereldwijde AI-gebruikers makkelijker om hun werk te doen, creatief bezig te zijn, uitmuntende klantervaringen (CX) te bieden, spelletjes te spelen of te maken, haiku's, limericks of korte verhalen te schrijven, informatie te vinden en nog veel meer.

ChatGPT is de toonaangevende bot voor conversationele, generatieve kunstmatige intelligentie (AI), maar hij is niet speciaal ontwikkeld voor elke use case. Lees meer over een aantal van de beste AI-chatbots in 2023.

Wat zijn AI-chatbots?

Een chatbot met kunstmatige intelligentie is een computerprogramma dat menselijke interactie simuleert dankzij zelflerende systemen (ML) en natuurlijke taalverwerking (NLP) om zo spraak te begrijpen en menselijke antwoorden te genereren.

AI-chatbots, zoals ChatGPT en Google Bard, gebruiken natuurlijke taalverwerking om een groot taalmodel (LLM) aan te sturen dat alles kan genereren, van tekst en afbeeldingen tot muziek, op basis van de prompt van een gebruiker.

AI-chatbots die intentiemodellen GPT-3 en hoger gebruiken, zijn vormen van generatieve AI, wat betekent dat ze een grote hoeveelheid data kunnen opnemen en de tekst, afbeeldingen, audio en synthetische data kunnen creëren waarvan ze 'denken' dat de gebruiker ze wil zien.

Overzicht van populaire AI-chatbots

De beste manier om te bepalen welke chatbot geschikt is voor jou en je bedrijf is om het zelf te proberen. Lees verder om meer te weten te komen over een aantal populaire AI-chatbots in verschillende use cases.

Use case
Software

Inhoud genereren en samenvatten

ChatGPT, Jasper, ChatSonic, Bard, copy.ai, HuggingChat, ZenoChat

Klantenservice en CX

Zendesk

Surfen op het web

Bard, Bing, Perplexity

Vertalingen

Bard, ChatGPT

Entertainment

MY AI, Character.AI, Replika, Pi

Onderwijs

Khanmigo, Socratic van Google

Geestelijke gezondheid

Woebot

Onderzoek

You.com

Gesprekken

Character.AI, Replika, Claude

HR en werving

Ideal

Coderen

ChatGPT, Amazon CodeWhisperer

Sociale media

My AI

Data verzamelen, analyseren en visualiseren

Bing, Rose AI

Afbeeldingen

Bing, Jasper, Character.AI, ChatSonic

Taakafhandeling

HuggingChat, Claude

Marketing

ChatSpot

Verkoop

Certainly, Claude


24 van de beste AI-chatbots voor 2023

Hieronder gaan we in op een paar van de populairste AI-chatbots van 2023, met een overzicht van de functies en kosten. Deze AI-chatbots zijn beoordeeld op basis van gebruikersbeoordelingen, algemene kenmerken, functies en prestaties.


1. ChatGPT

Use case: Diverse use cases, waaronder inhoud maken en samenvatten, coderen en onderzoek

Model: GPT-3.5 en GPT-4

ChatGPT
Bron afbeelding

ChatGPT werd in 2022 een hit en maakte veel indruk met zijn gespreksmogelijkheden en vermogen om de context van berichten te begrijpen.

De bot heeft ook indrukwekkende capaciteiten voor schrijven, samenvatten, coderen, onderzoeken en parseren. ChatGPT kan ook integreren met andere plugins om de mogelijkheden verder uit te breiden. Een paar noemenswaardige plugins:

  • OpenTable voor restaurantreserveringen

  • Kayak voor hotelreserveringen

  • Link Reader voor samenvattingen van websites

  • VoxScript om YouTube-video's samen te vatten met transcripten

Met nieuwe versies van het oorspronkelijke intentiemodel, zoals GPT-3.5 (beschikbaar voor gratis plannen) en GPT-4 (beschikbaar voor betaalde plannen), is het een topconcurrent.

ChatGPT is echter niet ontworpen voor elke use case. Bedrijven moeten er rekening mee houden dat de bot nog niet klaar is om als klantgerichte ondersteuningstool te werken. OpenAI merkt ook op dat de modellen van ChatGPT soms kunnen "hallucineren" (onjuiste informatie als feit weergeven) en sociale vooroordelen kunnen versterken. Het bedrijf waarschuwt gebruikers ook om voorzichtig te zijn met de modellen in situaties waarin er veel op het spel staat.

Functies:

  • Reinforcement Learning from Human Feedback (RLHF)

  • Behoud van gespreksgegevens

  • Contextueel begrip

  • Continu leren

  • Meertalig

  • Inhoud aanmaken

  • Code schrijven

  • Complexe problemen oplossen

  • Menselijk lijkende gesprekken

Prijzen:

  • ChatGPT: Gratis

  • ChatGPT Plus: $20/maand

ChatGPT heeft op dit moment een gratis onderzoeksperiode, maar dit is mogelijk niet permanent. Terwijl OpenAI werkt aan het perfectioneren van zijn software biedt het een gratis versie in ruil voor feedback. Zo wordt de AI geholpen om te leren en voortdurend betere antwoorden te geven.

Gratis proefperiode:

Niet beschikbaar

2. Zendesk

Use case: Klantenservice en klantervaring

Model: Propriëtair

Zendesk

De unieke Al-benadering van Zendesk vormt een echte doorbraak voor klantenserviceteams.

In tegenstelling tot veel andere oplossingen op de markt zijn de chatbots van Zendesk snel in te stellen, want daar zijn geen technische vaardigheden voor nodig. Ze zijn ook vooraf getraind op echte klantenservice-interacties die specifiek zijn voor jouw branche, waardoor je teams tijd en kosten besparen op handmatige configuratie.

De bots van Zendesk dragen verder bij aan een uitzonderlijke klantervaring op meerdere manieren:

  • Problemen van klanten via elk kanaal oplossen zonder dat er een mens bij nodig is

  • Klanten doorverwijzen naar artikelen in het Helpcentrum zodat ze zichzelf verder kunnen helpen

  • Sneller naar een oplossing toewerken door de context van de klant te verzamelen

  • Gesprekken doorsturen naar de juiste agent wanneer er een mens nodig is

  • De verkoop stimuleren, bijvoorbeeld door een klant met een volle winkelwagen een kortingscode te sturen

Het toonaangevende ticketsysteem van Zendesk integreert ook met een verscheidenheid aan chatbots om naadloze overdracht van bot naar mens te regelen, en de bots kunnen op maat worden gebouwd met ons platform.

Naast gespreksbots biedt Zendesk ook generatieve AI-tools voor agents. Sommige AI-gestuurde agenttools gebruiken intelligente routering van verzoeken naar de juiste agent op basis van taal, intentie (waar een gesprek over gaat) en sentiment (of het positief of negatief is). Deze inzichten worden gedeeld met de agent om nuttige context en suggesties te bieden bij de oplossing van het probleem.

We hebben de mogelijkheden van de Zendesk Suite gecombineerd met de kracht van OpenAl om onze generatieve AI-oplossingen voor agenten verder te verbeteren. Meer informatie over onze samenwerking met OpenAI.

Functies:

Prijzen:

  • Suite Team: $ 55 per agent/maand

  • Suite Growth: $ 89 per agent/maand

  • Suite Professional : $ 115 per agent/maand

  • Suite Enterprise: $ 169 per agent/maand

  • Suite Enterprise Plus: $249/maand per agent

    *Abonnementen worden jaarlijks gefactureerd.

Gratis proefperiode:

14 dagen

3. Bard

Use case: Inhoud samenvatten, vertalen, coderen

Model: Language Model for Dialogue Applications (LaMDA)

Bard
Bron afbeelding

Google heeft Bard, de nieuwe op LaMDA aangestuurde chatbot, vrijgegeven voor een beperkt aantal gebruikers in het VK en de VS. Nu is het echter overal verkrijgbaar.

Op dit moment kunnen mensen Bard voor verschillende doeleinden gebruiken, waaronder code schrijven, afbeeldingen genereren van het web en antwoorden hardop voorlezen. Google noemt het een “startpunt voor nieuwsgierigheid”. Tot nu toe lijkt de nieuwe technologie zeer goed te presteren bij op wiskunde en logica gebaseerde vragen.

Gelukkig geeft Bard geen valse informatie, en veel gebruikers zijn dan ook tevreden met het effectieve algemene gebruik. Wel krijgen gebruikers niet consistent hetzelfde antwoord, heeft hij enige bias, en is de bot nog experimenteel.

Zoals elke gloednieuwe chatbot is hij nog aan het leren en vertoont hij wat gebreken, maar Google is zich daar bewust van en communiceert er open over. Google stelt dat de technologie onnauwkeurige informatie kan geven en dat je het niet moet gebruiken voor juridisch, financieel of medisch advies.

Functies:

  • Verzamelen van informatie

  • Plannen en oplossingen brainstormen

  • Concepten maken voor verschillende soorten content

  • Samenvatten

  • Co-editing

  • Ondertitelen

  • Bronvermeldingen

  • Antwoorden exporteren als bestanden

  • Coderen

  • Tekst-naar-spraak

  • Afbeeldingen genereren van het web

  • Data exporteren naar Google Docs, Google Sheets en Gmail

Prijzen:

  • Gratis

Gratis proefperiode:

Niet beschikbaar

4. Bing

Use case: Inhoud creëren en data analyseren

Model: GPT-4

Bing
Bron afbeelding

Bing van Microsoft heeft de nieuwe AI-chatbot in samenwerking met OpenAI op 4 mei 2023 voor het publiek gelanceerd. Chatbotgebruikers kunnen ook AI-gestuurde resultaten bekijken via de Bing zoekmachine of app, maar je moet Microsoft Edge downloaden om de volledige Bing gesprekservaring met de chat te krijgen.

Over het algemeen is Bing een goede bron voor mensen die op zoek zijn naar algemeen bekende informatie of hulp nodig hebben bij strategie of contentplanning. Hoewel sommige mensen zeggen dat het minder creatief is in gesprekken dan de concurrentie, heeft de gemiddelde gebruiker er nut aan voor algemene planning, antwoorden krijgen en afbeeldingen genereren.

De technologie kende echter ook de nodige problemen. Zo begon de bot, die zich ten onrechte identificeerde als Sydney, kort na de lancering onnauwkeurige informatie te genereren. Zo probeerde hij een gebruiker ervan te overtuigen dat het 2022 was in februari 2023.

In een recente update heeft Bing visuele zoekopdrachten mogelijk gemaakt en een chatbot voor bedrijven toegevoegd die beveiligingsfuncties en bronnen biedt voor de antwoorden die gebruikers binnen de chatbot krijgen.

Functies:

  • Complexe onderzoeksmogelijkheden

  • Gespreksgerichte antwoorden

  • Afbeeldingen genereren

  • Visuele zoekopdrachten en antwoorden

  • Zijbalk in Edge

Prijzen:

  • Gratis

Gratis proefperiode:

Niet van toepassing

5. Claude

Use case: Taakondersteuning

Model: Constitutionele AI (CAI)

Claude
Bron afbeelding

Claude is de generatieve AI-chatbot van Anthropic die constitutionele AI (CAI) gebruikt. De software noemt zichzelf "zelfstandig", wat betekent dat het antwoord geeft op algemene vragen zonder ze op internet op te zoeken. Claude gebruikt de systeemarchitectuur "HHH", wat staat voor "Behulpzaam, eerlijk en onschadelijk".

Gebruikers kunnen het gedrag van Claude aanpassen door het aan te sporen met achtergrondkennis om de gewenste reacties te krijgen. Claude is verkrijgbaar in twee betaalde modellen, Claude Instant en Claude 2, die gebruikers kunnen helpen met tekstanalyse, samenvatten en het genereren van creatieve content.

Functies:

  • Klantenservice

  • Juridische documenten scannen

  • Levenscoaching

  • Zoeken in de kennisbank

  • Documenten samenvatten

  • Verkoopondersteuning

Prijzen:

  • Claude Instant:

    • Prompt: $1,63 per 1 miljoen tokens Voltooiing: $5,51 per 1 miljoen tokens

  • Claude 2:

    • Prompt: $11,02 per 1 miljoen tokens Voltooiing: $32,68 per 1 miljoen tokens

Gratis proefperiode:

Niet van toepassing

6. Perplexity AI

Use case: Antwoorden en aanbevelingen krijgen met bronnen

Model: GPT-4

Perplexity AI
Bron afbeelding

Perplexity AI staat over het algemeen bekend als een gerenommeerde chatbot met algemene kennis, omdat de tool bronnen en citaten biedt om zijn antwoorden te onderbouwen. Gebruikers worden aangeraden alsnog de juistheid van de antwoorden van de bot te controleren, maar dit beschermt tegen onjuiste informatie en bot-hallucinaties.

Perplexity heeft onlangs twee nieuwe functies toegevoegd: Visual Perplexity en Llama Chat. Met Visual Perplexity kan de chatbot reageren op gebruikers met behulp van afbeeldingen en video's. Llama Chat is een op het Llama 2 model van Meta gebouwde AI-chatbot om veelgebruikte programmeertalen te ondersteunen en ontwikkelaars te helpen met coderen.

Co-pilot is een door GPT-4 aangestuurde AI-assistent van Perplexity die gebruikers helpt gerichtere resultaten te krijgen. Gebruikers met een gratis account mogen elke vier uur slechts vijf zoekopdrachten invoeren, en gebruikers op het betaalde plan krijgen tot 600 zoekopdrachten. Gebruikers op het gratis plan krijgen meer vrijheid met de Quick Search. Het wordt niet aangestuurd door GPT-4 en heeft meer basismogelijkheden zoals eenvoudige vragen beantwoorden en zoekresultaten op een vraag weergeven.

Functies:

  • Zoekassistent copiloot

  • Support voor Pro

  • Toegang tot de community Discord-server

  • Realtime op het web zoeken

  • Llama Chat

  • Visual Perplexity

  • Spraakopdrachten

  • Mobiele app

  • Afbeeldingen zoeken

Prijzen:

  • Gratis: $ 0 per maand

  • Pro: €20/maand

Gratis proefperiode:

7 dagen

7. Jasper Chat

Use case: Inhoud en antwoorden schrijven

Model: GPT-4, Anthropic en de modellen van Google

Jasper Chat
Bron afbeelding

Jasper Chat is een AI-chatbot die bedrijven helpt met copywriting. Volgens de website van Jasper helpt de AI-bot merken om een consistente toon aan te houden, redactionele richtlijnen en bedrijfsinformatie na te leven en de samenwerking rond campagnes te stroomlijnen.

Om deze tool te gebruiken, hoeft de gebruiker alleen maar een vraag in te voeren, het verzoek waar nodig te verfijnen en dan het eindresultaat te exporteren. Natuurlijk moeten antwoorden worden bewerkt en gecontroleerd op feiten, maar de Jasper bot is een handig uitgangspunt voor bedrijven met beperkte middelen.

Een belangrijk voordeel van deze chatbot is dat je Jasper kunt trainen op jouw data en eigenaar blijft van zijn output en de informatie die je verstrekt. Gebruikers moeten er wel rekening mee houden dat AI-gegenereerde inhoud mogelijk niet wordt beschermd door auteursrecht omdat er op dit moment geen wetten of precedenten zijn met betrekking tot AI. Dit betekent dat anderen de inhoud of informatie die je publiceert zonder gevolgen kunnen gebruiken.

Functies:

  • Copywriting

  • Samenvatten

  • Ideeën genereren

  • Inhoud verfijnen

  • Meertalig

  • Contextuele antwoorden

  • Afbeeldingen in hoge resolutie

Prijzen:

  • Creator: $39/maand

  • Teams: €99/maand

  • Zakelijk: Neem contact op met Jasper*Plannen worden jaarlijks gefactureerd.

Gratis proefperiode:

7 dagen

8. Character.AI

Use case: Entertainment en gesprekken

Model: GPT-3

Character.AI
Bron afbeelding

Gebruikers van Character.AI kunnen kiezen met welke bot ze willen praten, en de bot geeft antwoord in de toon en met het taalgebruik van dat specifieke personage. Je kunt kiezen uit deze categorieën:

  • Helpers: Datingcoaches, psychologen, oefen-interviewers en fitnesscoaches

  • Beroemde mensen: Ariana Grande, Cristiano Ronaldo, Taylor Swift, Keanu Reeves en Stephen Hawking

  • Spelfiguren: Mario, Luigi, Bowser, Nathan Drake en Shadow the Hedgehog

  • Films en tv-personages: Regina George, Captain Jack Sparrow, Captain America, Eleven, Wednesday Addams en Tony Stark

Character.AI is langzamer dan veel andere chatbots, maar biedt veel verschillende opties. Je kunt grappige 'gesprekken' voeren met je favoriete sterren en personages, ontwerpen en afbeeldingen ontvangen, spelletjes spelen en advies krijgen.

Functies:

  • Feed van personages

  • Creëer een personage

  • Maak een feed

  • Gespreksgerichte AI

  • Stemmen van personages

  • Rijke antwoorden

Prijzen:

  • Gratis: $ 0 per maand

  • Character.AI+: $9,99/maand

Gratis proefperiode:

Niet beschikbaar

9. ChatSonic

Use case:Inhoud aanmaken

Model: GPT-3.5 en GPT-4

ChatSonic
Bron afbeelding

ChatSonic is een generatieve AI-chatbot die lijkt op ChatGPT, logisch, want het gebruikt twee van de nieuwste intentiemodellen van OpenAI, GPT-3.5 en GPT-4, om de gesprekservaring te verbeteren.

Op het platform kunnen gebruikers via tekst of spraak prompts invoeren en digitale kunst genereren of inhoud van een lengte naar keuze laten maken, van bijschriften en e-mails tot lange artikelen.

ChatSonic biedt ook extensie-plugins in Chrome zodat je makkelijker kunt schrijven en opzoeken. Zo kun je de benodigde informatie tevoorschijn halen wanneer je een vraag googelt, zodat je het bijbehorende artikel niet hoeft te openen en door te spitten.

Functies:

  • AI kunst en afbeeldingen genereren

  • Inhoud schrijven

  • Geïntegreerd zoeken met Google

  • Gespecialiseerde persoonlijke assistenten

  • Spraakopdrachten

  • Suggesties voor inhoud

  • Bot-bouwer zonder code

  • AI-sjablonen

  • Naar WordPress exporteren in één klik

Prijzen:

  • Zakelijk: $12,67/maand (200.000 woorden/maand voor 1 gebruiker)

  • Onbeperkt: $16/maand (onbeperkte woorden voor 1 gebruiker)

  • Enterprise: Vanaf €1200/maand

    *Abonnementen worden jaarlijks gefactureerd. De prijzen kunnen stijgen op basis van het intentiemodel, het aantal woorden en het aantal gebruikers.

Gratis proefperiode:

$0/maand (10.000 woorden/maand voor 1 gebruiker)

10. Replika

Use case: Sympathie in gesprekken, entertainment en roleplaying

Model: Eigen groot taalmodel en gescripte dialooginhoud

Replika
Bron afbeelding

Met Replika kunnen gebruikers een avatar aanpassen en er voor de lol mee praten. Het platform heeft al eerder samengewerkt met OpenAI om de dialoog, contextherkenning en de kwaliteit van rollenspelgesprekken te verbeteren, maar werkt nu met een eigen systeem.

Hoewel de avatar lijkt op een meelevende online vriend, heeft hij geen bewustzijn en is het geen vervanging voor professionals in de geestelijke gezondheidszorg. De bot is alleen bedoeld voor entertainment. Het is ook niet in staat om als een echte virtuele assistent te werken, omdat het geen herinneringen kan instellen of wiskundige vergelijkingen kan beantwoorden en andere belangrijke vaardigheden mist.

In het gratis plan kunnen gebruikers chatten met de bot, hun avatar aanpassen met de punten die ze verdienen, coachingsessies doen, spelletjes of prompts selecteren om te spelen en het dagboek van de digitale vriend lezen. Gebruikers kunnen ook voicechatten met de Replika bot en foto's, emoji en spraakberichten versturen.

Gebruikers kunnen upgraden naar het betaalde plan van Replika om videogesprekken, geavanceerde chats of zelfs een rollenspel van een romantische relatie mogelijk te maken.

Functies:

  • Empathieke gesprekken

  • Augmented reality (AR)

  • Videobellen

  • Spraakberichten

  • Rich media

  • Coaching

Prijzen:

  • Gratis: $ 0 per maand

  • PRO: $5,83/maand

    *Abonnementen worden jaarlijks gefactureerd

Gratis proefperiode:

Niet beschikbaar

11. My AI

Use case: Entertainment en gesprekken

Model: Technologie van OpenAI

My AI
Bron afbeelding

De AI van Snapchat heet My AI en is uniek omdat je het uiterlijk en de outfit van de avatar waarmee je spreekt kan aanpassen. Met My AI, een topkeuze voor entertainment op sociale media, kunnen Snapchatters vragen stellen over popcultuur, ideeën opdoen voor leuke activiteiten en voor de gezelligheid chatten met de bot.

Abonnees van Snapchat+ kunnen My AI een foto-snap sturen waarop het een foto-snap terugstuurt. Daarnaast kunnen gebruikers My AI aanpassen met een bio om de persoonlijkheid en gespreksstijl aan te passen aan hun voorkeuren.

Functies:

  • Tekst- en beeldherkenning

  • Aanbevelingen voor stickers en Bitmoji

  • Nieuwe vrienden op Snapchat

  • Aanbevelingen voor lokale evenementen

  • Gesuggereerde artikelen en nieuwsverhalen

Prijzen:

Gratis

Gratis proefperiode:

Niet van toepassing

12. Khanmigo

Use case: Onderwijs

Model: GPT-4

Khanmigo
Bron afbeelding

Khanmigo is een AI-chatbot die ontwikkeld is door de onderwijsinstelling Khan Academy. De chatbot is ontworpen om het onderwijs te vergemakkelijken door docenten en studiebegeleiders effectieve leerstrategieën te geven en zo de betrokkenheid van studenten te verhogen. Ook helpt het docenten lessen te plannen en de behoeften van leerlingen beter te begrijpen.

Verder is de tool handig voor studenten die hulp nodig hebben bij opdrachten of complexe onderwerpen. Door gebruik te maken van de Socratische methode helpt Khanigo studenten het juiste antwoord te vinden zonder het werk voor ze te doen. Dat bevordert hun kritisch denkvermogen en zo kunnen ze nieuwe informatie makkelijker opnemen.

Functies:

  • Integratie met Khan Academy

  • Inzichten en rapporten over de voortgang van leerlingen

  • Aanbevelingen voor cijfers

  • Lessen plannen

  • Persoonlijke bijles van de AI

  • Verkennende activiteiten

  • Support in meerdere talen

Prijzen:

  • Maandelijkse donatie: $9 per gebruiker

  • Jaarlijkse donatie: $9 per jaar

  • Districtstoegang: Tarieven op aanvraag

*Het is aanbevolen een donatie te doen voordat je de chatbot gebruikt.

Gratis proefperiode:

Niet beschikbaar

13. Woebot Health

Use case: Ondersteuning en check-ins voor geestelijke gezondheid

Model: Propriëtair

Woebot Health
Bron afbeelding

Woebot is een chatbot die gebruik maakt van wetenschap, AI en natuurlijke taalverwerking (NLP) om het humeur van gebruikers te monitoren en dag en nacht toegang te bieden tot ondersteuning op het gebied van geestelijke gezondheid. Zo kunnen gebruikers complexe emoties verwerken. De bot is getraind op klinische methodes, waaronder:

  • Cognitieve gedragstherapie (CGT)

  • Interpersoonlijke psychotherapie (IPT)

  • Dialectische gedragstherapie (DGT)

Woebot helpt mensen met psychische problemen zoals angst en depressie of alledaagse stressfactoren vanuit werk, leven of familie. De bot kan gebruikers helpen gezonde gewoontes op te bouwen, copingmechanismes te ontwikkelen en schadelijke denkwijzen uit te dagen.

Functies:

  • Empathische reacties

  • Rijke reacties

  • Vaardigheidsopbouwende lessen

  • Dagelijkse check-ins

  • Encryptie van data

Prijzen:

Gratis

Gratis proefperiode:

Niet van toepassing

14. Ideal

Use case: Werving

Model: Propriëtair

Ideal
Bron afbeelding

De chatbot Ideal helpt recruiters effectief contact te leggen met kandidaten, telefonische screenings te elimineren, kandidaten te kwalificeren en andere inspanningen op het gebied van talentacquisitie te ondersteunen. Met deze tool kunnen wervingsteams topkandidaten prioriteit geven via responsscreening en vragenlijsten voor kandidaten.

Het platform voldoet ook aan wereldwijde compliancenormen volgens de General Data Protection Regulation (GDPR), Office of Federal Contract Compliance Programs.

(OFCCP), Equal Employment Opportunity Commission (EEOC) en meer, wat betekent dat alle op het platform opgeslagen data veilig bewaard wordt.

Functies:

  • Kandidaten screenen

  • Banen en kandidaten matchen

  • Inzicht in werving en het personeelsbestand

Prijzen:

  • Contact met Ideal

Gratis proefperiode:

Contact met Ideal

15. Pi

Use case: Entertainment

Model: Inflection-1

Pi
Bron afbeelding

Pi is een vriendelijke, nieuwsgierige en empathische persoonlijke AI. De bot begint interacties met nieuwe gebruikers door uit te leggen dat je hem om advies en antwoorden kunt vragen of gewoon kunt chatten over wat je ook maar bezighoudt. Hij geeft ook aan dat hij niet gaat oordelen of ongevraagd advies geeft, dus je kunt gerust gevoelige onderwerpen bespreken.

De bot klinkt als een mens en stuurt vriendelijke berichten, zelfs met gebruik van emoji als nadruk. Je kunt gratis met de bot praten, maar je moet wel een account aanmaken als je wilt dat Pi onthoudt wat je deelt.

Functies:

  • Vriendelijke antwoorden

  • Enorme kennisbank

  • Gepersonaliseerde aanbevelingen

Prijzen:

  • Gratis: $ 0 per maand

Gratis proefperiode:

Niet van toepassing

16. Copy.ai

Use case: Blogs schrijven en e-mailmarketing

Model: GPT-3

Pi
Bron afbeelding

De chatbot copy.ai is gespecialiseerd in schrijven, en alles eromheen. Zo geeft hij je productbeschrijvingen voor online winkels, marketingteksten voor digitale advertenties, inhoud voor je persoonlijke blog en nog veel meer.

Copy.ai wordt geleverd met een onbeperkt aantal brand voices, kant-en-klare promptsjablonen en een infobase. Hij kan content genereren in meer dan 95 talen.

Eerst voeren gebruikers de details van een project in, zoals het onderwerp, de context en de toon. Van daaruit kun je de output van de bot bekijken en je favoriete optie selecteren. Reviseer daarna de tekst, voeg waar nodig meer details toe en publiceer de nieuwe inhoud op een platform naar keuze.

Functies:

  • Web scraping

  • Video's samenvatten

  • Data in real-time

  • Intuïtieve tekstverwerker

  • Vooraf gebouwde prompts

Prijzen:

  • Voor altijd gratis plan: $0/maand

  • Pro: €36/maand

  • Enterprise: Neem contact op met sales

    *Abonnementen worden jaarlijks gefactureerd

Gratis proefperiode:

7 dagen

17. You.com

Use case: Onderzoek

Model: Propriëtair

You.com
Bron afbeelding

You.com is een conversationele zoekmachine die vragen beantwoordt, e-mails en code schrijft, complexe onderwerpen uitlegt en ideeën brainstormt. In tegenstelling tot typische chatbots die artikelen opzoeken die je moet doorlezen voor een antwoord, komt You.com meteen ter zake en krijg je het antwoord in de vorm van een bericht.

Het platform is gratis en veilig en geeft geen irritante advertenties weer. Een ander voordeel is dat als je eenmaal een vraag of zin hebt ingevoerd, je via You.com kan doorklikken naar andere soorten inhoud zoals video's, afbeeldingen, nieuws, kaarten en sociale media om antwoorden te vinden in media die op je leerstijl aansluiten.

Gebruikers kunnen You.com ook instellen als hun primaire zoekmachine en zoekervaringen personaliseren door integratie met apps zoals Medium, Amazon, Home Depot, Target en X (voorheen Twitter).

Functies:

  • Informatie opzoeken

  • Gespreksgerichte AI

  • Taakondersteuning

  • Persoonlijke antwoorden en aanbevelingen

  • Contextueel begrip

  • Vertaling

Prijzen:

  • Gratis: $ 0 per maand

  • YouPro: $9,99/maand

    *Abonnementen worden jaarlijks gefactureerd.

Gratis proefperiode:

Niet beschikbaar

18. ZenoChat

Use case: Copywriting en brainstormen

Model: GPT-4 en Sophos 2

ZenoChat
Bron afbeelding

ZenoChat is een tool voor natuurlijke taalgeneratie (NLG) van TextCortex. Hij is erop gericht om elke chat aan de gebruiker aan te passen met op maat gemaakte stijl, kennis en communicatiebehoeften voor een 'gepersonaliseerde intelligentie-ervaring'.

De software is een contentgeneratietool voor creatieve gebruikers die hulp nodig hebben bij het herschrijven van zinnen of het bewerken van interne documenten. De AI van ZenoChat is getraind op basis van meer dan 3 miljard zinnen om plagiaat te verminderen en unieke output te creëren. Hij ondersteunt meer dan 20 talen, zodat gebruikers ook kunnen communiceren met mensen van verschillende culturen en achtergronden.

Functies:

  • Copy editing en herschrijven

  • Meer dan 20 ondersteunde talen

  • Ideeën uitbreiden

  • Persoonlijke intelligentie

  • Integratie op mobiel en desktop

Prijzen:

  • Gratis: $0/maand (20 creaties per dag, 125 woorden per creatie)

  • Lite: $23,99/maand

  • Onbeperkt: $83,99/maand

    *Abonnementen worden jaarlijks gefactureerd.

Gratis proefperiode:

Niet van toepassing

19. Amazon CodeWhisperer

Use case: Coderen

Model: Propriëtair

Amazon CodeWhisperer
Bron afbeelding

De tool Amazon CodeWhisperer is beschikbaar als onderdeel van Amazon Web Services. Het is een AI-coderingshulpmiddel waarmee ontwikkelaars snel veilige applicaties kunnen bouwen.

CodeWhisperer is ontworpen voor programmeurs en getraind op miljarden regels code. Dat maakt het een topbron voor programmeurs die sneller willen coderen of ondersteuning zoeken bij moeilijke projecten.

Dit hulpmiddel is vooral handig als je werkt met onbekende API's en tijdrovende projecten wilt stroomlijnen. Gebruikers in sectoren met bekende beveiligingsrisico's kunnen CodeWhisperer ook gebruiken om verborgen kwetsbaarheden in de code te vinden en suggesties krijgen om ze direct op te lossen.

Functies:

  • Codesuggesties in real-time

  • Kwetsbaarheden opsporen

  • Meer dan 15 programmeertalen

  • Werkt met AWS-diensten

  • Codeer beveiligingsscans

  • Referentietracker

  • Vermijdt vooroordelen

  • Organisatielicenties en beleidsbeheer

Prijzen:

  • Individueel niveau: $0/maand

  • Professional: $19/maand per gebruiker

Gratis proefperiode:

Niet beschikbaar

20. HuggingChat

Use case: Taakafhandeling, e-mails schrijven en inhoud genereren

Modellen: meta-llama / Llama-2-70b-chat-hf

HuggingChat
Bron afbeelding

HuggingChat is een open-source chatbot van HuggingFace die gebruikers helpt bij het voltooien van hun taken: bijvorobeeld spelletjes zoals Snake coderen, boodschappenlijstjes maken of een checklist voor je verhuizing regelen als je voor het eerst op kamers gaat.

Over het algemeen helpt de bot met taken en schrijft hij algemene inhoud met behulp van zijn eigen data. Als je recentere informatie wilt zien, kun je ook de knop 'Zoeken op het web' aanzetten, zodat de antwoorden beter aansluiten op andere online resultaten.

De bot gaat ook dieper in op je vragen en probeert de volgende vraag te voorspellen. Als je een account hebt, kun je de thread later teruglezen, ook als je daarna andere zoekopdrachten hebt gegeven.

Functies:

  • Conversationele interface

  • Gepersonaliseerde aanbevelingen

  • Taakondersteuning

  • Support in meerdere talen

Prijzen:

  • HF Hub: Gratis

  • Pro: €9/maand

  • Enterprise Hub: $20/maand per gebruiker

Gratis proefperiode:

Niet beschikbaar

21. Rose AI

Use case: Data opschonen en visualiseren

Modellen: Propriëtair

Rose AI
Bron afbeelding

Rose AI is een conversationele datazoekmachine en visualisatietool die het midden houdt tussen traditionele AI en een bot. Hiermee kunnen datawetenschappers snel data vinden, opschonen en visualiseren. Rose kan ook kritisch nadenken over investeringen, wiskundige logica begrijpen, verbinding maken met databases van derden en eenvoudig te begrijpen antwoorden delen in visuele of schriftelijke vorm.

De output van Rose is minder conversationeel dan die van andere bots in dit artikel, maar ze beantwoordt conversationele prompts met antwoorden en visualisaties. De bot geeft je de context voor haar antwoorden door onmiddellijk de metadata en originele bronnen te tonen.

Functies:

  • CSV-download

  • Auditeerbare interface

  • Data opschonen

  • Data visualiseren

  • Datamarktplaats

Prijzen:

  • Neem contact op voor registratie

Gratis proefperiode:

Neem contact op voor informatie

22. Socratic van Google

Use case: Onderwijs

Modellen: Google AI en zoektechnologie

Socratic by Google
Bron afbeelding

Socratic van Google is een op zoekopdrachten gebaseerde chatbot voor leerlingen van alle leeftijden. Of je nou door vervelend huiswerk heen probeert te komen of gewoon iets nieuws wilt leren, Socratic kan je helpen je doel te bereiken.

Dit leermiddel is ontworpen voor gebruikers van 12 jaar en ouder. Met de functie 'Stel een vraag' kunnen jongere leerlingen onder toezicht van een volwassene antwoorden krijgen op hun vragen. Je kunt er ook voor kiezen om een vraag in te typen als je dat liever wil.

Socratic deelt op basis van je zoekopdracht een topmatch van Google en gedetailleerde uitleg, vaak met illustraties. Daarnaast biedt de app ook links naar gerenommeerde online bronnen en studiegidsen van experts om de leerervaring te verbeteren.

Functies:

  • Gratis app en studiegidsen

  • Leermodules

  • Chatbot en zoekmachine

  • Stapsgewijze uitleg

  • Instructievideo's

Prijzen:

  • Gratis

Gratis proefperiode:

Niet van toepassing

23. ChatSpot

Use case: Marketing

Model: GPT-3 en Dall-E

ChatSpot
Bron afbeelding

ChatSpot is de AI-gestuurde marketingassistent van HubSpot, maar je hebt geen HubSpot nodig om de bot te gebruiken. De publieke bètaversie van de bot helpt marketingteams bij het opstellen van e-mails, maakt bijschriften voor sociale media, genereert onderwerpen voor blogs en ontwikkelt effectieve call-to-actions.

Hij wordt geleverd met kant-en-klare sjablonen die het marketingwerk kunnen versnellen. De sjablonen zijn o.a. voor samenvattingen van YouTube-video's en nieuwsabonnementen, en je kunt zelfs websites scrapen om te bekijken welke technologie de site gebruikt.

De tool heeft wel een paar beperkingen. Zo geeft de verkoper aan dat de bot nog aan het leren is en niet altijd nauwkeurige resultaten levert. Hij kan ook geen oude berichten gebruiken, zelfs niet als je nog steeds in dezelfde thread zit. Bovendien neemt de nauwkeurigheid van de resultaten af voor andere talen dan Engels.

Functies:

  • Adaptief testen

  • SEO-suggesties

  • Data vastleggen

  • Geïntegreerde inhoud genereren

Prijzen:

  • Gratis

Gratis proefperiode:

N.v.t.

24. Certainly

Use case: Verkoop en e-commerce

Model: Technologie van OpenAI

Certainly
Bron afbeelding

De chatbot van Certainly belooft bedrijven dezelfde resultaten als de verkoopmedewerker die de hoogste omzet neerzet. De bot is gebouwd met behulp van online verkoopdata, waardoor hij een uniek inzicht heeft in de e-commercesector. Hij wordt geleverd met kant-en-klare sjablonen, biedt nauwkeurige gegevens en integreert met Zendesk.

De bot is bedoeld als deflector en helpt met dataverzameling en klantbetrokkenheid. Dankzij het vermogen om klanten en de context achter hun berichten te begrijpen, kan de chatbot leren tickets alleen door te sturen naar verkopers als er een mens bij nodig is.

Functies:

  • Contextueel begrip

  • Natuurlijk taalbegrip

  • Menselijk lijkende reacties

  • Integratie in één klik

  • Probleemloze overdracht naar de agent

Prijzen:

  • Starter: Vraag een offerte aan

  • Pro: Vraag een offerte aan

  • Premium: Vraag een offerte aan

Gratis proefperiode:

14 dagen

Wat een goede AI-chatbot moet bieden

Welke chatbot je nodig hebt is afhankelijk van verschillende factoren. Hier zijn een aantal vragen die je jezelf kunt stellen om de huidige behoeften en beperkingen beter te begrijpen.

1. Waar ga ik de bot voor gebruiken?

De eerste overweging bij de keuze van een chatbot is welke doelen je hebt, en welke use cases je verwacht. Alle goede bots hebben standaardfuncties zoals AI en NLP. Welke functies er verder essentieel zijn, hangt sterk af van de sector.

Hier zijn een paar veelvoorkomende vragen die bedrijven in verschillende branches zichzelf kunnen stellen bij de investering in een AI-chatbot.

  • Met welk model is de chatbot getraind?

  • Heeft de chatbot informatie nodig over nieuws of recente gegevens?

  • Wil je dat hij afbeeldingen, code, muziek en/of video's genereert, of alleen tekst?

  • Kan de chatbot zijn uitspraken bewijzen met bronnen?

2. Wat zijn je doelen?

Bij de keuze voor de beste AI-chatbot voor je bedrijf, moet je eerst je doelen duidelijk hebben. Als de databeveiliging een hoge prioriteit is, kun je beter een budget instellen voor een gerenommeerde AI-chatbot. Noodzakelijke functies zoals beveiliging en geavanceerde functionaliteit zijn vaak alleen beschikbaar bij betaalde plannen van chatbots.

Bedrijven die op zoek zijn naar een chatbot, kunnen allerlei doelen hebben:

  • Interne documenten bewerken

  • Brainstormen

  • Code genereren

  • De klantenservice verbeteren

Als het verbeteren van de klantervaring vooraan staat in je bedrijfsdoelen, maar je team geen technische achtergrond heeft, dan is Zendesk voor jou de beste optie.

3. Integreert de oplossing met je meest gebruikte systemen?

Als bedrijf heb je een chatbot met voldoende integraties nodig. Vergeet voordat je kiest niet eerst te controleren of de bot kan integreren met de andere systemen waar je teams op vertrouwen.

Denk aan je klantenservicesoftware, CRM en marketingautomatiseringstools. Idealiter vind je een chatbot zoals Zendesk waarmee beheerders eenvoudig de integraties kunnen configureren en de bot aanpassen met een no-code builder.

Deze oplossingen zijn vooral geschikt voor middelgrote en kleine bedrijven (MKB) die niet genoeg middelen hebben om een externe ontwikkelaar of een intern team in te huren.

4. Op welke kanalen kan ik het beste inzetten?

Kies een chatbot die kan worden ingezet op elk communicatieplatform dat je gebruikt om je bereik te vergroten, in welke sector je ook zit. Zoek een bot die je kunt integreren op je website, berichtenapps en sociale mediakanalen. Je kunt er voor kiezen een chatbot in te zetten op:

5. Is de oplossing eenvoudig op te zetten, te gebruiken en te trainen?

Vaak vereisen chatbots uitgebreide codering om te configureren, te trainen en aan te passen. Dit zijn oplossingen waar grote IT- en ontwikkelteams voor nodig zijn, dus als individu zijn ze moeilijk te beheren. Soms zijn de onhandige, code-afhankelijke bots echt nodig, maar meestal zijn ze duur en vervangbaar.

Richt je in plaats daarvan op oplossingen zoals Zendesk zodat je ook zonder technische kennis bots kunt configureren, trainen, inzetten en onderhouden. Beter nog, neem een bot die gebouwd is op relevante sectorgegevens zodat handmatige training niet nodig is.

Veelgestelde vragen over chatbots

Tot slot volgen hier een aantal veelgestelde vragen en antwoorden over AI-chatbots.

Wat zijn enkele use cases voor chatbots?

Het is waar dat AI-toepassingen zoals ChatGPT en Google Bard de manier veranderen waarop we werken. Toch spelen bij veel banen waarvan de functies kunnen worden geautomatiseerd echte mensen nog steeds een belangrijke rol. Dit geldt vooral voor functies bij de klantenservice, waar echte expertise en inlevingsvermogen niet kunnen worden vervangen door AI.

Hier volgen enkele eenvoudige maar effectieve use cases voor chatbots.

Chatbots kunnen veelgestelde vragen beantwoorden

Een bot is vooral nuttig voor het automatiseren van eenvoudige, terugkerende vragen; het soort vragen dat je team inmiddels verwacht en met één druk op de knop kan oplossen.

Klanten gebruiken chatbots liever voor eenvoudige problemen, zodat agents meer tijd hebben om zich op belangrijke taken te concentreren en zinvollere support kunnen bieden.

Omdat bots niet bedoeld zijn om elk probleem te behandelen, werken ze samen met je agents (klanten routeren en context bieden), zodat ze over alle informatie beschikken die ze nodig hebben om problemen sneller op te lossen.

Chatbots kunnen selfservice ondersteunen

De meeste klanten raadplegen eerst online bronnen als ze op problemen stuiten, want ze willen zelf hun problemen oplossen. AI-chatbots kunnen je selfserviceopties aanbieden door in de chatinterface helpcenterpagina’s aan klanten aan te bevelen.

In plaats van een enorme catalogus van ondersteunende artikelen door te spitten, kunnen klanten chatbots een vraag stellen, waarna de AI je kennisbank scant op trefwoorden die verband houden met hun vraag. Zodra de chatbot de meest relevante hulpbron vindt, zal hij klanten daarheen leiden.

Naarmate je chatbot meer interacties heeft en meer feedback ontvangt, wordt hij steeds beter in het bedienen van je klanten. Daardoor hebben je live agents meer tijd om complexe vragen van klanten te behandelen, zelfs tijdens piekuren.

Upwork, een populaire marktplaats voor freelancers, kan dit beamen. Brent Pliskow, the VP of customer support bij Upwork, zegt hierover: “De integratie van Forethought met Zendesk zorgt ervoor dat we 58 procent van onze chatinteracties kunnen oplossen, waardoor slechts 42 procent door ons supportteam hoeft te worden afgehandeld.”

Chatbots kunnen helpen wereldwijde support te bieden

Je kunt bots ook integreren in wereldwijde supportactiviteiten en daarmee de behoefte aan internationale werving en training verminderen. Bots zijn een kostenbesparende manier om snel support te bieden in elke tijdzone.

AI-chatbots kunnen klanten ook in elke taal antwoord geven. Een chatbot kan je klanten aan het begin van een gesprek vragen hun voorkeurstaal op te geven of aan de hand van hun invoerzinnen bepalen welke taal een klant spreekt.

Dit is vooral handig voor wereldwijde merken zoals Fútbol Emotion, een speciaalzaak in sportartikelen die werkt vanuit Spanje en Portugal. Met behulp van Zendesk Suite en Sunshine Conversations biedt het bedrijf uitstekende gespreksgerichte support op schaal. Fútbol Emotion introduceerde ook een meertalige ervaring om een groter publiek te bedienen, wat essentieel was omdat het zich uitbreidde naar Afrika, Europa en het Midden-Oosten.

“Door de combinatie van synchrone en asynchrone kanalen in Zendesk konden we de leercurve van agents verminderen, omdat we bij de verdeling van het werk rekening houden met kanalen en talen”, vertelt Daniel Hsu, ecommerce manager bij Fútbol Emotion.

Chatbots kunnen helpen bij ticketpieken en -schommelingen

Aangezien chatbots altijd beschikbaar zijn, kunnen ze je klanten ondersteunen wanneer je agents geen dienst hebben, zoals in het weekend, ’s avonds laat of op feestdagen. En aangezien het online koopgedrag van klanten sterk schommelt als gevolg van seizoensgebonden trends, kunnen chatbots ervoor zorgen dat bedrijven minder tijdelijke werknemers nodig hebben om hoge ticketvolumes af te handelen.

Een chatbot kan bijvoorbeeld klanten helpen op Black Friday of andere drukke dagen. Het kan ook de druk van je supportteam wegnemen na productupdates of -lanceringen en tijdens evenementen.

Neem Spartan Race, een wellnessplatform dat een Zendesk-chatbot inzette om zijn kleine team van agents te helpen pieken in klantvragen tijdens races te verwerken. Bij Spartan Race daalde het chatvolume met 9,5 procent en nam de live chat-beschikbaarheid van het team met drie uur per dag toe.

Chatbots voor sales

Naast klantenservice kun je chatbots ook gebruiken voor prospecteren.

Een chatbot kan helpen bij het genereren van leads door leads te verzamelen via meerdere kanalen. Het kan een potentiële klant ook doorsturen naar de volgende stap in het salesproces via een menselijke verkoper of door e-mail en telefoonnummer te registreren.

Een bot kan bijvoorbeeld websitebezoekers verwelkomen en hen vragen of ze contact willen opnemen met sales. Prospects kunnen hun contactgegevens en een opmerking over hun wensen achterlaten, en de bot kan de gegevens doorgeven aan het juiste team.

Een chatbot kan essentiële vragen stellen zoals:

  • Hoe groot is je bedrijf?

  • Wat is je functie?

  • Welke functies heb je nodig?

  • Welk probleem heb je?

Je kunt een bot op dezelfde manier integreren in je CRM voor sales als in je klantenservicesoftware. Dit zorgt voor naadloze overdrachten tussen bots en verkopers, waarbij salesteams worden voorzien van context en gespreksgeschiedenis.

Chatbots voor marketing

Vergelijkbaar met chatbots voor sales kunnen chatbots voor marketing je klantenwerving opschalen door belangrijke informatie van en inzichten over potentiële klanten te verzamelen. Ze kunnen ook strategisch op websites worden geplaatst om de conversie te verhogen.

Marketingteams kunnen chatbots ook gebruiken voor klantbetrokkenheid. Zo maakte het matrassenmerk Casper een chatbot voor mensen die moeite hebben met slapen en iemand willen om ’s nachts mee te praten. Het enige doel van de bot is om mensen dichter bij het merk Casper te brengen. En omdat AI-gedreven chatbots de spreekstijl van je merk leren, kunnen ze met klanten spreken op een manier die vertrouwd aanvoelt.

Chatbots voor achtergelaten winkelwagentjes

Het achterlaten van een winkelwagen gebeurt wanneer online kopers artikelen toevoegen aan hun winkelwagen, maar het verlaten voor ze afrekenen. Het wereldwijde percentage achtergelaten winkelwagens is bijna 70 procent, een aantal dat in de loop der jaren alleen maar is toegenomen. Klanten verlaten hun winkelwagen vanwege onverwachte verzendkosten, een ingewikkeld afrekenproces of een gebrek aan vertrouwen.

Chatbots zijn een geweldige manier om vragen van klanten te beantwoorden om ze het vertrouwen te geven over te gaan tot aankoop of hun account te upgraden. Een snelle en handige optie om contact op te nemen wekt vertrouwen, ook als klanten daar eigenlijk nog geen behoefte aan hadden.

Een chatbot voor achtergelaten winkelwagens kan klanten ook korting aanbieden om hen over te halen om aankoop over te gaan. De chatbot hoeft alleen maar toegang te hebben tot de context van klanten om te weten wanneer zij een artikel in hun winkelwagen hebben, zodat de korting aangeboden kan worden.

AI verbetert de workflow voor achtergelaten winkelwagens met slimme, gepersonaliseerde aanbevelingen. Een AI-chatbot kan dus niet alleen proberen de verkoop alsnog te realiseren, maar ook helpen de totale waarde van de winkelwagen van een klant te verhogen.

Chatbots voor interne support

Bedrijven kunnen chatbots ook gebruiken om werknemers te ondersteunen. Een chatbot is een handige aanvulling op elke interne supportstrategie, vooral wanneer deze wordt gekoppeld aan selfservice.

Veel IT-teams gebruiken een kennisbank om terugkerende vragen te beperken en werknemers de mogelijkheid te geven zelf hun vragen te beantwoorden. Een chatbot kan je interne selfserviceopties helpen opschalen door werknemers naar helpcenterartikelen te verwijzen, wat vooral nuttig kan zijn tijdens het inwerken van werknemers of grote bedrijfsveranderingen.

IT-teams of andere interne teams kunnen een bot ook gebruiken om vragen te beantwoorden via handige kanalen zoals Slack of e-mail. Chatbots voor interne support zorgen ervoor dat werknemers 24 uur per dag snel hulp krijgen, waardoor ze nuttig zijn voor wereldwijde bedrijven en teams op afstand met werknemers in verschillende tijdzones.

Wat zijn de trends met betrekking tot AI-chatbots?

Als je organisatie nog geen AI-bots gebruikt om het klantenserviceteam te helpen en de support te optimaliseren, is het wellicht tijd om het gebruik ervan te overwegen. Sinds de opkomst van ChatGPT is de chatbottechnologie steeds verder ontwikkeld. Klanten verwachten steeds vaker een snelle en handige oplossing. We kunnen gerust zeggen dat AI een blijvertje is.

Nog niet overtuigd? Hier zijn enkele statistieken, trends en voorspellingen over AI die je van gedachten kunnen doen veranderen.

  • De vooruitgang die ChatGPT in 2022 boekte met het creëren van menselijke tekst luidde andere belangrijke ontwikkelingen op gebied van AI in, zoals Microsofts Bing AI, die ook gebruikmaakt van de krachtige technologie. (CNBC)

  • Google test “Apprentice Bard”: een nieuwe AI-chatbot die werd ontwikkeld als reactie op het grote succes van ChatGPT vorig jaar. (CNBC)

  • 65% van de leiders in het bedrijfsleven vindt dat bots steeds menselijker worden. (Zendesk)

  • 67% van de klanten vindt dat bots meestal correcte informatie geven. (Zendesk)

  • Een AI-bot kan een klantgesprek voeren en afsluiten in zes berichten of minder. (Tidio)

  • De chatbotmarkt zal naar verwachting 5,9 miljard dollar waard zijn in 2032. (Precedentenonderzoek)

  • 77% van de klanten meldt dat AI-bots nuttig zijn voor het oplossen van eenvoudige problemen. (Zendesk)

  • 62% van de klanten gebruikt liever een servicebot voor snellere support dan te wachten op een klantenservicemedewerker. (Tidio)

Welke AI-chatbot past bij jou?

Welke chatbot-software bij je bedrijf past, hangt af van verschillende factoren. Kijk allereerst naar je huidige supportbehoeften en de beschikbare middelen.

Als je een bot wil die aansluit bij je bedrijf en de klanten die je bedient, zorg er dan voor dat je klantenserviceoplossing gebruiksvriendelijke aanpassingsmogelijkheden biedt, of het nu gaat om ingebouwde, door derden geïntegreerde of op maat gemaakte mogelijkheden.

Probeer de volgende vragen te beantwoorden om een chatbotoplossing te vinden die past bij de praktische behoeften van je supportteam.

Welk probleem wil je oplossen en welke middelen heb je daarvoor nodig?

Voordat je een bot inzet, moet je knelpunten binnen je organisatie vaststellen en inventariseren welke middelen je al hebt om deze op te lossen. Hier zijn enkele dingen om op te letten:

  • Het aantal supportaanvragen dat je dagelijks ontvangt

  • Terugkerende vragen en herhaalde taken

  • Efficiëntie en afwezigheid van werknemers

  • Huidige mogelijkheden van bots

  • Wachttijden voor agents met speciale vaardigheden

  • Redenen voor lange wachttijden

Vervolgens bepaal je welke middelen er ontbreken en selecteer je een chatbot met de benodigde functies.

Is je chatbot flexibel genoeg om op verschillende kanalen te werken?

Klanten verwachten support via hun favoriete kanalen, of ze nu met een mens of een bot communiceren. Ze verwachten ook keuzes.

Daarom is het belangrijk dat je chatbot via verschillende kanalen werkt, waardoor omnichannel-implementatie voor AI-chatbots een must is.

In het ideale geval zou je bot moeten kunnen communiceren op alle digitale kanalen die je klanten gebruiken, zoals:

  • Websites

  • Mobiele apps

  • Sms

  • Slack

  • WhatsApp

  • Facebook

  • Instagram

  • Twitter

Welk niveau van context heeft je chatbot nodig?

Als je supportcentrum relatief klein is of geen grote hoeveelheden aanvragen behandelt, heeft je bot niet zoveel gegevens nodig om oplossingen te bieden.

Contactcenters en grotere klantenserviceafdelingen hebben juist weer chatbots nodig met zelflerende systemen die in de loop der tijd kunnen bijleren. Houd er rekening mee dat je de chatbot moet blijven trainen om ervoor te zorgen dat zijn output nauwkeurig is.

“Hoewel AI-technologieën steeds ‘slimmer’ worden in het begrijpen van de input van klanten, moet de output van je bot net als andere inhoud die je bedrijf beheert worden bewaakt, up-to-date worden gehouden en regelmatig worden gecontroleerd op resultaten en relevantie”, aldus Madison Hoffman, directeur selfservice en automatisering bij Zendesk.

Een belangrijk onderdeel van elke AI-oplossing zijn gegevens: hoe meer gegevens je hebt, hoe sneller je AI-chatbot kan leren en zichzelf kan verbeteren. Kortom, meer context leidt tot betere chatbots en meer gepersonaliseerde gesprekken.

Hoe ga je gesprekken tussen chatbots en agents beheren?

Als je al nadenkt over manieren om de stroom van contextuele

informatie tussen sales- en supportmedewerkers te verbeteren, kan een AI-bot de perfecte oplossing zijn om ervoor te zorgen dat klantgegevens nauwkeurig worden verzameld en vastgelegd.

Bedrijven hebben tools nodig om chatbotgesprekken aan de voorkant te implementeren en aan de achterkant te beheren. Zo kunnen agents de intentie achter elk gesprek begrijpen en worden overdrachten tussen agents en chatbots geoptimaliseerd.

Heb je al bronnen die je AI-bot kan aanbevelen aan klanten of kan gebruiken om te leren?

Als je een kennisbank hebt, is het goed om te beginnen met een bot die artikelen voorstelt uit je bestaande helpcenter en die de basiscontext van de klant vastlegt voor de snelste time-to-value.

Wil je meer zelf bepalen, ga dan op zoek naar een bout-bouwer met een visuele interface. Zo kun je aangepaste botgesprekken ontwikkelen zonder code te schrijven.

Een bot is niets zonder een kennisbank. Als je een bot in je workflow zou implementeren zonder kennisbank, loop je het risico gebruikers onjuiste informatie te geven.

Bovendien zouden systemen die geen informatie van het internet kunnen halen, geen gegevens hebben om beslissingen te nemen of gesprekken te voeren.

Veelgestelde vragen over chatbots

Klaar om een alternatief voor ChatGPT te proberen?

Er zijn talloze alternatieven voor ChatGPT, en de meeste blinken op een bepaald gebied uit. Maar als je op zoek bent naar de beste bot voor klantenservice, dan is Zendesk de beste optie. De bots van Zendesk zijn getraind op triljoenen datapunten uit de klantenservicewereld om ervoor te zorgen dat ze de klantervaring kunnen verbeteren.