Overslaan naar belangrijkste inhoud

5 min read

Influencer marketing, iets voor jouw bedrijf?

Laatst gewijzigd 3 april 2022

Influencer marketing is een nieuwe manier voor het promoten van je producten en diensten. In de laatste vijftal jaren heeft deze unieke soort marketing een enorme boost gekend in de bedrijfswereld. Maar is het echt zo succesvol als men beweert, en hoe weet je of het een goede tool is voor jouw product? Lees mee, en ontdek hoe je influencer marketing in je bedrijf kan integreren.

Hoe weet je of influencer marketing iets voor jouw bedrijf is?

Sociale netwerken zijn een enorm belangrijk kanaal geworden voor bedrijven – niet enkel op het vlak van verkoop, maar bijvoorbeeld ook voor klantenservice. Daarom is het belangrijk om social media te integreren in je bedrijfsstrategie. Online marketing is daar een groot onderdeel van. De kans is groot dat je influencer marketing kan integreren in je bedrijf, en hiermee het succes van je bedrijf of product kan boosten. 

Influencer marketing is eigenlijk een soort van mond-tot-mondreclame waarvoor je personen betaalt die een grote groep volgers hebben op sociale netwerken. Dit kan gaan over Instagram, YouTube, Facebook, LinkedIn, enz. Je kan hiervoor zelfs ook bekende personen zoals popsterren, sportlui of acteurs inschakelen. Het gaat er dus om dat je een persoon inzet die invloed gaat uitoefenen op jouw doelgroep, door middel van content die deze persoon post op sociale netwerken. Het is dus belangrijk dat je de juiste persoon uitkiest wiens volgers ook tot jouw doelgroep behoren.

Voor virtueel elke product of dienst kan je influencer marketing inzetten, mits een goede analyse van je doelgroep en de verschillende persona’s. Eens je een duidelijk zicht hebt op wie je doelpubliek is, kan je verifiëren of dit doelpubliek aanwezig is op verschillende kanalen van social media, en aan de hand hiervan beslissingen maken. Virtueel elke doelgroep is tegenwoordig op een of ander social media kanaal aanwezig, en kan dus bereikt worden via de correcte influencers, behalve misschien senioren (65+). De keuze van het juiste social media kanaal is van levensbelang voor het succes van je campagne. Een tiener vind je bijvoorbeeld zelden op LinkedIn, maar wel op TikTok of Instagram. Bied je dan weer een professioneel product aan, kan je juist beter naar geschikte influencers met een grote groep volgers op LinkedIn zoeken, dan een influencer die eerder op YouTube of Facebook actief is.

Hoeveel budget is er nodig voor influencer marketing?

Dit hangt volledig af van de influencers die je wilt inzetten. Als je wereldberoemde personages wilt rekruteren om jou met influencer marketing te helpen – de zogenaamde macro-influencers – kan dit wel eens een gat in jouw budget betekenen. Vaak kunnen enkel de grote multinationals zich dit veroorloven. 

Maar niet getreurd – je hebt ook de optie van micro-influencers, die daarbovenop authentieker worden waargenomen door het publiek. Zij promoten vaak enkel producten waar ze zelf achter staan, en doen het dus vooral omdat jouw product of bedrijf gealigneerd is met hun overtuigingen, waarden en normen. Aangezien zij niet beroemd zijn, creëren ze vaak ook content van hogere kwaliteit en proberen ze meer waarde mee te geven aan hun volgers. Deze groep is bereikbaar voor samenwerking voor vrijwel elk bedrijf, en is zeker een aanrader om eens uit te proberen voor jouw producten.

Doelgroepen die je kunt bereiken met influencer marketing

Zoals we reeds kort vermeldden, is het mogelijk om virtueel elke doelgroep te bereiken via influencer marketing. Het is een kwestie van de juiste influencer en social media kanaal uit te kiezen. Social media is immers een handig kanaal om te gebruiken in je marketingstrategie. Het dient niet enkel om klanten te winnen, maar ook om ze aan jouw merk trouw te maken en zelfs klantensupport te bieden na de verkoop. Het is dus belangrijk om op voorhand reeds een duidelijk beeld te hebben van je doelgroep en de verschillende persona’s waaruit deze bestaat. Wie zijn ze, hoe oud zijn ze, wat doen ze in hun vrije tijd en op professioneel vlak. Aan de hand van deze gegevens kan je een vergelijkende analyse maken, en hieruit besluiten welke kanalen binnen de social media de beste toegang geven tot je doelpubliek. Hierna kun je op zoek naar een influencer die een grote groep volgers heeft op dit kanaal.

Hoe vind je de beste influencers voor jouw bedrijf

Het is best een complexe job om de juiste influencers voor jouw merk of product te vinden, dat geven we toe. Er komt veel bij kijken – via welk kanaal wil je adverteren, wat is je doelpubliek, hoeveel volgers heeft de influencer – en hoe geëngageerd zijn ze? 
Hier zijn de hoofdpunten waar je op moet letten:

  • Zoek iemand met een grote groep volgers die zo dicht mogelijk bij persona’s uit jouw doelgroep aansluit. Dit is de basis voor succes, aangezien reclame maken bij mensen buiten jouw doelgroep bijna weinig zal opleveren.

  • Normaal gezien zou dit reeds moeten inhouden dat jouw influencer vooral gefocust is op het kanaal waar het grootste deel van jouw doelgroep vertoeft. Toch is het handig om dit even te verifiëren. Je wilt natuurlijk vooral zichtbaar zijn op de social media kanalen waar je jouw toekomstige klanten tegenkomt.

  • De perfecte influencer voor influencer marketing heeft een hoog percentage van engagement. Dit percentage zou rond de 5-10% moeten liggen bij micro-influencers – hoe hoger, hoe beter. Dit betekent dat de content voor jouw merk zo goed mogelijk gezien zal worden.

Het meten van het succes van influencer campagnes

Het is best complex om de invloed van een influencer campagne af te zonderen, aangezien engagement en likes moeilijk te interpreteren zijn in de vorm van ROI. Er zijn echter specifieke manieren om de invloed van influencer campagnes af te zonderen, zoals speciale affiliate links, UTM-tags en bepaalde kortingscodes waarmee je verkopen kan toewijzen aan een specifieke influencer campagne.