De 8 uitdagingen voor een groeiend bedrijf

Gepubliceerd 21 maart 2022
Laatst gewijzigd 29 maart 2022

Eens de start-up fase van je bedrijf erop zit, en je bedrijf een gevestigde waarde is geworden, is het tijd om even stil te staan voordat je aan de volgende levensfase begint. Een groeiend bedrijf heeft namelijk een heleboel nieuwe uitdagingen die aangepakt moeten worden, die verschillen van de uitdagingen van een beginnende onderneming. Lees hieronder mee over hoe je je het best hierop voorbereidt.

  1. Investeringen aantrekken

Vaak hebben mensen het idee dat eens je een goed product hebt en je bedrijf reeds gevestigd is, je nooit in de financiële problemen kan komen. Dit is een illusie, aangezien de financiële kant bij het opschalen van je bedrijf juist een van de grootste problemen is. Vooral de geldstroom die nodig is bij het opschalen van je bedrijf kan een uitdaging zijn om zelf te voorzien. Daarom kan het aantrekken van externe investeringen om de groei van het bedrijf te ondersteunen een goed idee zijn. Dit is echter niet zo simpel, en kan een complex proces zijn. 

  1. Doelen opstellen

Hoe meer je bedrijf groeit, hoe complexer de onderneming wordt. Daardoor is het ook gemakkelijk om je doelen uit het oog te verliezen, en je in dagelijkse taken te verliezen. Indien je je bedrijf wilt blijven uitbreiden, moet je er werk van maken om duidelijke (indien mogelijk, kwantitatieve) doelen te stellen die je wilt bereiken. Dit kan gaan over jaarlijkse doelen, maar ook maandelijks, wekelijks of zelfs dagelijks. Zo heeft iedereen in het bedrijf een duidelijk overzicht naar de richting dat de onderneming uit wilt, en hoe zij hierbij kunnen helpen.

  1. Werknemers rekruteren

Het vinden van de juiste mensen voor je bedrijf is een garantie op succes. Naarmate je bedrijf groeit, zal je meer en meer nieuw personeel moeten aanwerven. In een start-up gebeurt het wel vaker dat een medewerker 2-3 verschillende rollen op zich heeft. Eens je in de groeifase zit, is het vaak efficiënter om deze rollen te splitsen. Ook de rollen zullen specifieker worden, waardoor je mensen met specifieke vaardigheden zal willen rekruteren. Je zal waarschijnlijk ook nieuwe afdelingen moeten integreren, zoals een klantenservice beginnen of een verkoopafdeling opstarten. Indien je geen ervaring hebt met deze afdelingen, kan het best uitdagend zijn om dit proces vlekkeloos te laten verlopen.

  1. Groeistrategie bepalen

Het opschalen van een bedrijf is niet altijd even simpel. Het kan daarom zijn dat je niet goed weet hoe je dit proces moet aanpakken, welke doelen je kan instellen, enz. In dat geval is het altijd handig om professionele hulp in te schakelen van een consultant met ervaring op dit vlak. Het liefst heb je dan nog een expert voor jouw sector, die je niche en industrie begrijpt. Vaak doen bedrijven dit niet omdat ze deze extra kosten willen ontwijken, maar professioneel advies inwinnen kan je juist geld en tijd besparen in het opschalen van je onderneming. 

  1. Bouw je netwerk uit

Het kan een voor de hand liggende tip zijn, maar veel bedrijven gebruiken ze (nog) niet. Vaak worden andere bedrijven binnen de sector direct als concurrentie gelabeld. Toch kan het uitbouwen van een netwerk binnen je industrie een enorm hulpmiddel zijn om informatie te krijgen die op jouw sector van toepassing is. Zo kunnen verschillende bedrijven van elkaar leren, tips uitwisselen en sector-specifieke problemen bespreken. Zeker als je bedrijf in volle groei is, kan het handig zijn om raad of informatie te krijgen van grotere spelers op de markt. Wees niet verlegen en zet de eerste stap om contacten te leggen binnen je industrie, want het kan enkel voordelen opleveren.

  1. Innovatie

Het spreekt niet altijd voor zich om steeds nieuwe producten op de markt te brengen, en je aanbod te blijven vernieuwen. Zeker niet als je een bedrijf bent dat in de groeifase is, en daarnaast veel andere uitdagingen hebt. Als je het innoveren van je producten of diensten uit het oog verliest, kan het zijn dat je je bedrijf opeens ziet stagneren, aangezien het doelpubliek steeds naar iets vernieuwend op zoek is. 

Om competitief te blijven tegenover je concurrenten, is het daarom ook belangrijk om steeds aan innovatie te denken, ook al gaat het om kleine details. Een handige tip is om een aparte positie in je bedrijf te creëren voor iemand die zich focust op de innovatie binnen het bedrijf, zowel op vlak van interne processen als eindproduct. 

  1. Risico’s nemen

In een start-up ben je meestal eerder conservatief met risico’s, en probeer je zoveel mogelijk voor zekerheid te kiezen. Eens je echter begint te groeien, word je meer zelfzeker als bedrijf, en wordt het tijd dat je risico’s leert te nemen. Natuurlijk moet een risico altijd weloverwogen zijn, maar een risico nemen kan je groei soms een enorme boost geven. Het is zeker niet gemakkelijk om te beslissen welke risico’s de moeite waard zijn, maar met een goede analyse geraak je er zeker.

Dit gaat vaak gepaard met innovatie, en het lanceren van nieuwe producten of diensten. Het is natuurlijk een risico om een totaal nieuw product te lanceren op de markt, waar je doelpubliek nog niet mee bekend is. Maar het kan ook tot enorme winsten leiden, omdat je de enige bent die het product verkoopt of de dienst aanbiedt.

  1. Klantgericht blijven

Je klant is koning, zoveel is zeker. Dit is zo voor startups, bedrijven die in de groeifase zitten of multinationals. Daarom heb je ook een klantgerichte strategie nodig binnen je bedrijf, en mag je de klantervaring en de mening van je klanten niet uit het oog verliezen. Je doelpubliek zal namelijk samen met jou evolueren, groeien en van mening veranderen. Ook hun noden zullen een evolutie doormaken, waar jij op moet inspelen om competitief te blijven op de markt. 

Het is daarom ook heel belangrijk dat je je doelpubliek goed kent, een duidelijk zicht hebt op de klantreis en de persona’s waaruit je doelpubliek bestaat. Deze informatie kan veranderen, net zoals jouw aanbod, en het is daarom nodig om deze analyses periodiek weer uit te voeren. Zo kan je je klanten de beste service aanbieden, waardoor de klanttrouw ook stijgt.