Overslaan naar belangrijkste inhoud

AI wordt steeds meer geëvolueerder en naadlozer, maar hoe beïnvloedt het de CX in 2023?

Ontdek hoe bedrijfsleiders in 5 belangrijke sectoren in AI investeren om hun klantenservice te verbeteren en aan de verwachtingen van klanten te voldoen.

Door Lilia Krauser, Geschreven door een medewerker van Zendesk

Laatst gewijzigd 16 maart 2023

Hedendaagse klanten verwachten van organisaties dat ze een snelle, naadloze klantervaring (CX) bieden die zowel gepersonaliseerd als intuïtief is. Voldoen aan deze eisen met alleen live-agents is echter niet kosteneffectief of schaalbaar. En daarom blijkt uit het nieuwste onderzoek van Zendesk dat bedrijven in alle sectoren de afgelopen 12 maanden in kunstmatige intelligentie (AI) en chatbots hebben geïnvesteerd.

AI en chatbots spelen een sleutelrol bij het leveren van de positieve CX die gebruikers nodig hebben. Hierdoor kunnen organisaties de toegenomen druk door de eisen van klanten aan. En klanten merken het verschil. 76 procent zegt dat ze het afgelopen jaar een verbeterde CX hebben opgemerkt. In dit artikel bekijken we hoe AI en chatbots organisaties kunnen helpen en tonen we hoe vijf belangrijke sectoren AI- en chatbottechnologieën gebruiken.

Chatbotgebruik en de kracht van AI bij klantenservice

De houding van klanten verandert naarmate het gebruik van AI en chatbots toeneemt. Uit het CX Trends 2023-rapport van Zendesk* blijkt dat 77 procent van de klanten chatbots nuttig vindt bij eenvoudige problemen. En 71 procent van de klanten is het ermee eens dat AI en chatbots kunnen helpen om sneller antwoorden te geven.

In alle sectoren zien bedrijven de voordelen van AI en chatbots. Uit onze enquête onder bedrijfsleiders bleek dat 59 procent getuigt van meetbaar rendement op investering (ROI) als gevolg van investeringen in AI.

Recente ontwikkelingen in AI-geleide chatbot-technologie kunnen klantenservicemedewerkers helpen om vragen te sorteren en te prioriteren op basis van de wensen en stemming van de klant. De Intelligent Triage- en Smart Assist-technologieën van Zendesk zijn daar goede voorbeelden van. De tools maken gebruik van triljoenen klantendatapunten en de branche-expertise van Zendesk om aangepaste modellen te maken voor het identificeren van de intentie, de taal en het sentiment van elke klantinteractie. De technologie zorgt ervoor dat klanten voor de behandeling van hun vraag beoordeeld, geprioriteerd en naar de beste afdeling doorgestuurd kunnen worden.

Hoe benaderen bedrijven in vijf belangrijke sectoren AI en chatbots in 2023?

Uit onderzoek van Zendesk blijkt hoe verschillende sectoren AI en chatbots gebruiken om CX te verbeteren. Hier is een kort overzicht van het ROI en de toekomstplannen in vijf belangrijke sectoren.

Het inzetten van AI en chatbots verbetert de klantervaring

Naarmate 2023 zich ontvouwt, gaat de aandacht van bedrijven in verschillende sectoren in de eerste plaats uit naar het aanpassen aan de verwachtingen van klanten en het moeilijke economische landschap. Door gebruik te maken van AI en chatbots kunnen organisaties de snelle, gepersonaliseerde en efficiënte service-ervaringen bieden die klanten verwachten en waar ze van houden.

*Zendesk CX Trends 2023: The Rise of Immersive Experiences-rapport. De gegevens in het Zendesk CX Trends 2023-rapport zijn afkomstig van drie bronnen. Deze bronnen omvatten: een wereldwijde enquête onder bijna 3.700 consumenten, een andere wereldwijde enquête onder bijna 4.800 zakelijke respondenten en Zendesk Benchmark-productgebruiksgegevens van meer dan 99.000 bedrijven.

Download hier het rapport.