Overslaan naar belangrijkste inhoud

Wat is Zendesk en hoe werkt het?

Zendesk is een van de meest gebruikte CRM-oplossingen, ook wel helpdesk software genaamd. Hoe zit zo’n systeem nu juist in elkaar, hoe gebruik je het binnen je bedrijf en wat zijn de voordelen? Lees even mee in dit kort overzicht.

Laatst gewijzigd 9 mei 2022

Wat is Zendesk

Zendesk is een platform dat jouw bedrijf ondersteunt op het vlak van klantenservice, in de vorm van een softwareprogramma. Het is een cloud-gebaseerde oplossing die je niet enkel helpt om te communiceren met je klanten, maar ook met het opslaan van informatie en het veilig bewaren van klantgegevens. 

Om te beginnen helpt Zendesk je om de inkomende verzoeken te routeren naar de afdeling of persoon die hiervoor bevoegd is. Zo komt een supportverzoek van een klant terecht bij de klantenservice, en gaat een technisch probleem bijvoorbeeld direct naar de technische dienst.

Wat zijn tickets en hoe werken ze?

Tickets zijn een groot hulpmiddel in de communicatie met je klanten. Op deze manier wordt elk klantcontact vastgelegd in tickets, en kunnen contacten van verschillende kanalen in een enkele tool worden weergegeven. De tickets bevatten dus niet enkel de gesprekken die de agenten hebben met jouw klanten, maar ook nota's over telefoongesprekken, live chats, enz. Voor elk kanaal zijn er ook afzonderlijke tools die je volledig naar de wensen en noden van je bedrijf kan aanpassen.

Word omnichannel met Zendesk

Laat Zendesk jou helpen om je SLA’s te behalen dankzij de efficiënte behandeling van eender welk kanaal. Heb je vooral een jonger publiek, en willen ze je via sociale media contacteren? Geen probleem. Een live chat integreren in je website om je klanten te begeleiden bij het koopproces? Zendesk zorgt ervoor in een handomdraai. 

Hoe gebruik je Zendesk?

Zendesk is ontworpen met een focus op gebruiksvriendelijkheid, en is dus eenvoudig te gebruiken, zodat je meteen aan de slag kan met de basisfuncties. Indien je speciale plug-ins en features in je CRM-oplossing wilt integreren, zijn er tal van geavanceerde functies beschikbaar. De implementatie van Zendesk binnen je bedrijf is een vlot proces, en er zijn trainingen beschikbaar voor alle partijen die met de software zullen werken.

Afhankelijk van wat je met Zendesk wilt doen en welke problemen het zou moeten oplossen, kun je het programma op tal van verschillende manieren gebruiken: 


  • Zendesk voor klantenservice – zorg ervoor dat al je klantcontacten in een tool blijven, om misverstanden en dubbel werk te voorkomen. Je agenten kunnen in een oogopslag alle informatie over elke case zien in het ticket, en de klantenservice loopt op wieltjes dankzij Zendesk. Wanneer de case wordt opgelost, kan je het ticket sluiten. Agenten kunnen hun efficiëntie verhogen en tijd besparen door de eenvoudige interface van Zendesk.

  • Zendesk voor sales – net zoals bij de klantenservice, kan een CRM-oplossing het leven van je verkoopteams gemakkelijker maken. Alle informatie over leads en potentiële klanten wordt op een en dezelfde plaats verzameld, inclusief alle persoonlijke gegevens en elk van de touchpoints dat je medewerkers met de persoon hebben gehad. Zendesk helpt je sales teams om tijd te besparen, efficiënter te werken en meer te verkopen.

  • Zendesk voor management – help managers een duidelijk overzicht te hebben van de prestaties van elk van de teams en hun leden. Zorg ervoor dat SLA's en KPI's minutieus worden opgevolgd, en maak gemakkelijk rapporten op.  

  • Zendesk voor bedrijfsleiders – het maakt niet uit of je een B2C, B2B of B2E-bedrijf hebt, en of je nu in de e-commerce zit of een online software-business runt, het is bijna zeker dat je Zendesk kunt gebruiken voor jouw bedrijf. Zendesk is zeer flexibel, en de mogelijkheden zijn eindeloos. Van een eenmansbedrijf tot een multinational – we hebben ze allemaal tussen onze klanten. Je kan net zoveel (of weinig) functies toevoegen als je nodig hebt. De software wordt perfect aangepast aan de noden en complexiteit van je bedrijf, zodat je je klantervaring optimaal kan verbeteren.