Overslaan naar belangrijkste inhoud

Consumenten verwachten dat AI klantenservice radicaal zal veranderen

Uit onderzoek van Zendesk blijkt dat bedrijven zich moeten voorbereiden op de enorme impact van AI op de manier waarop support aan klanten wordt geboden.

Kunstmatige intelligentie evolueert op dit moment razendsnel en bedrijven over de hele wereld worstelen met de vraag hoe ze moeten reageren op deze ontwikkeling. Uit onderzoek van Zendesk blijkt dat AI elk contactmoment met klanten zal beïnvloeden. Bedrijven die concurrerend willen blijven, moeten bovendien goed begrijpen wat consumenten willen en verwachten van deze technologie.

Zendesk ondervroeg duizenden consumenten in 20 landen om beter inzicht te krijgen in wat ze van AI vinden, hoe ze willen dat het wordt gebruikt en welke voordelen ze ervan zien. De bevindingen van Zendesk bieden een duidelijk stappenplan voor bedrijven van elke omvang, van starters tot multinationals.

Deze whitepaper geeft inzicht in:

  • Waarom klanten verwachten dat AI hun interactie met bedrijven zal veranderen
  • Hoe consumenten het effect van AI op directe personalisering zien
  • De manieren waarop klanten denken dat bots en spraakassistenten profiteren van AI
  • De belofte van generatieve AI’s om de diepgang en kwaliteit van antwoorden sterk te verbeteren
  • Grenzen aan de wijze waarop AI empathie en gevoeligheid zou moeten tonen
  • Waarom consumenten denken dat AI selfservice zal verbeteren

Consumenten verwachten dat AI klantenservice radicaal zal veranderen

Consumer perceptions of AI