Overslaan naar belangrijkste inhoud

Het tijdperk van intelligente CX: Zendesk onthult nieuwe AI-mogelijkheden

Zendesk kondigt tijdens Relate 2023 nieuwe AI-mogelijkheden aan en presenteert diepgravend onderzoek waarmee bedrijven hun concurrenten voor kunnen blijven in een landschap dat alsmaar verandert.

Door Mark Smith, Geschreven door een medewerker van Zendesk

Laatst gewijzigd 3 mei 2023

We zitten midden in een bepalend moment in de geschiedenis van de mensheid: na jaren technische ontwikkeling laat AI zich dan eindelijk echt zien. Sommige experts spreken van een doorbraak die net zo groot is als de uitvinding van de boekdrukkunst en het internet, en dat is waarschijnlijk niet overdreven. AI gaat enorme aspecten van onze maatschappij volledig revolutioneren. En hoewel het bij voorbaat niet valt te zeggen wat de technologie uiteindelijk allemaal gaat veranderen – AI heeft zijn laatste groeispurt immers nog lang niet gehad – zijn we er bij Zendesk van overtuigd dat ieder contactmoment met klanten door AI gaat worden beïnvloed. Voor de productiviteit van klantenserviceagents heeft AI al veel betekend.

Dankzij onze AI-functies hebben we onze klanten naar schatting 35 jaar aan arbeid bespaard. Als vernieuwers op het gebied van klantenservicesoftware benen we de ontwikkelingen op AI-vlak niet zomaar bij – we lopen voorop. In het kader daarvan onthullen we op 10 mei, tijdens ons Relate-congres in San Francisco, onze nieuwe AI-productfuncties.

Als vernieuwers op het gebied van klantenservicesoftware beent Zendesk de ontwikkelingen op AI-vlak niet zomaar bij – we lopen voorop.

Met deze nieuwe functies kunnen bedrijven een nog veel rijkere en prettigere klantervaring bieden en daarbij de efficiëntie van hun klantenservicemedewerkers drastisch laten toenemen. Het diepgravende Zendesk-onderzoek naar AI-trends vormt daarbij een raamwerk en inspiratiebron voor bedrijven die willen weten hoe ze zich tot deze enorme technologische sprong kunnen verhouden.
Maar laten we eerst eens kijken wat Zendesk tijdens het Relate-congres allemaal gaat onthullen.

De nieuwe AI-producten van Zendesk

Even recht voor z’n raap: de nieuwe zakelijke AI-oplossing van Zendesk is bepaald geen toekomstmuziek. Van bots naar content. AI vormt bij Zendesk zeer binnenkort al een intelligente laag voor elk deel van het klanttraject. Het hele verhaal bewaren we nog even voor het Relate-congres, maar we kunnen al wel zeggen dat onze kernwaarden het kloppend hart achter onze productontwikkeling vormen.

Ten eerste beschouwen we AI als een onlosmakelijk onderdeel van de toekomst van de klantervaring. Met onze nieuwe AI-producten kunnen bedrijven een slimme klantervaring bieden. Alles draait om een toename van de menselijke efficiëntie. Met andere woorden: met onze nieuwe producten wordt het voor bedrijven dankzij de rijke, grootschalige personalisatie een heel stuk eenvoudiger om de klantervaring vorm te geven en aan te passen, wat uiteindelijk wonderen doet voor de productiviteit en fikse kostenbesparingen oplevert.

Daarnaast helpen we bedrijven cruciale CX-strategieën op te tuigen, in lijn met doelen op de korte én de lange termijn, waarbij klantgegevens veilig zijn, juridische kaders in acht worden genomen en er kosteneffectief te werk wordt gegaan.

Wat klanten van AI verwachten

Onze AI-productinnovaties maken deel uit van een grotere vernieuwingsslag. De experts van Zendesk hebben uitvoerig onderzoek gedaan naar de opvattingen van klanten over AI en de verwachtingen die zij stellen aan de nieuwe wisselwerking met bedrijven.

Dat onderzoek over klanten en hun AI-opvattingen wordt op 10 mei gepubliceerd, maar we kunnen wel alvast een tipje van de sluier oplichten. Het leeuwendeel van de klanten verwacht dat AI de klantenservice volledig gaat veranderen.

Klanten verwachten dat AI de klantenservice volledig gaat veranderen.

AI kan zo veel: contextuele gaten dichten voor een naadloze klantervaring, personaliseren als nooit tevoren. Dankzij de reacties van consumenten kunnen we een helder beeld van de CX-toekomst schetsen en de rol die AI daarin speelt. Zo willen klanten dat allerlei AI-hulpmiddelen, zoals chatbots en spraakassistenten, menselijker overkomen, maar ook weer niet teveel. Bovendien verwachten ze dat zulke technologie ze uitgebreider en effectiever te woord kan staan.

Bedrijven die hun klantenservice met AI-technologie willen verrijken, moeten de klantverwachting loepzuiver in beeld hebben. Je onderbuikgevoel volgen is in de toekomst niet meer voldoende.

AI voor meer efficiëntie en minder kosten

We houden niet alleen het klantsentiment over AI haarfijn in de gaten en delen onmisbare inzichten, we kunnen bedrijven ook praktisch advies bieden over hoe ze met technologie de kosten beperken, de efficiëntie verbeteren en het klantbehoud verhogen.

Veel bedrijven zullen eenvoudigweg meer moeten gaan doen met minder, en dat gaat echt niet zomaar veranderen. Bedrijven worstelen met kostenbesparingen enerzijds en een sublieme klantervaring anderzijds. AI kan een brug tussen die twee uitersten slaan. De komende weken en maanden gaat Zendesk een uitgebreide gids publiceren over AI en hoe je daarmee de bedrijfsactiviteiten kunt stroomlijnen en onafgebroken bereikbaarheid en rijkere personalisatie kunt realiseren, ook op grote schaal.

Daarnaast gaan we op 17 mei een nieuwe podcast lanceren: Conversations with Zendesk. Daarin bespreken we hoe bedrijven dankzij AI wendbaar en behendig blijven, ook met de hete adem van de concurrentie in de nek.

Toekomstbestendig met Zendesk

Het lijdt geen enkele twijfel dat AI de klantervaring en de bijbehorende bedrijfsprocessen totaal op zijn kop gaat zetten. Alle bedrijven gaan daarmee te maken krijgen, van start-up tot multinational. Met onze innovatieve nieuwe productfuncties, ons marktonderzoek en onze praktische inzichten kunnen we als een baken fungeren voor bedrijven die de enorme veranderingen met opgeheven hoofd willen trotseren.