Artikel | 9 min read

Meer dan 100 pakkende slogans en taglines waar klanten enthousiast van worden

Goede slogans en taglines blijven in je hoofd hangen, net zoals een goed liedje. Ontdek hoe jij die kunt maken en hoe je het kunt inzetten om de verkoop een boost te geven.

Door Donny Kelwig, Auteur

Laatst gewijzigd 8 juni 2023

De juiste woorden vinden kan moeilijk zijn, vooral wanneer je onder tijdsdruk staat. En dat is vaak het geval bij sales. Gelukkig is het vinden van de juiste woorden voor je slogan een fluitje van een cent met de woordspelingen van meesters in de marketing.

In dit artikel leggen we uit wat een slogan precies is, hoe hij verschilt van een tagline, en hoe je campagne en bedrijf er baat bij hebben. We hebben zelfs meer dan 100 (zeer vermakelijke) voorbeeldslogans verzameld om je op weg te helpen. Bovendien geven we enkele tips voor het schrijven van je eigen slogan, die aansluit op jouw specifieke situatie.

Wat is een slogan?

Een sales slogan is een gemakkelijk te onthouden statement die bedrijven in advertenties gebruiken. Effectieve reclameslogans zijn kort, pakkend en goed afgestemd op het product of de campagne die het bedrijf wil promoten.

Het woord slogan is afgeleid van het Schots-Gaelische woord dat ‘strijdkreet’ betekent, dus het is logisch dat we het nu toepassen op commerciële campagnes. We maken alleen niet legers enthousiast, maar klanten.

Wat is het verschil tussen een slogan en een tagline?

Terwijl een slogan wordt gebruikt voor specifieke reclamecampagnes, zijn taglines blijvender. Een tagline is een beknopte, krachtige beschrijving die je bedrijf vertegenwoordigt. Het is de bedoeling dat klanten je merk hiermee associëren wanneer ze aan je merk, dienst en producten denken. Terwijl slogans komen en gaan met producten en campagnes, veranderen taglines niet tenzij een bedrijf een grote rebranding ondergaat.

Belangrijkste kenmerken van een uitstekende slogan

Belangrijkste kenmerken van een slogan, drie handen wijzen omhoog

Een goede slogan bestaat uit woorden die verkopen. Maar wat zorgt ervoor dat een slogan zelfs tientallen jaren later nog niet is vergeten? Hier volgen de kenmerken waardoor uitstekende slogans opvallen.

  • Eenvoud

    Een eenvoudige slogan wordt gemakkelijk begrepen omdat hij relevant, betekenisvol en duidelijk is.

  • Bepalend

    Een bepalende, ondubbelzinnige slogan symboliseert de merkintentie. De slogan of tagline definieert de merkervaring, en consumenten associëren die met hun eigen ervaringen.

  • Pakkend

    Een pakkende slogan maakt meestal gebruik van poëtische elementen zoals rijm of alliteratie. Het is vergelijkbaar met muziek die in je hoofd blijft zitten, nadat je het een paar keer gehoord hebt vergeet je het niet meer. Tegenwoordig is pakkend uitwisselbaar met viral. Beide woorden beschrijven slogans die potentiële klanten aanspreken en zich blijven verspreiden.

  • Creatief

    Creatieve slogans roepen bij klanten een nieuwe manier op om over een product, dienst of ervaring na te denken. Dit soort slogans benadrukt iets speciaals aan het product of benadrukt elementen die klanten misschien als vanzelfsprekend beschouwen op een leuke, onderhoudende manier.

  • Onderscheidend

    Het woord uniek wordt vaak toegepast, maar het is de moeite waard om het hier te noemen. Je slogan moet een onderscheidende boodschap overbrengen aan de doelgroep, zodat je je onderscheidt van de massa. Ga uit van een van je USP’s (unieke verkoopargumenten) voor inspiratie.

Wat zijn de voordelen van een slogan?

Wat zijn de voordelen van een slogan?, duimen omhoog

Het gebruik van slogans is een handige manier om de aandacht van de klant te trekken wanneer je reclame maakt voor je nieuwste producten, salesevenementen en diensten. Ze zorgen er ook voor dat salesteams de juiste boodschap voor ogen houden terwijl ze de relatie met potentiële klanten onderhouden. Hier zijn enkele specifieke voordelen die je kunt verwachten van een sterke slogan.

  • Differentiatie

    In 2022 bedroegen de reclame-uitgaven voor sociale media maar liefst 226 miljard dollar. Aangezien er zoveel geld in de grote platforms wordt geïnvesteerd (Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, enz.), is het belangrijk om je campagne te onderscheiden met een superieure slogan. Trek de aandacht door je bedrijf te onderscheiden van de massa.

  • Branding

    Merkidentiteit berust op een uniek logo, een geweldige tagline en natuurlijk de merknaam zelf. Marketingcampagnes moeten het algemene merk van het bedrijf weerspiegelen in plaats van alleen maar pakkende slagzinnen te promoten. Gebruik bij het opstellen van de slogan van je verkoopcampagne een toon en taal die passen bij je merkidentiteit – of die nu informeel en ongedwongen is of formeel en toonaangevend.

  • Consistentie

    Marketing- en reclamecampagnes bestaan uit veel verschillende elementen. Een duidelijke, krachtige slogan kan er een geheel van maken. De samenhang tussen reclame, promotieartikelen en productverpakkingen zorgt voor merkherkenning bij klanten. Het schept ook vertrouwen.

  • Toegenomen vraag naar producten

    Onvergetelijke slogans roepen een bepaald beeld op bij je klanten als ze aan je product denken. Is het leuk? Beter dan de concurrentie? Noodzakelijk? Wenselijk? Korte en heldere slogans maken je product herkenbaar en makkelijk te onthouden en zorgen dat de vraag toeneemt.

  • Hogere klantbetrokkenheid

    Goede slogans zijn een effectieve manier om met contact te maken met je klanten. Ze stimuleren een positieve houding ten opzichte van je producten, diensten en algemene merkimago, wat kan leiden tot merkloyaliteit en aanbeveling bij anderen.

Verbeter je verkoopproces

Een goed verkoopproces vormt de basis voor een succesvolle salesorganisatie. Leer hoe u uw verkoopproces kunt verbeteren en meer deals kunt sluiten met deze gratis gids.

Meer dan 100 slogans voor je bedrijf

We hebben een aantal geweldige slogans verzameld om je digitale marketing op te fleuren.

Nieuwjaarsuitverkoop

  • Kleine prijzen, groot aanbod.
  • Het beste voor minder.
  • Wacht niet langer en pak die korting!
  • Nieuw jaar, nieuwe deals.
  • Profiteer van de grootste uitverkoop van het jaar!
  • Dolle pret voor elk budget.
  • Profiteer van de beste tarieven!
  • Zolang de voorraad strekt!
  • Vriendelijk voor je portemonnee.
  • Shop ‘til you drop!
  • Een aanbieding waar je blij van wordt.
  • De laagste prijzen, voor de hoogste kwaliteit.

Voorjaarscampagnes

  • De winter is voorbij, maar onze lentesale is net begonnen!
  • Verwen jezelf dit voorjaar.
  • Kortingen waar je helemaal van opfleurt.
  • Haast je voor onze grote voorjaarsuitverkoop!
  • Tijd om de bloemetjes buiten te zetten.
  • Laat je verleiden door de beste deals van dit seizoen.
  • Frisse lentesale, nu met extra kassakorting.
  • De nieuwe voorjaarscollectie, nu voor een ongelooflijk lage prijs.

Zomersale

  • De temperatuur stijgt, en onze korting ook.
  • De beste kortingen op zomerse must-haves.
  • Het outletseizoen komt eraan.
  • Knallende kortingen dit seizoen.
  • Bespaar flink.
  • Geniet van de zomer, en van onze beste deals.
  • Wees er snel bij.
  • Zorg dat je deze aanbieding niet misloopt.
  • De nieuwste stijlvolle producten zijn nu in de sale.
  • Altijd de beste zomerdeals
  • Aanbiedingen om vrolijk van te worden!
  • De beste deals tegen de laagste prijzen.
  • Ontdek de hotste deals!
  • Zinderende zomerdeals.
  • Tijdelijk ongekende kortingen.
  • De sale is bijna voorbij!
  • Onze zomersale is begonnen, zorg dat je het niet misloopt!
  • De zomersale begint vandaag.
  • De laatste deals van de zomer.
  • Bespaar flink deze zomer!
  • Geweldige koopjes voor een geweldig doel.
  • Geniet van de zomer met 30% korting!
  • De hotste deals van het jaar.
  • Lastminute zomeractie.

Najaarsslogans

  • Profiteer dit najaar van de beste deals.
  • Prijzenfestival.
  • Hoge najaarskorting – alleen vandaag!
  • Sale-tweedaagse! Voordelig het najaar in.
  • Wacht niet te lang. Profiteer vandaag nog.
  • De zomer is voorbij, maar de najaarssale is net begonnen!
  • Begin de herfst goed met de beste deals.
  • Tijd om je klerenkast een upgrade te geven: profiteer nu!

Wintercampagnes

  • IJskoud de beste aanbiedingen.
  • Met korting de winter in.
  • De winter komt eraan: tijd voor onze wintersale.
  • Haast je voor de wintersale!
  • Het sneeuwt kortingen!
  • Grote winteruitverkoop.
  • Bereid je voor op de feestdagen met onze sale.

Retailslogans

  • Kom binnen en bespaar!
  • Het is tijd voor sale!
  • Daverende sale voor de mensen.
  • De beste kwaliteit nu voor de beste prijzen.
  • Te gekke prijzen voor tevreden klanten.
  • Al je favoriete producten nu in de aanbieding!
  • Tijdelijke megasale.
  • Eindelijk is het zo ver: onze sale begint vandaag!
  • Meer waar voor je geld.
  • Feel-good deals.

Slogans korting

  • Hier word je pas vrolijk van.
  • Daverende kortingen.
  • De mooiste geschenken voor een zacht prijsje.
  • Laatste kans op flinke korting.
  • Speciale aanbiedingen!
  • Opheffingsuitverkoop
  • Onze allergrootste sale begint nu!
  • Mis deze kortingen niet!

Jubileum

  • Vier met ons mee en bespaar flink.
  • Het perfecte cadeau voor jou van ons.
  • Proost op ons en op jou!
  • Weer een jaar vol korting.
  • Op nog een jaar vol topdeals!
  • Wij zijn vandaag jarig – profiteer nu van de beste deals!
  • Speciaal van ons, voor jou: een dag vol korting!
  • All you need is love – en knallende korting!
  • Vier de liefde met onze supersale.
  • Een geschenk om niet te vergeten.
  • Een speciale verrassing om deze speciale dag te vieren.
  • Onze jubileumuitverkoop is in volle gang!
  • Nu twee voor de prijs van één tijdens onze speciale jubileumuitverkoop.
  • Profiteer op onze verjaardag van prijzen waar je vrolijk van wordt.
  • Profiteer van veel voor weinig op onze jubileumsale.
  • Word verliefd op onze prijzen tijdens de sale.

Pakkende slogans

  • Een sale voor elk seizoen.
  • Deze kans mag je niet laten liggen!
  • Loop onze aanbiedingen niet mis!
  • De sale is bijna afgelopen.
  • Speciale korting voor jou.
  • Onze mooiste producten nu voor de mooiste prijzen.
  • Vul je mand met de beste deals.
  • Tweede artikel voor de halve prijs.
  • Lage prijzen. Hoge kwaliteit.
  • Verwen jezelf!
  • Wacht niet langer. Tijd om te shoppen!

5 tips voor het schrijven van een uitstekende slogan of tagline

Tips voor het schrijven van een slogan of tagline, schrijven op kladblok

Hoe veel of weinig verkoopervaring je ook hebt, ook jij kunt een sterke slogan bedenken. Pen en papier of toetsenbord in de aanslag? Hier zijn onze top vijf tips voor het brainstormen over slogans.

1. Inspiratie vinden

Kijk hoe taglines en slogans van toonaangevende merken overkomen. Enkele van de meest bekende zijn:

  • Disney: The happiest place on earth.
  • Nike: Just do it.
  • McDonald’s: I’m lovin’ it.
  • Volkswagen Beetle: Think small.
  • M&Ms: Smelt in je mond, niet in je hand.

2. Wees je bewust van je merk

Denk na over je merkstatus en branche. Als je merk vrij nieuw of minder herkenbaar is, beschik je over minder context dan bijvoorbeeld McDonald’s. Je moet specifieker zijn met je taalgebruik. Ken jezelf, maar ken ook je koper.

3. Richt je op wat jou anders maakt

Benadruk wat je product, dienst of bedrijf onderscheidt van de concurrentie.

4. Kies een duidelijke aanpak

Denk na of je wilt benadrukken wat je product of dienst is, wat het doet of wat het betekent. Probeer geen zaken te combineren, anders wordt de boodschap onduidelijk.

5. Houd het kort en simpel

Slogans en taglines moeten bovenal goed te onthouden zijn. Korte zinnen zijn gemakkelijker te onthouden en te herhalen. Je wilt niet dat mensen afhaken tijdens het lezen, dus houd hem helder en beknopt.

Gebruik sterke slogans in de verkoop

Hoewel je met een slogan misschien niet direct potentiële klanten overhaalt, zal het hen wel bijblijven. Een pakkende slogan is belangrijk om leads naar de eerste fase van de verkooptrechter te leiden: bekendheid.

De concurrentie is hevig en trends veranderen voortdurend, maar een geweldige slogan vormt een goede basis voor je relatie met potentiële klanten en leads. Het kan de eerste kennismaking van een persoon met je bedrijf zijn en een blijvende indruk achterlaten. Zorg dat het een goede indruk is.

Verbeter je verkoopproces

Een goed verkoopproces vormt de basis voor een succesvolle salesorganisatie. Leer hoe u uw verkoopproces kunt verbeteren en meer deals kunt sluiten met deze gratis gids.

Verbeter je verkoopproces

Een goed verkoopproces vormt de basis voor een succesvolle salesorganisatie. Leer hoe u uw verkoopproces kunt verbeteren en meer deals kunt sluiten met deze gratis gids.

Nu lezen