Overslaan naar belangrijkste inhoud

Hoe IT-leiders een einde kunnen maken aan silo's in de dienstverlening en betere ervaringen voor medewerkers kunnen leveren

Experts waarschuwen voor een verminderde werknemerstevredenheid. Hier lees je hoe bedrijven actie kunnen ondernemen.

"De manier waarop we werken" is iets waar we wereldwijd mee bezig zijn. Doen we ons werk goed? Bevorderen we resultaten? Is ons werk zinvol?

Goede werknemerservaringen zijn een luxe in tijden van economische tegenspoed. Een goed salaris, een goed evenwicht tussen werk en privéleven en voordelen zoals gezondheidszorg zorgen voor een positieve werknemerservaring die verder gaat dan extraatjes zoals pizzafeestjes op kantoor of casual Fridays.

Maar goede werknemerservaringen leiden tot betere bedrijfsresultaten. Een hogere werknemerstevredenheid leidt tot meer inkomsten. Het slimste wat bedrijven kunnen doen, is investeren in werknemerstevredenheid (EX). En volgens een nieuw rapport van Zendesk begrijpen IT-leiders deze behoefte, maar hebben ze verschillende ideeën over hoe dit op te lossen.

Volgens een wereldwijd onderzoek dat we hebben uitgevoerd onder 1.200 IT-leiders, is de werknemerservaring van cruciaal belang. 86 procent van de ondervraagde leiders zegt dat de werknemerservaring een "zeer positieve invloed" heeft op de ROI.

Als er één ding is dat we kunnen meenemen uit de verschuiving naar hybride werkmodellen, is het dat de manier waarop we werken altijd in ontwikkeling is. De verwachtingen zijn veranderd. Oude systemen zijn niet langer geoptimaliseerd voor de huidige omstandigheden. Om gefragmenteerde data (silo's) en slechte communicatie tussen teams tegen te gaan, investeren veel bedrijven opnieuw in tools en software, wat leidt tot betere werknemerservaringen.

In dit rapport

Hier zijn vijf conclusies uit ons onderzoek – bekijk het volledige rapport:

1. Als het om EX gaat, is er een eigendomsprobleem

Bijna de helft van de IT-leiders die we hebben ondervraagd, geeft toe dat "niemand echt de eigenaar is" van de werknemerservaring, wat duidt op een gebrek aan duidelijke verantwoordelijkheid of strategische focus op dit punt. Een gebrek aan inzicht in de activiteiten kan leiden tot fouten, zoals ongelijksoortige systemen die vergelijkbare functies uitvoeren en die anders geconsolideerd zouden kunnen worden.

2. Silo's verdwijnen niet, maar de juiste tools kunnen helpen

Het aanpakken van de oorzaak van werksilo's, zoals concurrentie tussen teams en een gebrek aan communicatie, is de eerste stap in het wegnemen van hindernissen. De meesten kunnen zich wel inleven in het gevoel van het navigeren door esoterische portals en e-mailketens om de antwoorden te krijgen die ze nodig hebben. Om betere communicatie te bevorderen, moeten er tools toegankelijk en direct beschikbaar zijn die werknemers gemakkelijk in contact brengen met HR- en IT-diensten.

3. IT-leiders spelen een grote rol bij het verkrijgen van draagvlak voor EX

IT-leiders begrijpen de rol die ze spelen bij het verbeteren van de werknemerservaring. Degenen die we hebben ondervraagd, zien zelfs genoeg verbeterpunten: 86 procent zegt dat hun teams een integraal onderdeel vormen van het opbouwen van EX in hun organisatie, terwijl 85 procent waarde ziet in het implementeren van één oplossing die voldoet aan de behoeften van meerdere afdelingen. IT-leiders krijgen deskundige inzichten in het ingewikkelde ecosysteem van hun bedrijfssystemen en integraties en de impact van de introductie van nieuwe tools of processen.

4. EX verbeteren is mogelijk ondanks tegenslagen

Hoewel sommige onderzoeken suggereren dat de werknemerstevredenheid in 2024 waarschijnlijk zal dalen, kunnen bedrijven die nu actie ondernemen, zorgen voor positieve ervaringen die leiden tot betere resultaten. Deze acties kunnen bestaan uit diep graven om de behoeften van werknemers te begrijpen, investeren in moderne tools die routinetaken automatiseren en het kiezen van de juiste tools met de juiste functies op basis van specifieke criteria.

5. AI heeft het potentieel om EX drastisch te verbeteren

IT-leiders zien een aanzienlijk potentieel in AI om de EX te verbeteren: 85 procent zegt dat het inzetten of ontwikkelen van AI een hoge prioriteit heeft in het komende jaar. AI kan bijvoorbeeld worden gebruikt in EX-tools om grote hoeveelheden verzoeken te beheren, vooral als deze worden getraind op IT- en HR-gerelateerde vragen, zonder dat er extra personeel nodig is. AI-tools kunnen werknemers helpen om problemen zelf op te lossen, waardoor ingewikkelde webben van intranetten en portals tussen hen en hun oplossingen verdwijnen.

Download het volledige rapport hieronder gratis als je meer wilt weten over hoe IT-leiders de werknemerservaring kunnen verbeteren door silo's te elimineren. Als je geïnteresseerd bent in meer informatie over Zendesk AI voor EX, ga dan hier naartoe.

Hoe IT-leiders een einde kunnen maken aan silo's in de dienstverlening en betere ervaringen voor medewerkers kunnen leveren