Artikel | 7 min read

Waarom creatieve botnamen helpen bij het opbouwen van je merk en betere klantrelaties

Soms ruikt een roos met een andere naam niet zo zoet. Dat geldt natuurlijk ook voor de chatbot van je bedrijf. Leer hoe je een creatieve en effectieve naam voor je bedrijfsbot kiest.

Door Susan Lahey, Bijdragend schrijver

Gepubliceerd 14 maart 2022
Laatst gewijzigd 14 maart 2022

2001: A Space Odyssey is een cultklassieker; een typisch sciencefictionverhaal waarbij een "kwaadaardige robot het overneemt", in dit geval een zachtaardig sprekende killerrobot met de vriendelijk klinkende naam HAL. Arthur C. Clarke, die het verhaal schreef waarop de film uit 1968 is gebaseerd, bedacht verschillende creatieve botnamen voordat hij HAL (Heuristically programmed ALgorithmic computer) koos. Hij dacht aan Autonomous Mobile Explorer-5, Socrates en Athena. Elk van deze botnamen had het potentieel om het idee van de lezer over de persoonlijkheid van de robot, en dus het verhaal, aanzienlijk te veranderen. Op vergelijkbare wijze is het geven van een naam aan de chatbot van je bedrijf net zo belangrijk als het geven van een naam aan je bedrijf, je kinderen of zelfs je hond. Namen zijn belangrijk en daarom kan het een uitdaging zijn om de juiste naam te kiezen. Vooral omdat je AI-chatbot de eerste "persoon" kan zijn met wie je klanten praten.

Dingen om te overwegen bij het bedenken van een botnaam

creatieve botnamen Kies eerst en vooral een naam die betekenis heeft. Merknaamexperts weten dat de naam van een chatbot de merknaam en identiteit van je bedrijf moet weerspiegelen. Of anders gezegd, de missie, visie en waarden hiervan. Een vraag die je jezelf misschien wilt stellen is: Wat voor een persoon zou ons bedrijf zijn?

  • Zou het een geslachtsgebonden of een genderloos persoon zijn?
  • Waar zou deze persoon geografisch en cultureel gezien vandaan komen?
  • Waar zou deze persoon in geloven?
  • Wat zou de levensstijl van deze persoon zijn?
  • Wie zouden de vrienden van deze persoon zijn?
  • Welke naam zou deze persoon voor zichzelf kiezen?

Een chatbot is misschien het enige geval waarbij je de persoonlijkheid van iemand anders kunt kiezen. Creëer een persoonlijkheid en kies hiervoor de taal (nonchalant, formeel, alledaags), het empathieniveau, de humor en meer.

Als je eenmaal hebt ontdekt "wie" je chatbot is, heb je een naam nodig die bij de persoonlijkheid past. Gabi Buchner, user assistance development architect in de software-industrie en conversation designer voor chatbots, raadt aan door het woordenboek te bladeren om ideeën op te doen voor de naam van je chatbot. Je kunt ook publicaties uit de sector doornemen om te zien welke woorden zich lenen voor chatbotnamen. Je zou kunnen denken aan favoriete mythen, films, muziek of historische personages. Beperk je niet tot menselijke namen, maar bedenk opties in verschillende categorieën, van functionele namen, zoals Quizbot, tot eigenzinnige namen. En deze oefening is ook niet beperkt tot managers en marketingteams. Medewerkers van je klantenserviceteam staan dicht bij de klant en krijgen vaak een goede indruk van waar klanten op zullen reageren. Zij vormen dus een andere bron van ideeën voor een chatbotnaam. De naam van je robot kan de naam van het bedrijf als basis hebben. De chatbot van het bedrijf Acme kan bijvoorbeeld Ace zijn. De Loyola-universiteit gaf haar chatbot de stem en naam van de schoolmascotte Iggy, de hazewindhond. Je kunt een robotnaam baseren op een beroemde persoon, plaats, gebeurtenis of mythe. Alexa van Amazon is bijvoorbeeld vernoemd naar de bibliotheek in Alexandrië, een bron van kennis in de oudheid. Voordat het bedrijf voor Alexa koos, werden verschillende andere namen overwogen. Jeff Bezos van Amazon stelde de volgende namen voor:

  • Finch, de naam van een fantasy-boek
  • Friday (oftewel Vrijdag), de helper in Robinson Crusoe
  • Samantha, het personage van de magische heks in Bewitched, die met een sterveling trouwt

Elk van deze namen weerspiegelt niet alleen een personage, maar ook de beoogde functie van de bot. Friday brengt over dat het AI-apparaat een robot is die helpt. Samantha is een magische robot, die samenwerkt met ons gewone stervelingen. Maar Alexa vertegenwoordigt de bron van alle kennis.

Een chatbotnaam kiezen op basis van functie

Naast het identificeren van de functie van de bot, zocht het team dat de naam Alexa bedacht ook naar een woord met drie lettergrepen die een "duidelijke combinatie van fonemen" vormen. Op die manier zouden klanten het apparaat niet elke keer activeren als ze iets zeiden. De naam moest gemakkelijk uit te spreken zijn en niet met andere woorden verward kunnen worden. Het belangrijkste bij het geven van een naam aan een chatbot is in veel gevallen gemak en comfort. Maar wat zorgt voor gemak? Als klanten meer informatie over de extra's in vakantiewoningen wensen, krijgen ze die misschien liever van iemand met de naam "Stacey". Als je echter problemen met een medisch apparaat wilt oplossen, geef je wellicht de voorkeur aan een bot met de naam "Medic Helper". WHO Health Alert is, zoals Buchner het zei, geen supercreatieve botnaam, maar: "Je zult je niet tot de WHO-chatbot wenden voor een praatje, maar om belangrijke gezondheidsupdates of waarschuwingen over de huidige Corona-gezondheidssituatie te krijgen." Veel mensen betrekken hun bot bij social media-campagnes, waarmee ook rekening gehouden moet worden bij het kiezen van een naam.

Wat bij creatieve botnamen vermeden moet worden

creatieve botnamen Wat betreft sociale aspecten, staan genderaanduiding, net als raciale en andere culturele overwegingen, bovenaan op het lijstje. Bij het geven van een naam aan je chatbot moet hier overal rekening mee gehouden worden. Je wilt dat je bot representatief is voor je organisatie, maar ook gevoelig voor de behoeften van je klanten, wie en waar ze ook zijn.

Een chatbotnaam die voor klanten waar dan ook ter wereld moeilijk uit te spreken is, kan onaangenaam zijn. Je moet ook rekening houden met de betekenis van namen. Krishna, Mohammed en Jezus kunnen bijvoorbeeld op bepaalde plaatsen veelvoorkomende namen zijn, maar zullen op andere plaatsen religieuze associaties oproepen. Of de namen nu door mensen of artificieel gegeven zijn, het internet staat vol met hilarische voorbeelden van en gesprekken over bedrijven en producten met chatbotnamen die op de ene plaats geschikt, maar op een andere plaats werkelijk verschrikkelijk zijn. Siri betekent bijvoorbeeld iets anatomisch en persoonlijks in de taal van het land Georgië. Waar je ook zaken wilt doen, het is belangrijk om te begrijpen wat de naam van je chatbot in de betreffende taal betekent. Je moet ook weten of de betekenis van de naam voor mensen in je eigen land misschien verloren gaat voor mensen met een andere geografische, generatiegebonden, geslachtsgebonden of sociaaleconomische achtergrond. Onderzoek doen, evenals als het betrekken van een divers panel van mensen met verschillende wereldbeelden en achtergronden, helpt bij het naamgevingsproces.

Geef je bot een creatieve naam en introduceer de bijbehorende persoonlijkheid

Als je je chatbot een menselijke naam geeft, is het belangrijk dat de bot zichzelf als een AI-chatbot introduceert in een livechat, welke chatbot of welk berichtenplatform je hiervoor ook gebruikt. Als klanten weten dat ze met een bot te maken hebben, kunnen ze er nog steeds beleefd en zelfs spraakzaam tegen zijn. Voorkom dat ze zich misleid voelen of een gevoel van cognitieve dissonantie krijgen, doordat ze denken dat ze met een echte persoon praten en ze zich vervolgens realiseren dat dit niet zo is. Mensen voelen zich steeds meer op hun gemak bij het opbouwen van een relatie met een chatbot. Ze voelen zich misschien zelfs meer op hun gemak dan bij andere mensen. We weten immers dat de bot er gewoon is om te helpen. Veel mensen praten met hun robotstofzuigers en gebruiken Siri of Alexa net zo vaak als ze andere hulpmiddelen gebruiken. Sommigen stellen zelfs existentiële vragen aan hun bot, passen de programmering van hun bot aan of beschouwen hun bot als een "veilige" vriend. Afhankelijk van je klantenbestand en de programmering van de bot, kan je chatbot veel meer worden dan alleen een tool die vragen kan beantwoorden; hij kan zelfs een nieuwe levenslange relatie met je klanten opbouwen. Belangrijkste leerpunten? Vertrouw niet op willekeurige namen. Neem de tijd, denk goed na en kies een chatbotnaam waarmee jij en de bot kunnen uitgroeien.

Messaging best practices voor een betere klantenservice

Lees de gratis handleiding over acht manieren om je supportstrategie te transformeren met messaging – van WhatsApp tot live chat en alles daartussenin.

Messaging best practices voor een betere klantenservice

Lees de gratis handleiding over acht manieren om je supportstrategie te transformeren met messaging – van WhatsApp tot live chat en alles daartussenin.

Nu lezen