Overslaan naar belangrijkste inhoud

Artikel 3 min read

Vrouwen verheffen en gelijkheid omarmen: Hoe 3 organisaties het verschil maken

Ontdek hoe Zendesk-partners rechtvaardigere werkplekken creëren, de carrières van vrouwen bevorderen en vrouwen over de hele wereld ondersteunen.

Door Alejandra Saragoza, Geschreven door een medewerker van Zendesk

Laatst gewijzigd 26 april 2023

In maart vieren we Women’s History Month en International Women’s Day om de prestaties en bijdragen van vrouwen aan onze cultuur en samenleving te eren. Het thema van dit jaar is “Embrace Equity” (gelijkheid omarmen), waarmee het belang wordt erkend dat iedereen verschillende behoeften en omstandigheden heeft en dat we actie moeten ondernemen om echte inclusie en verbondenheid te garanderen.

Vrouwen hebben in de loop van de jaren aanzienlijke vooruitgang geboekt, maar er moet meer werk worden gedaan om voor echte gendergelijkheid te zorgen, met name omdat de grondrechten voor vrouwen en meisjes momenteel worden bedreigd. Vrouwen horen thuis in een wereldwijde gemeenschap die hen promoot en ondersteunt in alle aspecten van hun leven, van gezondheid en onderwijs tot gezinsleven en werk.

Om verdere actie te inspireren in de richting van een rechtvaardigere en gelijkere wereld, zetten we drie Zendesk Tech for Good-partners in de schijnwerpers, die stappen zetten om de gelijkheid te verbeteren en zinvolle verandering te stimuleren.

Spring ACT: Slachtoffers van huiselijk geweld een stem geven

Volgens de National Coalition Against Domestic Violence worden in de Verenigde Staten bijna 20 mensen per minuut fysiek door een partner mishandeld en worden er in het hele land dagelijks meer dan 20.000 telefoontjes gepleegd naar hotlines voor huiselijk geweld. Maar veel incidenten worden niet gemeld. Slachtoffers zijn misschien te bang om zich uit te spreken, herkennen de tekenen niet of weten niet hoe of waar ze hulp kunnen krijgen.

Spring ACT streeft ernaar om dat te veranderen door mensen in staat te stellen actie te ondernemen en hen de middelen te verschaffen die nodig zijn om aan een gevaarlijke situatie te ontsnappen. Rhiana Spring richtte de non-profitorganisatie in 2021 op nadat ze zelf had gezien hoe moeilijk het voor mensen kan zijn om hulp te vinden wanneer ze die het meest nodig hebben.

Terwijl ze voor de Verenigde Naties in West-Afrika werkte, verschenen vijf vluchtelingen op haar kantoor op zoek naar hulp. Jarenlang konden ze geen hulp krijgen bij veel dringende problemen. Bijvoorbeeld bij het inschrijven van het kind Emmanuella op school. Na tevergeefs te hebben geprobeerd om bij organisaties hulp te zoeken, besloot Spring zich tot haar persoonlijke netwerk te wenden. Tegen het einde van het weekend ontdekte ze drie verschillende oplossingen en werd Emmanuella verzekerd van een plek op school. Het enige wat hiervoor nodig was, was één persoon die wist welke specifieke groep hulp kon bieden.

Geïnspireerd begon Spring met het ontwikkelen van een tool waarmee mensen in kwetsbare situaties de hulp kunnen vinden die ze nodig hebben en met de juiste mensen in contact kunnen komen. Maar in de nasleep van de COVID-19-pandemie en de daaruit voortvloeiende opleving van huiselijk geweld, paste Spring de technologie aan om zich te concentreren op het helpen van mannen en vrouwen in gewelddadige relaties. En zo werd Sophia de chatbot geboren.



Sophia is de eerste in haar soort: een bot die altijd en overal iedereen kan helpen die te maken krijgt met huiselijk geweld. De chatbot biedt volledige anonimiteit en privacy. Alles is vertrouwelijk en alle interacties zijn versleuteld, zodat er geen digitaal spoor achterblijft. Mensen kunnen met Sophia leren hoe ze bewijs kunnen verzamelen, ontdekken welke rechten ze hebben en hun opties en middelen verkennen. De chatbot dient als een begleidende, betrouwbare vriendin die hoop en een levenslijn kan bieden.

Sinds het begin in december 2021 heeft Sophia meer dan 15.000 mensen over de hele wereld bereikt en biedt de chatbot een veilige en anonieme manier voor slachtoffers om hulp te zoeken. “Met de juiste ondersteuning en financiering hopen we onze impact te vergroten en in de toekomst nog meer mensen te bereiken”, zegt Spring. “Wij geloven dat Sophia het potentieel heeft om in het leven van veel mensen over de hele wereld een echt verschil te maken .”

Spring voegt eraan toe dat de feedback van slachtoffers overweldigend positief is geweest, waarbij velen dankbaarheid uiten dat er nu een dienst als Sophia bestaat. Veel organisaties zijn ook geïnteresseerd in samenwerking met Spring ACT om Sophia naar hun lokale gemeenschap te brengen.

“Mensenrechten en technologie vormen de kracht om de wereld waarin we leven te transformeren”, zegt Spring. “Door onze passie voor rechtvaardigheid met geavanceerde technologische innovatie te combineren , kunnen we een toekomst creëren die gelijker en rechtvaardiger is voor iedereen.”

Hulp vragen

Als je slachtoffer bent van huiselijk geweld, typ dan “www.sophia.chat” in je browser of zoek naar “Sophia Chatbot” in je messenger-apps (Viber, Telegram of WhatsApp).

The Mom Project: Vrouwen van kleur bijscholen

Maar liefst 2 miljoen vrouwen, met name moeders met jonge kinderen, zeiden tijdens de wereldwijde pandemie hun baan op of veranderden hun carrière. Vrouwen van kleur werden onevenredig getroffen, waarbij de meesten hun werk verlieten vanwege mantelzorg en huishoudelijke verantwoordelijkheden. Hoewel het aantal vrouwen in de werkende leeftijd op de arbeidsmarkt toeneemt, worden vrouwen nog steeds geconfronteerd met uitdagingen om weer aan het werk te gaan. Naast gender- en raciale vooroordelen worstelen ze ook met terugkeren naar en hun waarde laten zien aan potentiële werkgevers.

Allison Robinson weet maar al te goed hoe moeilijk het is om opnieuw de arbeidsmarkt te betreden en om met moederschap en een fulltime baan te jongleren. Nadat ze in 2015 haar eerste kind kreeg, begon zij zich een toekomst voor te stellen waarin vrouwen niet zouden hoeven kiezen tussen het ouderschap en hun carrière. Een jaar later werd The Mom Project opgericht.

Via een digitaal talentenplatform koppelt The Mom Project professioneel ervaren vrouwen aan flexibele vacatures die hen vooruit helpen, terwijl organisaties worden voorzien van het ervaren talent dat ze willen aannemen. Werkzoekenden kunnen open vacatures vinden bij wereldwijde bedrijven (zoals Airbnb, Zendesk en Amazon), advies krijgen over het opstellen van cv's, het voeren van sollicitatiegesprekken en het bijwonen van netwerkevenementen.

The Mom Project biedt ook een bijscholingsbeurs-programma met de naam RISE. Dit initiatief, opgericht in 2020, helpt de gelijkheid op de werkplek te verbeteren door moeders en vrouwen van kleur van technologiecertificeringen van gewilde organisaties, zoals Google en Microsoft, te voorzien. Er zijn verschillende certificaatprogramma's, van UX-ontwerp tot projectmanagement en digitale marketing, die deelnemers relevante vaardigheden verschaffen om hen op de arbeidsmarkt concurrerend te houden.

Het RISE-programma omvat ook community-evenementen en ondersteuning bij het optimaliseren van cv's en het voorbereiden van sollicitatiegesprekken. Zodra de certificering is voltooid, krijgen deelnemers hulp bij het zoeken naar werk en toegang tot een divers netwerk van bedrijven. Allemaal gratis. Zodra de certificering is voltooid, krijgen deelnemers hulp bij het zoeken naar werk en toegang tot een divers netwerk van bedrijven. Allemaal gratis.

“RISE is een speciaal opgezet bijscholingsprogramma dat is ontworpen om de status quo te verstoren en economische kansen te bieden aan moeders en vrouwen van kleur, die traditioneel ondervertegenwoordigd zijn in technologie en andere opkomende industrieën,” zegt Chandra Sanders, Vice President van RISE. “RISE is hier om stereotypen weg te nemen en toegang tot vooruitgang in iemands carrière te bieden aan de hand van de kracht van gemeenschap en ondersteuning.”

Tot op heden heeft RISE meer dan 6300 beurzen in 1400 steden aan individuen toegekend, met een bereik van meer dan 10 miljoen mensen uit achtergestelde gemeenschappen. RISE werd ook uitgeroepen tot finalist in Fast Company's 2022 World Changing Ideas en won The Difference Maker: Social Impact Initiative of the Year 2023 van Transform HR.

Sanders ziet de impact van het programma op vrouwen over de hele wereld en ze is er trots op te werken voor een organisatie die meer inclusieve werkplekken creëert en een rechtvaardigere wereld voor vrouwen creëert.

“Representativiteit is belangrijk”, zegt ze. “Door moeders aan te nemen en te promoten, inspireren bedrijven hun teams om mogelijkheden te zien en naar meer te streven. We zijn toegewijd aan onze missie om alle moeders te helpen hun carrièredoelen te bereiken.”

Til je carrière naar een hoger niveau

Interesse om lid te worden van RISE? Meld je vandaag nog aan en krijg meer informatie over het gratis certificeringsprogramma.

The Asia Foundation: De vooruitgang van vrouwen in STEM versnellen

Het is geen geheim dat vrouwen aanzienlijk ondervertegenwoordigd zijn op het gebied van wetenschap, technologie, engineering en wiskunde (STEM). De pandemie heeft hierbij natuurlijk niet geholpen, want hierdoor werden vrouwen in onevenredige aantallen uit de beroepsbevolking gedreven en werd de genderkloof groter. Tegenwoordig vertegenwoordigen vrouwen minder dan 30 procent van de werknemers in STEM.

Maar The Asia Foundation wil daar verandering in brengen. In 2021 werkte de non-profitorganisatie samen met Zendesk om de leiderschapsnetwerken van vrouwen in STEM te volgen en te laten groeien, met name in Oost- en Zuidoost-Azië. STEM-netwerken creëren een ruimte voor ondersteuning en mentorschap, waardoor ze van cruciaal belang zijn om barrières te overwinnen en kansen voor vrouwen te bieden.

Als onderdeel van de samenwerking doet The Asia Foundation aanbevelingen over hoe de overheid en de particuliere sector STEM-netwerken kunnen ondersteunen die zich op richten op vrouwen die worden geconfronteerd met de uitdagingen bij het betreden van en het groeien in de STEM-wereld. De non-profitorganisatie schrijft ook een onderzoeksrapport dat veelbelovende netwerkbenaderingen en -praktijken identificeert die de STEM-netwerken van vrouwen in Zuidoost- en Oost-Azië ondersteunen. De bevindingen worden gebruikt voor informatieverstrekking bij potentiële toekomstige initiatieven om de volgende generatie vrouwelijke leiders in STEM te ontwikkelen.

Vandaag vertegenwoordigen vrouwen minder dan 30 procent van de werknemers in STEM.

“In landen en gemeenschappen in Azië duurt de impact van de COVID-19-pandemie voort, met acute gevolgen voor vrouwen en meisjes”, zegt Jane Sloane, Senior Director for Women's Empowerment and Gender Equality bij The Asia Foundation. “The Asia Foundation is verheugd om samen met Zendesk structurele barrières en schadelijke gendernormen te identificeren die vrouwen ervan weerhouden een STEM-carrière na te streven. Dit omvat het identificeren van mogelijkheden voor samenwerking tussen netwerken in de regio of manieren waarop de overheid en de particuliere sector vrouwen in STEM-netwerken beter kunnen ondersteunen.”

De Asia Foundation heeft onlangs ook STEM ConnectHER gelanceerd. Dit initiatief ondersteunt vrouwen in het begin van hun carrière in STEM door middel van mentorschap, sprekersreeksen, webinars en bronnen voor leiderschap en professionele ontwikkeling. Het is een kans voor vrouwen in Azië om in contact te komen met talent in de sector van toonaangevende wereldwijde organisaties zoals Visa, Cisco, Zendesk en AT&T.

Tussen deze inspanningen door zet The Asia Foundation stappen in de richting van het aanpakken van de ondervertegenwoordiging van vrouwen in STEM, met name in leiderschapsrollen, en het opbouwen van meer inclusieve economieën.

Een stap hogerop in STEM

Leer hoe je een STEM-carrière kunt begeleiden en bevorderen door je aan te melden voor het STEM ConnectHer-programma.

We kunnen allemaal een verschil maken

De non-profitorganisaties die hier worden benadrukt, zijn slechts een kleine greep uit de vele groepen die de status quo uitdagen, vechten voor gendergelijkheid en verandering bewerkstelligen. Ieder van ons kan hierbij een rol spelen.

We kunnen gendervooroordelen, seksisme en ongelijkheid benoemen wanneer we ze in ons eigen leven en onze eigen gemeenschappen zien. We kunnen bedrijven die eigendom zijn van vrouwen ondersteunen, pleiten voor vrouwen op de werkplek en onszelf informeren over de dringende problemen waarmee vrouwen vandaag de dag worden geconfronteerd. We kunnen ook deelnemen aan politieke belangenbehartiging en aandringen op beleid dat gendergelijkheid bevordert.

Dus als de Women’s History Month ten einde loopt, overweeg dan hoe je voortdurend solidair kunt zijn met vrouwen over de hele wereld en een bondgenoot kunt zijn. Samen kunnen we actie ondernemen om een rechtvaardigere en inclusieve wereld voor iedereen te creëren.

“Vaak onderschatten we de kracht van onze eigen acties en het verschil dat we in de wereld kunnen maken”, zegt Spring. “Er zijn niet altijd grote gebaren of enorme middelen nodig om positieve verandering te creëren. Ieder van ons heeft de kracht om een verschil te maken in het leven van anderen, en het begint met onze eigen twee handen. We zijn samen sterker en door elkaar op te tillen en actie te ondernemen, kunnen we barrières doorbreken en alles bereiken waar we onze zinnen op hebben gezet.”

Verwante verhalen

Artikel
8 min read

Personeelsoptimalisatie: De ultieme guide voor 2024

Personeelsoptimalisatie maakt processen efficiënter en werknemers productiever, en biedt meer flexibiliteit met betrekking tot je omzet. Lees er hieronder meer over.

Artikel
3 min read

De AI-gedreven toekomst van CX en EX is aangebroken, en wij zijn je gids

We organiseren ons event Zendesk Relate van 16 tot en met 18 april in Las Vegas, boordevol inspirerende sprekers, waardevolle inzichten en bruikbare best practices.

Artikel
4 min read

Wat zijn Zendesk-formulieren

Bij Zendesk gebruiken we online formulieren die op de verschillende communicatiekanalen kunnen worden geïmplementeerd en waarmee…

Artikel
3 min read

Geef klanttevredenheid een boost met behulp van Zendesk Customer Service Reports

Alle verzoeken die bij de klantenservice binnenkomen vertellen een waardevol verhaal over je klanten. Wat willen…