Overslaan naar belangrijkste inhoud

Voor vragen van de media, analisten en aanvragen voor gastsprekers, neemt je contact met ons op.

press@zendesk.com

Zendesk en WhatsApp werken samen om krachtige ‘conversational experiences’ mogelijk te maken

11 november 2020

Zendesk is gekozen als van WhatsApp’s eerst core solution providers en biedt verbeterde klantgesprekken aan via WhatsApp messaging

Zendesk maakt het mogelijk om hun eigen messaging experiences te leveren met een nieuw out-of-the-box aanbod

SAN FRANCISCO – 10 NOVEMBER 2020Zendesk, Inc. (NYSE: ZEN) kondigt vandaag nieuwe mogelijkheden aan voor zijn service-first CRM-oplossing waarmee bedrijven real-time support kunnen bieden via messaging-kanalen op het web, via social media en mobiel. Dankzij een strategische samenwerking met WhatsApp kunnen bedrijven direct in contact te komen met klanten, informatie delen en reageren op vragen via WhatsApp en de andere messaging-diensten van Facebook, Messenger en Instagram.

Klanten schakelen in rap tempo over naar messaging als voornaamste manier om te communiceren met vrienden, familie en bedrijven. Dit blijkt ook uit de grote vraag naar messaging onder de 34.000 Zendesk-klanten die WhatsApp en/of Messenger toevoegen aan hun support-kanalen. Uit het onderzoek van Zendesk en ESG blijkt dat bedrijven met de beste customer experience (CX) investeren in het beschikbaar stellen van meer kanalen aan hun klanten. Organisaties die zijn gericht op CX omarmen veel vaker messaging-apps (89 procent) en social media (87 procent) in vergelijking met hun concurrenten.

“Bedrijven moeten tegenwoordig met hun klanten communiceren op de plaats waarop de klant dat wil – en dat is steeds vaker via messaging. Meer dan 175 miljoen mensen sturen nu al dagelijks berichten naar een zakelijk WhatsApp-account. “Nu door de pandemie steeds meer gesprekken online worden gevoerd helpen messaging tools bedrijven, ongeacht hun omvang, om efficiëntie te vergroten en de klanttevredenheid te verbeteren”, stelt Matt Idema, Chief Operating Officer bij WhatsApp. “Door deze samenwerking met Zendesk kunnen we enerzijds veel meer middelgrote bedrijven helpen om binnen enkele minuten met messaging te starten en anderzijds nieuwe functies te ontwikkelen zodat WhatsApp de beste manier wordt om zaken voor elkaar te krijgen.”

“Er zijn aanzienlijke verschuivingen in de manier waarop klanten communiceren met bedrijven. Opvallend is de toename van 50 procent in het gebruik van messaging in de eerste helft van 2020. Wij willen bedrijven helpen de trends te omarmen”, zegt Adrian McDermott, President of Products bij Zendesk. “De nieuwe messaging-mogelijkheden, geautomatiseerde workflows en maatwerkfuncties van Zendesk helpen onze klanten om ‘conversational experiences’ te bieden die naadloos wisselen tussen kanalen en apparaten en tegelijkertijd boeiend, persoonlijk en contextueel blijven. Onze samenwerking met WhatsApp en Facebook, die zakelijke Zendesk-klanten toegang geeft tot eenvoudige API-tools om via WhatsApp, Messenger en Instagram in contact te komen met hun klanten, is een integraal onderdeel van deze ontwikkeling.”

De beste social messaging-ervaringen beginnen met WhatsApp en Zendesk

  • WhatsApp heeft Zendesk geselecteerd als één van de eerste core solution providers, die verbeterde klantgesprekken en support via messaging-kanalen mogelijk maakt. De samenwerking stelt bedrijven in staat om eenvoudig contact te leggen met klanten en snel te reageren via WhatsApp en de andere berichtendiensten van Facebook, Messenger en Instagram. Deze contactmomenten kunnen bestaan uit interactie met volgers, hulp bij social commerce transacties, het oplossen van problemen met de klantenservice en meer.
  • Zendesk en WhatsApp gaan samenwerken voor verdere ontwikkeling van de belangrijkste mogelijkheden van het product, waardoor Zendesk-klanten vroegtijdig toegang krijgen tot nieuwe functies, zoals de workflows waardoor bedrijven sneller aan de slag kunnen met WhatsApp.

Naadloze gesprekken op internet en mobiel

  • Bedrijven kunnen kant-en-klare messaging-functies via Zendesk toevoegen aan hun website en mobiele app, zodat klanten rijke, boeiende en geautomatiseerde (waar gewenst) gesprekken kunnen voeren via WhatsApp, Messenger en Instagram.
  • Gesprekken via messaging vloeien naar de uniforme workspace van de medewerker, zodat een supportteam via elk kanaal klanten kan beheren en op klantverzoeken kan reageren. Allemaal vanaf één plek en met de volledige gespreksgeschiedenis en context, waardoor klanten minder gefrustreerd zullen zijn en geen informatie hoeven te herhalen.

Geautomatiseerde messaging workflows voor snelle antwoorden

  • Om gesprekken over meerdere kanalen op te kunnen schalen, kunnen bedrijven veel voorkomende vraag-en-antwoord-gesprekken automatiseren en AI-gestuurde workflows ontwikkelen met Answer Bot. Zo worden veel voorkomende vragen snel opgelost en meer ingewikkelde kwesties geëscaleerd naar een live agent. Met behulp van de self-service tools van Zendesk kunnen supportteams gemakkelijk zelf specifieke onderwerpen en antwoorden binnen Zendesk ontwikkelen, zonder dat hiervoor developers nodig zijn.
  • Zo kan een retailbedrijf support bieden voor veelgestelde vragen zoals winkellocaties, betaalmogelijkheden, verzending en retouren. Als een klant de website van de retailer bezoekt, wordt hij begroet door een bot speciaal ontwikkeld voor deze organisatie. De klant kan kiezen uit een aantal opties waarvoor direct een antwoord beschikbaar is. Als de vraag assistentie van een supportmedewerker vereist, escaleert de bot de vraag naar een live messaging-kanaal.

Extra maatwerk om aan elke behoefte te voldoen

  • Met behulp van de robuuste mogelijkheden van het Zendesk-platform kunnen bedrijven meerdere interne en externe applicaties met elkaar verbinden om ‘messaging experiences’ op maat te ontwikkelen, waaronder: proactieve meldingen naar klanten sturen; het toevoegen van bots van derden voor specifieke gebruiksscenario’s; verbinding maken met interne tools zodat klanten onmiddellijk actie kunnen ondernemen; communiceren met zowel klanten als partners in groepsberichten; en meer.
  • Een maaltijdbezorgservice kan bijvoorbeeld een groepsbericht in Zendesk maken om te communiceren met alle partijen die bij een bestelling zijn betrokken – klant, restaurant en bezorger – om gelijktijdig te chatten om in real-time problemen op te lossen.

Zendesk vertelt meer over deze oplossingen tijdens het What’s New Webinar op dinsdag 10 november om 19:00 uur CET. Bezoek onze website voor meer informatie.

Over Zendesk
Zendesk is een service-first CRM bedrijf dat software bouwt voor support, sales en customer engagement om betere klantrelaties te bevorderen. Wij geloven dat krachtige en innovatieve klantervaringen binnen handbereik zouden moeten liggen voor iedere organisatie, ongeacht de grootte, branche of ambitie. Zendesk bedient in ruim 30 talen, meer dan 150.000 klanten in verschillende sectoren. Het hoofdkantoor van Zendesk bevindt zich in San Francisco. Verder heeft het bedrijf kantoren op verschillende andere locaties. Kijk voor meer informatie op: www.zendesk.nl

Terug naar het perscentrum

Vrijwaringsverklaring

De persberichten in dit archief worden alleen voor historische doeleinden ter beschikking gesteld. De informatie in elk persbericht is alleen nauwkeurig vanaf de datum waarop elk persbericht in eerste instantie werd uitgegeven. Zendesk, Inc. wijst elke verplichting af om de informatie in dergelijke persberichten bij te werken na de uitgiftedatum.