Overslaan naar belangrijkste inhoud

Zendesk vs. Salesforce

Stap weg van de complexiteit. Kies een oplossing die eenvoudig, flexibel en schaalbaar is. Probeer Zendesk gratis uit en vergelijk de performance van Zendesk vs. Salesforce.

Laatst gewijzigd 23 januari 2024

Of je nou op zoek bent naar een oplossing voor klantenservice of overstapt van Salesforce, bij Zendesk krijg je alle tools die je nodig hebt. Verlaag je totale totale eigendomskosten en blijf flexibel terwijl je 360 graden zicht houdt op de klant. Ontdek hoe deze twee diensten zich tot elkaar verhouden in de vergelijking tussen Zendesk en Salesforce.

Zendesk vs. Salesforce Welke is er beter?

Three reasons companies choose Zendesk over Salesforce include it having greater agility, a lower cost of ownership, and strategic support.

Zendesk en Salesforce zijn twee van de populairste namen in de markt voor klantenservice, maar er is een goede reden dat sectorleiders de voorkeur geven aan Zendesk. Dankzij de snelheid waarmee ondernemingen aan de slag kunnen en de lagere totale eigendomskosten (TCO), is Zendesk een vertrouwde partner voor het leveren van de best mogelijke klantervaring.

Spring naar de meest relevante informatie over Zendesk vs. Salesforce met de onderstaande inhoudsopgave:

Vergelijking in één overzicht: Zendesk vs. Salesforce

FunctiesZendeskSalesforce

Snelle implementatie

Direct klaar voor gebruik

Moet vanaf nul worden opgebouwd

Ervaren agents

Bouw ticketworkflows, bekijk eenvoudig de gesprekken en bevorder de samenwerking op één centrale plek

Agenten werken in afzonderlijke systemen

Totale eigendomskosten

Lage TCO met intuïtieve point-and-click configuratie en eenvoudige aanpasmogelijkheden

Hoge TCO die dure technische middelen en partnerschappen vereist

Architectuur

Moderne architectuur die innovatie mogelijk maakt

Verouderd, propriëtair platform dat moeilijk aan te passen en te veranderen is

Strategisch partnerschap

Ingebouwde, op maat gemaakte succesbronnen zodat ondernemingen de best practices voor CX kunnen toepassen

Succesbronnen kosten extra en hebben een brede focus

Omnichannel-gesprekken

Ondersteunt naadloze communicatie via kanalen zoals spraak, chat, berichten en sociale media

Er zijn externe leveranciers nodig voor spraak

Vergelijking van functies: Zendesk vs. Salesforce

Jake Sharp, Senior Manager of Support Delivery at Foundant, explains why the intuitive software of Zendesk was a better fit for them than Salesforce.

1. Doorlopende wendbaarheid

Zendesk biedt kant-en-klare diensten die zijn opgebouwd rond de best practices van klantenservice, wat betekent dat klanten meteen aan de slag kunnen. Zendesk heeft uitgebreide documentatie en eenvoudig te volgen handleidingen. Zendesk levert ook responsieve ondersteuning aan organisaties, zodat ze de benodigde wijzigingen voor hun platform kunnen doorvoeren op het moment dat ze die nodig hebben.

Salesforce maakt de klanten er verantwoordelijk voor om de kerncapaciteiten voor klantenservice op te bouwen. Dat vereist aanzienlijke IT-ondersteuning om vergelijkbare resultaten te behalen als Zendesk, maar kost meer tijd en geld.

2. Ervaren klantenservicemedewerkers

Medewerkers van de klantenservice hebben veel verantwoordelijkheden, dus moet het platform zoveel mogelijk meewerken. Zendesk verbetert de agentervaring door projectbeheer eenvoudiger te maken met betere zijgesprekken, workflows voor ticketbeheer en samenwerking, allemaal op één plek.

Agenten profiteren van een gebruiksvriendelijke interface, zodat ze meer aandacht kunnen besteden aan klantcommunicatie en het verbeteren van workflows, en minder tijd kwijt zijn aan navigatie tussen verschillende systemen om antwoorden te vinden. Omdat Salesforce een zeer technisch platform is, moeten agenten redelijk bedreven zijn in het instellen van software om het te configureren. Als dat niet het geval is, moet je misschien een consultant inhuren om het platform te optimaliseren.

3. Totale eigendomskosten

Zendesk heeft alle belangrijke functies voor een uitmuntende klantenservice vanaf dag één klaarstaan. Klanten profiteren van zelfbedieningsportalen, veilige gegevensopslag, geavanceerde ondersteuning en uitgebreide kennisbanken die al in de kosten van het plan zijn opgenomen. Klanten voelen zich niet overvallen door verborgen kosten of toeslagen. Je ontvangt precieze, transparante prijzen die passen bij de grootte van je bedrijf.

Het instapplan van Salesforce Service Cloud biedt gebruikers alleen kennis- en casemanagementtools. Het volgende plan voegt app-integratie, geïntegreerde computertelefonie en contractbeheer toe, maar biedt geen kennisbeheer. Je moet je abonneren op het duurste plan om al deze functies te ontvangen.

4. Moderne tools

Zendesk geeft prioriteit aan innovatie, dus de SaaS die het levert is gestroomlijnd met moderne functies. Zo heb je geen last van de ballast in veelgebruikte legacysystemen die de prestaties vertragen of de voortgang belemmeren. Teams kunnen een helpdesk of communityforum bouwen om drukte op het ticketsysteem te verlichten.

Salesforce heeft eigen tools, zoals Einstein AI, om automatisering te verbeteren. Hoewel Salesforce Service Cloud zeer aanpasbaar is, kost het veel moeite om een product te maken dat bij de gebruiker past. Dat kan de voortgang vertragen.

5. Strategisch partnerschap

Een van de redenen dat Zendesk de favoriete helpdesksoftware is van duizenden bedrijven is de wens een diepgaande en langdurige samenwerking aan te gaan met klanten. Zendesk biedt bronnen over best practices voor klantenservice en kant-en-klare sjablonen, zodat ook kleine bedrijven eersteklas klantervaringen kunnen creëren.

Salesforce biedt niet dezelfde ondersteunings- of trainingstools. De primaire focus ligt op verkoop, dus komt de begeleiding van klanten op de achtergrond te staan. Als je goede klantenservice wilt bieden, zul je waarschijnlijk elders kennisbronnen moeten vinden.

6. Omnichannel gespreksbeheer

Zendesk begrijpt hoe belangrijk het is dat een bedrijf de klanten overal kan bereiken. Daarom geeft Zendesk teamleden de keuze uit messaging, live chat, chatbots, sociale media, e-mail, spraak of selfservice. Direct vanaf het begin.

Ter vergelijking: Salesforce vereist telefoonintegraties en add-ons voor chat en automatisering. Dat betekent dat je in je activiteiten rekening moet houden met extra kosten bovenop de basisprijzen van Salesforce.

7. AI

De AI-modellen van Zendesk zijn speciaal gebouwd voor CX en vooraf getraind op onze eigen klantenservicegegevens. In tegenstelling tot de meeste oplossingen op de markt is Zendesk AI snel en eenvoudig te implementeren. Bedrijven krijgen robuuste AI-mogelijkheden: assistentie voor agenten en productiviteitstools, intelligente workflows, voorspellingen op basis van machine learning en geavanceerde bots. Allemaal op een enkel platform en klaar voor gebruik vanaf dag één. Dit bespaart teams tijd, geld en middelen.

Salesforce AI is niet kant-en-klaar en wordt niet geleverd met vooraf getrainde AI-modellen die specifiek ontworpen zijn voor CX. Dat vereist vaak een hoog niveau van technische vaardigheden of ondersteuning van ontwikkelaars om uit te voeren. Dit maakt het een uitdaging om snel waarde te realiseren.

8. Integraties

Zendesk streeft ernaar alles te bieden wat je team nodig heeft voor succes, maar als er iets is waar je bedrijf niet zonder kan, dan kun je bij Zendesk terecht. Kies uit meer dan 1000 integraties om je klantenserviceteam volledige controle te geven over de klantervaring. Er zijn zelfs meerdere integraties met Salesforce.

Als een van de grootste softwareleveranciers op de markt biedt Salesforce ook een breed scala aan integraties. Het verschil is dat veel van deze integraties nodig zijn als je op zoek bent naar functies zoals automatisering of telefonische en chatondersteuning. Dat legt de verantwoordelijkheid en de rekening voor het verbeteren van de functionaliteit bij de klant.

Integratie van Zendesk met Salesforce

In sommige situaties is de juiste keuze tussen Zendesk en Salesforce: allebei. De service-first benadering van Zendesk vult de CRM-focus van Salesforce aan en geeft gebruikers zo een holistische relatie met klanten. Je kunt Salesforce gemakkelijk en direct integreren met Zendesk. Klanten van Zendesk vragen hier zo vaak om dat we een Salesforce integratiegids gemaakt hebben om het snel voor elkaar te krijgen.

Kostenplannen: Salesforce vs. Zendesk

KostenZendeskSalesforce

Licenties en add-ons

Plannen vanaf $19 tot $249

Plannen vanaf $25 tot $300

Inbegrepen:

  • Spraak in moedertaal
  • Chat/messaging
  • Helpcenter
  • Interne kennisbanken

Add-ons (behalve het onbeperkte plan):

  • Spraak in moedertaal
  • Chat/messaging
  • Helpcentrum (gebruik)
  • Interne kennisbanken
  • Einstein (gebruik)

Implementatie-opties en tijdschema

Zelf-implementatie

Professionele diensten van Zendesk

Externe leverancier

Externe leverancier

Professionele diensten van Salesforce (zelden)

Gemiddelde implementatietijd van 3-6 maanden

Gemiddelde implementatietijd van 6-12 maanden

Toegewijde middelen voor administratie en onderhoud

⅓ tot 2 fulltime beheerders

1 tot 6 fulltime beheerders, ontwikkelaars en architecten


Aan het leveren van eersteklas klantervaringen hangt een prijskaartje, maar het bedrag kan misleidend zijn. Het is niet zo eenvoudig één op één te vergelijken, omdat de waarde voor je geld niet precies hetzelfde is.

Bedrijven die Zendesk gebruiken, profiteren van lagere totale eigendomskosten dankzij een uitgebreide prijsstelling die past bij bedrijven van elke omvang. Bovendien besparen klanten van Zendesk aanzienlijk op de administratiekosten vanwege de lagere vereisten. Bedrijven besparen alleen al op licentiekosten gemiddeld $ 250.000 per jaar.

Vergelijk dat met Salesforce, dat extra kosten in rekening brengt voor zaken als self-service engagement. Het vereist ook speciaal opgeleide beheerders om je serviceoplossing te bouwen en te onderhouden, wat resulteert in extra kosten en frustrerende vertraging.

Zendesk heeft point-and-click configuraties die zelfs complexe veranderingen snel kunnen doorvoeren, zodat je team niets mist.

Klantverhalen: Wat zeggen klanten over het gebruik van Zendesk vs. Salesforce Service Cloud?

Maar neem het niet slechts van ons aan. Kijk eens naar het succes dat deze klanten hebben geboekt na hun overstap naar Zendesk.

Limeade: Wendbare activiteiten, schaalbare groei

Limeade is een welzijnsbedrijf voor werknemers dat actief is in meer dan 100 landen. Het bedrijf heeft meer dan 2 miljoen gebruikers en implementeerde Zendesk in slechts drie weken. Sindsdien is de tijd tot eerste reactie van Limeade gedaald met 30 procent en is de oplostijd van technische tickets 35 procent korter.

Limeade probeerde Salesforce voor de migratie naar Zendesk, maar medewerkers waren ontevreden met de ingewikkelde interface. Limeade had inzicht in de trends nodig om de klantervaring te verbeteren en dat lukte niet met de beperkte meetgegevens van Salesforce. Zendesk stelde Limeade in staat om op haar eigen manier te innoveren en niet achter te lopen op de sectorontwikkelingen.

"Een van de aantrekkelijke punten van Zendesk is dat het verbinding maakt met een heleboel andere systemen... het was cruciaal dat we konden meegroeien met andere diensten."-Ryan Putnam, Directeur Klantactiviteiten bij Limeade

Foundant: Maakt een totaalbeeld van de klant mogelijk

Foundant Technologies levert applicatiesoftware aan liefdadigheidsorganisaties. Sinds de introductie van Zendesk in 2021 ontdekte het team van Foundant dat het het aantal maandelijkse tickets met 12 procent gedaald is, terwijl de CSAT-score 10 punten hoger ligt.

Het uniforme systeem en totaalbeeld van Zendesk maakte het verschil voor Foundant. Hoewel ze vonden dat Salesforce een effectief hulpmiddel kan zijn, moesten agenten nog steeds schakelen tussen verschillende kanalen en systemen. Foundant was onder de indruk van het gemak waarmee Zendesk geïntegreerd kon worden met bestaande oplossingen (zoals Salesforce) en tegelijkertijd de communicatiekanalen stroomlijnde.

“Dankzij de integratie van Salesforce in Zendesk heeft het verlengingsteam betere toegang tot de casegeschiedenis van klanten en kunnen ze alle details op één plek bekijken."Jake Sharp, Senior Manager of Support Delivery bij Foundant

Ideagen: Razendsnel nieuwe bedrijven integreren

Ideagen biedt softwareoplossingen voor sterk gereguleerde sectoren zoals de luchtvaart, de financiële sector en de gezondheidszorg. Naarmate het bedrijf bleef groeien, bleek dat er een ondersteuningsoplossing nodig was die hun bestaande workflows en processen direct kon stroomlijnen. Nadat de implementatie van Zendesk ging het nieuwe systeem in slechts negen weken live. Dat is inclusief de tijd die nodig was voor de migratie en de training van 55 mensen. Sindsdien is de CSAT van Ideagen met 20 procent verbeterd, met een stijging van 25 procent in de naleving van SLA's.

Met maar liefst 20 producten heeft Ideagen een schaalbaar platform nodig dat snel aangepast kan worden aan de veranderende situatie - en dat tegelijkertijd naadloos integreert met hun Salesforce hub. Zendesk kwam naar voren als de beste oplossing en hielp het team wendbaar te blijven door data om te zetten in bruikbare inzichten.

"Ons bedrijf voert elke zes maanden veranderingen door. Zendesk stelt ons in staat alles meteen aan te passen en te integreren.”Dave Stott, Hoofd Klantervaring en Ondersteuning bij Ideagen

Klaar om Zendesk te proberen?

Twijfel je nog tussen Zendesk of Salesforce, probeer Zendesk dan gratis uit en ervaar zelf het verschil. Zendesk heeft meerdere integraties met bestaande diensten, waaronder Salesforce. De overstap gaat gemakkelijker dan je denkt, en de resultaten mogen er zijn.

Veelgestelde vragen

Hier vind je aanvullende informatie over Zendesk vs Salesforce om eventuele vragen te beantwoorden.

Lever de beste klantervaringen met Zendesk