Overslaan naar belangrijkste inhoud

Toegankelijkheidsverklaring EEA

Toegankelijkheidsverklaring EAA voor Zendesk

Opmerking: Deze toegankelijkheidsverklaring is alleen van toepassing op de consumentgerichte delen van onze producten die onder de Europese Toegankelijkheidsrichtlijn (“EAA”) vallen. Als je op zoek bent naar informatie over de algemene toegankelijkheid van alle Zendesk-producten, ga dan naar de Zendesk-pagina Producttoegankelijkheid.

Inleiding

Bij Zendesk willen we een toegankelijke ervaring bieden aan al onze gebruikers, inclusief gebruikers met een handicap. We streven ernaar om te voldoen aan de behoeften van het breedst mogelijke publiek en te voldoen aan de vastgestelde toegankelijkheidsnormen.

Deze verklaring is opgesteld om gebruikers te informeren over de toegankelijkheid van onze producten die onder de EAA vallen, inclusief de afstemming ervan op relevante wettelijke en technische normen. Hoewel sommige van onze producten mogelijk niet volledig toegankelijk zijn of niet voldoen aan de huidige regelgeving, worden ze beoordeeld op toekomstige verbeteringen.

Maatregelen ter ondersteuning van de toegankelijkheid

We streven er voortdurend naar om de toegankelijkheid van onze producten te verbeteren. Ons beleid omvat het systematisch evalueren en optimaliseren van onze producten, het integreren van toegankelijkheid in elke fase van de ontwikkelingscyclus, en het bevorderen van een inclusieve cultuur. We werken actief samen met gebruikers en toegankelijkheidsexperts om ervoor te zorgen dat onze oplossingen bruikbaar zijn voor iedereen.

Integratie binnen de productontwikkelingscyclus

Voor alle producten zijn specifieke mijlpalen vastgesteld binnen de productontwikkelingscyclus om ervoor te zorgen dat elk product door alle betrokken teams consequent en grondig wordt beoordeeld op toegankelijkheid. Deze mijlpalen worden geborgd door middel van regelmatige rapportages en beoordelingen door het management.

Monitoring

  • Technici krijgen uitgebreide training over best practices voor toegankelijkheidstesten, die ze moeten implementeren voordat alle nieuwe functies worden geïmplementeerd.

  • Geautomatiseerde toegankelijkheidstests zijn standaard aanwezig in onze ontwikkelprocessen en verplicht voor elke nieuwe functie. Zo waarborgen we de kwaliteit en voldoen we aan de regels.

  • Alle toegankelijkheidsaspecten worden gemonitord als onderdeel van de Zendesk Business Health-metrics en vragen om regelmatige updates met product- en engineeringleiders.

  • Een onafhankelijke toegankelijkheidsexpert voert regelmatig uitgebreide productaudits uit om controleren of we nog voldoen aan de actuele standaarden, zoals WCAG 2.1 AA en EN 301 549.

Accessibility Champion-programma

  • Elk front-end developmentteam moet een Accessibility Champion aanwijzen.

  • Vanaf 2025 groeit ons netwerk van meer dan 75 Champions gestaag mee met ons productaanbod.

  • Met het Champion-programma bouwen we aan een hechte community waarin teamleden ervaringen uitwisselen, kennis delen en er samen voor zorgen dat toegankelijkheid altijd centraal staat.

  • Champions krijgen technische training van het Product Accessibility-team om voortdurend hun skills op het gebied van toegankelijkheid te verbeteren.

Uitgebreide bibliotheek met toegankelijkheidstrainingen

  • Alle engineers, designers en testers krijgen op maat gemaakte toegankelijkheidstrainingen die aansluiten bij hun rol. Zo kan iedereen in het team actief bijdragen aan betere toegankelijkheid.

Gebruikersfeedback

  • Zendesk verzamelt actief feedback over toegankelijkheid en foutrapporten via meerdere kanalen, waaronder:
    • Communitypagina's binnen Zendesk

    • Interviews met gebruikers

    • Rechtstreekse e-mails naar het producttoegankelijkheidsteam

    • Supporttickets via Advocacy, Customer Success of Account Executives

We werken nauw samen met een betrouwbare digitale toegankelijkheidspartner om te blijven voldoen aan alle toegankelijkheidsnormen, waaronder de eisen van de EAA. Samen implementeren we best practices die de ervaring voor elke gebruiker voortdurend verbeteren.

Productspecifieke informatie

Informatie over de EAA-conformiteitsstatus en complianceplannen voor de consumentgerichte delen van onze producten vindt u via de volgende links:

Feedback en contactgegevens

We ontvangen graag feedback over de toegankelijkheid van onze diensten. Als je tegen problemen op het gebied van toegankelijkheid aan loopt, neem dan contact met ons op:

E-mail: product-accessibility@zendesk.com

Publicatiedatum: juni 2025

Datum laatste herziening: juni 2025