Gebruik de gegevens die zijn verkregen door middel van CRM-analyse om assertievere beslissingen te nemen en de verkoop te stimuleren; dit is een essentiële strategie voor het succes van een bedrijf. Maar eerst, weet u wat CRM betekent en waar het voor dient?
CRM is de afkorting van Customer Relationship Management, of, vertaald naar het Nederlands, klantrelatiebeheervertaling. CRM is een strategie die bedrijven gebruiken om de organisatie van al hun contacten, of ze nu klant zijn of niet, te optimaliseren.
Volgens een enquête van LinkedIn gebruikt 44% van de medewerkers van middelgrote bedrijven een CRM-tool, vergeleken met slechts 27% van de grote bedrijven. Dit laat zien dat er nog veel verbeterd moet worden als het gaat om het optimaliseren van processen en aangeboden diensten.
Lees ook: Hoe CRM werkt? Ontdek de 7 belangrijkste functies van een Customer Relationship Management-platform
Om het belang van het bijhouden van gegevens te laten zien teneinde betere beslissingen te nemen en betere resultaten te behalen, zetten we de belangrijkste voordelen van dit proces op een rijtje.
6 voordelen van een CRM-analyse
1. Organisatie van gegevens van marketing- en verkoopteams
Een goed gestructureerd marketingproces maakt het mogelijk dat contacten worden gekwalificeerd voordat ze bij het verkoopteam terecht komen, zodat daardoor de tijd wordt geoptimaliseerd en de commerciële mogelijkheden worden verbeterd. Met een CRM-tool zijn de gegevens beter georganiseerd en kunnen alle teams op een geïntegreerde manier handelen, waarbij het niet kunnen vinden van informatie wordt vermeden.
2. Een soepeler service
Souplesse en efficiëntie zijn twee puntenzaken die door klanten en toekomstige klanten hoog worden gewaardeerd. Het is daarom van fundamenteel belang voor het succes van een verkoop om ervoor te zorgen dat aan hun verwachtingen wordt voldaan.
Omdat met CRM-software alle gegevens op één plek kunnen worden gecentraliseerd, wordt de service geoptimaliseerd en kan de consultant beter begrijpen wat de hoofdbrekens van zijn of haar contacten zijn en hoe deze kunnen worden aangepakt.
3. Optimalisatie van conversies
Dankzij CRM-analyse kunnen alle gegevens over de contacten van het bedrijf zorgvuldig worden onderzocht, vooral om te bepalen in welke fase van de sales funnel de contacten zitten. Dit maakt het mogelijk om hen in hun respectievelijke traject te begeleiden en voor elk van hen specifieke strategieën te ontwikkelen, waardoor de kans op conversie en het behoud van klanten wordt vergroot.
4. Lagere KAK (Klant Acquisitie Kosten)
De KAK kan aanzienlijk worden verlaagd door het gebruik van CRM-software, omdat het bedrijven in staat stelt om doelgerichtere strategieën toe te passen, zowel bij het zoeken naar als bij het aantrekken van contacten. Dit houdt in dat marketingmiddelen op het juiste moment bij het juiste contact kunnen worden ingezet, wat zal resulteren in besparingen voor het bedrijf.
5. Meer assertiviteit bij het nemen van beslissingen
Beslissingen die worden genomen op basis van gegevens zijn veel assertiever dan beslissingen die worden genomen op basis van meningen en vermoedens. Met een CRM kunnen teamleiders de informatie die de tool verstrekt, analyseren en rapporten, gegevens en spreadsheets vergelijken om zo weloverwogen beslissingen te nemen die bedrijfsgroei garanderen.
6. Klantenbinding
Een CRM-oplossing is ook van belang bij het behouden en binden van klanten, omdat het nuttig is bij het opbouwen van een relatie met de klant. Door duidelijkheid te hebben over de timing van elk van de contacten, hun behoeften en hun eisen, is het mogelijk om assertiever te zijn in de communicatie met hen, waardoor de kans op conversie, en daarna klantenbinding. wordt vergroot.
Daarnaast is, volgens onderzoek van Capterra, 47% van de geïnterviewden van mening dat een van de grootste effecten van CRM-software betrekking heeft op het behoud en de tevredenheid van klanten.
Definitieve handleiding voor automatisering van verkoopmails
Hoe maakt u een adequate CRM.analyse?
Als u over CRM-software beschikt om alle gegevens te verzamelen en te ordenen, weet u in eerste instantie misschien niet goed waar u met uw analyse moet beginnen.
Als u vast een paar stappen in het achterhoofd hebt, kan dat u helpen:
- Bepaal wat u wilt te weten wilt komen: stel vast welke informatie het meest relevant is voor uw handelsstrategie en vermeld alle informatie die u nodig hebt in de tool. Stel u voor dat dit proces zal dienen als een “kaart“ zodat u weet waar u heen wilt;
- Organiseer de informatie: met de kaart in de hand wordt het veel gemakkelijker om het proces van het verzamelen en organiseren van de gegevens te starten. Uw CRM-analyse kan worden uitgesplitst in bijvoorbeeld klantprofielen, acquisitiekanalen, fasen in de sales funnel en wisselkoersen in elk van deze. Vergeet ook niet om de periode van informatie te standaardiseren zodat u later een vergelijkende analyse van de gegevens kunt maken (bijv. per week, maand, kwartaal);
- Kwalitatieve en kwantitatieve analyse: de volgende stap is ten slotte het daadwerkelijk analyseren van de informatie. Het is belangrijk dat dit proces zowel kwalitatief – bijvoorbeeld klantprofiel – als kwantitatief gebeurt, zoals een vergelijking van wisselkoersen. Dit type onderzoek is een van de belangrijkste voordelen van een CRM-analyse, omdat alle informatie op één plek beschikbaar is.
Het kiezen van de juiste software is dus essentieel voor u om uw verkoopstrategie te optimaliseren en uw conversies te doen toenemen door middel van gegevensanalyse voor besluitvorming. Met een CRM-oplossing kunt u alle informatie van uw klanten organiseren, verschillende onderdelen van het bedrijf integreren en processen stroomlijnen.
Zendesk Sell is een CRM voor verkopers, die al deze oplossingen biedt en gedurende hele proces kan worden gebruikt, vanaf de voorbereidende studie tot after-sales klantenservice. Hiermee kunt u uw hele strategie structureren, testen doen, de resultaten bijhouden en het gehele proces optimaliseren.