Overslaan naar belangrijkste inhoud

Zo ontwikkel je een aanbevelingsprogramma voor klanten in 2024 (+ sjablonen)

Met aanbevelingsprogramma’s voor klanten kun je je doelgroep uitbreiden en blijvende inkomsten genereren. Ontdek hoe je zo’n programma ontwikkelt en maak vandaag nog gebruik van onze gratis sjablonen.

Door Court Bishop, Auteur

Laatst gewijzigd 25 oktober 2024

Aanbevelingsprogramma’s voor klanten

Wie voor het eerst een stad bezoekt vraagt vaak aan familieleden of vrienden die de plaats al kennen om advies over wat er te doen is. Hoewel een bezoek aan de favoriete pizzeria van je oom of het favoriete park van je beste vriend niet exact te vergelijken is met een formeel aanbevelingsprogramma voor klanten, is er wel een overeenkomst: Als een bekende je een bepaald product of een bepaalde dienst aanbeveelt, is de kans groot dat je daar op zijn minst over nadenkt.

Bedrijven weten dat mond-tot-mondreclame werkt. Daarom vragen ze hun beste klanten vaak tegen een beloning om hun klantervaringen (CX) te delen. Met een aanbevelingsprogramma voor klanten kun je je klantenbestand uitbreiden en doorlopende inkomsten genereren voor je bedrijf. Voordat je een dergelijk programma ontwikkelt met behulp van een sjabloon, is het een goed idee om de basisbeginselen te leren met behulp van onze guide.

Onderwerpen in deze guide:

Wat is een aanbevelingsprogramma?

Een aanbevelingsprogramma is een marketingtechniek die gebruik maakt van mond-tot-mondreclame om een merk te promoten. Om klanten te motiveren hun vrienden, familie en collega’s te vertellen over hun merk, producten of diensten, gebruiken bedrijven vaak beloningen (zoals cadeaubonnen, spaarpunten of merkartikelen) en loyaliteitsprogramma’s. Klanten die deelnemen aan een aanbevelingsprogramma kunnen links of kortingscodes delen met mensen in hun netwerk.

Hoe werkt een aanbevelingsprogramma?

Een aanbevelingsprogramma voor klanten is een strategie om klanten te behouden. Het maakt optimaal gebruik van technologie, producten, messaging en beloningen om merkloyaliteit en -betrokkenheid aan te bevorderen.

Om een succesvol aanbevelingsprogramma op te zetten, gebruiken de meeste bedrijven marketingsoftware en tools (zoals leadgeneratiesoftware) om codes of links bij te houden die klanten kunnen delen. Wanneer een prospect deze code of link gebruikt om een aankoop te voltooien, krijgt de bestaande klant een beloning. Nieuwe klanten kunnen vervolgens dit proces herhalen met mensen uit hun netwerk, waardoor er op een duurzame manier klanten worden geworven.

Bedrijven die waarde bieden aan klanten en prioriteit geven aan systemen en oplossingen om de klantervaring te verbeteren, winnen enorm aan invloed en geloofwaardigheid. Mensen zijn over het algemeen bereid om iets te delen als het hen een goed gevoel geeft, inclusief hun ervaringen met de producten of diensten van een merk. Volgens BrightLocals Local Consumer Review Survey 2024 heeft 50% van de klanten net zoveel vertrouwen in online beoordelingen als in persoonlijke aanbevelingen. Er is dus een grotere kans dat ze contact zullen opnemen met of een aankoop zullen doen bij een sterk aanbevolen merk.

Zo ontwikkel je in 5 stappen een aanbevelingsprogramma voor klanten

Geef bij het ontwikkelen van je klantervaringsstrategie prioriteit aan het creëren en implementeren van een aanbevelingsprogramma voor klanten. Volg de volgende stappen om een succesvolle aanbevelingscampagne op te bouwen en te onderhouden, want voorbereiding is essentieel.

1. Maak gebruik van sjablonen voor aanbevelingen

Je kunt het proces van het opbouwen van een aanbevelingsprogramma voor klanten vereenvoudigen met behulp van sjablonen. Met deze vooraf opgestelde berichten kunnen bedrijven snel verwijzingen aanvragen en erop reageren, zodat klantinteracties gestroomlijnd worden.

2. Stel KPI’s en doelen

Identificeer, voordat je een aanbevelingsprogramma start, de KPI’s voor klantervaring die je wilt bijhouden en bepaal de korte- en langetermijndoelstellingen van het programma.

Enkele voorbeelden van bedrijfsdoelen zijn:

  • Een bepaald aantal leads bereiken (indrukken)

  • Het verkrijgen van een specifiek aantal nieuwe volgers op social media of aanmeldingen voor nieuwsbrieven

  • De omzet verhogen of de conversie met een bepaald percentage verhogen

Stel je doelen en metrics vast voordat je je aanbevelingsprogramma publiceert, zodat je kunt beoordelen of je je doelen haalt of niet.

3. Kies je beloningen

Doe onderzoek en leer je klanten kennen, zodat je hun interesses kunt aanspreken bij het selecteren van beloningen voor je aanbevelingsprogramma. Blijf binnen je budget, want je wilt geen geld verliezen door je aanbevelingsprogramma. Zorg daarom voor diverse beloningen om verschillende soorten klanten te lokken.

Enkele populaire beloningen voor aanbevelingsprogramma’s zijn:

  • Kortingen of coupons

  • Winkelcredits of -punten

  • Upgrades voor producten of diensten

  • Gratis producten (weggeefacties) of abonnementen

  • Promotionele merkartikelen

Als je met een beperkt budget toch een aanbevelingsprogramma wilt lanceren, kijk dan of je nog overtollige artikelen in voorraad hebt die je als beloning kunt gebruiken.

4. Bepaal de juiste kanalen om je programma te promoten

Om klanten aan te trekken en succesvolle aanbevelingen te realiseren, moet je je klanten opzoeken. Gebruik customer journey maps om verschillende routes of promotiestrategieën te ontwerpen om je publiek te bereiken op hun favoriete kanalen.

Hoewel elke klant uniek is, zijn dit de meest voorkomende kanalen die consumenten gebruiken of bezoeken:

  • Social media: Deel links die leiden naar je aanbevelingsprogramma of een specifieke aanmeldingspagina.
  • Live chat: Moedig je medewerkers aan om je aanbevelingsprogramma’s met klanten te delen tijdens supportinteracties.
  • E-mail: Creëer klikbare links en deelbare berichten over je aanbevelingsprogramma en beloningen.
  • Website: Stuur huidige klanten naar je doorverwijspagina om ze een unieke code of link te geven. Schrijf een blogbericht over je programma en deel het via je sociale netwerk.
  • Telefoon- en klantenservice: Werk de IVR-software, de callcenterscripts en het opleidings- en inwerkmateriaal van je contactcenter bij met details over je aanbevelingsprogramma voor klanten. Voeg programma-informatie toe aan supporttickets, facturen en ontvangstbewijzen.

Door je klanten meerdere kanalen te bieden om hun mening te delen en zich in te schrijven voor je programma, kun je de promotie en het bereik vergroten.

5. Analyseer en verbeter

Dit is een van de beste adviezen voor het beheren van klantervaringen: gebruik klantendata om te profiteren van de nieuwste communicatiekanalen, tools en software. Controleer regelmatig de klantervaring en andere belangrijke metrics om verbeterpunten te identificeren. Door te investeren in oplossingen met rapportages en analyses kun je processen voortdurend verfijnen en de (huidige en toekomstige) verwachtingen van klanten overtreffen.

De voordelen van een aanbevelingsprogramma voor klanten

Een goed ontwikkeld aanbevelingsprogramma voor klanten heeft een aanzienlijke invloed op de bedrijfsresultaten. Hier volgen drie manieren waarop een aanbevelingsprogramma je bedrijf ten goede kan komen.

Het bouwt vertrouwen op

Gezien het behoud van klanten steeds lastiger wordt en het vertrouwen van klanten in online reviews tussen 2020 en 2024 met 30% is afgenomen (waarschijnlijk als gevolg van nepreviews), zijn persoonlijke aanbevelingen belangrijker dan ooit. Hoewel klanten willekeurige reviews misschien niet vertrouwen, vertrouwen ze vaak wel hun vrienden, familie en collega’s wanneer zij producten of diensten van hun favoriete merken aanbevelen. Bovendien is de klantenbinding meestal sterker bij shoppers die iets van een bedrijf kopen na een persoonlijke aanbeveling.

Het trekt nieuwe klanten aan tegen lage kosten

Met een marketingstrategie voor aanbevelingen kunnen bedrijven nieuwe gebruikers bereiken via mond-tot-mondreclame van tevreden klanten. Alleen de aanvankelijke betaalde promotie-inspanningen om je programma te starten en de beloningen voor je klanten en prospects brengen kosten met zich mee. Aanbevelingsprogramma voor klanten hebben dus lagere kosten voor klantenwerving dan de meeste andere digitale marketingtechnieken.

Het verhoogt je omzet

Aanbevelingsprogramma voor klanten richten zich op twee doelen: huidige en toekomstige kopers. Bedrijven kunnen hun omzet verbeteren door bestaande en potentiële klanten aan te moedigen om bij hen te kopen, en tegelijkertijd minder uitgeven aan betaalde reclame.

Ideeën voor aanbevelingsprogramma’s voor klanten

Twee pictogrammen die de verschillende structuren van aanbevelingsprogramma’s voor klanten voorstellen.

Aanbevelingsprogramma’s voor klanten kunnen een goudmijn zijn voor het genereren van leads, maar het succes ervan hangt af van de structuur. Bekijk de volgende ideeën voor aanbevelingsprogramma’s om de beste programmastructuur te vinden voor je merk, producten en doelgroep.

Modellen voor aanbevelingen

Modellen voor aanbevelingen kunnen één of twee partijen belonen. Dit programmamodel kan de aanbeveler, de prospect of beide partijen aanmoedigen om bij het merk te kopen of met het merk te communiceren.

Eenzijdige beloningen

Eenzijdige beloningsprogramma’s voor aanbevelingen belonen je bestaande klanten of nieuwe klanten, maar niet beide. Daarom moet je zorgvuldig beslissen welke groep je wilt belonen.

Je huidige klanten belonen kan bijvoorbeeld zorgen voor meer aanbevelingen, maar de mensen die ze aanbevelen zullen misschien minder snel iets bij je kopen als ze niet gestimuleerd worden. Aan de andere kant kan het belonen van alleen je nieuwe klanten ervoor zorgen dat je bestaande klanten zich ongemotiveerd voelen om hun mening te delen. Kies dus alleen voor de laatste optie als de deelnemers aan je aanbevelingsprogramma erg loyaal zijn aan je merk.

Tweezijdige beloningen

Tweezijdige beloningsprogramma’s voor aanbevelingen belonen zowel je huidige als nieuwe klanten. Je kunt dit dus een win-win-scenario noemen. Volgens SaaSquatch is meer dan 90% van de aanbevelingsprogramma’s tweezijdig. Omdat elke persoon een beloning ontvangt, resulteren deze programma’s meestal in de hoogste betrokkenheid.

Je kunt bestaande en potentiële klanten dezelfde of verschillende beloningen geven. Zorg er in ieder geval voor dat deze binnen je budget passen zodat je programma je bedrijfsresultaten verbetert in plaats van schaadt.

Beloningsmodellen voor aanbevelingen

Beloningsmodellen voor aanbevelingen richten zich op hoe beloningen worden ontvangen, niet op wie ze ontvangt. Deze beloningsstructuren kunnen worden gekoppeld aan eenzijdige of tweezijdige campagnes.

Standaard beloningsprogramma

Standaard beloningsprogramma’s bieden dezelfde stimulans voor elke aanbeveling, ongeacht wie de aanbeveling doet. Je klanten ontvangen een beloning als de nieuwe klant een aankoop doet bij je bedrijf. Bij tweezijdige beloningsprogramma’s kunnen de stimulansen voor bestaande en nieuwe klanten hetzelfde of verschillend zijn.

Bij dit soort programma’s hoef je het aantal aanbevelingen dat je ontvangt niet bij te houden. Vanwege de standaardisatie kan het programma echter na verloop van tijd enige effectiviteit verliezen.

Gelaagd beloningsprogramma

Een gelaagde programmastructuur biedt verschillende beloningsniveaus, die bedrijven meestal baseren op het aantal aanbevelingen van een klant. Klanten kunnen bij dit soort programma’s ook unieke verwijzingslinks of -codes krijgen die bedrijven kunnen volgen om te zien hoe vaak ze er succesvol gebruik van maken.

Je klant kan bijvoorbeeld een link of code gebruiken om vrienden naar je bedrijf te verwijzen. Voor hun eerste vijf succesvolle aanbeveling verdienen ze een beloning van € 10. Daarna kunnen ze € 25 ontvangen voor elke volgende aanbeveling. Als je een tweezijdige beloningscampagne wilt voeren, moet je beslissen hoe je de niveaus voor elke kant wilt structureren.

Beloningsprogramma met meerdere stappen

Met een uit meerdere stappen bestaand beloningsprogramma worden klanten beloond zodra de nieuwe klant met succes een aankoop doet, een bepaalde stap zet of een andere mijlpaal bereikt.

Een programma met meerdere stappen kan er als volgt uitzien:

  • De aanbeveler verdient € 10 wanneer een nieuwe klant een demo aanvraagt.

  • De aanbeveler verdient nog eens € 10 wanneer een nieuwe klant een producttrainingssessie boekt.

  • De aanbeveler verdient € 25 wanneer een nieuwe klant een product koopt en betaalt.

Een programmastructuur met meerdere stappen is vergelijkbaar met een gelaagde programmastructuur in die zin dat het verschillende beloningen biedt op specifieke punten in het proces van aanbeveling. Programma’s met meerdere stappen richten zich echter sterk op het bereiken van de salestrechter door de nieuwe klant.

Beloningsprogramma met gamificatie

Een programmastructuur met gamificatie maakt van aanbevelen een leuk (en competitief) spel door een hoogwaardige beloning aan te bieden aan klanten die de meeste nieuwe prospects aanleveren binnen een bepaald tijdsbestek. Je kunt dit soort beloningsprogramma’s structureren als een wedstrijd, wat vooral spannend kan zijn voor klanten tijdens speciale periodes van het jaar, zoals de feestdagen.

Hoewel een aanbevelingsprogramma met gamificatie aantrekkelijk is, is het een van de meer complexe structuren. Zorg ervoor dat je de middelen hebt om een waardevolle prijs aan te bieden en de tools om de aanbevelingen van elke klant bij te houden voordat je een dergelijk programma ontwikkelt.

6 geweldige voorbeelden van aanbevelingsprogramma’s voor klanten

Aanbevelingsprogramma’s bieden grote voordelen voor zowel klanten als bedrijven. Ontdek hoe enkele van de grootste merken van dit moment aanbevelingsprogramma’s gebruiken om nieuwe klanten aan te trekken en hun bestaande klanten tevreden te stellen.

1. Harry’s

Een screenshot van de homepage van de website van Harry’s.

Harry’s is een hip haar- en lichaamsverzorgingsmerk dat verzorgings- en scheerbenodigdheden voor mannen verkoopt. Hun krachtige, tweezijdige aanbevelingsprogramma voor klanten is geworteld in de kernwaarden van het merk: transparantie, kwaliteit en sociale verantwoordelijkheid.

  • Programmatype: Tweezijdig en gelaagd
  • Beloning voor klanten die iemand aanbevelen: zij ontvangen $ 5 korting op een volgende bestelling voor elke nieuwe klant die ze aandragen.
  • Beloning voor nieuwe klanten: zij ontvangen $ 5 korting op hun eerste bestelling.
  • Zo verdienen klanten een beloning: Klanten met een abonnement ontvangen een unieke aanbevelingslink op hun profiel. Vervolgens delen ze deze link met potentiële klanten. Als een nieuwe klant die unieke link gebruikt om de startset te kopen en zich in te schrijven voor een abonnement, ontvangen beide partijen een beloning.

2. Stitch Fix

Een screenshot van de homepage van de website van Stitch Fix.

Stitch Fix is een persoonlijk stylingabonnement dat kleding en accessoires met de hand laat selecteren door stylisten op basis van de specifieke stijlvoorkeuren van de klant. Het bedrijf biedt een tweezijdig aanbevelingsprogramma voor klanten.

  • Programmatype: Tweezijdig en standaard
  • Beloning voor klanten die iemand aanbevelen: zij ontvangen een tegoed van Stitch Fix voor elke nieuwe klant die zich aanmeldt, het bedrag wordt gespecificeerd op de aanbevelingspagina van elke klant.
  • Beloning voor nieuwe klanten: zij krijgen een tegoed voor Stitch Fix dat automatisch wordt toegepast op hun toekomstige aankopen.
  • Zo verdienen klanten een beloning: Klanten van het merk moeten hun aanbevelingscode activeren op hun profiel. Ze kunnen deze code dan delen met vrienden, familie en anderen. Stitch Fix past het tegoed automatisch toe op toekomstige transacties.

3. Dropbox

Een screenshot van de homepage van de website van Dropbox.

Dropbox is een cloudgebaseerd opslagsysteem dat is ontworpen om gebruikers te helpen georganiseerd te blijven en efficiënt te werken. Het biedt een veilige locatie om bestanden op te slaan, te openen en te delen.

  • Programmatype: Tweezijdig en gelaagd
  • Beloning voor klanten die iemand aanbevelen: Voor Dropbox Basic-accounts ontvangen klanten 500 MB opslag per aanbeveling (tot 16 GB). Voor Dropbox Plus-accounts ontvangen klanten 1 GB opslag per aanbeveling (tot 32 GB).
  • Beloning voor nieuwe klanten: zij ontvangen dezelfde beloningen.
  • Zo verdienen klanten een beloning: Log in bij je Dropbox-account en ga naar het tabblad “Een vriend aanbevelen”. Stuur een aanbevelingsmail of gebruik de aanbevelingslink om nieuwe aanmeldingen aan te moedigen. Beide partijen ontvangen een beloning zodra een nieuw account is aangemaakt en gevalideerd.

4. Quip®

Een screenshot van de homepage van de website van Quip.

Quip® is een bedrijf dat abonnementen aanbiedt op elektrische tandenborstels, tandpasta, navulbare flossdraad en andere tandverzorgingsproducten. De service werd ontwikkeld door tandartsen en designers om tandheelkundige zorg te verbeteren en gebruikers regelmatig te belonen voor goede gewoontes.

  • Programmatype: Tweezijdig en standaard
  • Beloning voor klanten die iemand aanbevelen: De aanbeveler krijgt een tegoed van $ 5 voor elke aanmelding van een nieuwe klant. Met extra aanbevelingen kunnen ze ook gratis tandenborstels, opzetborstels, flosdraad en tandpasta krijgen.
  • Beloning voor nieuwe klanten: Nieuwe klanten ontvangen eenmalig een tegoed van $ 5.
  • Zo verdienen klanten een beloning: Klanten moeten zich aanmelden voor een account om hun aangepaste aanbevelingscode en -link te krijgen. Ze kunnen de code en link direct delen met hun vrienden, maar ze kunnen geen van beide openbaar posten. Als de nieuwe klant deze code of link gebruikt, krijgen beiden een tegoed van $ 5 voor een volgende aankoop.

5. Google Workspace

Een screenshot van de startpagina van de Google Workspace-website.

Google Workspace bestaat uit Gmail, Google Meet, Google Docs, Google Slides, Google Sheets en andere op Google gebaseerde programma’s en software. Bestaande klanten kunnen lid zijn van het aanbevelingsprogramma van Google Workspace of het partnerprogramma, afhankelijk van het aantal aanbevelingen dat ze per jaar binnenhalen.

  • Programmatype: Tweezijdig en gelaagd
  • Beloning voor klanten die iemand aanbevelen: Klanten die iemand aanbevelen ontvangen een contante beloning.
  • Business Starter-accounts kunnen $ 8/gebruiker verdienen (tot $ 800).

  • Business Standard-accounts kunnen $ 15/gebruiker verdienen (tot $ 1.500).

  • Business Plus-accounts kunnen $ 23/gebruiker verdienen (tot $ 2.300).

  • Beloning voor nieuwe klanten: Nieuwe gebruikers ontvangen 10% korting op hun eerste jaar met een Google Business-abonnement.
  • Zo verdienen klanten een beloning: Google Workspace heeft een aanmeldingsformulier voor betalende klanten die willen deelnemen aan het aanbevelingsprogramma. Nadat ze lid zijn geworden, kunnen klanten van Google Workspace hun persoonlijke aanbevelingslinks en promotiecodes delen met hun netwerk.

6. T-Mobile

Een screenshot van de doorverwijspagina van T-Mobile.

T-Mobile is een bekende mobiele provider met het een groot landelijke 5G-netwerk. Het aanbevelingsprogramma voor klanten van T-Mobile heet ‘Refer-a-Friend’.

  • Programmatype: Eenzijdig en gelaagd
  • Beloning voor klanten die iemand aanbevelen: Zij ontvangen één Virtual Express Prepaid Mastercard van $ 50 per aanbeveling, met een limiet van $ 500 per kalenderjaar.
  • Zo verdienen klanten een beloning: Nadat klanten zich hebben aangemeld voor het ‘Refer-a-Friend’-programma van T-Mobile, ontvangen ze een unieke link die ze met hun netwerk kunnen delen. Nieuwe klanten gebruiken deze link om binnen 15 dagen na het accepteren van de aanbeveling een nieuwe account te activeren. De aanbeveler ontvangt de beloning zodra de doorverwezen klant 30 dagen actief is geweest.

Veelgestelde vragen

Geef je groei een boost met een aanbevelingsprogramma voor klanten

Hoewel mensen gestimuleerd kunnen worden door positieve klantbeoordelingen om een product of dienst te kopen, bieden aanbevelingsprogramma’s krachtige groeimogelijkheden voor hedendaagse merken, waarbij zowel bestaande als nieuwe klanten profiteren. Dankzij programma’s met beloningen en stimulansen kunnen eenmalige kopers worden omgezet in loyale klanten, waardoor de klantenbinding toeneemt. Maak gebruik van onze aanpasbare sjablonen voor aanbevelingen om vandaag nog meer aanbevelingen te creëren.