Overslaan naar belangrijkste inhoud

Artikel 5 min read

Waarom ESG een belangrijk ingrediënt is bij het creëren van een bedrijf van de volgende generatie

Een robuuste ESG-strategie is niet meer alleen “leuk om te hebben”, maar een belangrijke onderscheidende factor voor merken en een noodzaak voor bedrijfsgroei.

Door Lilia Krauser, Staff Writer

Laatst gewijzigd 10 oktober 2022

Wat is het recept voor een succesvol bedrijf en merk? Natuurlijk heb je goede producten nodig die problemen van klanten oplossen, hun leven gemakkelijker maken en grote waarde leveren. Je hebt uitmuntende services nodig die helpen bij het creëren van gedenkwaardige klantervaringen en het vergroten van de merkloyaliteit. Hieraan moeten mogelijk ook goed functionerende bewerkingen en processen op basis van geweldige technologie worden toegevoegd. Een getalenteerd personeelsbestand is een must om alle magie tot leven te brengen, met visionair leiderschap aan het roer om het schip te besturen. Maar is dat alles? Niet echt.

Het opnemen van ESG-doelstellingen (Environmental, Social en Governance) in een bedrijfsstrategie is een must voor bedrijven die marktaandeel willen winnen en de concurrentie voor willen blijven. Consumenten merken steeds meer op hoe de merken waarmee ze omgaan ESG benaderen, wat ze zeggen en vooral hoe ze hun woorden omzetten in zinvolle acties. Volgens PwC zou meer dan driekwart (76 procent) van de consumenten “relaties verbreken met bedrijven die werknemers, gemeenschappen en het milieu slecht behandelen.”

Volgens PwC zou meer dan driekwart (76 procent) van de consumenten zou meer dan driekwart (76 procent) van de consumenten “relaties verbreken met bedrijven die werknemers, belanghebbenden en het milieu slecht behandelen.”

Consumenten vragen om verantwoorde, duurzame governance, dus het is niet vreemd dat toekomstgerichte bedrijven kennis hiervan beginnen te nemen. Raden van bestuur staan onder druk om duidelijke ESG-criteria te ontwikkelen en een ESG-bedrijfsstrategie te hebben die besluitvorming, planning en rapportage ondersteunt.

Waarom ESG goed is voor bedrijven

Niet veel bedrijven, consumenten of beleggers dachten een paar jaar geleden na over ESG-zaken, maar tegenwoordig is de situatie aanzienlijk veranderd. Een gezonde ESG-bedrijfsstrategie is hard op weg een essentiële factor te worden waarmee merken zich van hun concurrenten kunnen onderscheiden en een positievere impact op de wereld kunnen hebben.

In de afgelopen jaren is bijvoorbeeld uit tal van onderzoeken gebleken dat duurzaamheid, een pijler van ESG, een belangrijke zaak is voor zowel consumenten als beleggers. En beleggers voorspellen dat er nog meer prioriteit aan ESG-criteria gegeven zal worden. Toen Morgan Stanley beleggers vroeg wat de grootste drijfveer voor de koersontwikkeling in de komende 12 maanden zou zijn, gaf tweederde (67 procent) van de respondenten klimaatverandering en 15 procent duurzame consumptie als antwoord.

We hoeven alleen maar te kijken naar enkele van de vroege vogels op het gebied van ESG-praktijken om te zien hoe goed consumenten reageren, waarbij velen het geen probleem vinden om een hogere prijs voor duurzame producten te betalen.

Een gezonde ESG-bedrijfsstrategie is hard op weg een essentiële factor te worden waarmee merken zich kunnen onderscheiden van hun concurrenten en een positievere impact op de wereld kunnen hebben.

Het kledingmerk Patagonia onderscheidt zich bijvoorbeeld van concurrenten door de toewijding van het bedrijf aan ESG. We hebben ook gezien dat grotere firma’s in Europa, zoals het merk Unilever van de Britse multinational Fast Moving Consumer Goods (FMCG), hun ESG-praktijken publiekelijk uiteenzetten. Het Sustainable Living Plan van Unilever, gelanceerd in 2010, is een interessant en complex voorbeeld van duurzaamheidsplanning voor de lange termijn. En in de financiële sector zijn er enorme veranderingen geweest in de manier waarop organisaties en individuen naar hun beleggingen en pensioenen kijken.

In 2022 beschikken ESG-gerichte beleggingsfondsen en pensioenen over de middelen om de langetermijnprestaties van fondsen die beleggen in sectoren die algemeen als schadelijk of niet-duurzaam worden beschouwd, zoals fossiele brandstoffen en tabak, te evenaren of te overtreffen.

Merken kunnen toekomstbestendig blijven met ESG

Hoe meer de welvaart en koopkracht in handen komen van de volgende generatie, hoe duidelijker de business case voor ESG wordt. In 2030 zullen millennials (geboren in 1981-1996) en generatie Z (1997-2012) de grootste consumentengroep vormen. En deze generaties groeiden op met veel meer bewustzijn van milieukwesties en sociale zaken dan generatie X (1965-1980), babyboomers (1946-1964) en de stille generatie (geboren in of vóór 1945).

We zullen ook enorme demografische verschuivingen binnen de beroepsbevolking zien naarmate de jongere generaties vooruitgaan in hun carrière. Volgens Mercer bestaat de beroepsbevolking in 2029 voor 72 procent uit millennials en generatie Z, vergeleken met 52 procent in 2019.

Door te luisteren naar de waarden en verwachtingen van de jongste generaties, kunnen we onze bedrijven toekomstbestendig maken en ESG-praktijken gebruiken om onze dagelijkse activiteiten en planning te sturen.

ESG kan bedrijven helpen talent aan te trekken en te behouden

Als bedrijf weten we dat de werknemerservaring uitermate belangrijk is voor het aantrekken, behouden en motiveren van ons personeel. Het grote aantal werknemers dat vanaf 2021 ontslag begon te nemen, laat ons zien dat ESG-praktijken al een belangrijke push- en pull-factor voor werknemers zijn geworden.

Mensen willen werken voor bedrijven die hun persoonlijke waarden weerspiegelen, waar ze zich veilig, gerespecteerd en beloond voelen en waar ze over de mogelijkheden beschikken om te kunnen leren en te kunnen groeien. PwC stelt vast dat de overgrote meerderheid (86 procent) van de werknemers “liever bedrijven ondersteunt of voor bedrijven werkt die dezelfde zaken belangrijk vinden als zij.”

Werknemers voelen zich zinvol en genieten van meer voldoening wanneer ze werken voor een bedrijf met geloofwaardige ESG-praktijken. Bedrijven met een divers personeelsbestand profiteren van de verschillende achtergronden en perspectieven van werknemers. Bij een onderzoek van IDC in 2020 werd een duidelijk verband tussen grotere diversiteit en inclusie (D&I) en organisatorische veerkracht vastgesteld.

ESG: Samen verandering stimuleren

Bij Zendesk streven we ernaar ESG actief in onze strategie op te nemen om onze gemeenschappen te ondersteunen en ons milieu te beschermen. In 2021 hebben we Zendesk-kantoren voor het tweede jaar op rij voorzien van honderd procent hernieuwbare energie. Ons gesponsorde productprogramma Tech for Good doneerde meer dan $3 miljoen aan software aan non-profitorganisaties. We hebben onlangs de Tech for Good Impact Awards van onze Zendesk Foundation bekendgemaakt en $500.000 aan subsidies en gratis software toegezegd aan non-profitorganisaties, die van de technologie van Zendesk gebruik kunnen maken om hun impact te vergroten. We hebben ook onze investeringen in initiatieven op het gebied van diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI) verhoogd, een diversiteitsraad opgericht, over de hele linie verbeteringen aangebracht voor een diversere vertegenwoordiging in ons personeelsbestand en onderzocht hoe we onze “inclusie”-waarde nieuw leven kunnen inblazen via onze werknemersgemeenschappen en inclusieve voordelen.

Toewijding aan ESG-praktijken moet een authentiek voornemen zijn en meer dan alleen plichtmatig. De meeste bedrijven zijn zich nu bewust van het belang van het opnemen van ESG in hun bedrijfsstrategie en hopen bij consumenten, beleggers en werknemers de juiste toon aan te slaan met hun standpunt in deze essentiële zaken.

Verwante verhalen

Artikel
8 min read

Personeelsoptimalisatie: De ultieme guide voor 2024

Personeelsoptimalisatie maakt processen efficiënter en werknemers productiever, en biedt meer flexibiliteit met betrekking tot je omzet. Lees er hieronder meer over.

Artikel
3 min read

De AI-gedreven toekomst van CX en EX is aangebroken, en wij zijn je gids

We organiseren ons event Zendesk Relate van 16 tot en met 18 april in Las Vegas, boordevol inspirerende sprekers, waardevolle inzichten en bruikbare best practices.

Artikel
4 min read

Wat zijn Zendesk-formulieren

Bij Zendesk gebruiken we online formulieren die op de verschillende communicatiekanalen kunnen worden geïmplementeerd en waarmee…

Artikel
3 min read

Geef klanttevredenheid een boost met behulp van Zendesk Customer Service Reports

Alle verzoeken die bij de klantenservice binnenkomen vertellen een waardevol verhaal over je klanten. Wat willen…