Overslaan naar belangrijkste inhoud

3 min read

In gesprek met HR: 3 manieren om je werknemers te ondersteunen tijdens COVID-19

Door Sarah Manning, @Senior HR Director, EMEA

Laatst gewijzigd 11 juni 2020

Werknemers verwachten een passende communicatiestijl van hun werkgever. Daarom is het belangrijker dan ooit tevoren dat HR teams zorgen dat hun werknemers zich ondersteund voelen, en hen de juiste tools aanbiedt. Er zijn 3 manieren waarbij HR een belangrijke rol speelt om dit te bereiken.

Open en eerlijke gesprekken

Het is enorm belangrijk om zoveel mogelijk updates te geven, maar het is even belangrijk om tijdig op feedback te reageren. Er is niets zo frustrerend als een vraag die onbeantwoord blijft. COVID-19 heeft namelijk een grote impact gemaakt op het belang van communicatie, dus deze moet zeker duidelijk en transparant zijn.

Empathie is waarschijnlijk de belangrijkste factor tijdens je communicatie met werknemers. Teams hebben het moeilijk om hun persoonlijk leven met werk te combineren terwijl ze thuiswerken. Velen zijn bezorgd over de impact van deze pandemie op de economie en hun eigen leven. HR behandelt verschillende vragen en het is dus van belang om met zulke vragen voorzichtig om te gaan.

Laat je thuiswerkers uitblinken

We weten dat werknemers die zich zelfzeker voelen in hun job minder supervisie nodig hebben en meer efficiënt werken. Ze voelen zich ook meer creatief wat leidt tot makkelijk zelfstandig beslissingen kunnen maken, en tegelijkertijd goed in een team kunnen samenwerken. Maar het is nu moeilijker om je werknemers zelfzeker te laten voelen wanneer ze iedere dag thuiswerken.

Het is daarom essentieel dat werknemers voelen dat ze nog steeds deel uitmaken van een team. Dit kan je doen door communities op te richten zodat werknemers met collega’s berichten kunnen uitwisselen. Bij Zendesk gebruiken we Slack om ‘het leven van thuiswerkers’ te delen en onze werknemers samen te brengen. Zo hebben we kookkanalen opgericht waar we leuke foto’s of recepten posten, maar hier vind je ook foto’s van onze werkstations en er is zelfs een “hoogtepunt” kanaal waar we belangrijke informatie delen. Een interne helpdesk oprichten is een andere manier om verbonden te blijven. Uit onze recente studie met Culture Amp blijkt dat bedrijven die Zendesk als een interne helpdesk gebruiken 11% meer werknemers hebben die betrokken blijven.

Geef werknemers de juiste tools

Communicatie is fundamenteel momenteel, maar werknemers de juiste tools aanbieden om hun werk snel en flexibel te doen is even belangrijk. Werknemers moeten makkelijk hun werk kunnen doen zonder enige obstakels tegen te komen. DPG Media is een uitstekend voorbeeld hiervan – door Zendesk Support en Guide te gebruiken, lossen ze nu vlot 2000 tickets per maand op en beschikken ze over een intern helpcenter dat gemiddeld 4000 keer per maand bekeken wordt.

Iedere werknemer in een bedrijf heeft wel eens informatie van hun werkgever nodig – of het nu gaat om vakantie, voordelen, externe opleidingen of een IT aanvraag. Met zo’n hoog volume van vragen is het belangrijk om werknemers de tools te geven zodat ze deze informatie zelf kunnen raadplegen, wanneer zij het nodig hebben.

Je werknemers de nodige steun geven zou nu een prioriteit moeten zijn voor ieder bedrijf. Hierdoor voldoe je niet alleen aan de verwachtingen van de werknemers, maar ook aan stijgende klantverwachtingen. Gelukkige werknemers zorgen nu eenmaal voor gelukkige klanten. HR speelt dus een centrale rol in ervoor te zorgen dat iedereen zich ondersteund voelen. Door transparant te zijn in je communicatie, je werknemers zelfzeker te laten voelen en ze de juiste tools te geven is volgens ons dus absoluut een garantie voor succes.

Bekijk onderstaande informatiebronnen als je meer wil te weten komen over hoe je je werknemers kan ondersteunen:

Verwante verhalen

Artikel
4 min read

Maak kennis met Zendesk Sales Suite

Met Zendesk Sales Suite behoort lastige salessoftware tot de verleden tijd en kunnen teams meer tijd…

Artikel
3 min read

3 manieren om klanttevredenheid tijdens Black Friday te verbeteren

Ondanks het feit dat het fenomeen ‘Black Friday’ nog maar een paar jaar oud is aan…

Artikel
6 min read

Hoe redacteuren je community naar een hoger niveau kunnen tillen

Communityforums zijn een belangrijk hulpmiddel geworden voor het schalen van support, met als logisch gevolg dat bedrijven hulp nodig hebben om het gesprek op gang te houden. Hieronder lees je waarom redacteuren bepalend zijn voor het succes van je community.

Artikel
2 min read

Sociale media als klantenservicetool

Research toont dat 40 tot 60 procent van kleine en middelgrote bedrijven een omnichannel aanpak verkiezen…