CX Trends in Europa (8): Kunstmatige intelligentie blijft een onderbenut hulpmiddel
In het Zendesk-rapport over trends op het gebied van klantervaring 2021 werd gekeken naar data van meer dan 90.000 bedrijven uit 175 landen op het Zendesk-platform, waaronder 29.000 bedrijven in Europa en het VK. In onze serie 'CX-trends in Europa' kijken we naar de interessantste bevindingen voor onze doelgroep in Europa en het VK.
Gepubliceerd 5 mei 2021
Laatst gewijzigd 26 mei 2021
43 procent van de bedrijven in Europa is van mening dat de digitale transformatie als gevolg van de pandemie met één tot drie jaar is versneld. Daarnaast vindt 21 procent dat de invoering van nieuwe technologieën als gevolg van de pandemie zelfs met vier tot zeven jaar is versneld.
Toch blijft AI een onderbenut hulpmiddel, ondanks toenemend gebruik door grotere bedrijven. Het is zeer opmerkelijk dat in 2021 slechts 16% van de teams in Britse bedrijven AI gebruikte voor klantenservice. Nederland is koploper in Europa met 60% en Frankrijk komt op de tweede plaats met 52%.
UITGELICHTE GRAFIEKEN
ANDERE GESELECTEERDE GRAFIEKEN IN DE KOMENDE WEKEN
- (1): Messaging krijgt een impuls
- (2): Digitale interacties in Europa en het Verenigd Koninkrijk gaan steeds verder hoog
- (3): Hoogpresterende bedrijven zullen eerder omnichannel-ondersteuning hebben aangenomen
- (4): In onzekere tijden is flexibiliteit cruciaal
- (5): Aanschaffen van technologie: aanpassen of achterblijven?
- (6): Teams willen zich snel aanpassen en slimmer werken
- (7): Bedrijven gaan steeds flexibeler werken
- (8): Kunstmatige intelligentie blijft een onderbenut hulpmiddel
- (9): De meeste bedrijven hebben geen toegang tot standaard klantgegevens
- (10): Goed presterende supportteams stimuleren efficiëntie door meer tools voor workflowbeheer te gebruiken