Overslaan naar belangrijkste inhoud

5 min read

7 manieren om klantgegevens te verzamelen

Laatst gewijzigd 19 maart 2022

Klantgegevens kunnen heel wat nuttige informatie bevatten voor je onderneming. Niet enkel de persoonlijke informatie van klanten en hun contactgegevens, maar ook hun voorkeuren, vorige aankopen, enz. Daarnaast is het natuurlijk ook van levensbelang om deze gegevens veilig en efficiënt op te slaan, in je CRM-tool bijvoorbeeld. Je moet er ook heel goed op letten dat je aan de regels van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) voldoet, en de uitdrukkelijke toestemming vraagt aan de gebruikers om hun gegevens te verzamelen.

Een van de belangrijkste doelen van klantgegevens verzamelen is het verbeteren van de klantervaring. Hoe meer je weet over je klant, hoe beter je hem of haar kan aanspreken met gepersonaliseerde boodschappen en productaanbiedingen. Het geeft niet enkel je klantenservice een boost, maar helpt ook andere afdelingen, zoals de verkoopafdeling bijvoorbeeld. Zorg ervoor dat alle afdelingen samenwerken in het verzamelen en correct opslaan van de klantgegevens. Zo heeft heel je bedrijf toegang tot deze gegevens, en heeft iedereen er baat bij – zowel jij als de klant.

Hieronder bekijken we 7 manieren om klantgegevens te verzamelen en wat je hiermee kan aanvangen binnen je bedrijf.

  • Verzamel klantgegevens via social media
  • Social media is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Jong en oud gebruikt het, en het is dan ook een perfecte manier om gegevens over je klanten te verzamelen. Een van de meest voor de hand liggende manieren om via social media gegevens te verzamelen is het analyseren van gedragsgegevens van je klanten. Een handige tool hiervoor zijn de zogenaamde ‘social listening’ apps, die een analyse uitvoeren van alle berichten die op social media over jouw merk of bedrijf worden gepost. Indien jouw bedrijf een app heeft, kan je de klant deze laten verbinden met hun Facebook. In dat geval vraag je uitdrukkelijke toestemming tot toegang tot bepaalde gegevens. Indien de klant dit geeft, heb je toegang tot bepaalde gegevens die je een idee kunnen geven over het social media gebruik van je klanten. Dit kan handig zijn bij het vormen van profielen binnen je doelpubliek.

    1. Stimuleer het invoeren van een e-mailadres/contactinformatie

    Natuurlijk wil je zoveel mogelijk informatie over je klanten verzamelen, maar de contactgegevens zijn een goed begin. Er zijn veel manieren om je klanten te stimuleren om hun e-mailadres in te vullen. Je kan bijvoorbeeld een pop-up laten verschijnen op je website met het aanbod van een korting of promotie die ze via e-mail kunnen ontvangen of bij het inschrijven voor je nieuwsbrief. Zo creëer je al een eerste band met je klant en kan je ze later via email contacteren. 

    1. Volg je sitebezoekers dankzij Google Analytics

    Met Google Analytics kan je precies te weten komen waar je bezoekers vandaan komen en wat ze doen op je website. Dankzij deze gegevens kan je je website analyseren, en gebruiksvriendelijker maken. Je kan ook zien waar er pijnpunten zijn in het klanttraject.

    Om al deze data te verzamelen gebruikt men cookies, die tegenwoordig op virtueel elke website aanwezig zijn. Hiervoor moet de klant wel uitdrukkelijk toestemming geven, meestal via een pop-up banner op de homepage. 

    1. Gebruik tools die on-page gedrag bijhouden

    Als je dieper in het klantengedrag wilt graven, dan zijn er specifieke tools die nog meer daarop focussen. Hotjar is een voorbeeld hiervan; het is een on-page tool die tot in de details gaat bestuderen en vastleggen wie je bezoekers zijn, wat ze doen (en niet doen) op je website, waar ze vandaan komen, enz. Met zulke tools krijg je een breed overzicht van details zoals de tijd die een bezoeker op je website spendeert, een gedetailleerd overzicht van alle pagina’s die hij/zij bezocht heeft, via welk middel ze navigeren (smartphone, tablet of computer), of het een nieuwe of terugkerende bezoeker is, en nog veel meer.

    1. Maak gebruik van pop-up klantenonderzoek

    Deze optie kan gebruikt worden in combinatie met een incentive, zoals een korting of promotie als dank voor het invullen van een korte enquête. Natuurlijk zal je het zo aantrekkelijk mogelijk moeten maken zodat klanten het onderzoek willen invullen, maar het is zeker de moeite waard omdat je rechtstreeks gegevens krijgt over je klanten. Zo krijg je een beter inzicht in hun persoonlijke voorkeuren, wie ze zijn, demografische data, informatie over hun gedrag en natuurlijk ook contactgegevens. Dat laatste kan je dan weer inschakelen om hen achteraf te contacteren, als je de toestemming hiervoor vraagt in het klantenonderzoek zelf.

    1. Introduceer feedback knoppen op de site

    Wil je je (potentiële) klanten zo snel mogelijk verder helpen indien ze een vraag of probleem hebben? Dan kan je een feedback-functie op je website integreren, waarop klanten met slechts een klik hulp kunnen vragen of hun feedback achterlaten. Dit is dus een win-win situatie: niet alleen kan je de klanten extra snel helpen, ook jij blijft op de hoogte van eventuele problemen op je website. Het is ook een enorm handige tool om de gebruikservaring en klantervaring op je website te verbeteren.

    1. Kies voor een exit pop-up

    Een exit pop-up is een bericht dat verschijnt voor de gebruiker op het moment dat ze je website proberen te verlaten. Dit wordt getraceerd aan de hand van hun muisbewegingen. Indien de gebruiker bijvoorbeeld naar de rechterbovenhoek gaat, wat het geval zou zijn om het tabblad weg te klikken, komt er een pop-up tevoorschijn. In deze pop-up biedt men meestal een korting aan of staat er een reden waarom de klant juist langer op de website zou moeten blijven en/of tot kopen overgaan. Deze pop-up kan je bijvoorbeeld combineren met het invoeren van het e-mailadres, waarop de gebruikers de beloofde korting zullen ontvangen.